CHAdeMO v roce 2017: výkon 150 kW, výhledově 350 kW

Jan Horčík - 07 Červen 2016

CHAdeMO Association ohlásila dodatek k aktuálnímu protokolu, který umožní zvýšení nabíjecího výkonu na 150 kW. První nabíječky mají být v provozu už příští rok.auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf konektorem standardem CHAdeMO

Nabíjení elektromobilu Nissan Leaf standardem CHAdeMO
foto: Nissan

Brzy očekávaný příchod elektromobilu Tesla Model 3 nedělá starosti jen automobilkám. Tesla má dnes díky své síti nabíjecích stanic Supercharger navrch i v této oblasti (nabíjecí výkon až 135 kW).

Konkurence proto musí dohánět co může. Až doposud CHAdeMO nabízelo nabíjecí výkon mezi 40 kW a 60 kW, výjimečně až 100 kW. Jenže na trh se hrnou nové elektromobily (kromě Modelu 3 také Chevrolet Bolt, nový Volkswagen Golf, nebo nový Nissan Leaf) s plánovaným dojezdem kolem 300-400 km/nabití a pro ně jsou třeba vyšší výkony.

CHAdeMO nabíječka s výkonem 150 kW bude využívat nabíjecí proud 350 A. Starší elektromobily, které jej nezvládnou, u takových stanic budou nabíjet pomaleji nižší amperáží.

Zdaleka největší počet CHAdeMO nabíjecích stanic je dnes v domácím Japonsku, přes 6000 (CHAdeMO je japonský standard). Celkem asi 3000 těchto stanic je v Evropě.

V rámci CHAdeMO Asociace dnes probíhají také technické zkoušky výkonu 350 kW (1000 V x 350 A). Tržní nasazení se nečeká dříve než v roce 2018, "pokud bude tržní poptávka".

CHAdeMO
Zpět na HybridPřidat komentář

Mrknite toto 30kWh+6,6kW nabíjačka.za 699 900 czk
http://www.nissan-jpn.cz/vozy/leaf-2051

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Řekl bych, že to je cena, kterou zaplatí leasinkovka a jedinec pak na splátkách zaplatí skoro mega.

Obrázek uživatele Radovan

Hezky nám to klesá. Jen houšť a větší kapky.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Pane Radovane, je mi to divné – proč letos vyrobený vůz
NISSAN LEAF ACENTA 30KWH + 6,6KW NABÍJEČKA
PŮVODNÍ 896 300,- Kč
je nyní nabízen za 699 900,- Kč přestože má najeto nula kilometrů (takže žádný ojetý předváděcí vůz)
zde je odkaz na ceník

Aby v tom nebyla zase nějaká skrčka, tak jako když jsem vám psal na
http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=9&t=106&p=319#p319
"… že Citroën C-Zero můžete mít již od 487.600,- Kč,"
pokud si vzpomenete, a on to byl jen fígl.

Jsem líný se tím dále zabývat; kupovat to nemíním.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odpověděl bych za p.Radovana:
Nevím jak tento dealer v Brně. Ale např.Autobond prodává takto levněji dopředu(třeba i 4měsíce) předváděčky, které pokud jim tam zůstanou déle než půl roku, tak už je nemohou prodat jako nové auto(podle regulí EU).

Tady např. BSauto prodávají 30kwh verzi jen za 680t: sauto.cz/osobni/detail/nissan/leaf/16822812?goFrom=list

Musíte si pár měsícu počkat a počítat s tím, že se s autem najezdí pár tisíc km a ošoupe jej pár stovek zájemců.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ještě doplním info o Leafu. Když jsem dojel včera na Smíchov tak po ujetých cca 115 Kilometrech se mi zobrazoval zbývající stav energie 57% a zbývající dojezd se zobrazoval 147 Kilometrů. To byl právě ten impuls k tomu, že jsem si řekl, že to zpět dojedu v pohodě. Ovšem Jižní spojka je od Baranďáku celkem do kopce, dále pak ta nehoda kamionu a dojezd i s energií mi na zpáteční cestě klesal přímo před očima. Jakmile se ovšem kolona rozjela tak se mi ukazovala cílovka i s dojezdem necelých 90 kilometrů a to už jsem věřil, že to v závětří dotáhnu. Přiznávám, že těch zbylých 15 Km jsem jel již velmi spořivou jízdou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím ve spolek, napíši něco z jiného soudku.Myslím, že tato informace dost lidí co se tu pohybují bude zajímat. Právě mám zapůjčeného Leafa 30 KWh a včera jsem jel do Prahy a zpět. Bydlím kousek od Pardubic a celkem jsem najel na zátah 230 kilometrů z toho 130 bylo po dálnici D11. Je sice pravdou, že jsem jel v závěsu za kamiony, ale přesto moje dálniční rychlost se pohybovala mezi 90 - 100 km/h. Při cestě tam jsem najel cca 115 km a stav zbývající energie mi na Smíchově ukazoval 57% - cestou zpět jsem se trochu modlil, jelikož na D11 byla včera odpoledne nehoda kamionu a od Čerňáku cca 7 km jsme jeli asi hodinu. Přestože ve městě EV žere nejméně tak při tomto extrému mi také začala rychleji klesat baterie než-li jsem si myslel. Nakonec jsem na Pardubické Chademo dojel ještě bez želvy, ale posledních 15 km jsem jel již na "čárky" kdo jel někdy v Leafu, tak ví.

Obrázek uživatele Radovan

Krásný výsledek. Osobně mne jako majitele Peugeotu Ion a nyní i dvou aut téhož typu v rodině zlobí, že od cca 13-15 km níže Nissany (osobák i dodávka) neukazují kilometrový dojezd, jen čárky. Přitom naše vývojově 10 let stará auta to umí až do 1 km. Protože když jedu "na krev", tak porovnávání dílků baterie s dojezdem je vyloženě nutné. Protože předchozích 25 km jsem mohl jet po dálnici a tak sice mám dojezd 30 km, ale 5 dílků baterie, tedy po městě 45 km. Nissan to sice trochu dohání volbou zbývající procenta baterie, což Ion nemá, ale zatímco Ion má 16 dílků na 16 kWh baterii, tedy 1kWh = 1 dílek, tak Nissany 12 dílků na 24 kWh, daleko hrubější ukazatel, co dílek to 2 kWh. Občas dojet na želvu je nutnost, hlavně jsou z toho vedle spolucestující neelektromobilisté :-). I když pro ty je stres už to, když elektroauto má dojezd jen 100 km. To jim ve spalováku totiž dávno svítí hladové oko a oni ve stresu zoufale hledají nejbližší pumpu (přestože se s tím dá dojet Brno-Olomouc). Zvláštní psychologie.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Leaf, co jsem mel pujceny, ukazoval procento baterie i jako cislo, takze s rozlisenim 1%

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výborný výsledok. Celkom by ma zaujímalo ako to šlo na nabíjačke.. Akým výkonom sa nabijal.. Ako sa výkon nabíjačky menil v čase.. Koľko trvalo dobyť 20kWh? Kde sa da požičať 30kWh leaf?..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Všeobecně se dá říci že v prvních 30 minut se auto nabíjí 50 KWh a 106 Ah na 80% a zbylých 20% se dobíjí dalších 30 minut, Jelikož se nabíjení postupně zpomaluje až na 6Ah, aby nedošlo k přehřívání baterie. Leafa mám půjčeného na doporučení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No Leaf ma 390V (???) batériu...teda ak šlo 106A bolo to len 41kW ....o toto mi ide..že síce píšu nabijete za 30 minut na 80% ale asi ani to nepôjde tak ideálne...
Ak budete ešte nabíjať skuste sledovať kolko amperov tečie na začiatku..povedzme od 10% do 50% a kolko po 20 minutách nabíjania.
Mal som požičaného 24kWh a zaujímalo by ma či to ide do 30kWh rýchlejšie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mezi 24kw a 30kw Leafem jsem nezaznamenal žádný rozdíl v délce nabíjení. A testoval jsem již oba typy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pochybujem ze by sa dal Leaf alebo aj Soul nabíjať 150kW nabíjačkou..kapacity sú na +/- 30kWh a ak aj zvládnu 2C ..tak to je stále len 60kWh..dokonca podla diskusii na nete majú Greenway rychlonabíjačky problém do Lefu dostať aj 30-40kW.
Nissan aj Kia by mali zabrať, lebo keď príde Bolt (2017)a Tesla3 (2018) s 60kWh batériou, bude Soul aj Leaf s 30kWh batériov za cenu 30 000 eur nepredajné.
Viac verím Leafu 2 lebo Soul je len prerobený spalovák a asi nemajú kam napchať dalších 30kWh baterii.
Dúfam že do Leafu 2 daju aspoň 45kWh.
Aj tak to asi nabíjať 150k nepôjde....možno 100kWh.

Obrázek uživatele Radovan

Kia Soul EV jsem testoval, tam se baterky ještě vlezou. Rovnoměrně dopředu k motoru (nesmyslný 1,5 metrový prostor po původním spalováku) a dozadu do prohlubně pod kufrem (náhradní kolo tam bylo a ještě cosi).
Podobně je na tom Nissan eNV200, baterie jak dopředu do čumáku, tak hlavně dozadu před a za zadní nápravu, tam je vyloženě díra.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

A neni mozne, ze se ty baterky uplne dopredu a uplne dozadu nedavaji umyslne, protoze by pri bouracce byly prvni na rane? Plus by to byl mozna problem s deformacnimi zonami (urcite je tu nekdo kompetentni, kdo tomu rozumi).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Je to samozřejmě možné. Bráno dle Tesly, ovšem ta je stavěna jako elektromobil od počátku, to vypadá takhle http://www.automobilrevue.cz/obrazek/51fa1c33c4a71/10b-battery.jpg a baterie jsou od nápravy k nápravě. U ostatních elektromobilů to bývá spíše až od hrany dveří pod zadní sedadla s tím, že pod sedadly mívají vyboulení a baterie také.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Jak přibývají informace o kapacitách baterií, kdy s jejich zvyšováním je potřeba vyššího nabíjecího proudu (dnes nejde ani tak o BEV, ale hlavně e-busy apod.) a to proto, aby se tak nějak nepsaná norma "za půl hodiny na 80%" dodržela. A kdo byl na ampéru se dozvěděl, že u takových nabíjecích stojanů, kde půjde o stovky kW až jednotky MW, bude kabel paradoxně slabší než dnešní šademo či ccs. Ano bude kapalinou chlazený a jestli bude o metr delší či ne nebude tak podstatné. Půjde o limitní hlavně napětí. Dovedu si představit univerzálnost tu, že DS s U&I=1000V&1000A nabije i obyč BEV 400V/50A či e-scootera, má-li správný konektor umístěný kdekoli.

Navíc souhlasím s komentáři typu "drát je drát". Ale i technologie s indukcí má své opodstatnění zatím jen u parkování; ovšem kolik kg ssebou vozit trvale.. OLEV to mají jiné, je to na úkor menší baterie.

---

Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (už jednou jsem nabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.

Obrázek uživatele Jolinar

PS: proc neuvedete zdroj k clanku? Rad bych si o tom precetl neco vic.

EDIT: asi toto, skoda ze si to musi clovek hledat sam...

Obrázek uživatele Jan Horčík

Zdroje se snažíme uvádět vždy, když nemáme info přímo od zdroje jako je automobilka/asociace/firma apod. V takovém případě bývají zdrojem tiskové zprávy, které často za několik dnů/měsíců/let z webu zmizí a odkazy se stanou nefunkční. Takovým nefunkčním odkazům se snažíme na našem webu předejít.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Abych se redakce zastal, tak ono v té zprávě toho zas navíc tolik není. Já to pochopil tak, že akorát padlo "politické" usnesení, že nastávající standardy budou mít zhruba takovéto parametry a k tomu hodně hrubá roadmapa, kdy by se to mohlo poprvé objevit mezi lidmi.

Obrázek uživatele Jolinar

jo, ale to clovek nemuze vedet dokud se nepodiva na zdroj. A na ten se nemuze podivat, kdyz ho redakce zataji a ctenar si ho musi hledat sam :-)

Me treba zajimalo jaky bude povoleny max proud pro to 150kW nabijeni. Bohuzel se to neudava ani v tom zdroji :(

Pravda.

V tom zdroji ten proud uveden je a to těch 350A, ale není tam uvedeno napětí viz "The Association plans to release an amendment to the current protocol, which will enable charging with up to 150kW (350A), this year."

Jinak celé mi to dává smysl a je to v podstatě to samé co ohlásilo CCS. Současné konektory(silové piny) mají zřejmě pro 350A ještě dostatečnou rezervu (viz Tesla) a dalo by se jít i výše, ale hlavní problém je neforemný a těžký kabel. Tzn. 350kW vs 150kW CHAdeMO se liší pouze dvojnásobným napětím stejně jako u CCS. Mimochodem CCS2 už existuje ve verzi 1000V ready, CCS1 a CHAdeMO se budou muset pro to minimálně znovu certifikovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak nabijeci vykon je urcite potreba, jestli maji byt do budoucna EV pohodlne na dalkove jizdy. Vzdyt jen na to, abyste mohli jet po dalnici 200km useky (ja jezdim vetsinou 300km se spalovakem, nez si dam pauzu), tak potrebujete minimalne 60 kWh baterku a pro jeji nabiti za pul hodiny minimalne 100kW nabijecku (spise vic kvuli nerovnomerne krivce dobijeni)....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den, může někdo laikovi vysvětlit, na názorném případě, jak se zvýšením výkonu zrychlí rychlost nabíjení, resp. o kolik bude nové nabíjení rychlejší (třeba na příkladu Nissan Leaf s 30 Kwh baterií)? Diky moc

