CHAdeMO má specifikace pro výkon 200 kW, připravuje 400 kW

Jan Horčík - 08 Březen 2018

Od roku 2010 se po celém světě prodalo přes 775 000 aut do zásuvky s konektorem typu CHAdeMO. Asociace CHAdeMO nyní hlásí připravenost specifikací pro výkon 200 kW.Nabíjecí zásuvka CHAdeMO na elektromobilu Nissan Leaf ve verzi pro rok 2018.

Nabíjecí zásuvka CHAdeMO na elektromobilu Nissan Leaf ve verzi pro rok 2018.
foto: Nissan

Současná verze japonského rychlonabíjecího standardu CHAdeMO, kterou můžeme najít ve většině dnešních nabíjecích stanic, je výkonově omezena na 50 kW. Takových bylo ke konci roku 2017 po celém světě 17 700, jen v Evropě pak 6060.

Za rok 2017 to znamená celosvětový růst o 30 %. CHAdeMO Association, která se o rozvoj standardu stará, aktuálně dokončila specifikace CHAdeMO 1.2, které umožňují nabíjecí výkon až 200 kW (400 A).

Dalším krokem pak bude protokol CHAdeMO 2.0, který má být hotový ještě letos. Ten zvýší napětí na 1000 V a tím i výkon až ke 400 kW. Pro srovnání, evropský standard CCS Combo má dnes maximum na 350 kW.

CHAdeMO
Zpět na HybridPřidat komentář

Haló redakce, jste si jistí, že na fotce je nabíjecí šachta Leafa 2018? Vždyť AC konektor je na první pohled Typ 1, nikoli Typ 2. Podle mě jde o fotku z předcházející generace Leafa 24/30kWh. Ano, článek je o CHAdeMO, takže vlastně o nic nejde, ovšem alespoň opravte popisek pod fotkou "Nabíjecí zásuvka CHAdeMO na elektromobilu Nissan Leaf ve verzi pro rok 2018", který je zavádějící, protože "Leaf ve verzi pro rok 2018" je Leaf 2018 40kWh. Klidně by stačilo "Nabíjecí zásuvka CHAdeMO na elektromobilu Nissan Leaf" a není co řešit.

---

Nissan Leaf 24kWh, 248.700 km
Nissan Leaf 40kWh, 24.900 km

Neboj mají to dobře, mrkni na obrázky na internetu.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Nemusím mrkat na obrázky na internetu, stačí, když se podívám na fotku do svého mobilu, kterou jsem pořídil při vlastnoručním testování Leafa 2018 dne 22.2. tj. před 14 dny. Víčko AC konektoru je rozhodně větší než na uvedené fotce - stejně jako bylo u špionážních fotek ještě před oficiálním představením Leafa 2 (kdy jsme ještě tajně doufali, že Leaf s konektorem Typ 2 bude mít 3fázové nabíjení, což se bohužel nakonec nenaplnilo). Víčko na fotce v tomto článku je evidentně Typ 1. Konektor Typ 2 by se pod něj IMHO nevešel.

---

Nissan Leaf 24kWh, 248.700 km
Nissan Leaf 40kWh, 24.900 km

Takže se díváme na tenhle port u staršího Nissan Leaf?

https://insideevs.com/wp-content/uploads/2012/05/CHAdeMO.jpg

Nebo tenhle u modelu 2013?

https://www.youtube.com/watch?v=0EdJ-BuOxP0

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Alebo je to verzia Leafu 2 urcena pre "jednofazove krajiny" teda US, JPN a podobne, ktora samozrejme musi mat typ1.

No jo, máte pravdu. Než jste přidal 2.odkaz, tak jsem se byl schválně kouknout před barákem na nabíjecí šachtu Leafa a ta je opravdu jiná než ta na fotce v článku - jak tvar a umístění těsnění, tak i panty, nýty, zámek apod. - tomu všemu jsem moc nevěnoval pozornost... protože mě zarazilo jediné: Co tam u Leafa 2018 dělá Typ 1? Včetně plastů kolem něj, s výřezy připomínajícími křížek (stejné jako u Leafa 2013)? Že by nějaký prototyp nebo vývojový kus?

---

Nissan Leaf 24kWh, 248.700 km
Nissan Leaf 40kWh, 24.900 km

Obrázek uživatele Josef

Zcela jistě jde o americkou verzi.

Já jsem myslel, že bude mít typ 1, s typ 2 jsem viděl pouze upravenou verzi německým výrobcem, který to umí updatovat na 3f nabíjení.

Tady je ten s typ 2, tedy jsou 2 verze.

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/2018-nissan-leaf-range-revealed-265-km-165-miles-from-99-percent-battery_2.jpg

https://pushevs.com/2017/04/05/photos-second-generation-nissan-leaf/

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Evropský LEAF 2 má type 2. Což je dobře, můžete s tím jet třeba na Tesla destination charger...

V případě typu 1 se holt použije redukce.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ta redukce právě nefunguje na ten Tesla destination charger.

Spravna redukcia funguje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím všetkých. Treba si uvedomiť že ak ideme dobýjať batérie napríklad 30 kWh dobýjačkami 90 kW je to 3 násobok celkovek kapacity baterie a teda 3C čo pri dnešných Li-ion v autách zmenší počet cyklov batérií. Do konca aj dnešné auta majú elektroniku ktorá zabranuje nadmernému prebýjaniu aku v akutacha nebodaj plným možným výkonom. Posledný test som robil s Tesla model X na rovnakom supercharger a sám na celom segmente čo sú dva stojany (Do konca úplne sám na celej 6-tke zo zaciatku ale keď okolo -+ miesto nik nenabíja tak výkon je maximálny)
75D a 100D nabíjanie z 40% na 100%. 75 kWh bateria dovolila max 104kW
tak 100D 113kW a u 50 kW, nabíkačky bol rozdiel až 6 kW.
Auta pri súčastných aku 28, 33, 40, 60, (64) kW ak budú nabíjať 2C ,3C nebodaj 4C (4c je u 40kWh batérie 160 kW nabíjaním) tak z istotou tá batéria má výrazne kradšiu životnosť. Preto sa začali výrabať elektrony z iných materiálov (titán 20-50 tisíc nabíjaní. 2x vyšia cena za rovnakú kapacitu.)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mam spise obavu, ze vetsi baterie nema moc smysl, pokud mi vazi 1 kWh >10 kg (16kg u PSA) tak pak vozim stale nesmyslne stovky kg baterii, kapacita nad 25 kWh uz tezko dava smysl pro auto, ktere jezdi do mesta a do prace 30km za den. Ta Tesla 100D mozna ma nejaky smysl pro cesty po Evrope, ale jinak se ten tank prodrazuje, velka spotreba, nabijecky blokuji hodiny, nedej boze servis.. Jinac PSA pouziva to Chademo, ne ten nemecky CCS a tech Chademo stanic je tady zatim vice (EVMapa.cz), takze Peugeot Partner s 22kWh baterkou je i do budoucna nejlepsi EV, alespon pro mne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vy mě děsíte pomalu jak pan Petr.
Telegraficky: Ne, ne, ano, ano, ano, ne, ne, ne.

Hmotnost 1kWh v článícch rozhodně není >10kg, ale přibližně polovina. 25kWh není ani na pořádné cestování po naší republice.

Příklad: jezdím pracovně Praha-Prostějov,Olomouc a okolí. S ~25kWh vozidlem typu Nissan Leaf bych musel nabíjet minimálně jednou po cestě tam, pak jednou na místě, což je v podstatě taky o cestě, protože nejbližší nabíječka je pár km vedle toho místa, kam jezdím a pak totéž na zpáteční cestě. To už je i na mě moc, nehledě na to, že to ještě předpokládám, že ráno vyjedu s plně nabitým autem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hmotnost je urcite nad 10kg na kWh u kvalitni baterie, co ma vydrzet 8let v zaruce, navic pocitejte ocel opancerovani vespod, termalni management, BMS.. Dale vetsi kapacita znamena vyssi cenu, i nahrady v servisu. Pro srovnani jedna z nejlevnejsich lithiovych trakcnich baterek 1 kWh stoji cca 10000,- a vazi skoro 18 kg
ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP400AHA-LiFeYPO4-3-2V-400Ah.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Skôr než zacnete šíriť taketo informácie tak si skuste naštudovať toto: rc.305.cz/view.php?cisloclanku=2015050003

LiFePo4 baterie sa používajú v EV iba výnimočne a vačšinou v čínskych autách a prestavbách.

Rozdiel v hmotnosti Tesly S75D a 90D je 55kg. T.j. 3,7kg/kWh.

Bedna a management je ale potřeba jak pro 10kWh, tak pro 100kWh a jejich hmotnost neroste lineárně s celkovou kapacitou akumulátoru.

A prosím vás, nechoďte na mne s parametry více než 10 let starých Lifepo4 z Číny, protože dnešní technologie používané v EV jsou dávno úplně jinde, děkuji.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za oznámení, takové trasy jezdí pár % lidí v ČR, takže si počkejte na 60 kWh baterii.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Plně souhlasím na cukání kolem konína bohatě stačí a dobíjet doma v noci a je klid.

