Chevrolet představil auto poháněné lasery

Automobilka Chevrolet v Detroitu představila na autosalonu v Los Angeles nový koncept Chaparral 2X Vision Gran Turismo. Unikátní auto je „poháněno lasery“ napájenými z li-ion baterií. Vůz díky tomu dosáhne rychlosti až 384 km/h.

Koncept Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo
foto: Chevrolet/Sony

Vtip je samozřejmě v tom, že jde a) o koncept a b) de-facto především o nové auto pro videohru Gran Turismo 6 pro konzoli PlayStation 3. Není ale nezajímavé v této souvislosti nahlédnout do historie zdánlivě nenápadné značky Chaparral.

Ta totiž vznikla v roce 1962, kdy ji založili Jim Hall a Hap Sharp. Jejich vozy brzy přinesly revoluci v motoristickém sportu.

Společnost sídlící v Texasu uzavřela partnerství s výzkumným a vývojovým oddělením Chevroletu již před více než 45 lety a byla průkopníkem metod a materiálů, které jsou dnes standardy používanými při výrobě současných závodních i produkčních vozů.

Kromě takových věcí, jako jsou kompozitní monokoková šasi, pohonné systémy z lehkých slitin, automatická závodní převodovka či progresivní aktivní aerodynamické prvky, přineslo výše zmíněné partnerství také průlomovou technologii telemetrie dat z vozidla. Chevrolet i nadále používá pro testování a vývoj nových technologií a materiálů závodní programy.

Samotný koncept Chaparral 2X Vision Gran Turismo má především ukázat, že i v automobilovém průmyslu je třeba se nebát neotřelých a zdánlivě šílených řešení. I proto onen „laserový propulzní systém“.

Jednotka s laserovým paprskem je umístěná ve středu vozu a vytváří laserové pulzy, které dopadají na zaostřovací kryt a vytvářejí rázové vlny, které extrémně lehký vůz pohánějí. Dík laseru o výkonu 671 kW a pneumatickému generátoru dosáhne tento vůz maximální rychlosti 384 km/h a zrychlení z 0 na 60 mph za 1,5 vteřiny.

Tato nevídaná pohonná jednotka je také blízce propojená s unikátní pozicí jezdce ve vozu. Řidič vpředu vozu prakticky leží a při řízení má všechny čtyři končetiny natažené směrem ke kolům. Laserový pohonný systém i podvozek jsou umístěné tak, aby odpovídaly pozici řidiče a umožňovaly futuristické řízení aktivní aerodynamiky.

Protože aerodynamiku tohoto vozu lze ovládat ve směru generovaných rázových vln, nevyžaduje vůz velké zadní křídlo. Výsledkem použité karoserie bylo možné Chaparral 2X Vision Gran Turismo udělat extrémně lehký. Rovněž systém informačních ukazatelů vozu je minimalistický; displeje přístrojů jsou promítány přímo do hledí řidičovy helmy.

Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo

„Chaparral 2X Vision Gran Turismo je odvážná a ambiciózní vize – jedna z těch, které novému publiku ukazují, jak konstrukční a designérské týmy Chevroletu útočí na obvyklé standardy a prozkoumávají technologie zítřka,“ prohlásil Clay Dean, výkonný ředitel Advanced design. „Je to také óda na unikátní partnerství, které přineslo průlomové technologie, jež se dnes využívají jak na závodních tratích, tak i na běžných silnicích.“

Frank Saucedo, který řídil tým pracující na tomto konceptu, o voze řekl: „Vznikl v atmosféře, ve které nebyla stanovena žádná pravidla, což mělo podnítit designéry a konstruktéry k tomu, aby přišli s co nejúžasnějšími nápady. Chaparral 2X Vision Gran Turismo využívá ve svém návrhu pokročilé technologie z leteckého průmyslu, stejně jako před desítkami let původní závodní vozy Chaparral, a tak dosahuje svého neuvěřitelného výkonu. Představte si ho jako spojení wingsuitu vznášejícího se na obloze se závodním vozem. Stejným způsobem jako pilot wingsuitu ovládá membránu mezi svýma rukama a nohama, ovládá řidič aerodynamiku tohoto vozu. Chaparral 2X je ve všech ohledech takový „závodní wingsuit“, který se vznáší jen těsně nad zemí.“

Model vozu Chevrolet Chaparral 2X Vision Gran Turismo ve skutečném měřítku je k vidění na výstavě Los Angeles Auto Show, která probíhá v Kongresové centrum v Las Vegas do 30. listopadu.

tisková zpráva

9 Comments on “Chevrolet představil auto poháněné lasery”

  1. Omluvte mne, ale zeptam se
    Omluvte mne, ale zeptam se asi trochu hloupe. Jede to a nebo to jen predstava pro virtualni realitu a ted slavnosne odhalili kastli pro vystavy (mozna podminka, ze auto musi mit pro tu hru alespon realnou kastli + nejake vypocty co kdyby, ale realne nemusi jezdit)?
    Z clanku to neni jednoznacne jasne a dle komentaru, kde sem nekteri pletou nemecke V-1 pohane pulzacnim/naporovym spalovacim motorem to neni jasne vice lidem.
    Tak jak je to?

  2. Dát místo toho laseru
    Dát místo toho laseru nějaký malý raketový motor a mohlo by to už jezdit. Zajímal by mne jaký odpor vzduchu má, jestli to dali do komory a není to jen sestrojeno aby to stálo a točila se tomu kola. Velice originální. Pokud bych šel ještě dál a dal by se tam velice výkonný pohon nezávislý na kolách, trochu poštelovat aerodynamiku, mohlo by to i létat.

  3. Asi jsem idiot, ale možná
    Asi jsem idiot, ale možná vymysleli jak obejít 3 Newtonův zákon. Tak jako tak je to nesmyl a blábol. Od výkonu laseru, který by měl velikost malého domku, baterie na cca 8 min ( předpokládám 80 kwh což by se tam stejně nevešlo a hmotnost baterií by byla tak 800kg). Taky by mě zajímalo, jaký by to mělo mít rejd na předních kolech. Krom toho že technicky je to blábol je to docela hezké a je vidět že na tom někdo nechal hodně času. Bohužel jestli to mysleli vážně tak z lidí dělají úplné idioty.
    Pokud tam však někde je, že by tak mohl vypadat pohon budoucnosti, tak proč ne, scifi mám rád.

    1. A proč by měl být
      A proč by měl být porušen 3. newtonův zákon?

      Pulzní motory již měly před mnoha desítkami let německá bezpilotní letadla V-1. Jen byl problém s malým tahem motoru, a proto musela být při startu vystřelena katapultovacím zařízením. Vlastní let pomocí pulzního motoru jež probíhal normálně. Nevýhodou takovýchto motorů pracujícími s rázovými vlnami je malá rychlost a nemožnost dosažení nadzvukové rychlosti, a proto od nich bylo ustoupeno.
      A je přece jedno, jestli ve spalovací (ohřívací) komoře vznikne rázová vlna vlivem vstříknutí vysocehořlavého paliva nebo elektromagnetického impulsu.
      Tíha baterií je však zatím (a dlouho ještě bude) velice omezujícím faktorem tohoto elektrického pulzního laserového pohonu.

Napsat komentář