Veritas RS III - nejrychlejší hybridAUTO
Veritas RS III - nejrychlejší hybrid
Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech
Vypěstujte si nový Mercedes!VĚDA
Vypěstujte si nový Mercedes!
Spotřeba klesá, ČR je výjimkaČESKO
Spotřeba klesá, ČR je výjimka

Chytrá města slibují průjezd na zelenou vlnu a čistší vzduch

redakce - 29 Březen 2016

Do roku 2050 se podle odhadů Evropské unie zdvojnásobí počet obyvatel žijících ve městech. Narostou nároky na prostor, dopravu i na dodávky energií. Česká města se proto připravují na výzvy, které s sebou tento rozvoj přinese. auto smart city písek inteligentní město

Jihočeské město Písek se rozkládá na řece Otavě. Jeho historie sahá do roku 1243 a dnes v něm žije na 30 tisíc obyvatel. Od roku 2013 město podporuje projekty, které vedou k realizaci konceptu Smart City. Smart City Písek se snaží budovat prostředí pro rozvoj chytrých konceptů, stimulovat investice do inovací ve městě a podporovat širokou spolupráci mezi samosprávou města, akademickými, komerčními partnery a občany města.
foto: Smart City Písek

Řešením se mají stát chytrá města. Koncept už začíná nabírat konkrétní rysy. Například ve třicetitisícovém Písku, který je v této oblasti považován za průkopníka, chystají nové dobíjecí stanice pro elektromobily, kogenerační jednotky nebo chytré řízení dopravy.

Už brzy by tak řidiči díky senzorům mohli projet na zelenou vlnu nebo se nechat navést na parkoviště s volným místem. Čistý vzduch, zeleň a úspory energií – to vše díky inteligentním technologiím.

Tak lze jednoduše shrnout koncept chytrých měst, který se poprvé objevil před lety ve světových metropolích, jako jsou Barcelona, Manchester, Amsterodam, Helsinky nebo Stockholm.

Jednotná definice konceptu Smart City sice ještě neexistuje, ale v některých městech vzniká zcela spontánně za přispění občanské iniciativy nebo místních firem. Objevují se tak projekty, které podporují sdílení kol nebo automobilů s cílem zlepšit ovzduší ve městě a ulevit ucpaným ulicím.

Záměrem konceptu Smart City je také oživení veřejného prostoru. „V praxi to znamená zapojení lidí do plánování rozvoje města, kdy mohou pomocí internetu nebo mobilního telefonu vizualizovat rozvojové plány a vyjádřit se k nim,“ říká David Bárta, šéfredaktor časopisu Smart Cities.

Chytré město současně podporuje levnější a kvalitnější MHD, reguluje výstavbu nových budov s ohledem na jejich energetickou náročnost i na sociální rozměr – počítá se například s prostory pro setkávání sousedů.

Nedílnou součástí inteligentních měst je zlepšování podmínek pro život, například pomocí senzorů, které dokážou měřit kvalitu ovzduší, nebo úspory při provozu veřejného osvětlení.

Elektromobilita na každém kroku

Smart City je vždy spojováno s inovacemi a technologiemi, které se uplatňují v dopravě, energetice nebo stavebnictví a přispívají k udržitelnému rozvoji.

K technologiím, které jsou ve Smart City nutností, patří , , palivové články, bezdrátové nabíjení pro automobily, integrovaná přeprava, větrné turbíny nebo senzory v dopravě.

Taková opatření zefektivňují využívání energií a snižují emise vypouštěné do vzduchu. V chytrém městě by se proto mělo lépe dýchat.

„Když hovoříme o čistotě ovzduší, lze otevřít hned několik témat. Například v dopravě se jedná o emise NOx nebo benzopyreny. Opatření, která povedou ke zlepšení, vidíme například v elektromobilitě,“ říká Josef Knot, místostarosta města Písek.

Jihočeské město je považováno za lídra v oblasti konceptu Smart City, na jehož rozvoji pracuje už od roku 2013. Projekt se zaměřuje na zavádění inovativních a inteligentních technologií v oblasti městského inženýrství, v udržitelné dopravě, v energetických úsporách a výstavbě. Výsledkem by měla být doprava řízená senzory, které minimalizují zácpu, nebo veřejné .

Udržitelnější dopravu v Písku podpoří i montáže veřejných dobíjecích stanic na střídavý proud v centru města. Partnerem písecké radnice se při realizaci tohoto projektu stala energetická společnost E.ON.

„Podpora vozidel s ekologickým pohonem znamená snížení emisí i závislosti na ropě. Proto podporujeme elektromobilitu a využívání elektrovozidel v praktickém dennodenním provozu,“ dodává Petra Tupá ze společnosti E.ON.

Projet na zelenou a zaparkovat na první dobrou

Nedílnou součástí chytrých měst se stávají vedle úspory energií i moderní informační technologie.

Bezdrátovou komunikaci technologií IQRF, kterou používají chytrá města v Evropě, se chystá zavést i Písek. Má tak našlápnuto stát se prvním skutečně inteligentním městem v České republice.

„Pomocí bezdrátové technologie IQRF se zvýší komfort obyvatel města dynamickým ovládáním křižovatek, chytrým řízením veřejného osvětlení či navigačním systémem na veřejná parkoviště. V praxi půjde například o to, že inteligentní křižovatky sladí zelenou vlnu nebo řidiče navedou na volné parkovací místo,“ vysvětluje Radovan Polanský, výkonný ředitel Technologického centra Písek.

První konkrétní realizace by v Písku měly odstartovat na jaře letošního roku.

Sdružení pro chytré město

Koncept chytrých měst rozvíjí vedle Písku i další města v České republice. Řadí se mezi ně například Brno, kde se partnerem v oblasti Smart City stala společnost E.ON.