Vy velký výkonu jsou dobrý na dálkovou dopravu pro ty co na ty auta a nabíjení budou mít. Ekonomicky to už z principu bude vycházet dráž než spalovací pohon

Obrázek uživatele Kuk

Off

Přelomová baterka č. 5 465 248, tentokrát protonová
https://techxplore.com/news/2018-03-power-proton-battery-breakthrough.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Já bych řekl, že přelomové baterie tu ještě tak 15 let nebudou. Tipnul bych to na podobný vývoj jako u SSD: pomalé kontinuální vylepšování stávající technologie a pak přijde nějaká srágora, co nic nevydrží, ale všichni jí budou chtít kvůli kapacitě a ceně a vlastně to bude jedno, protože stejně životnost bude mnohonásobně překračovat běžné potřeby a kdo bude chtít, může si starou dobrou technologii objednat v prémiovém segmentu.
V překladu:
1. fáze: SLC - malé a drahé, mají je jen nadšenci
2. fáze: MLC - větší, ale trochu horší, přesto se stanou masovou záležitostí (tam jsme s elektromobily nyní)
3. fáze: TLC - super hustota a kapacity a že to vydrží 500 přepisů? No co, pokud to ujede 1000 km na jedno nabití, tak je to půl milionu kilometrů a pak to můžu vyhodit.
4. fáze: Memristory - všechno super - kapacita, rychlost, spolehlivost, vydrží víc než stáří vesmíru, jenže je jaksi ještě nikdo neviděl a dlouho neuvidí i když se o nich už 10+ let mluví, jak tu za rok budou a všem vytřou zrak.

Obrázek uživatele Jolinar

vyborne srovnani :-)

-

Obrázek uživatele Josef

Z hlediska uživatelského komfortu mi jako nejlepší přijde řešení, které používá Tesla. Nechápu, proč mít CCS, když stačilo mít Typ 2 pro všechno.

Typ2 je normalne vyuzivan jako 3-fazovy AC. Kdyz Tesla vyuziva 2 piny pro DC, tak zrejme na AC zbyde jen 1f. Nebo jak to ma Tesla zmaknute?

Obrázek uživatele Jan Rýznar

V případě nabíjení interní nabíječkou využívá klasicky L1, L2 a L3. Pokud se připojí na Supercharger, tak dojde k přepojení. To znamená, že se piny L1 a L2 spojí a vedou na (-) pól akumulátoru a L3 a N na (+) pól.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to elegantní a hlavně Tesla s tím šla trh, když tu ještě CCS nebylo. CCS má lepší potenciál dsadapro velké proudy...

To platí především pro USA, ale když se chystal Model S pro Evropu tak už CCS Type 2 existoval a byl již uznaný automobilkami v EU za standard. Těžko ale Tesle vyčítat její specifickou úpravu Mennekesu, když počítala s výstavbou a provozem proprietální nabíjecí sítě.

Jako fail bych od Tesly považoval, až kdyby všechny nové modely v EU neměly už CCS Type 2 "multikombo" Tj. zachovaná podpora SuC a nově i CCS Type 2.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chademo plus AC konektor verzus CCS, to je jako auto se 3mi verzus 2ma pedaly. Mne teda staci 2 a proto bych volil CCS. Palubni AC nabijecku pak 3F 11kW. Jsme v evrope, taky nejezdime vlevo.

Těch 200kW je typická Japonská marketingová prasečina, která tu už jednou byla.

Nevím jestli to pamatujete, ale kolem roku 2011-2012 tu byla móda označovat CHAdeMO nabíječky jako 62,5kW (500V x 125A) a chvíli to trvalo, než se začalo pro ty samé nabíječky používat označení podle reálně využitelného výkonu, který je dán nabíjecím napětím většiny baterií 400V, tedy dnešních 50kW (400V x 125A).

Tudíž 200kW CHAdeMO je reálně 160kW a tedy v podstatě to samé jako nabízí CCS.

Obrázek uživatele Jolinar

to same plati i pro Combo ne?
350A x 1000V = 350kW (Baje a povesti kotliny Evropske)

Jo, jedna nejmenovaná společnost se v datasheetu k nabíjecímu CCS2 kabelu už před lety pochválila že umí 200kW, tedy 200A*1000V :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pořád stejně hloupá otázka, jako na co je potřeba 50 kWh když stačí nabíjet 6.6 kWh.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To musel napsat nekdo, co elektromobil zna asi jen z popisu! O fyzice nemluve, plete si vykon P [kW] a praci Q [kWh].
Ach jo, to je vzorek naroda.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdo se baví o výkonu, bavím se o tom kolik kW dá nabíječka za hodinu, to mám psát 50 kW/hod?

