Nový IT systém pro komplexní řízení sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ a obsluhu zákazníků dodá a nainstaluje izraelská firma Driivz.
foto: ČEZ
Nové řešení je součástí výstavby dobíjecí infrastruktury financované z prostředků evropského programu Connecting Europe Facility (CEF), který vedle instalace stojanů na hlavních tazích počítá i s nejmodernějším technologickým zázemím pro jejich provoz. Současně jde o první krok k celkové změně systému plateb za odběry v síti stanic ČEZ, který vstoupí v platnost na začátku roku 2020.
Technologická společnost Driivz z Tel Avivu vyvinula a nabízí modulární systém pro řízení sítí nabíjecích stanic s širokým spektrem služeb jak pro provozovatele nabíjecí infrastruktury, tak pro uživatele elektromobilů.
Řešení dnes využívá více než 300 tisíc řidičů elektrických aut. Systém zahrnuje mj. řízení procesu nabíjení na veřejných stanicích včetně automatické opravy poruch stanic, optimalizace energetických toků v souladu s distribuční soustavou, správu uživatelských účtů, fakturaci, podporu pro nabíjení v domácnostech a firmách, atd. Platforma je kompatibilní se zhruba 80 celosvětově nejpoužívanějšími typy koncových dobíjecích zařízení.
V České republice jsou momentálně v provozu téměř tři tisícovky elektromobilů, které mají k dispozici přes 300 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Z toho více než 160 jich momentálně nabízí řidičům e-aut ČEZ.
„Jako provozovatel největší sítě v ČR chceme v horizontu roku 2025 dodávat energii elektromobilům na tisícovce stojanů. Nutností je proto komplexní řešení pro řízení nabíjecí infrastruktury v čele s IT back-end systémem, jehož špičková výkonnost je prokázána u největších globálních provozovatelů nabíjecí infrastruktury, a který pomůže tento nárůst zvládnout. Spuštění systému je zároveň prvním z kroků vedoucích ke změně produktové nabídky pro dobíjení. Její nová podoba vstoupí v platnost na začátku roku 2020,“ shrnuje výhody zvoleného řešení Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie.
„Jsme rádi, že také řidiči elektromobilů v České republice budou moci využívat naše inovativní řešení a nabíjení aut i celkové plánování jízd pro ně bude zase o něco snadnější,“ říká Doron Frenkel, generální ředitel Driivz.
Do Driivz také v lednu letošního roku kapitálově vstoupil INVEN CAPITAL, investiční fond Skupiny ČEZ hledající příležitosti na trzích start-up projektů. Izrael patří k technologicky nejvyspělejším zemím světa, platí to především pro odvětví softwaru, smart mobility, kybernetické bezpečnosti, komunikací a přírodních věd.
Objem obchodní výměny mezi ČR a Izraelem trvale roste a v uplynulých letech překonal hranici 30 mld. Kč/rok s výrazně pozitivní bilancí v český prospěch. Dosud také proběhlo několik mezivládních konzultací vlád ČR a Státu Izrael, které kladly důraz na spolupráci v oblastech kybernetické bezpečnosti, vědě, technologiích a inovacích.
Do 20ti let přijde Česko o 1/3 elektráren. Běžíme závod
Do 20ti let přijde Česko o 1/3 elektráren. Běžíme závod s časem
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/do-dvaceti-let-prijde-cesko-o-tretinu-elektraren-bezime-zavod-s-casem-o-stavbu-novych-dukovan-78985
Agentura pro uvádění románových zápletek na pravou míru
Agentura pro uvádění románových zápletek na pravou míru k tomuto článku vydala následující dodatek:
– O závod s časem se jedná jen za předpokladu, že se předpokládá zcela dominantně jaderná budoucnost české výroby elektřiny. Ve všech ostatních případech je 10-15 let čas na to se nervovat.
– V článku je velká chyba v logice, kdy se zároveň píše, že se nevyplatí modernizovat a upgradovat uhelné elektrárny (ekonomicky se to nevyplatí), ale kdyby chyběly zdroje, stoupne cena elektřiny a pak se to vyplatí.
– Proč by se mělo předpokládat, že Česko musí být samostatné ve výrobě elektřiny? Vždyť ČR je v jedné obchodní zóně s DE, AT, PL, SK a bůuhvíkým ještě.
– Česko má přístup k plynovým terminálům u Baltu, Severního moře a Jadranu a plynové zásobníky na celou zimu. Ruský plyn se dominantně bude pálit jen za předpokladu, že Rusové dají nejlepší cenu, ale úplně závislí na nich nejsme a pokud bude dále postupovat propojování plynárenských soustav, tak to budou mít Rusové těžší a těžší. BTW. poslední roky proudí do ČR hlavně plyn z Německa, Němci si přes Nordstream vyjednali super ceny a ochotně, s mírnou přirážkou, přeprodávají dál.
jasný to jen pro informaci veřejnosti co kde píšou, já to
jasný to jen pro informaci veřejnosti co kde píšou, já to ani nečetl, nejspíš to je článek na vobjednávka a zmanipulovaný
„…bude zase o něco snadnější…“
Tomu nemohu věřit bo
„…bude zase o něco snadnější…“
Tomu nemohu věřit bo mne nenapadá jak by toho mohlo být dosaženo: dnes přijedu, zapojím kabel, ťuknu Start na 100janu, přiblížím čip a toť vše; když prší tak 9 sekund a nabíjím. Možná když by se auto přes kabel samo autorizovalo, bych mohl ušetřit asi 1.5 sekundy nepřikládáním čipu, ale obávám se, že „samoautorizace“ by rychlá nebyla: tel-aviv je přece jen trochu z ruky.
