Peugeot 508 RXH - nový diesel hybridAUTO
Peugeot 508 RXH - nový diesel hybrid
Kavárna na elektrických kolechKOLO
Kavárna na elektrických kolech
Japonsko má víc dobíječek než benzinekSVĚT
Japonsko má víc dobíječek než benzinek
Spotřeba klesá, ČR je výjimkaČESKO
Spotřeba klesá, ČR je výjimka

Chystá se trajekt se 4,2MWh baterií

Jan Horčík - 23 Červen 2015

První elektrický trajekt úspěšně funguje v Norsku. Už dnes se ale chystají další. Jeden takový bude od roku 2017 převážet vozidla a pasažéry v Dánsku.Průmyslová baterie Leclanche

Švýcarská společnost Leclanche dlouhodobě působí v oblasti baterií, včetně průmyslových řešení
foto: Leclanche

Doprava mezi dánským ostrovem Ærø a dánskou pevninou bude od roku 2017 zajišťována novým elektrickým trajektem. Výjimečný bude tím, že má být vybaven obří baterií o kapacitě 4,2 MWh. Výkon přístavní nabíječky dosáhne 4 MW pro rychlé nabíjení.

Jen pro srovnání, to kapacita, jaká se obvykle využívá v oblasti stacionárních baterií pro energetiku. O dodání baterie se postará švýcarská společnst Leclanché. Samotný trajekt postaví dánské loděnice Søby Shipyard Ltd.

Na vodu má být loď spuštěna v červnu 2017. Projekt je financován z fondů EU v rámci iniciativy Horizon 2020. Celkový rozpočet je 21 milionů euro. Proti běžným trajektům podobné velikosti klesné roční produkce NOx o 41,5 tun a výrazně se sníží i hlučnost.

tisková zpráva
 

Já jsem se již dávno ptal, proč v přístavech, když najíždí auta, než najedou, než se všechno naloží a vyloží, nejsou trajekty napojeny na síť a diesely nezapínají až při rozjezdu z přístavu. Ta hodina, co se trajekt nakládá a vykládá a motory pořád běží, je celkem síla.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak, jen kolik je plochy na střechách všech našich paneláků... kdyby se tam dávaly alespoň sluneční kolektory na ohřev TUV, ale na většině je jen gumoasfalt, co se každých 10 let vyměňuje. A horní byty jsou v zimě tepelnou dírou, v létě tepelnou pastí. Někdy mám chuť koupit aspoň postříbřenou fólii a rozvinout ji tam, abych neměl v bytě takový hic...

Na plochých střechách paneláků by se mohli solárníci zrealizovat velmi snadno a efektivně, navíc by ušetřili za ostrahu (neříkám že by se to ani na střeše nemuselo zabezpečit, ale odpadá stavba plotu a stálý hlídač).

Na některých sídlištích by dokonce šla udělat termosolární elektrárna (řiditelná zrcadla) a věžový kolektor s cirkulujícím médiem pro ohřev a uskladnění tepla k pohonu parní turbíny s 24 hodinovým provozem).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je možné, ale problém jsou úřady a státní buzerace. Většina FVE od 1.1.2013 se již staví bez vědomí úřadů (v ČEZku načerno) aby se provozovatelé několika panelů na střeše vyhnuli daní a výpalnému za spotřebu vlastní elektřiny, nutnosti mít licenci a být evidovaný jako podnikatel atd.....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Oprava: od 1.1.2014

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jen pro spestreni, lode ktere vozi turisty na Alcatraz, jsou take elektricke a jako strechu maji solarni panely a takove ty vetrikalni vetrniky :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mě by zajímala ta nabíječka. Výkon 4 MW, to musí solidně zamávat s přenosovou sítí, jestli to naráz naskočí. Nedovedu si představit, že by jich mělo být víc a třeba se spouštěly zároveň...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zajdi do Vítkovic, na Kvartu (válcovací trať)mají 2 motory (jeden pohání vrchní a druhý spodní válec), každý z nich má výkon 4,6MW (750V=, 6100A= -snad si to pamatuju, kdyžtak jsem se o moc neseknul ). Nu a teď si představ jak to celé pracuje - válcovací trať se rozjede jedním směrem, furt odběr celkem nic moc, ale jak železo najede mezi válce, tak to je obrovská zátěžová špička na plný výkon motorů. Železo během řekněme 15 sekund projede mezi válci, tyto se zastaví, pohony podávacích válečků reverzují chod společně s hlavními válci (taky celkem slušný odběr při reverzaci) a zátěžový cyklus jede na novo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No já myslím, že je tam pomalý náběh nabíjení.. že to není skokové zapnutí - a šup, nabíjíme na max. :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

4MW si berou při rozjezdu elektrické lokomotivy. Takže se nejedná a nějaký zázrak. Při napětí 25kV se jedná o pouhých 160Ampér

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale železniční síť je samozřejmě oddělená od normální sítě a je na to stavěná. Pravděpodobně bude mít špičkové přemosťovací kondenzátory nebo něco podobného. Právě proto se ptám, jak je to řešeno tady, ono i přenos podobného výkonu z nabíječky do lodě nebude tak úplně sranda, jeden menší zkrat....