Obrázek uživatele Jolinar

co to je kW/hod? O tom jsem v zivote neslysel...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nam ve skole rikaval pan ucitel: "Chytremu napovez, hloupeho ignoruj".
Toz tak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo to bude nejlepší, ještě to převeď na megajouly chytráku.

Chademo 50kW ma sve opodstatneni, protoze mnoho starsich EV nabiji prave timto prikonem. Neberte to doslova, nektere EV berou jen 40kW a nektera 30kW. Ale 50kW je site na miru japonskym autum. Muj Leaf a Ion jsou s tim stastni. Ale pochybuji, ze se budou do Evropy jeste dovazet nejaka nova EV s 200kW.
Uz ted je Chademo odkazane na milost a nemilost vetsiny provozovatelu rychlonabijecek. V Nemecku je u rychlonabijecek CCS povinnost. Chademo jen jako dobrovolny bonus. A nikdo nebude predelavat stare Chademo nabijecky na 200kW.
Moje pristi EV bude urcite s CCS.

Chademo v Evrope pomalu umira. Nejake zvysovani vykonu je zbytecne. Uz i Korejci dodavaji do Evropy nova EV s CCS. Ktere auto by melo vyuzivat Chademo 200kW?

Obrázek uživatele Radovan

Pokud CHAdeMO s těmito počty v Evropě umírá - "Současná verze japonského rychlonabíjecího standardu CHAdeMO, kterou můžeme najít ve většině dnešních nabíjecích stanic, je výkonově omezena na 50 kW. Takových bylo ke konci roku 2017 po celém světě 17 700, jen v Evropě pak 6 060." - tak CCS Combo se ještě ani nestihlo narodit. Japonci - na rozdíl od evropských automobilek - se již dávno dohodli a prostě si platí konsorcium CHAdeMO s jediným cílem - zaplácat rychlonabíječkami co nejvíce míst, aby tam mohli vozit svoje auta. A evidentně se jim to daří. Zkouším právě Leaf2 se 40 kWh baterkou a má co? Má rychlonabíječku CHAdeMO.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Ja netvrdim ze Chademo je spatne. Sam mam Leaf a Ion. Jak vite, oba maji Chademo. Ale ocekavat instalaci 200kW nabijecek Chademo v Evrope je proste zbytecne. Ioniq a Kona maji CCS a zadne nove auto s Chademo a vyssim prikonem nez 50kW se do Evropy jednoduse nedovazi. Ocekavam ze Leaf2 s 60kWh bude mit v Evrope take CCS. 50kW Chademo budou udrzovany dokud to bude nejak ekonomicky mozne a pak asi nebudou obnovovany. Do te doby snad prejdu na Teslu 3 :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mne nejlepsi evropske EV tohoto roku Peugeot Partner TeePee Electric pouziva Chademo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak s 22.5kWh baterkou za 33 000€ to je doslova najlepsie EV historie :-)))))

Obrázek uživatele Radovan

Jak by to bylo krásné, kdyby měl 30 nebo 40 kWh. Protože pak by byl k něčemu. Já jsem s Berlingem/Partnerem v osobní verzi velmi spokojen.
Takhle trpí tím samým, co Nissan eNV200, strašně malým dojezdem a nutností neustále nabíjet. Pokud jsem dobře informován, tak obyčejné nabíjení je 3,6 kW palubní nabíječka, takže vlastně horší než eNV200 s 6,6 kW.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Muj Leaf a vas Peugeot berou Chademo 50kW. A ktere EV ma 200kW?

Obávám se, že Japonci se budou CHAdeMO držet hodně dlouho. Viz nový Leaf. Radši tam budou rvát dva konektory CHAdeMO a Typ2 než jeden kombinovaný CCS2.

Copak o to ať se ho Japonci drží, ale hlavně ať už to necpou do Evropy. V podstatě i v USA má stále CHAdeMO šanci jednak že tam nepotřebují 3f zásuvku, ale také že CCS postavený na Yazaki mechanicky není vůbec žádná sláva. Prý na něm hodně trpí ta původní Yazaki mechanická pojistka, což se dá pochopit neb logicky nebyla dimenzovaná na tak težký kabel.

Píšou až 200 kW, mě by stačilo i těch 90 kW :)

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 60 tis. km

Obrázek uživatele Ivo

Chlazený konektor CCS2, který jsem nedávno držel v rukou je na 1000 V a 400 A. Pravda, výkonová část oné nabíječky je schopna maximálně 950 V a právě 400 A... Stejně jsem ale úplně nepochopil co chtěl autor oním srovnáním říci.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?