Celé tzv. rychlonabíjení bude o ničem ve chvíli, kdy zpoplatní čas na nabíječce oproti skutečně odebrané el. energie. viz. dnes slovenský GreenWay nebo cca 90% chadem v Rakousku.
Ono je celkem rozdíl sežrat 1,6kWh za min. u Tesly nebo 500Wh za min. u IoNu. (počítano cca jako 100kWh - Tesla a 30kWh - IoN) Asi tak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Právě se vracím s eNV200 z letní dovolené. Projetí 10 ti zemi Evropy, najeto 8 tis. km a mimo Cr, Slovenska, Ať a Ge jsem za elektriku ani dobu na nabíječi neplatil ani korunu, prostě ve většině zemí je el. zadarmo. Nejlepší ráj elektromobilů jsou Irske ostrovy, Spojené království a Francie. Nabíječky každých 30 km a super sluzby- wc a sprchy zadarmo a to na vysokém stupni komfortu a na každé ,,services station,, i misky s vodou pro naše mazlíčky. Na některých nabíjecích jsem na chademu dobijel 160 A a eNv 24kW baterie nabity na 90% za 20 minut. Baterky hodně vařili, musel jsem je chladit klimatizací čímž se nabíjení prodlužovalo. Vše zdokumentováno a mohu dolozit. Služby Nissan v UK nelze se službami v Cr srovnavat, mimo jiné pri koupi ev dostanete Nissan charging pass pro bezplatné dobíjení ve většině zemí eu a při objednávce do 3 týdnu od zakoupení ev Nissan dostanete za 300 liber 20kW chademo domů do garaze, samo vč. instalace a tak vyhodné sazby za el. že majitele nabíjení na veřejných nabíjecích obtezuje. Tak asi tak.

Obrázek uživatele DomoKun

Zdravím, snad by bylo fain propašovat na hybrid článek, neznám nic čtivějšího zde něž jsou články cestovatelů na 10ti denním tripu, několík měsíců to musí bejt bašta :)

---

Ocením jakýkoli tip od "Priusáře" :)

Na druhou stranu, zpoplatneni podle casu vcas vyzene chronicke pripady, ktere musi natlacit do 100% i kdyz to nepotrebuji a blokuji nabijecku dalsi hodinu...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

To se dá v celku jednoduše zajistit, při příjezdu k CheDeMu a prvotní autorizací nabiječka zajistí nabití na 80%, pak přeruší nabíjení, odautorizuje a danou kartu blokne na cca 30min, čímž znemožní další zbytečné stání u nabíječky. A těch možností by se našlo určitě více.

Prozatím funguje domluva, zatim se mi nestalo, že bych přijel k ChaDeMu s napíchlým autem, u kterého alespoň poblíž není majitel. A pokud jsem na mennekesu nebo běžné veřejné zásuvce tak dávám za sklo kontakt na sebe a pak stačí zavolat.
Pokud jsem na ChaDeMu tak se nevzdaluju dál jak na dohled. Prostě to sou pravidla, který by měl dodržovat každý elektromobilista.

takova pravidla muzou fungovat v "male" komunite, standardni velkej shluk s nefunkcnima pravidlama muzes videt kdykoliv vyrazis na silnice, a to zduraznuju ze tam za to hrozi i pokuty ci odebrani ridicaku, zda se ti snad ze 100% ridicu dodrzuje pravidla silnicniho provozu? a ted si predstav ze jednou tihle lide budou elektromobiliste

na omezenem poctu verejnych nabijecich mist bude casove spoplatneni zrejme casem nutnost, ekonomicka stranka veci je zpravidla to jedine na co nekteri jedinci koukaji, a ani tak to myslim nebude fungovat 100% a i tak se najdou lide co jim to bude fuk ze zbytecne zabyraj misto k nabijeni nekomu dalsimu

u benzinek si tohle taky obcas musi resit obsluha te cerpacky, lidi co natankujou, jdou zaplatit a nasledne si tam daj jeste svacinku, dojdou na toaletu a podobne, a dal blokujou stojan taky neni malo

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Časem Vložím foto jak je to s nabíjením jinde, chjo... Jsou země kde máte nabíječky 60kW kombinace chademo,mennekes,ccs hned 4 vedle sebe a 8 vyhrazených stání a většinou jsem tam nabíjel sám, protože lidi tam většinou nabíjí doma v garáži, zaměstnání nebo pred supermarketem. Prostě se není proč hádat ani rozčilovat, ale ku_rva nas_ere když vám černá opice manipuluje s konektorem když jste na wc, protože tito šimpanzi vidí nabíječku a ev prvně v životě a nabíjení přeruší. V UK nabíjení zruší jen ten kdo ho svoji kartou aktivoval takže nelze přijet a sebrat pistolí z jiného auta a začít si nabíjet.

