ČEZ pomůže snižovat emise v letecké dopravě, letecký benzín má nahradit vodík

redakce - 03 Červenec 2020

Společnost Sunfire, kde má ČEZ investiční podíl, je jedním ze čtyř zakladatelů společného podniku Norsk e-Fuel. Ten chce letecký benzín nahradit vodíkovým palivem.Výrobna zeleného leteckého paliva vyroste v průmyslové zóně na poloostrově Herøya

Výrobna zeleného leteckého paliva vyroste v průmyslové zóně na poloostrově Herøya
foto: ČEZ

Do roku 2026 by měl první komerční závod v Evropě vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého paliva ročně. Ušetřit tak má každý rok až 250 000 tun CO2. Sunfire, v níž Skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes Inven Capital, dodá elektrolyzér pro výrobu vodíku, klíčového komponentu paliva.

Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Herøya, asi 100 km jihozápadně od Osla.

Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání CO2 ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor.

Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.

„Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt, že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital investovat do této oblasti bylo správným krokem,“ řekl ředitel pro investice Inven Capital Ivo Němejc.

Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech.

Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.

Podle odhadů Norsk e-Fuel dokáže výrobna ušetřit až 250 000 tun CO2 ročně. Má zároveň sloužit jako vzor pro další projekty v zemi, momentálně se vybírají místa, kde by mohly vzniknout. Norsko vyrábí 95 % energie ve vodních elektrárnách.

Právě cena elektřiny bude podle Sunfire klíčovým aspektem konkurence schopnosti zelených paliv. „Podle našich odhadů umožní trend klesajících nákladů na elektřinu z obnovitelných zdrojů dostat se na ceny kolem 1EUR za litr,“ uvedl mluvčí Sunfire Nico Ulbicht.

Letecká doprava je zodpovědná za cca 4 % evropských emisí. Počet cestujících a spojů přitom neustále roste. Dobrovolný závazek leteckého průmyslu snížit své emise do roku 2050 na polovinu (oproti roku 2005) tak do velké míry závisí na uplatnění obnovitelných paliv.

Zelená paliva budoucnosti

Společnost Sunfire, do níž ČEZ prostřednictvím svého fondu Inven Capital investoval před 5 lety, se specializuje na ekologickou výrobu energie a energetických produktů, jako je zelený vodík či syntetické plyny a paliva.

Podílí se například na výstavbě největšího světového vysokoteplotního elektrolyzéru na výrobu zeleného vodíku. Ten vyroste v areálu rafinérie obnovitelných paliv finské společnosti Neste v Rotterdamu.

Loni na podzim uzavřela dohodu také s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbu pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu z vodíku. Jednotka Sunfire-HyLink 200 začne fungovat v roce 2021, za tři roky by měla vyrobit cca 500 tun vodíku.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Off...
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vetrne-elektrarny-klimaticka-pohroma

Chladici veze tepelnych elektraren maji mnohem vetsi vliv na promichani atmosfery a hlavne ohrivani vyssich vrstev. Chladici veze zahrivaji prave ty vrstvy kde by mela vodni para kondenzovat. Pri ohrati o nekolik stupnu nemusi ke kondezaci dochazet.

Tady mate tu pokryteckou ekologii ktetenu
https://www.facebook.com/hnutiducha/posts/2809987785776448

Obrázek uživatele Jan Veselý

Super článek.

Podle mého názoru koronavirová krize ukázala, jak moc velký problém pro klima je letecká doprava. Tu změnu mohl zaregistrovat každý. Emise z letecké dopravy jsou pro klima nesrovnatelně škodlivější, než emise přízemní. Škodliviny se mohou pohybovat ve vysokých vrstvách atmosféry i několik let, než klesnou k zemi. Dalším obrovským, možná zásadním problémem jsou kondenzační čáry. Viděli jsme to v posledních měsících, čistá, blankytná obloha, která nebyla k vidění mnoho let. Je na to několik studií, kondenzační čáry se mění v mraky, v konečné fázi nerozeznatelné od přírodních cirrusů. Hustá letecká doprava dokáže změnit krásný jasný den v pošmourný hnus. Jeden přelet letadla přes ČR dokáže při vhodných atmosférických podmínkách zastínit až 600 km2. To jsou samozřejmě ztráty pro zemědělce, pro fotovoltaiky atd. A co je nejhorší, studie ukazují, že to jsou právě kondenzační čáry, které se v mnohem větší míře než oxid uhličitý podílejí na skleníkovém efektu. V rozpálených dolních vrstvách atmosféry pak přestane fungovat přirozený koloběh vody. Těžko dělat závěry, ale připadá mi, že mimo toho sucha v dubnu jsme měli po několika letech konečně normální jaro.
Řešením je najít bezemisní alternativu. Velkokapacitní letadla budou těžko létat na baterky, jediná reálná alternativa je v současnosti hyperloop.

A ukazala to presne jak?

Obrázek uživatele Jan Veselý

Pro velkokapacitní letadla létající dlouhé trasy na baterie se fakticky potřebuje "jen" vyvinout články o kapacitě ~500 Wh/kg a následně přizpůsobit konstrukci letadel pohonu.

Na dlouhé trasy (mezikontinentální přeprava) 500 Wh/kg ani zdaleka nestačí, ale v rámci Evropy se klidně může začít už teď. EasyJet má prý 20 % všech tras do 540 km (cca Praha-Budapešť, v rámci zmiňovaného Norska prakticky všechny lety), 1000 km dolet (Praha-Paříž) už stačí pro polovinu všech letů v rámci Evropy, což má (včetně potřebné rezervy) třeba izraelské letadlo Eviation Alice (2 lidi posádka + 9 pasažérů, baterky 900 kWh při 260 Wh/kg, cestovní rychlost 482 km/h). Do konce dekády tipuju, že se dočkáme letadla pro 100 lidí s 1500 km doletem.

zase mentálně narušené západem kontrolované korporace okradou chudé ve jménu "klima" lží, vodík = jen další náhrada kontroly za ropu nad lidmi :)

tady se jeden bývalý aktivista za "klima" omlouvá za své 20 leté lži a žádá o odpuštění :)

"Forbes Censors Award-Winning Environmentalist's Apology Over Three-Decade 'Climate Scare' - So Here It Is"

is.gd/KOSHfz

"I further hope that you’ll accept my apology."

Obrázek uživatele Kuk

Kremelskej fašounek jenjánek zase konspiruje svoje houna.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Asi prisly noty z Kremlu.

---

Prius PHV 2012, od 2017. >21000 el.km. Info: https://tinyurl.com/ya6cyj5b
EV+HV: 1,9l HV:3,9l EV:12kWh Jap. nabíječky https://ev.gogo.gs/map/


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol