ČEZ v Řeži otevřel první „vodíkovou“ nabíječku pro elektromobily v Česku

Elektromobilisté mohou ode dneška nabíjet v unikátní dobíjecí stanici ve středočeské Řeži. Zdejší nabíječka je prostřednictvím lokální sítě technicko-inženýrské společnosti ÚJV Řež, u jejíhož areálu se nachází, propojena s vodíkovým hospodářstvím.

Střešní fotovoltaické panely vyrábějí elektřinu a její přebytky se skladují ve vodíku jako v baterii. Slavnostní křest dobíječky proběhl za účasti starostky obce Veroniky Kristové a generálního ředitele ÚJV Řež Daniela Jiřičky.
foto: ČEZ

Za slunečných dnů vyrábějí elektřinu fotovoltaické panely umístěné na střeše jedné z budov areálu technicko-inženýrské společnosti ÚJV Řež, člena Skupiny ČEZ. Nespotřebovanou energii elektrolyzér přeměňuje na vodík. Jakmile se zatáhne nebo setmí, palivový článek může přeměnit vodík ze zásobníku zpět na elektrický proud. Nová dobíječka v Řeži s propojením na vodíkové hospodářství je první veřejné zařízení svého druhu v celé republice.

„Špičkové vědecko-technické pracoviště ÚJV Řež díky svému renomé přitahuje domácí i zahraniční odborníky. S tím, jak roste počet našich obyvatel i přijíždějících hostů, zvyšuje se i dopravní zatížení v obci. Budeme rádi, když nová dobíjecí stanice podpoří čisté a tiché elektromobily na úkor běžných aut. Chceme, aby se u nás žilo dobře, a k tomu e-mobilita rozhodně přispěje,“ uvedla starostka obce Husinec-Řež Veronika Kristová.

„Uplatněním vodíkových technologií v energetice i v dopravě se ÚJV Řež úspěšně věnuje více než deset let a dobíjecí stanice pro elektromobily propojená s vodíkem do tohoto konceptu zapadá. Kromě „elektrické“ dobíjecí stanice chceme v Řeži do dvou let zprovoznit i vodíkovou čerpačku pro malé dopravní prostředky. Vodíku věští velkou budoucnost i Evropská unie a my chceme nejen být u toho, ale zůstat v tomto oboru v ČR lídrem,“ uvedl Daniel Jiřička, generální ředitel ÚJV Řež.

Nově zprovozněná „vodíková“ dobíječka patří ke stanicím normálního dobíjení s dvěma koncovkami Mennekes o výkonu 2 x 22 kW. Předpokládá, že hlavními uživateli budou zaměstnanci a dodavatelé, dojíždějící do areálu ÚJV Řež, pro které délka nabíjení v rozsahu jedné až tří hodin není nijak omezující.

Součástí slavnostního otevření dobíjecí stanice byla také prezentace dvou užitkových vozidel, která budou kromě již „klasického„ elektropohonu vybavena také zařízením pro zvýšení dojezdu na bázi palivových článků. Ty získávají energii právě z kapalného vodíku.

Jedná se o malý rozvážkový experimentální automobil HyVan a komunální vozidlo E-Zebra od českého výrobce Zebra Group. Oba projekty jsou prvními vlaštovkami pro skutečně bezemisní mobilitu uvnitř center měst, například pro svoz odpadu, čištění ulic a další pravidelné městské služby.

V České republice je v současnosti registrováno více než dva tisíce elektromobilů. Jen za období od ledna do listopadu letošního roku činil počet nových registrací podle SDA celkem 635 vozů, za rok 2017 to bylo 400 vozů.

Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

tisková zpráva

41 Comments on “ČEZ v Řeži otevřel první „vodíkovou“ nabíječku pro elektromobily v Česku”

  1. myslim si, ze zrovna verejna doprava je jedna z tech oblasti,
    myslim si, ze zrovna verejna doprava je jedna z tech oblasti, kde ma elektromobilita sanci byt navratna dokonce bez dotaci. o ekologikem prinosu nemluve. vozy jezdi presne definovane trasy, najezdi toho hodne, a jezdi v huste osidlenych oblastech. takze baterky lze presne dimenzovat, dobijeci stanice presne rozmistit. co se o individualni automobilove doprave tak jednoznacne rict neda. o dalkove nakladni take ne. takze zavadeni vodiku v tehle oblasti mi prijde jako nesmysl.

    1. Moje řeč. Jsem přístupný využití odpadů v dopravě,
      Moje řeč. Jsem přístupný využití odpadů v dopravě, třeba u nás na Ostravsku máme mezeru ve využívání odpadních plynů z fabrik, mohlo by to být po přečištění palivo pro místní autobusy, ostatně těch CNG má jen DPO přes stovku. A další jiné podniky v okolí. Pak má smysl i plynoprd.
      Jinak je řešením elektromobilita i mimo tramvaje a trolejbusy, ta už se konečně v Ostravě alespoň zkouší https://www.dpo.cz/aktuality/3288-2018-10-26-tz-opportunity-charging.html

    1. Nechci být sprostý, protože v tomhle se s panem Unuckou
      Nechci být sprostý, protože v tomhle se s panem Unuckou fakt neshodneme. Mrhá se tu našimi daněmi naprosto bezostyšně.
      Pár faktů z článků asi hovoří za vše.
      Skoro 2 roky trvalo DPO, než jejich plynobusy přestaly jezdit denně zmíněných 500 zbytečných km, protože nebyli schopni rozjet provoz CNG busů včetně plniček. Přestože mobilní plničku na kamionu nabízí ostravské Vítkovice již roky, stačilo jen vypsat výběrové řízení nebo oslovit pár dodavatelů. Každý den jsme vídali – v již tak tranzitní dopravou zatížené Porubě – doslova prvomájové defilé – oněch 105 CNG busů DPO, když mířily ke krmítku. Dodneška za to nikdo ani nesedí, ani nevisí.
      Další pecka je, že totéž chtějí krajští politici předvádět s vodíkem. Opět budou 2 roky stavět plničku, bude druhá v republice.
      Celá ta legrace bude stát 60-80 milionů, tedy spíše 100, za což by mohlo během půl roku (protože papírování) vyrůst v MS kraji 60-100 třísystémových rychlonabíječek. Což by mj. znamenalo rychlonabíjecí infrastrukturu ve všech 22 větších městech/obcích s rozšířenou působností (seznam https://www.msk.cz/verejna_sprava/obce.html) plus by se dostalo ještě na 38-78 menších obcí z 300 v kraji celkem (včetně oněch 22). Dovolil by si pak ještě někdo tvrdit, že síť rychlonabíječek je slabá?
      A super vtip na závěr: „Co se týče plničky vodíku, v ostravské aglomeraci nepočítají s vodíkem vzniklým z fosilních paliv, plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody. Zatím jediná vodíková plnička v tuzemsku je ve středočeských Neratovicích.“
      Řečeno po ostravsky bez servitku – K…a Ty c..e kde jako ten zeleny vodik vezmeš? Odkud si k…a mysliš, že se bere včilka ten v Neratovicach? Vozi se tam z chemičky u nas v Mariankach, h…e!

    1. když by po republice jezdilo místo 5.000.000 autopopelnic 5
      když by po republice jezdilo místo 5.000.000 autopopelnic 5 mega elektromobilů z toho polovina právě zapíchlých v síti tak žádný přebytky netřeba řešit. Vodík je účelově nastolovaný problém jak odvést pozornost od elektromobilů a plynule závislost lidu z ropy převést na vodík

  2. Špičkové vědecko-technické pracoviště ÚJV Řež díky
    Špičkové vědecko-technické pracoviště ÚJV Řež díky svému renomé přitahuje domácí i zahraniční odborníky. S tím, jak roste počet našich obyvatel i přijíždějících hostů, zvyšuje se i dopravní zatížení v obci. Budeme rádi, když nová dobíjecí stanice podpoří čisté a tiché elektromobily na úkor běžných aut. Chceme, aby se u nás žilo dobře, a k tomu e-mobilita rozhodně přispěje,“ uvedla starostka obce Husinec-Řež Veronika Kristová.
    Výborně paní starostko, posloužila jste jako užitečný idiot. Ostatně jako většina politiků, fotících se u zásuvky červený pětikolík, kterou má doma každý Váš občan v rodinném domku. Nic jiného totiž sloupek s Mennekes zásuvkou není. Na fotce uvedená vozidla na ni budou díky své mizerné palubní nabíječce tvrdnout dlouhé hodiny, takže žádní elektromobilní návštěvníci dopravní zatížení v obci nesníží. Délka nabíjení v rozsahu jedné až tří hodin není nijak omezující pro vozy Tesla, Renault ZOE a Smart ED. Ničím jiným k Vám dojet nemohou, vše ostatní se nabíjí v násobcích té doby. K čemuž stačí obyčejné zásuvky nebo pětikolík. Kdyby jste to otevřela v roce 2012, maximálně 2014, tak budiž. Ale na konci roku 2018 je to jako oslavovat parní lokomotivu vedle pendolina. Tady je vidět, jaké máme v ÚJV Řež odborníky. Vynálezce kola.

    1. Proc ta negativita? Kazda dalsi nabijecka se pocita.. Akorat
      Proc ta negativita? Kazda dalsi nabijecka se pocita.. Akorat skoda, ze to nepostavili nekde v horach, kde neni siroko daleko ani ta zasuvka 220V. V Praze jsou dneska dalsi nabijecky asi nejmene potreba, navic treba Lidl „dava“ po Praze k dispozici rychlonabijeni zdarma, to je az kontraproduktivni, protoze to pak subjekty demotivuje stavet komercni nabijecky.

    1. Je dobre ze to uz nekdo vyzkousi. Zurich a okoli je samozrejme
      Je dobre ze to uz nekdo vyzkousi. Zurich a okoli je samozrejme pro takove veci predurceny. Urcite to najde napodobeni i jinde. Pokud by se spojilo vic domu dohromady, mohlo by to byt vyhodnejsi. Obavam se, ze v CR by takovy projekt nemel sanci. Mozna by to ani neproslo stavebnim povolenim. Nebo mozna tak za 25 let. Kdyz uz cesky clovicek zanecha po sobe neco pro dalsi generace, tak je to vetsinou poradna uhlikova stopa.

    1. Drzim palce panu profesorovi. Nam prostym lidem z vesnice by
      Drzim palce panu profesorovi. Nam prostym lidem z vesnice by pro zacatek stacilo znat dva parametry te HE3DA baterie, kolik to ma kapacitku kWh na jeden Kg a take vyrobni naklady na kWh. Kdyby se pan profesor citil tak pripadne jeste pocet cyklu do 80% degradace, Coulombic efficiency, koncovou cenu, dostupnost v Alze.., ale chapu, ze toho asi chci znat najednou moc.

  3. Ach jo, zase ten vodík. Fyzikální limit získání vodíku
    Ach jo, zase ten vodík. Fyzikální limit získání vodíku z vody elektrolýzou je 41,4 kWh/kg (méně se nedostaneme kvůli vazební energii molekul). Pokud se někdy v daleké budoucnosti dostaneme na 90% účinnost včetně stlačení na 700 bar + nějaké drobné ztráty na přetankování do auta, pak jsme na 50 kWh/1 kg H2 – méně to prostě nejde ani teoreticky (nynější vodíkové stanic jsou na 62-70 kWh/1 kg). 1 kg H2 vystačí ve středně velkém autě (Toyota Mirai) sotva na 100 km – to jsem ještě hodnej, protože je to NEDC údaj.
    Opravdu chceme budovat šíleně drahou infrastrukturu, abychom v budoucnu mohli jezdit s auty, která nikdy nebudou jezdit pod 50 kWh/100 km? To se chceme vrátit zpátky na koně?

    1. Pokud by Mirai jezdil pouze na baterku, tak by spotreboval ca.
      Pokud by Mirai jezdil pouze na baterku, tak by spotreboval ca. 20kWh/100km. Cyklus elektrina-H2-elektrina ma tudiz z vasich udaju ucinnost 40% (20/50). Uhelne elektrarny jedou take neco kolem 40%. Vypada to, ze FVE-H2-elektrina je ucinnosti stejna jako BEV plus elektrina z uhli. Kdyz by byla elektrina pro H2 z FVE, tak by to nemuselo byt zase tak spatne a ztratove teplo by slo mozna i smysluplne vyuzit. Pokud by elektrina pro vyrobu H2 byla z uhelnych elektraren, pak by ta ucinnost byla jen 16% (uhli-elektrina-H2-elektrina).
      Chceme li mit i v zime dostatek elektriny z FVE musi byt hodne naddimenzovana a proto by byly prebytky v lete hodne vysoke. Tim padem by to nemuselo byt zase tak strasne, protoze jinak by se ta letni elektrina nevyuzila. Ted jeste je otazka, kam H2 dlouhodobe ukladat na 3-4 mesice.

      1. Psal jsem teoretický limit. Pokud vezmeme současnou realitu,
        Psal jsem teoretický limit. Pokud vezmeme současnou realitu, tak 20/65, tedy 30 % a myslím, že Mirai v BEV provedení by měl NEDC spotřebu trošičku lepší než 20 kWh/100 km.
        Cyklus elekřina-uskladnění H2-elektřina by kromě mizerné účinnosti (+jak zmiňujete problém dlouhodobého uskladnění) byl ekonomicky totálně mimo. Vodíkové nabíjecí stanice, které řeší uskladnění maximálně v řádu pár hodin jsou cenově 100M Kč/1000 kg H2/den. Za tu cenu bychom měli 10+ MWh bateriové úložiště.

    2. Pokud se vyrábí vodík z přebytků elektřiny, tak přece
      Pokud se vyrábí vodík z přebytků elektřiny, tak přece není ta účinnost zas až tak podstatná. Solární fotovoltaický panel má také účinnost jen kolem 25% a koho to trápí? Tak si představte ,že máte panely jen s účinností 12% , dáte jich 2x tolik,ale díky ukládání do vodíku máte tu energii k dispozici kdykoliv i v zimě.

      A stlačovat vodík na 700 bar u vozítek na nějakou práci také není třeba, když jim stačí menší akční rádius. Kluk má vodíkový model autíčka a tam je vodík jen v balónku a také to funguje a ten vodík si vyrobí z malého slunečního panelu.

      1. když by po republice jezdilo místo 5.000.000 autopopelnic 5
        když by po republice jezdilo místo 5.000.000 autopopelnic 5 mega elektromobilů z toho polovina právě zapíchlých v síti tak žádný přebytky netřeba řešit. Vodík je účelově nastolovaný problém jak odvést pozornost od elektromobilů a plynule závislost lidu z ropy převést na vodík

        1. Taky se nemyslím , že by to byla nějaká spása ten
          Taky se nemyslím , že by to byla nějaká spása ten vodík.

          Vám nápad ná trochu trhlinu i když by čistě hypeteticky bylo přes den 2,5 milionu vozidel zapojeno do zásuvky, co by dělali druhý den, baterie nabitá a v noci každý nejezdí.

          To by lidi museli komplatně změnit zvyky přijet do práce, píchnout auto na kabel,nabít, přijet domů napojit auto vybít na spotřebu domu, nechat v autě jen nimimum na dojezd domů.
          V létě by to fungovalo, ale co zima?

          Jinak vodík si doma pomocí solární elektrárny bude moci každý vyrobit sám, tak jaká závislost, ropu si doma nevyrobím.