„Městům a obcím jsme schopni nabídnout know-how zejména v oblastech veřejného osvětlení, kogenerace, , ale též v stále více se rozvíjející elektromobilitě. V Brně je značný potenciál zejména v oblasti dopravy a Smart mobility, ale rovněž v budování chytrých sítí či například v optimalizaci interiérového osvětlení,“ dodává Lukáš Svoboda, oblastní manažer společnosti E.ON.

Dalšími městy, kde bylo memorandum podepsáno, jsou Tábor, Kyjov nebo Oslavany. Rozvoj chytrých měst má podpořit také nové sdružení Czech Smart City Cluster, které spojuje zástupce byznysu, akademického světa a odborné veřejnosti.

Cílem sdružení je hledat energeticky úsporná opatření, možnosti snižování ekologické zátěže nebo řešení dopravních problémů. Každý ze členů se přitom zaměřuje na oblast, ve které vyniká.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aby systém chytrých měst byl co k čemu, tak by bylo vhodné kobminovat KGJ s FVE, přestože by v létě tyto jednotky běžely jen jako běžné plynové jednotky, mohly by spolu s FVE snížit zátěž dálkových vedení, ztráty a tím i spotřebu paliv. Na druhou stranu tu bude růst, doufejme, elektromobilita, která by zase spotřebu proudu zvýšila (ale zdá se že se žádná z energetik nesnaží o skutečný rozvoj, což je mimochodem zase šance pro někoho začít podnikat a vybudovat vlastní nabíjecí síť) Mimochodem existuje nějaká veřejná statistika elektromobilů dle typů u nás?

Bylo by myslím zajímavé zjistit jestli by byla energeticky vyhodnější lokální výroba z plynu nebo dálkový rozvod elektřiny, čistě jen pro zajímavost, protože se udává že svého času se více vyplatilo do Hodonína vozit uhlí vlakem, než odpovídající výkon posílat po drátech (možná šlo i o nedostatek výkonu v síti).

V případě Brna by myslím bylo také zajímavé naít způsob jak více zapojit teplárny do produkce proudu a dosáhnout jakési energetické nezávislosti Brna, možná že by třeba Červený mlýn šel ještě doplnit o chladící okruh, stejně tak na Špitálce by se mohl nějak obnovit kondenzační provoz, chladicí věž tam stále je.

Pak by výrazné rozšíření FVE na zastavěné plochy mohlo spolu s tímto snížit spotřebu elektřiny dovezené, přestože je blízo JE Dukovany, myslím že po událostech v Belgii by mohlo dojít k přidání bezpečnostního faktoru do otázky stavby JE, ta může být do roku 2050 odstavena z provozu bez náhrady. Pokud bude pokračovat situace na trhu s energiemi, tak ke stavbě JE nebude asi důvod, spíš se postaví nějaký menší, buď plynový nebo uhlený, zdroj pro region, zvláště pokud má ČEZ v regionu stále možnost zpětně rozšířit elektrárnu Hodonín, kde by mohlo být instalováno asi 150MW a pokud je v Oslavanech stále k dispozici přípojka pro asi 200MW. Je otázka jaký je výhled změny spotřeby a výrobních kapacit pro regiony Jižní Moravy a Dolních Rakous. Ale těžko se dneska odhaduje cokoliv.

Bylo by myslím zajímavé zjistit jakou síť bychom potřebovali po provedení různých změn v energetice jako takové. Kdysi existovaly tabulky pro napěťové hladiny dle ročního dopraveného množství elektřiny, bohužel tyto jsou velmi staré a jistě se změnily, nicméně pokud se budeme chystat na situaci že v létě mohou být celé regiony v podstatě nezávislé, je otázka jestli třeba by nevyšlo levněji postavit vedení 44kV místo 110kV, přestože by v některém období roku byly ztráty o něco vyšší. Myslím že něco takového, tedy přehodnocení jednotlivých vedení, bude muset dříve či později nastat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pardon, zapomenul jsem se podepsat.
Carlos

Obrázek uživatele ePavel

Jen doufám, že vymyslí u těch eon stanic jednodušší obsluhu. Nabíjel jsem v ČB i v Brně na letišti a strávit 5 minut zapůjčováním RFID karty, placení zálohy, vracení atd. mi přijde fakt uhozené. Obzvláště, pokud je to nabíjení zdarma..

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nemela by chytra mesta naopak podporovat cervenou vlnu,aby se jezdilo ekologicky na kole?

Obrázek uživatele ePavel

Jedině zákaz vjezdu pro fosiláky. Červená vlna má za následek pouze spoustu rakovinotvorného prachu z brzdových destiček a spoustu zplodin při zbytečných rozjezdech.

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to jo, jestli se spřáhli s E.ON-em, tak to bude brzy to nejinteligentnější z inteligentních měst a v rychlosti zavádění moderních výdobytků dnešní doby (obzvláště elektromobilita) budou zcela určitě na špici... (myšleno vše zcela upřímně ironicky) ;)

Obrázek uživatele Radovan

Za zpěvu parafráze písně Okolo Písku cestička, jim tam namontují svoje rekreační nabíjecí stojany pro kola a skútry a na řece zavedou půjčovnu elektrolodí :-). Neboť to je zatím vše, co západní gigant EON v ČR předvedl (na Vranově a Lipně). Plus komedii s názvem Šumava elektrická. I v tom Písku je dnes pomalá nabíječka elektromobilů pořízená někým jiným, konkrétně dar od Schneideru.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Obrázek uživatele ozana

Ano, to si pamatujeme.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Obrázek uživatele honza.t

Někdo chytne zelenou vlnu na semaforech, jiný zase červenou vlnu.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články