Obrázek uživatele Radovan

Je pravda, že s počtem elektromobilistů roste statisticky i mezi nimi počet vyložených blbů, tomu nepředejdete, to je prostě matematika přírodní zákony. Ovšem díky tomu, že je nás zatím tak málo, je mezi sebou nemáme. Jen občas si musíme zablbnout, abychom ty setiny procenta někde vykázali :-).

Elektromobilní etiketu se snažím vysvětlovat každému novému kolegovi. Třeba ohledně blokování nabíječek. Nejdéle nám to trvalo u úřadu Moravskoslezského kraje, jehož 1 a později 2 elektromobily, zapůjčené ČEZem, pravidelně blokovaly veřejnou pomalou nabíječku ČEZu před sídlem MS kraje. V pracovní dny od 16 do 07 hodin a v Pá od 16 do Po 07 hodin v kuse. Tady byla jednotka chápavosti 2 roky :-(.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Obrázek uživatele ozana

Teď tam občas stojím já a za sklem mám číslo mobilu, kdyby náhodou někdo potřeboval nabíjet.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, ano, včera jsi byl zkontrolován, když jsem projížděl kolem :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejspis nijak. Rychlost nabijeni je dana tim, co baterka snese (obecne baterky dneska snesou nabijeni "dvojnasobkem kapacity", tj leaf si veme maximalne 60kW, a to jen relativne malou cast dobijeciho procesu.
Na druhou stranu stejne kvalitni baterka s dvojnasobnou kapacitou snese dvojnasobny vykon pri dobijeni (tj 120 kW).

Obrázek uživatele Jolinar

pokud budete mit stary elektromobil (napr Leaf s 30kWh baterii), ktery nepodporuje rychlejsi nabijeni, pak se vas to nijak netyka :-)

Jinymi slovy, na trhu zatim nejsou elektromobily ani nabijecky, a cely clanek je vyhledovy, spise pro Leaf v2, ktery zatim nebyl oficialne predstaven.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že Kia Soul EV se umí dobíjet až 100kW. Ale stejně ten nabíjecí čas se zkrátí max. o několik minut.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A není těch 350 kW již za fyzikálními možnostmi současného konektoru?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tiez ma napadlo ako asi musi vyzerat kabel, ktorym tecie 350A.
nebolo by lepsie pri rychlonabijani pouzivat viac kablov? ze by auto malo aspon 2 konektory na nabijanie sucasne. teda by stacil polovicny prud na jeden kabel.

Obrázek uživatele Jolinar

jak vypada kabel kterym tece 350A se muzete podivat na dnesnich SuperChargerech, ktere v maximu davaji kolem 360A, jen to napeti je v te dobe ~320V misto zminenych teoretickych 1000V.

Je to tak, největší překážkou bude řešení kabelu. Tesla si mocně vypomáhá tím, že ten její kabel je relativně krátký a tak manipulace s ním je ještě v rozumných mezích. Této výhody ale CHAdeMO i CCS využít nemohou, protože každé auto má zásuvku jinde a tak musí používat kabel min. 2x tak dlouhý (Např. vidno u DBT stanic) kdy manipulace s ním bude nejspíš již opravdu "otravná". Proto nejen Tesla ale i ABB upřelo své úsilí na vývoj kapalinou chlazených kabelů, se kterými jde mnohem lépe manipulovat.

V tomto duchu se mi také zdá, že těch cca 400A je při současných možnostech limit pro pohyblivé a zároveň uspokojivě ručně obsluhované připojení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Už dříve Tesla i další zkoušeli a možná ještě zkoušejí vyvinout robotické dobíjení, což bude pro Teslu zásadní, pokud bude chtít dobíjet robotická auta bez řidiče. Tj. napájecí konektor bude součástí nějaké robotické ruky a tudíž na váze a dalších rozměrech kabelu nebude tolik záležet.

nesmyslne slozita reseni s robotickyma rukama resi proste a elegantni indukcni nabijeni

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

3,7kW oddelovaci trafo vazi 18kg.
kolik bude vazit 22kW indukce pro teslu? 108kg nebo vic? 54kg medi v aute a 54kg v zemi?

plugless uvadi u 7.2KWh indukce pro Teslu S necelich +16kg na aute (35 liber) podlozka 30 liber tedy necelich 14kg

https://goo.gl/sJB4m0

u 3.3KW pro Leaf uvadi 12kg

https://goo.gl/VoJM0C

Pokud Vám nevadí, že více než 10 % energie se při nabíjení ztratí, tak je to dobré řešení. Osobně považuji za mnohem menší zlo muset připojit konektor a nemít ztráty.

---

Hzundai Kona 1/2 roku (bylo - Nissan Leaf, 24kWh, 4 roky, 110.000 km)

Obrázek uživatele Jolinar

nesmyslne slozita, neefektivni a pomala reseni s indukcnimi nabijeckami resi proste a elegantni vodive spojeni :-D

No možná se nakonec objeví ještě něco mezi tím. Viděl jsem patenty na "robotický" systém připojovaný zespoda. Principiálně to je primitivní 3osý manipulátor, který krom vlastního silového elektrického spojení sebou nese spojení i pro kapalinové chlazení/ohřev baterie. Krom toho je další výhodou to, že vlastní silový přívod je takto veden do baterie nejkratší možnou cestou a ve voze pak není namáhán kabel od zásuvky k baterii.

co je na indukci sloziteho?

do parkovaciho mista se pri stavbe toho mista proste zapusti kabelova smicka s cidlem a na aute je naopak cislo s dalsi kabelovou smyckou, beztak se to jiz zacina stavet a pocitaji s tim nektere znacky pro nabijeni EV jak pri stani na miste, tak i za jizdy OLEV, pocita s tim Google, BMW, Nissan, BYD nebo Kaist, a lide co se indukci zabejvali a vyvyjeli v prumyslovem nasazeni ji byli najati i do Apple, ma teda smysl se zabejvat nejakou slozitou a notne zastaralou technologii v podobe robotickych ramen?

ze by Tesla sla takhle proti proudu a zpet co se technologii tyce? to co tenkrat predstavili jako roboticke rameno podle me davno soupli do supliku a zahodili od nej dalkac, stejne jako nesmyslnou vymenu baterii za X minut ve vymennych stanicich

No jednoduchá a levná technologie to určitě není. Nalijme si čistého vína kolik současných vozidel má indukci ve standardu nebo jako příplatkovou výbavu? Proč už ji nedostaly facelifty Leafu, i3 e-Golfu? Proč ji pokud vím nedostane Bolt a nemluví se o ni ani u Modelu 3?

Indukce si nejspíš své místo najde. Myslím že největší problém byl neexistence standardu, který se ale naštěstí nedávno podařilo prolomit a tak dnes už je zde všeobecně uznaný standard od 3,3kW až po draft 22kW.

prozatim to ty automobilky testujou, nasadi to tak jako vsechno ostatni az ve chvili kdy o to bude zajem a bude dost zakazniku kteri to vyuzijou

rychlodobijeci stojan taky neni levnej sam osobe , a ted si jeste predstav ze k tomu bude roboticke rameno schopne rozpoznat a dobre propojit ruzna auta s ruznym umistenim konektoru? podle me proste naproto nesmyslnej a slozitej system kterej pri trose snahy nejakeho nesikovneho zakaznika bude extremne poruchovej

indukcni nabijeni si k nekterym EV muzes celkem "draze" dnes poridit od tretich firem za $1300-2500, za ne as o tolik nizsi peniz te domaci nastenna nabijecka bude stat taky, kuprikladu pro Leaf te indukce 3.3kW od Plugless prijde na $1600, 7.2kW pro Teslu od teze firmy stoji $2500, a ted se podivej kolik stoji bezna nastenna nabijecka o podobnych vykonech, prijde na $500-700, kolik asi tak bude kostovat takove roboticke rameno schopne obslouzit nekolik umisteni konektoru a dokaze rovnou otevrit i jejich kryt?

opravdu ma smysl se v moderni dobe kdy se zacinaji v provozu testovat indukcni nabijeni i za provozu na OLEV, bavit o nejaktm mechanickym udelatku zvanem roboticke rameno? podle me to i Tesla davno zahodila s tim ze je to zastaralej koncept, prirovnal bych to k necemu jako navrat k vytacecimu ciferniku na telefonech