          1. to nabíjení/vybíjení by se nějak zprůměrovalo
            to nabíjení/vybíjení by se nějak zprůměrovalo přirozeně myslím, furt tu mluvíme hypo o cca 5 mega elektromobilů kdy polovina nebude viset, lidi nabíjí občas, když by byl důvod napájet dům tak zase všichni, jako dycky by se to nějak vsáko o tom bych strach neměl. Co mě spíš srrr je zemák na hradě a sotva 3.000 ks elektromobilů z 5.500.000 aut v republice na rom 2018 to je setsakramenská bída v čezký díře 😉

            kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

            holt 8 roků brzdy od dob EV1 a bušetexasana a ten bordel po něm co musel uklízet obamaje znát 😉

            kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

          2. „Jinak vodík si doma pomocí solární elektrárny bude moci
            „Jinak vodík si doma pomocí solární elektrárny bude moci každý vyrobit sám“
            Máte představu, kolik by stála soustava solární panely + elektrolyzér o výkonu alespoň Wp solárních panelů + palivový článek + nádrž na vodík cca 1 kg na kWp panelů?
            Podle mě to musí bejt ranec oproti bateriím.

            1. Tož prý jen 6 tisíc
              Tož prý jen 6 tisíc https://auto.bazos.cz/?hledat=hho+generator&hlokalita=&iddel=1, ale je to jen pšoukač, co trošku vodíku přimíchává do běžného paliva, jak je popsáno http://www.h2shop.cz/index.php?p=vodik-do-auta.
              Všechny otázky jsou zodpovězeny http://www.h2shop.cz/index.php?p=faq.
              Má to jen malou vadu – není to schváleno pro provoz na pozemních komunikacích.

                1. A kdyz se rozhodnu uloznou kapacitu zdvojnasobit? Nebo
                  A kdyz se rozhodnu uloznou kapacitu zdvojnasobit? Nebo zdesetinasobit? U baterioveho uloziste se prakticky zdvojnasobi i cena (vetsina ceny je v bateriich), u vodiku nejspis ne, protoze vetsina ceny je v elektrolyzeru a palivovych clancich, dalsi tlakovky jsou (relativne) levne.

                2. To už se dost odchylujeme od mé reakce na: „Jinak vodík si
                  To už se dost odchylujeme od mé reakce na: „Jinak vodík si doma pomocí solární elektrárny bude moci každý vyrobit sám“
                  Ale i tak větší nádrže toho moc nevyřeší, systém musí být dimenzovaný na krátkodobé cykly. Vodík z nádrží pomalu uniká a za 2 týdny tam máte polovinu, přidejte k tomu nízkou účinnost celého cyklu a vyjde vám, že je snad lepší ty přebytky z výroby solární elektrárny vůbec neřešit.

                3. „Vodík z nádrží pomalu uniká a za 2 týdny tam máte
                  „Vodík z nádrží pomalu uniká a za 2 týdny tam máte polovinu.“

                  Taky už jsem něco podobného četl. Ale nemůžu najít nějaký důvěryhodný zdroj. Nemáte takový náhodou?

                4. No psal jsem to skoro před rokem, to už fakt nedohledám,
                  No psal jsem to skoro před rokem, to už fakt nedohledám, ale myslím, že to bylo 4 % za den a pak normálně přes mocninu. Samozřejmě se bavíme o úložištích, nádrže ve FCV jsou na tom mnohem lépe, ale zase ta cena je o několik řádů jinde.

            2. Asi dost dneska ,ale když je někdo schopný dát za elektro
              Asi dost dneska ,ale když je někdo schopný dát za elektro auto i několik mil. tak proč neinvestovat pár set tisíc navíc.

              Ale proč by měl být elektrolyzér o výkonu Wp solárních panelů?
              Máte představu o tom , jak solární elektrárna funguje?

              např. 3 kWp elektrárna vyrobí za slunného dne cca 20 Kwh elektrické energie, cca 50% třeba spotřebuji ihned a zbytek budu dávat do baterií, kam uložím třeba 10 kWh a ten výrobník vodíku mi pojede ,ale 24 hodin denně i v noci , takže bude stačit na uložení přebytků výkon pouhých 500W v případě větších baterií i méně.

              Problém v současné době je ,ale s ukládáním vodíku, jediná rozumná možnost je podchlazený v kapalné formě s tím že případný odpar vodíku se použije na výrobu elektřiny v noci např. na dobíjení elektromobilu.

              mám spočítáno, že na překlenutí zimního období by mě stačilo nějakých 100 Kg vodíku což je nádrž skoro 1,5 m3.

Napsat komentář