Chcete jezdit levněji? Volte CNG

Stlačený zemní plyn, označovaný zkratkou CNG, je čistší, levnější a už dnes dobře dostupnou alternativou pro pohon osobních i užitkových vozidel. Díky jeho složení jsou emise škodlivých látek při spalování zemního plynu několikanásobně nižší ve srovnáním s LPG, benzinem i naftou.

Volkswagen dnes nabízí v provedení pohonu na CNG například model Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel
foto: ČPU

CNG lze nepochybně označit jako „čisté“ palivo – emise CO2 jsou nižší o 30 %, NOx dokonce o dvojnásobek. Emise pevných částic jsou nulové, stejně jako emise aromatických uhlovodíků a aldehydů. Také emise oxidu siřičitého jsou minimální.

Levný a šetrný k ovzduší

Do CNG se totiž nepřidávají žádná aditiva a spalováním nevznikají karcinogenní látky jako benz(a)pyren. „CNG splňuje nejpřísnější ekologické požadavky, normu Euro V i Euro VI,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie (ČPU), která se dnes podporou CNG jakožto paliva pro automobily v České republice zabývá.

Auta poháněná zemním plynem mají zhruba stejnou spotřebu plynu v m3 jako benzínové motory v litrech benzínu. Rozdíl je ale v ceně. Zatímco ceny benzínu a ropy letí nahoru, cena plynu se pohybuje okolo 24 Kč/kg – tak se totiž plyn nejčastěji prodává namísto měření v metrech krychlových. Přepočet mezi oběma jednotkami lze provést pomocí koeficientu 1,4. Cena jednoho metru krychlového je tedy průměrně 17,10 Kč.

Řidiči vozů na CNG mají nulovou silniční daň, navíc spotřební daň na CNG je dnes 0,36 Kč na metr krychlový. I když bude narůstat, jedná se stále o zanedbatelnou částku ve srovnání se spotřební daní na naftu nebo benzín, která dnes dosahuje 13 korun, říká ČPU.

Bezpečnost? Za jedna

Častým negativem, na které neznalá veřejnost u pohonu vozidel na plyn poukazuje, je bezpečnost. Není se však čeho bát. Auto s pohonem na stlačený zemní plyn je bezpečnější než vozidlo na konvenční paliva.

V případě havárie totiž začne benzín vytékat, zatímco plyn se přes několik ventilů ven nedostane, pouze v případě požáru auta přes ventil konrolovaně odhoří. Navíc se řidič nemusí bát, že se mu někdo pokusí ukrást palivo, což se na českých sídlištích někdy odehrává.

Ve autech na plyn bývá obvykle i nádrž na benzín či naftu jakožto záložní nouzové řešení. Přesto ale dojezd sériových vozidel dosahuje řádu stovek kilometrů.

Nízké náklady, levné vypůjčení

Navíc, v ČR je vzdálenost, kterou každý z nás ročně ujede v osobním automobilu, o desítky procent pozadu za průměrem EU15 i EU27. Právě EU podle ČPU počítá do roku 2020 s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG.

Cena nového auta na CNG je srovnatelná s cenou vozu s dieselovým motorem. Náklady jsou však nesrovnatelné. Mohou dosáhnout až ke koruně na kilometr.

Je možná i , ale nedoporučuje se. Nejen, že je to nevýhodné finančně, řidič přijde také o část zavazadlového prostoru. „Sériově vyráběná auta mají nádrže umístěny mimo zavazadlový prostor a to je jejich obrovská výhoda proti přestavbám,“ vysvětluje Schauhuberová.

Výhodou zemního plynu je i vyšší oktanové číslo 130. Motor má díky tomu vyšší výkon a chod ve vyšších otáčkách je klidnější. „CNG obecně také snižuje hlučnost motoru a je vůči motorům šetrnější,“ říká Schauhuberová.

Pokud si automobil pouze půjčujete, i zde je nabídka vozů na CNG bohatá. Například autopůjčovna nabízí Mercedes-Benz třídy B (viz. náš test) už od 800 korun na den. Pokud zájemce o projížďku vystačí s modelem Fiat , bude mu u Pražské plynárenské stačit 390 korun na den.

Aktuálně firmy nabízejí i zapůjčení nosičů na lyže a sněžných řetězů. Zaujmout se snaží také víkendovými akcemi, kdy zákazník místo tří dnů platí jen za dva.

Kde natankovat?

Veřejných plnících stanic CNG v ČR je aktuálně 36. Odhaduje se, že do roku 2020 jejich počet jen v ČR vzroste na čtyři sta. Drobní podnikatelé nebo majitelé pak vlastní nejméně stovku domácích plniček.

ZVĚTŠIT MAPU NA CELOU OBRAZOVKU

Dvojitým kliknutím na některou z ikonek CNG stanice si ji přiblížíte

Domácí plnička na stlačený zemní plyn stojí asi 140 000 Kč. Díky ní může být cena CNG ještě výrazně nižší než u veřejných stanic (dle distributora a tarifu). Tankování zde je sice pomalejší, ale po doplnění tlakovým zásobníkem se čerpání plynu výrazně urychluje.

V ČR dnes jezdí přesně 3 475 CNG vozidel (údaje k 20. lednu 2012). To je asi o 30 % více než loni touto dobou. Spotřeba CNG loni meziročně vzrostla o dvacet procent. Od podzimu také mohou vozy na tento pohon parkovat v podzemních garážích.

Na celém světě používá CNG podle ČPU 13,5 milionů vozidel. Zájemci si mohou si vybírat z více než stovky vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek (mj. Mercedes-Benz, Volkswagen a ). Využívat přitom mohou 20 000 plnicích stanic.

„Podle několika různých studií se má v průběhu příštích deseti let objevit na silnicích po celém světě dalších zhruba padesát milionů vozidel, která bude pohánět stlačený zemní plyn,“ říká Schauhuberová a dodává, že CNG je nyní nejrozšířenější a nejatraktivnější alternativní palivo.

4 Comments on “Chcete jezdit levněji? Volte CNG”

  1. NAZOR Instalace je dražší
    NAZOR Instalace je dražší než LPG. Dostatečna sít plnících stanic . U CNG je plnicích stanic zatím mnohem méně, ale umožnuje majitelum rodinných domku s přípojkou plynu ,instalovat domácí plničku na CNG. Tato plnička plni dva auta najednou Je to zase investice kdy jezdi všichni v rodine na CNG aby se investice vyplatila. V CR je známa firma ,která tyto plničky vyrábí.

  2. Uvažoval jsem o Passatu na
    Uvažoval jsem o Passatu na CNG a nakonec jsem ustoupil, protože na blbé nákupy do supermarketů bych musel jezdit jiným autem.
    Sice dle legislativy již může auto s CNG parkovat v podzemních garážích, nicméně tomu musí předcházet jisté stavební úpravy, do kterých se nikdo nehrne. Takže stále na vjezdech do garáží naleznete zákazy CNG vedle LPG…

Napsat komentář