Me přijde indukce podobná jako Wifi versus dráty. Wifi má svoje nepřekonatelné uplatnění ale co se týče rychlosti a spolehlivosti na drát prostě nemá.
Myslím že to bude něco podobného u Nabíjení. Indukce si najde své uplatnění kde se využije její výhody, ale kabel je kabel a zatím (neříkám že se to v budoucnu nemůže změnit) bude hrát ještě dlouhou dobu prim.
Je asi pravda že Tesla toho svého robo-hada asi uložila do šuplíku. Ale u Tesly člověk neví. Musk je schopný věc, o které mu všichni ostatní říkají že je to holý nesmysl, ne jen prokázat, že to není pravda ale i dovést tu věc do reálné výroby. A to je podle mne ten největší triumf co moc lidí, ani firem nedokáže.
Takže já osobně si dovedu představit toho jejich robo-hada v každé garáži :-)
Mě by se to hodně líbilo.

jj s tim souhlasim, drat jeste hodne par let, mozna i 10-15 let bude dulezitej, ale vracet se zpet k robotickym ramenum fakt ne :)

to dava vetsi smysl roboticka indukce v garazi, ze zaparkujes, nebo auto zaparkuje samo a podlozka s indukci si sama najde misto pod autem a zvedne indukcni civku tak ze budou jen minimalni ztraty, neco jako si automaticky vysavac sam najde svoji dokovaci stanici pote co sam vysaje mistnost

S tou indukční deskou pod autem to by mohlo být asi hodně jednoduché. Já bych si ale využil automatického řízení v autě to by zajelo do garáže na přesně definované místo samo a pak by ta indukční Česká nepotřebovala pohyb do stran ale jen nahoru a dolů, což je to nejjednodušší a účinnost by se díky skoro dotikovemu systému velmi blížila účinnosti přes drát.

Pro dobíjení přes noc doma v garáži úplně ideální. Byl by to hlavně psychologická výhoda pro ty lidi co se bojí toho že by museli po každé zapojovat a vypojovat konektor ručně. A nebo pro extrémní lenochy jako jsem já :-)))

Tak me napada jeden technicky problem s "pritiskavajicimi se deskami" - co kdyz prijedu s 5cm blata/ledu/snehu na podvozku? Bude soucasti nejaky ocistovac?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

To je dobrá připomínka, ale jednoduchá odpověď. Proste nenabijete a budete muset použít kabel. :-)

5cm je hodně přehnané, ale pár milimetrů špíny se pod autem vždy najde a určitě to bude snižovat účinnost přenosu. Ale podle mne ne takvýrazně.

Ledu a sněhu bych se nebál, protože ten roztaví sama nabíjeci technika, protože předpokládám, že to nebude bez tepelných ztrat a ty cívky se budou i zahřívat.

Obrázek uživatele ozana

To se může auto rovnou trefovat nosem do konektoru před sebou jako u tankování letadel ve vzduchu.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

coz je ale opet narocnejsi ukon, u indukcni civky se presne trefit nemusi, plocha tech civek je radove tak 30-40x vetsi a kdys je prekryv o par cm jinde tak to zas tak extremne nevadi

Ano to jsem chtěl také napsat, zapomněl jsem na to. Indukci nevadí, když se auto o "pár" cm netrefí.

Teď mne ještěnapadlo, že hodně podobné je to s připojováním mobilů. Existují krabičky/kolébky/držáky, do kterých se mobil jen zasune a pomocí bočního vedení sám sklouzne do nabíjecího konektoru. Jsou to ale z mých zkušeností problémová zařízení a co je horší je stejná situace jako s nabíjecím konektorem. Téměř každý mobil má jinde nabíjecí konektor a každý mobil je jinak velký. Takže při výměně mobilu se musí opět kupovat i tento držák všude možně kde člověk mobil používá. Doma na nočním stolku, v práci na stole, v autě.
Já jsem z tohodle důvodu už přešel prostě na kabel, ale je to vopruz.

Ideální je indukční nabíjení, to by se mi líbilo, kde držák by byl univerzální a díky velké ploše indukčního nabíjení by se držák nemusel měnit pokaždé když má nový mobil.

Co to tak sleduji, tak se toto indukční nabíjení mobilů pomalu dostává mezi lidi, tak podobný vývoj bych věštil i u nabíjení elektromobilů.

jak jsem zde vypsal v jinem postu, na indukci pracuje nekolik znacek ktere maji v nabidce elektromobil, a predpokladam ze dobudoucna to bude treba priplatkova vybava u novych modelu a za par dalsich generaci to bude jiz standard stejne jako je standardem nejaky konektor

NIssan tak hodla budovat cele parkovaci plochy tak aby ani nebylo moc poznat ze na danem miste je nabijecka, stojan s kabelem je treba vpodstate jen pro rychle nabijeni na trasach, tedy treba mista jako bude ted Vystrkov, v miste deslich stani je nesmysl aby se casem cpaly jen same stojany s kablama nebo ramenama, z uhladnych mist by se tak stala jen mista plna zmeti kabelu a ramen

velice indukci nahrava fakt, ze se po svete zacina testovat i OLEV, tedy indukcni napajeni za jizdy

Obrázek uživatele Jolinar

ja si zas neumim predstavit, ze by sdilene autonomni auto samo dojelo k rychlonabijecce a tam se bezdratove nabijelo nejakymi 120kW. I kdybych pocital ztratu jen 10% tak mi to prijde proste moc.