To je fakt. Než ten poštovní holub doletí do TelAvivu, tak
To je fakt. Než ten poštovní holub doletí do TelAvivu, tak to chvíli potrvá.
Mě fascinuje ta nutnost stisknutí tlačítka start. Opravdu
Mě fascinuje ta nutnost stisknutí tlačítka start. Opravdu někdo očekával, že lidi by u toho stojanu mohli chtít i něco jiného než start nabíjení? Např.: přijedu ke stojanu, zapojím kabel, stisknu tlačítko pro guláš se šesti, stojan zamkne kabel, abych nemohl odjet dřív než dojím. Po jídle vrátím talíř, stisknu tlačítko konec jídla, nabíjecí stojan odemkne kabel a po vypojení můžu odjet.
Je to tak, start by tam byt nemusel. Asi je to nejaky standard
Je to tak, start by tam byt nemusel. Asi je to nejaky standard a kdyz je tam Stop, je tam i start.
Ten g.se6ti mi evokuje 100jany DBT, jez mely k tomu tl. Start jeste moznost nastavit si dobu nabijeni anebo SOC k ukonceni; velika skoda, ze to jine 100jany nemaji.
On i ten display je tam jaksi navíc, a v létě když
On i ten display je tam jaksi navíc, a v létě když svítí slunce i na nic. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě a dráž.
Elon a jeho superchargery jsou jak z jiného světa.
Umim si treba predstavit (nerikam, ze to tak je), ze by mohl
Umim si treba predstavit (nerikam, ze to tak je), ze by mohl byt problem s vecmi, ktere jsou a zaroven nejsou pripojene (tesla chademo adapter, treba). Treba ani ne proto, ze je to technicky nemozne, ale proto, ze je to blbe naprogramovane a ve sve dobe to bylo zrejme nejrozsirenejsi, co se k nabijeckam pripojovalo.
Docela se na změnu těším, ale obávám se, že bude jako
Docela se na změnu těším, ale obávám se, že bude jako každá změna k horšímu.
Mně třeba paušál vyhovuje, protože mám 50 kW nabíječku před barákem, tak ji docela využívám. Ovšem v budoucnu, kdybych měl e-auto s větším dojezdem, tak bych uvítal asi platbu za kWh jako je třeba u EONu, včetně super aplikace. (není nutné s sebou tahat kartu/čip). Protože mi bude stačit nabíjení v práci. Doma nabíjet nemohu a vlastně mi to ani nevadí. Zatím se k nabíječce vždy dostanu, uvidíme za rok. 🙂
Ze by konecne CEZ dostal rozum. Proc jeko jedinny exot musi
Ze by konecne CEZ dostal rozum. Proc jeko jedinny exot musi mit extra pausal ….
Tak jestli pak začne používat účtování za odebrané
Tak jestli pak začne používat účtování za odebrané kWh. Pro občasné nabíječe s malobaterkáčem je současná politika čezu zlodějina.
No nejak by se to melo sjednotit. Hlavne by se melo dat platit
No nejak by se to melo sjednotit. Hlavne by se melo dat platit i kreditni kartou.
Proc kartou, dyt neni potreba platit vubec, aspon lokalne to
Proc kartou, dyt neni potreba platit vubec, aspon lokalne to nedava smysl.
Ja myslim, ze prime platby by meli smysl pouze pro cizince. Hlavne kartou platit uz jde. Polyfyzer nic jineho neumi.
Podle mě kartou by mělo jít platit přímo na stojanu.
Podle mě kartou by mělo jít platit přímo na stojanu. Však žijeme v 21 století.
Naco si cizinec bude instalovat nějaký polyfazer, pokud čechama pojede jednorázově.
No tak minimálně nějaká aplikace na aktuální dostupnost
No tak minimálně nějaká aplikace na aktuální dostupnost je potřeba
Na to by stačilo nějaké API, kde by si externí strana
Na to by stačilo nějaké API, kde by si externí strana mohla vyčíst status.
A pak by se na dostupnost mohl dívat na jakékoliv jeho místní oblíbené apliakci. U nás třeba evmapa.
To by mělo být povinné pro všechny provozovatele veřejných stanic.
A i kdyby to tak nebylo, tak bych očekával pro možnost zjištění aktuálního stavu přes obyčejný web prohlížeč.
Já teda osobně nerad instaluju kdejaké aplikace do telefonu. Většinou chtějí číst aktuální polohu, telefonní číslo, atd i když nic takového ke své funkci nepotřebují. A třeba ten slavný polyfazer se ani bez udělení souhlasu s polohou nezapne.
No, to by úplně stačilo. Je fakt, ze přes polyfazer jsem
No, to by úplně stačilo. Je fakt, ze přes polyfazer jsem zaplatil jednou a teď se můžu jenom domýšlet, co udělal s moji kreditkou ….
Mají ji v seznamu a už se třesou až vám vyberou účet. 😀
Mají ji v seznamu a už se třesou až vám vyberou účet. 😀
Spíš se třesou na to, až ten seznam někomu prodají.
Spíš se třesou na to, až ten seznam někomu prodají.
EVmapu já třeba vůbec nepoužívám právě proto, že to
EVmapu já třeba vůbec nepoužívám právě proto, že to není aplikace, je to jak se vrátit o 10 let zpět. Zlatá aplikace Plugshare.
Řešit v dnešní době co chce která aplikace je zbytečná starost. Polyfazer samozřejmě polohu potřebuje, nevím jak jinak by měl hledat nejbližší stanice. Jste paranoidní. 😀
Což o to že mi nejajde nejbližší stanici se klidně
Což o to že mi nejajde nejbližší stanici se klidně nechám připravit. Ale on se prevít bez toho ani nezapne 😀
A co kdyby tam byla osatka s petitisicovkami, a po nabiti by
A co kdyby tam byla osatka s petitisicovkami, a po nabiti by sis jednu vylovil jako odskodne za ztraceny cas?
cipiz rulez
Platby kartou zvladne kdejaka trafika, tak by to mel zvladnout
Platby kartou zvladne kdejaka trafika, tak by to mel zvladnout i ČEZ
osobne bych u CEZ a take jsem jim to i psal, kdyby zavedli
osobne bych u CEZ a take jsem jim to i psal, kdyby zavedli moznost platby „inkasem“, mam u nich smlouvu a nastavenou sumu kterou si muzou strhnout za me pripojene body, tak proc bych nemohl mit cip kterym bych se jen prihlasil a oni me proste normalne kazdy mesic k dane sume proste pricetli sumu za kterou jsem na jejich stojanech nabil, uzovatelsky snadne, pro ne velice snadne
Jám myslím že to tak bude, jen na to musí být nějaký Sw
Jám myslím že to tak bude, jen na to musí být nějaký Sw který to bude zajišťovat a dělat fakturaci a jak jsem pochopil, ten právě nasazují.
Já bych si osobně představoval platbu telefónem. Přijedu
Já bych si osobně představoval platbu telefónem. Přijedu k nabíjecí stanici,přečtu telefonem QR kód, vyberu si v telefonu kterou zásuvku(kabel)použiji,zaplatím přes telefon zálohu a po ukončení nabíjení mi odečtou to co jsem tam spotřeboval. Uvidím kolik jsem toho spotřeboval, kolik zaplatil a ještě mi může systém poslat upozornění na problém s nabíjením. QR kód může mít každá stanice a placení může fungovat po celém světě. Kreditní karta mi v tomto případě přijde malinko už jako retro záležitost.
Mě to vaše zase přijde jak sbírání účtů za každou
Mě to vaše zase přijde jak sbírání účtů za každou utracenou housku. 🙂
Nicméně by určitě nebyl problém udělat obojí. Ten kdo chce jen nabít, tak použije kartu jako kde koliv jinde, kde platí kartou a kdo chce účet, tak zaplatí přes QR kód přes jejich appku, kde bude mít uloženou kartu.
platba kartou na stojanu zbytečně prodraží
platba kartou na stojanu zbytečně prodraží nabíjení…musí tam být bezkontaktní terminál platit poplatky karetní společnosti, další poplatky ABB za licenci, a když se náhodou sekne GSM modul tak stejně nepůjde zaplatit
už jsem toho projel dost a stojan kde by šlo platit kartou jsem ještě neviděl, leda kartou přes app
Zajímavé, že tyto vámi vyjmenované problémy vůbec
Zajímavé, že tyto vámi vyjmenované problémy vůbec nevadí provozovatelům čerpacích stanic. Neumím si představit, že bych na každé platil jejich aplikaci nebo kartou, čipem. To je jak z pravěku 🙂
Tak pro mne bylo snazší používat na benzínce CCSku.
Jinak
Tak pro mne bylo snazší používat na benzínce CCSku.
Jinak pro obchodníka platit z každé platby 1-2% z platby kartou není zanedbatelná částka.
Radši budu mít pro ČR dva, tři čipy, kdy nebudu platit kartou, ale jednou měsíčně mi přijde do mailu faktura.
Ale chápu, že pro občasné nabíjení, nebo třeba cizince, kdy cena bude vyšší než při smlouvě a čipu je ta karta řešení…
tak kdyby měli mít na každém stojanu terminál, tak se na
tak kdyby měli mít na každém stojanu terminál, tak se na to taky vykašlou a jdou do app