Chytrá aplikace Škoda Auto pozná závadu podle zvuku auta

redakce - 07 Říjen 2020

Aplikace Sound Analyser, na bázi umělé inteligence pro chytré telefony a tablety, nahraje zvuk auta a porovná jej s již dostupnými akustickými vzory.Škoda Auto využívá umělou inteligenci pro přesnější diagnostiku vozů

Technickým základem aplikace Sound Analyser je algoritmus neuronových sítí. Aplikace nejprve převede audiozáznam na spektrogram, který zobrazí akustické signály graficky. Umělá inteligence toto zobrazení porovná s uloženými hodnotami a odhalí přitom odchylky. Na tomto základě pak aplikace následně podle předdefinovaných modelů klasifikuje potřebu údržby nebo opravy.
foto: Škoda

Oddělení After Sales společnosti Škoda Auto a Škoda Auto Digilab testují novou aplikaci Sound Analyser. Ta pomáhá v rychlé a precizní identifikaci potřeby servisní údržby pomocí umělé inteligence (AI, artificial intelligence).

Program nahraje zvuk auta a porovná jej s již dostupnými akustickými vzory. Dojde-li přitom k nesrovnalostem, aplikace pomocí algoritmu zjistí, čím by tyto odchylky mohly být způsobeny a jak je možné je odstranit.

Sound Analyser přispívá ke zvyšování efektivity v oblasti servisu, ke zkracování doby, kterou vůz stráví v dílně a k vyšší spokojenosti zákazníků.

Stanislav Pekař, vedoucí Škoda Auto After Sales, k tomu uvádí: „Sound Analyzer názorně ukazuje, jaké možnosti otevírá digitalizace značce Škoda i v oblasti Ater Sales. V budoucnu budeme důsledně využívat technologie umělé inteligence, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě individuálnější služby a zprostředkovat ještě lepší zákaznickou zkušenost.“

Klaus Blüm, vedoucí Škoda IT, dodává: „Ve společnosti Škoda Auto v celém řetězci vytváření hodnot důsledně sázíme na rozsáhlou digitalizaci procesů, produktů a služeb pro naše zákazníky. Abychom potenciál pro inovace i v budoucnu včas identifikovali, rychle zpracovali a chytře využívali, průběžně se s odděleními ve Škoda Auto domlouváme na společné realizaci nových digitalizačních projektů.“

Aplikace Sound Analyser staví na umělé inteligenci, díky které spolehlivě, jednoznačně a rychle posuzuje stav opotřebitelných dílů a upozorňuje na nutné servisní zásahy. Program k tomu využívá různé specifické parametry vozu a analyzuje profil využití příslušného osobního vozu.

Sound Analyser tak usnadňuje precizní diagnostiku servisním technikům, kterým pro využití aplikace postačí běžný chytrý telefon nebo tablet. Použití technicky velice složité technologie je naprosto intuitivní: zvuk vozu se pomocí aplikace nahraje do chytrého telefonu.

V dalším kroku algoritmus porovná záznam s již dostupnými akustickými vzory a následně poskytne konkrétní popis zdroje zvuku. Technologie rozpozná deset vzorů s přesností přes 90 %.

Jedná se přitom o konstrukční celky jako systém řízení, kompresor klimatizace nebo dvouspojkovou převodovku (DSG). V současnosti se aplikace „trénuje“ na rozpoznání dalších akustických vzorů.

Technickým základem aplikace Sound Analyser je algoritmus neuronových sítí. Aplikace nejprve převede audiozáznam na spektrogram, který zobrazí akustické signály graficky.

Umělá inteligence toto zobrazení porovná s uloženými hodnotami a odhalí přitom odchylky. Na tomto základě pak aplikace následně podle předdefinovaných modelů klasifikuje potřebu údržby nebo opravy.

Od června 2019 běží aplikace pro chytré telefony ve zkušebním provozu ve 14 zemích, mezi nimiž jsou i důležité trhy pro Škoda Auto, jakými jsou Německo, Rusko, Rakousko či Francie.

Pilotního projektu se účastní celkem 245 dealerů Škoda Auto, a to zejména poskytováním audiozáznamů, které jsou nutné pro proces učení softwaru, čímž pomáhají při dalším vývoji programu.

Postupné zavádění technologií pro zjišťování akustických odchylek od normálního stavu otevře řadu nových možností v oblasti senzoricky podporované prediktivní údržby, kromě toho je možno využít i online-připojení vozu k tomu, aby byl v případě potřeby přímo rezervován termín v příslušné servisní dílně.

Umělá inteligence: klíčové téma Škoda Auto

Technologie vykonávají na bázi umělé inteligence kognitivní funkce, které jinak ovládá pouze člověk. Odpovídající programy tak mohou být v interakci s okolním prostředím, vnímat a hodnotit okolnosti nebo řešit určité problémy. Jako jeden z pilířů Strategie 2025 hraje umělá inteligence pro společnost Škoda Auto klíčovou roli při další digitalizaci.

V případě české automobilky zahrnuje vedle produktů a procesů také oblast služeb. Zde technologie na bázi umělé inteligence přispívají například k umožnění personalizovaných zákaznických zážitků.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Anonym123

takže síce auto by vykazovalo milión chýb, ale zvuk linúci sa z reproduktora bude app hodnotiť ako vynikajúci stav/výkon/...

Nejčastější hláška bude
Analíza problému... Výsledek: kupili jste si škodovku :D

---

20 tis km elektricky od roku 2018

A kdyz jim praskne senzor zvuku, bude asi rozbity vyfuk.

No to mi připomíná mého otce:
-- Kterej válec má špatně seřízený ventily?
Já: Jak to mám vědět.
-- Ty to neslyšíš, to hlasitý cvakání?
Já: No něco slyším.
-- Tak kterej.
Já: Jak to mám vědět.
-- Hele zapaluje se to pořadí 1-3, 2-4.
Já: A jak mám poznat, kdy je to 1?
-- Je tam trochu větší pauza, protože kliková hřídel nemá jednotlivý segmenty otočený o stejný úhel klůli kmitům a mrtvé poloze.
Já: Aha.
-- Tak kterej je to válec?
Já: Nevím.
-- Jseš tupec. Třetí!
Já: Hm...
-- A kterej ventil? Sací nebo výfukovej?
Já: Nevím.
-- Výfukovej ty blbe. To nemáš schéma otvírání ventilů v hlavě? To zná každý malý dítě!!!

---

hariprasad

fosilní auta a hlavně jejich výrobci jsou tak zoufalí, že ani softwarová diagnostika miliónů zbytečných a složitých součástek nepomůže, tak musí vymýšlet ještě o to složitější analytické nástroje :)))

navíc nástroj pro analýzu zvuku je snad jedna z nejprimitivnějších funkcí neuronek, kde knihovny na toto jsou volně dostupné všude, takže tohle jim tam naprogramuje kdejaký studentík IT za pár minut.... Škoda je zase 20 let pozadu, škoda :)

jak je ze zkušenosti jisté, odhalí jen to, co odhalí každý učeň servisu, ale složitější neodhalí vůbec, to se vsadím, jak to obvykle u "AI" bývá :)

tyhle sméšné nástroje Tesla řešit nemusí kvůli jednoduchosti/efektivnosti a o několik úrovní lepší diagnostice svých aut, přesto mnohem jednodušší díky své SW konektivitě součástek :)

Obrázek uživatele runner42

Proč se omezovat na auto? Dignostiku defektů je možné rozšířit i na uživatele - "Máte střevní chřipku" nebo "Jste Vondrák"...

Mimochodem, z umělé inteligence se nám stal takový hezký buzzword vlastněný PR oddělením, které naprosto netuší, co znamená.

Expertní systém se opravdu automaticky nerovná umělé inteligenci, vy duté škodovácké hlavy.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Doby kdy televizní komentátoři a novináři používali český jazyk a výrazy správně už minuly... jsem optimista a hádám že se to stalo teprve před nízkými desítkami let.

Tzn - nehaňte chudáky škodováky ;-)

Kdo jsme my abychom soudili jestli je taková evoluce špatná ? :-D

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů Circontrol