Myslíte, že ty projektanty tohle taky nenapdalo? Myslíte, že jsou tak blbý, že by zapojili nabíječku rovnou na síť? to snad ne, že?

Předpokládám, že jim to musí povolit distributor, stejně jako je někdo musí připojit na síť, takže to určitě mají nějak pořešené. A nemá cenu tu debatovat o tom, že jim to zamává s elektrickou sítí...

Obrázek uživatele Radovan

Sákryš, že voni klucí severský byli v Brně na prýglu:
Brněnskou lodní flotilu tvoří 5 nových dvoupalubových elektrických lodí - Vídeň, Dallas, Stuttgart, Lipsko a Utrecht, postupně dodávané v letech 2010 - 2012 a jedna již historická loď - jednopalubové Brno, což je dvakrát přestavěná loď původně z roku 1949. Pokud jsou lodě v provozu, pak každý den večer po zakotvení v bystrckém přístavišti jsou napájecími kabely připojeny k nabíjecímu zařízení a proběhne dobíjení akumulátorových baterií, aby příští den mohla loď bez problémů zvládnout předepsanou trasu. Po skončení plavební sezóny musí být lodě vytaženy z vody na souš. Z prostor pod dolní palubou lodi jsou vytaženy baterie a uloženy v baterkárně, kde jsou udržovány v provozuschopném stavu až do jara.
Blíže plus fota http://www.dpmb.cz/?seo=lodni-doprava

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 35 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Radku, podle mých informací se baterie již nevytahují, pouze napojí na udržovací nabíječku ;-). Ale nechci samozřejmě machrovat. ;-)
Starší se ještě tahali, ano, ale to byly olovňáky.

Obrázek uživatele Radovan

Bylo by to určitě logičtější, zvláště když se člověk podívá na ty fotky, jak problematicky a po kouskách to z podpalubí dostávají. Čerpal jsem z veřejných informací na webu DPMB, pravda mají je z roku 2013.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 35 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Nejnovější loď je z 2012, takže to asi pravda bude.
Tak je možné, že jednu zimu vynechali, ale to mi připadně jako kravina, takže jsem spíš naletěl na nějaký fake :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jasný, to je o brněnské přehradě známá věc, ale tohle je trajekt, malinko větší loď, větší baterie, větší motor apod..
Fandím tomu..

Možná by nebylo od věci ukázat víc technických detailů - např. prostor s bateriemi nebo přímo nabíjecí kabel, systém zapojení apod.. Hádal bych, že se tam nestrká ručně, ale prostě se automaticky připne k lodi, protože musí být fakt masivní, aby zvládl přenést velké proudy.

Na tohle použiotí je to super.. Krátká cesta tam a zpátky a v pauze dobití...

Jirka

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tyjo surp! dík za informaci, vy brnáci se nezdáte, to se tam musim jet teda podivat v lete, to sem nevedel :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Fííha, 41 tun NOx... Něco mi řiká, že tohle je ta správná cesta ke snižování emisí, ne tříválcový malorážky s turbem.. Jinak když jsem v Janově čekal hodinu na trajekt, tak jsem viděl jak obrovský množství splodin ty lodě zbytečně vypouštějí.. No bylo mi z toho až špatně

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A přesto je to stále nejekologičtější přeprava. Navíc EU už dávno vyžaduje minimálně Euro 3, jinak loď nesmí do přístavu v EU.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano, pouze elektro pohon je skutečný přínos lidstvu, peněžní i zdravotní a nezávislost
jenže ropáci z USA chtějí všude rakovinu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

... a jak se vyrobí to zvýšené množství elektřiny? Uhlí, ropad, atom? Nebo budeme muset mít kolem sebe samé "větráky", nebo místo polí solární elektrárny?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ono by uplne stacilo tim solarem pokrejt strechy prumyslovich staveb a pak obcas i strechy beznych obytnych domu, jen v CR tahle plocha na kterou jen sviti slunce a nebo prsi ma tolik nevyuziteho mista, zeby se ze stejne plochy solaru zasobovat cela EU

nejvtipnejsi jsou haly kde nejsou ani svetliky a jeste se tak musi v nich nonstop svitit, treba v nemecku je tohle jiz zakazane, pokud chces stavet novou halu, treba prekladiste, market a podobne, musis jeji strechu automaticky pokryt solarni elektrarnou, jinak nani nedostanes stavebni povoleni :) ty solarni zahradky na polich taky pomalu pomaloucku rusej, tak treba se k tomu v CR taky jednou dopracujem a prestane se plejtvat mistem

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články