A pokud uz se ta indukcni civka ma pohybovat ve 3 osach (pod autem), pak nevim proc z toho rovnou neudelat konektor (vedle auta).

ano ve 3 osach, ale z toho podstatne jsou rekneme jen 2 osy, zbyla rekneme Z je jen pro priblizeni civek, a to jen za predpokladu ze je garaz nejak vyrazne velka a majitel neumi tak nejak parkovat na stejnem miste

bavime se o soucasnosti, indukce jeste nedosla sveho maxima, pracuji na ni stovky az tisice lidi, mimo jine asi i v Apple, takze co dnes mame nemusi bejt to co budeme mit za par let, kolik typu EV a s jakyma dojezdama sis mohl poridit pred rekneme 10 lety? to ze Indukci zatim nezminuje Tesla nebo Musk nic neznamena, Tesla a Musk nezminuje spoustu veci, Musk ani tesla nejsou jedini vizionari a inovatori na teto planete

cekal bych ze ty jako vlastnik Ev budes trosku pokrokovej clovek, a ne ze se budes snazit vracet technologicky zpet k nejakemu zastaralemu ramenu s kablem

Obrázek uživatele Jolinar

Nemyslim si, ze draty jsou zastarale... A jestli potrebuje indukce 3-osy manipulator, pak ten samy 3-osy manipulator muzeme pouzit s konektorem misto civky a dostaneme vetsi ucinnost. Az mi nekdo ukaze bezdratovy prenos energie ucinnejsi nez vodive spojeni, pak rad zmenim nazor a budu to povazovat za pokrok.

ja nic o zastaralosti dratu nepisu, pisu ze zastaralej je koncept robotickeho ramena ;)

hele kdys po tom tak touzis, tak si to roboticke rameno porid domu a nabijej s nim sve EV, je v tom snad problem :) kazdemu po jeho chuti

Obrázek uživatele Jolinar

ja nepisu, ze touzim po robotickem ramenu. Ja jen rikam, ze to je ucinnejsi (a levnejsi) reseni.

hele kdys po tom tak touzis, tak si to indukcni nabijeni porid domu a nabijej s nim sve EV, je v tom snad problem :) kazdemu po jeho chuti

ja tvrdim ze roboticke rameno je drazsi reseni

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pro vykony do 3kw mozna. u zedniku.

kolik znas lidi co ma doma automaticke rameno pro dobijeni elektromobilu? kdys je to tak super a levne, proc to nejde nikde koupit?

hele normalne to je dira na trhu, bez do toho! zainvestuj a nabidni lidem roboticke rameno pro dobijeni jejich Elektromobilu, majitele elektromobilu ti jiste budou objednavky posilat tak vehementne, ze nebudes stihat dodavat, do par mesicu jsi minimalne dolarovej milionar :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Maximální možná účinnost indukce se dá přiblížit ke 99%. Stačí přidat jádro a udělat z toho klasické trafo. Pak se primární cívka může přiblížit k sekundáru v autě a je to. Jako dobré místo se mi jeví přední RZ, na všech autech je vpředu, zhruba ve stejné výšce a blízko středu vozidla. Takže spíchnout tříosý manipulátor opravdu nebude nic složitého a může to být na všech stáních.

Stále půjde o indukční přenos a tak nám nečistoty na plastové RZ nebudou tolik vadit, jen to o něco ubere na účinnosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já spíš nechápu, proč se neinspirují u klasických benzinových stojanů. Kabel mít ve výšce a nejlépe na nějaké otočné ruce.

Ono je zde právě to dilema, že je dobré mít přívodní napájecí kabel co nejkratší (u hadice pro palivo délka zas až tak ničemu nevadí), ale zas dostatečně dlouhý, aby obsloužil rozličná umístění zásuvek elektromobilů. Další problém je, že takto tlustý kabel už nelze navinout na buben o "rozumném" průměru a tak překáží - typický příklad jsou opět stanice DBT.

Obrázek uživatele ozana

Nejkratší kabel mohl být, kdyby měly všechny EV nabíjecí konektor v "čumáku" jako Leaf.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol