ČEZ chce do roku 2030 postavit 6 GW solárních elektráren, zaměří se i na nabíječky

ČEZ zrychluje přechod k budoucí bezemisní energetice. Své plány představil jako Vizi 2030.

ČEZ stále počítá s rozšířením jaderné elektrárny Dukovany.
foto: ČEZ

Skupina ČEZ do roku 2030 sníží emise o 55 % ve srovnání s rokem 2019. V roce 2025 plánuje ČEZ vyrábět z uhlí pouze 25 % veškeré své produkce elektřiny, v roce 2030 už jen 12,5 %.

Od roku 2016 klesla instalovaná výrobní kapacita uhelných elektráren ČEZ z 7,8 GW na 4,8 GW a bude dál klesat. V roce 2019 mělo uhlí podíl 39 % na celkové výrobě elektřiny, v roce 2025 to má být 25 %.

Zároveň se ČEZ zaměří na budování nové kapacity obnovitelných zdrojů (OZE), konkrétně 1,5 GW instalovaného výkonu v OZE do roku 2025 a celkem 6 GW v OZE do roku 2030. Převážně má jít o solární elektrárny budované např. na brownfieldech v severních Čechách. Součástí uhlíkově neutrálního a stabilního portfolia zůstanou i jaderné elektrárny.

Společnost bude zvyšovat jejich efektivitu a posilovat tak energetickou bezpečnost a soběstačnost České republiky. Součástí plánu proto zůstává i stavba nového jaderného bloku v Dukovanech.

Ke snižování emisí přispěje i další rozvoj už nyní největší elektromobilní dobíjecí sítě u nás. Do roku 2025 bude v provozu minimálně 800 veřejných nabíjecích stanic ČEZ.

„Počítáme také s tím, že budeme významně investovat do chytrých sítí, tzv. smart grids, a produktů, které domácnostem umožní dosahovat energetických úspor a snižovat emise,“ doplňuje místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.

Za poslední víc než rok uzavřel ČEZ uhelné bloky o celkové kapacitě zhruba 1000 MW. Oproti tomu portfolio obnovitelných zdrojů skupiny ČEZ představuje 1700 MW instalovaného výkonu z OZE, z toho 1000 MW v Česku (800 MW vody, 125 MW FVE, 118 biomasa, 8 MW vítr).

tisková zpráva

62 Comments on “ČEZ chce do roku 2030 postavit 6 GW solárních elektráren, zaměří se i na nabíječky”

  1. „Skupina ČEZ do roku 2030 sníží emise o 55 % ve srovnání
    „Skupina ČEZ do roku 2030 sníží emise o 55 % ve srovnání s rokem 2019. V roce 2025 plánuje ČEZ vyrábět z uhlí pouze 25 % veškeré své produkce elektřiny, v roce 2030 už jen 12,5 %.“

    To je sice fajn, ale kolik toho bude vyrábět rtuťomet Tykač? ČEZ mu uhleky odprodává a pak se tváří jak jsou strašně zelení. :)))

    „V roce 2019 mělo uhlí podíl 39 % na celkové výrobě elektřiny, v roce 2025 to má být 25 %.“

    Těch 11 % do toho 50% podílu uhlí co furt v ČR máme je právě ten Tykač. :(((

  2. 20 let tu na sr@li a teď už je konec. Drželi podíl uhlí
    20 let tu na sr@li a teď už je konec. Drželi podíl uhlí na maximu a vyváželho ho spálená v elektřině vo 106 zatímco my jsem to tu museli žrát. Uhlí jim končí a do předraženýho jádra nedaj ani vindru. Nezbejvá než začít konečně tam kde nás Německo už dávno předstihlo, čili budovat OZE a vyměnit uhlí za plyn.

    1. Nejvíce mě „dojala“ ta věta, že věci „ČR jednoduše
      Nejvíce mě „dojala“ ta věta, že věci „ČR jednoduše nemá možnost přestavět ekonomiku přes noc“. Jestli to trvá dlouho, tak to se v tom případě nemá vláda s čím zdržovat a nemá začít co nejrychleji něco dělat.

    2. To stojí za to, alespoň očima proletět ty žvásty
      To stojí za to, alespoň očima proletět ty žvásty žebráka estébáckého. On naráz před volbama naoko pro unii, chápe klimatickounzměnu, je ohleduplný k přírodě a úplně souhlasí se směřováním EU. Ale zachrání ty chudé, kterým vlastně spalováním uhlí děláme tu levnou energii. Ona sice zdražuje emisníma povolenkama, ale to nic, na jeho lhaní jsou všichni zvyklí, důležité je, že zachrání ty chudé tím, že my prostě do OZE nepůjděe zbrkle jak ti Němci. Prostě zase pod jeho vedením všechny přechytračíme. Ani slovo o zrušení měření po fázích, povolení netmeteringu, o osvětové kampani FV panel na každý balkon, ať si lidi co se dá vyrobí. Ani slovo, že o tom, že výstavbou jaderných bloků se elektřina taky zdraží. Ani slovo o kampani za elektromobilitu, ať si každý kdo má víc aut a něco peněz koupí do města na nákupy místo HEV SUV menší jetou nákupní tašku v BEV. Je to marné, je to marné a je to marné. Dokud toho blbce nedostihne jeho vlastní karma, lidi ho budou volit furt dokola.

  3. to je fofr cooo a co že ho tak nejednou odstartovalo … ??
    to je fofr cooo a co že ho tak nejednou odstartovalo … ?? :)))
    najednou čez bude čistý, haldy elektromobilů, superychlý vlaky co nahradí krátkotratový letadla, nový dálkový letadla s 6 křídly a o 70% méněžravých motoru…. že tak najednou cooo :))

      1. ale prd, proc tak nejednou všechni otočili, zamysli se nad
        ale prd, proc tak nejednou všechni otočili, zamysli se nad tím, dal jim snad někdo nůž na krk ?? varování klimatem měli v minulosti mockrát a nic…. všechno spustil sars2, a „někdo“ spustil sars2 … jako varování ;))

        1. Poskočila cena emisních povolenek a konečně ta částka
          Poskočila cena emisních povolenek a konečně ta částka přestala být směšná. Povolenky konečně dělají, co mají a oni moc dobře vědí, že uhlí půjde do háje. A uhelným elektrárnám nikdo nepomůže. Nějakou významnou výrobu v EU mají Německo, Polsko, ČR, Itálie a Bulharsko. Itálie a Německo navíc jasně deklarovali, že s uhlím v budoucnu nepočítají.

          1. a ceny emisních povolenek poskočili sami od sebe ?? jakoo
            a ceny emisních povolenek poskočili sami od sebe ?? jakoo řekli si na papíře : sme moc málo ohodnocený, už nás to nebaví být takle levný, hele kryptotrejtrs taky rostou, prostě se zdražíme taky ?? … :))
            Anebo je někdo zdražil ?
            Anebo někdo někoho donutil je zdražit ??
            Anebo něco donutilo někoho je zdražit ??? … :))

            1. Prostě se změnila pravidla. Předtím to bylo tak, že
              Prostě se změnila pravidla. Předtím to bylo tak, že vlády si pro svoje svěřence ze strachu nebraly povolenek strašně moc, byl jich přebytek a byly skoro bezcenné. Po reformě se nespotřebované (tj. nepotřebné) povolenky ruší bez náhrady.
              Aktuálně cena vylítla, protože některé firmy prodaly kus svojich povolenek s tím, že je později koupí zpět a přepočítaly se, ti, co je drží teď, si chtějí nechat pořádně zaplatit.

              1. „Prostě se změnila pravidla“ :))))))))))))))))))))))))) jo
                „Prostě se změnila pravidla“ :))))))))))))))))))))))))) jo jasně, pravidla si sami vod sebe řekli helevolekdemáškáru a „prostě se sami změnili“ :)))))))))))))) Anebo je spíš někdo kvůli někomu či něčemu změnil tak, aby mohl být nastolen nový světový řád… ;))

                1. Jo, normální práce byrokracie EU. Zasedaly komise, poradní
                  Jo, normální práce byrokracie EU. Zasedaly komise, poradní výbory, expertní skupiny. pak to prošlo celých schvalovacím kolečkem a voilá, nová legislativa je na světě. Říká se jí Vyrovnávací mechanismus ETS. EU teď má nástroj jak v případě přebytku povolenek je z trhu stahovat a v případě nedostatku pouštět nové na trh.

                2. Zasedaly komise, poradní výbory, expertní skupiny…. sami
                  Zasedaly komise, poradní výbory, expertní skupiny…. sami od sebe? neměli už lautrhowno co na práci tak si zase zasedli… :)))

        1. Ano, přesně na ty plynové jem narážel.
          Protože v naší

          Ano, přesně na ty plynové jem narážel.
          Protože v naší kotlině je nereálně žít z větrníku, vody či solárů. Když zrušíme uhelku, tak jí prostě musíme nahradit jádrem, nebo plynem.
          A vzhledem k tomu, že se žádná nová atomovka stavět nebude (to co se řeší teď je jen nárahda za dosluhující reaktor), tak se to logicky musí dohnat stavbou plynové elektrárny.

          1. Bohužel nic lepšího jsme zatím nevymysleli. Ale i ty
            Bohužel nic lepšího jsme zatím nevymysleli. Ale i ty plynovky jsou lepší než uhlí. 490g CO2/kWh proti 820g/kWh je podstatný rozdíl. Ale hlavně mají větší možnost regulace. Svítí, stáhneme plyn. To u uhlí moc nešlo. Soláry s baterkou mi ušetří 2/3 za rok. Peněz i CO2. Když to dokážu já tak to dokáže i stát.

            1. nedavno jsem poslouchal nejake video kde byla fabrika na
              nedavno jsem poslouchal nejake video kde byla fabrika na obrabeni kovu nekde na Ustecku co si fotovoltaikou s akumulaci docela hodne snizila rezervovany prikon a tim dost usetrila financu, ono to dneska jde nejen v domaci rovine, ale stale cateji to bude i v te komercni sfere, coz je dobre

                1. rezervovany prikon je kvuli spickam, a ty bejvaj i ve vyrobe
                  rezervovany prikon je kvuli spickam, a ty bejvaj i ve vyrobe kratkodobe, takze akumulace pokreje prave ty spicky a je uplne jedno jestli energii do akumulace dodava fotovoltaika nebo verejny rozvod, dulezite tam je, ze ta verejna sit je mene zatezovana

                  sak si to na youtube dohledej, bylo to tusim od toho elektro dad nebo tak nejak, myslim ze tu taky prispiva

                2. To chce právě ty baterky. Já jsem měl včera 96%
                  To chce právě ty baterky. Já jsem měl včera 96% využití. 20 kWh spotřebováno, 5 kWh prodáno a jenom 0,8 kWh koupeno. A to bylo víc mraků než slunce.

                3. Mám barák celý na elektřinu. Průměrný odběr mám 700
                  Mám barák celý na elektřinu. Průměrný odběr mám 700 W, ale generuju i 10 kW krátkodobé odběrové špičky. Pokud by je pokrývala baterka, mohl bych si dovolit ten nejslabší jistič a stejně být v pohodě.
                  S tou fabrikou to nebude jinak. Rozběh velkých obráběcí strojů nebo když motor musí zabrat, protože se mašina pořádně do obrobku „zakousla“, to jsou pěkné špičky.

                4. Takže důležitá je ta baterka a ne ty soláry, že ?
                  Takže důležitá je ta baterka a ne ty soláry, že ?

                5. Soláry jsou příjemný bonus. Mají vlastní zdroj energie.
                  Soláry jsou příjemný bonus. Mají vlastní zdroj energie. První, co se vždycky pokazí je síť. A proti dieselagregátům mají tu výhodu, že si na sebe průběžně vydělají, agregát je akorát náklad a starost navíc.

                6. Přesně tak. V týdnu u nás odpojili v půlce vsi
                  Přesně tak. V týdnu u nás odpojili v půlce vsi elektřinu, COOP si musel dovézt bůh ví odkud dieselagregát a já si v pohodě fungoval na back-upu s prakticky vybitou baterií.

                7. To by chtělo na to dost nadimenzovat baterku i střídač.
                  To by chtělo na to dost nadimenzovat baterku i střídač. Moje baterka dává 3,5 kW výkonu a tak jsem na léto snížil výkon kotle z 12 kW na 6 kW (ohřeje se to holt pomalej), ale jakmile svítí hezky slunko, klidně až kolem 17-18 hodiny, tak není problém, aby člověk vybabral celou vodu a přitom to všechno jelo z baterky a z FVE (cca. 2,5 kW). Přes den to umí dát i 3,5 kW + 5 kW, takže krása.

                8. Jasně, leccos by šlo vyřešit Wattrouterem. Tepelné
                  Jasně, leccos by šlo vyřešit Wattrouterem. Tepelné čerpadlo má veliký zásobník na teplou vodu a může chvilku počkat, apod. Zatím ovšem nemám nejmenší motivaci to nějak řešit, platím za jistič (a menší mi ČEZ k mému tarifu nechce dát), tak je to jejich problém, ne můj.

                9. Strojírny Rumburk 😀 😀 😀
                  Myslíš ten jeden barák

                  Strojírny Rumburk 😀 😀 😀

                  Myslíš ten jeden barák menší než základní škola?

          2. a neslo by to treba dohnat energetickyma ulozsitema, ja nevim
            a neslo by to treba dohnat energetickyma ulozsitema, ja nevim treba tak jak se o to snazi jinde ve svete?

            ty tocive zdroje budou vesmes potreba jen za urcitych podminek, a ty podminky i v CR bejvaj prizniva cca pul roku, takze i ta plynovka co pojede jako zaloha a v zime treba obcas pofrci naplno je porad lepsi nez uhelka ktera jede vesmes v uplne tom samem rezimu

              1. a co takhle kouknout na youtube a najit si to, a dosvedet se
                a co takhle kouknout na youtube a najit si to, a dosvedet se odpovedi na ty otazky tam?, nebo kdys des doma na zachod tak se taky ptas jak si mas utrit zadek? „“ a dneska je to jinak velke, mam si ho utrit dvema platky toaletaku jako vcera, nebo radsi trema?“

                1. Krásnej a učebnicovej úhybnej manévr od konkrétní
                  Krásnej a učebnicovej úhybnej manévr od konkrétní odpovědi – to jste se učil na marketingovém nebo politickém školení?

                2. Za mých časů se tomu říkalo UTFG.
                  Dávat linky je fajn,

                  Za mých časů se tomu říkalo UTFG.
                  Dávat linky je fajn, dávat je pokaždé na potkání může být únavné.
                  Možná to také znáte.

                  Jinak samozřejmě je to úhyb ale sám řekněte jestli jste někoho někdy neodkázal do UTFG?

                3. Přečtěte si historii mých odpovědí, kolikrát jsem
                  Přečtěte si historii mých odpovědí, kolikrát jsem někoho poslal kamsi, byť si to zcela evidentně zasloužil…kamsi jsem pak začal pravidelně posílat až Leo.. kterého jsem začal titulovat Mistr trapnosti a jeho mimo útoky.

                4. Vážně mi nejde o konflikt 🙂
                  Ale že vy jste ctihodný,

                  Vážně mi nejde o konflikt 🙂
                  Ale že vy jste ctihodný, neznamená že je takový každý (kde já jen ten argument slyšel… ?).

                  A nemyslel jsem jen zde na Hybridu, každému občas dojde trpělivost.
                  Nebo máte neuvěřitelné štěstí na míjení lidí co neumí používat google.

                1. Jenže tu plynovku někdo musí zainvestovat. A pochybuju, že
                  Jenže tu plynovku někdo musí zainvestovat. A pochybuju, že takovej investor přistoupí na letní odstavení elektrárny.
                  Pokud ano, tak za dotace.

                2. Ty plynovky jsou většinou jako teplárny a v létě se
                  Ty plynovky jsou většinou jako teplárny a v létě se stejně odstaví. Mě by se to líbilo i doma, plynový kotel s kogenerací. Kdyby to nebylo tak drahé. Ale pro sídliště už se to vyplatí.

                3. V tom souhlas. Pokud by se to postavilo rozumně, že by se
                  V tom souhlas. Pokud by se to postavilo rozumně, že by se prodávala neodstatková elektřina a rovnou se využívalo i odpadní teplo. To by mělo smysl.

                  Jenže dneska se staví bytové domy, kterej jede každý sám za sebe. Nikomu se nechce dohadovat s ostatníma vlastníkama na společných rozvodech. Atd…

                4. sak plynovky se zatim vesmes planuji na mistech soucasnych
                  sak plynovky se zatim vesmes planuji na mistech soucasnych uhelek co slouzi jako teplarny, respektive vedle nich, sanace takove uhelky trva 10-15 let

                5. Plynovka je na výstavbu 10x levnější než jaderná
                  Plynovka je na výstavbu 10x levnější než jaderná elektrárna. Pro zajištění návratnosti investice jí stačí podstatně nižší koeficient využití. Navíc jdou lehce zapínat a vypínat, mohou vyrábět jen tehdy, kdy se jim to rentuje.

                6. spise 30-35x levnejsi, prumerny blok okolo 1MWe dnes vychazi
                  spise 30-35x levnejsi, prumerny blok okolo 1MWe dnes vychazi na cca 300 miliard, prumerna plynovka 250-450kWe na cca 3 miliardy, takze 3 takpove plynovky pak nahradi jeden blok, a CEZ hodla ty plynovky stavet na mistech kde ma dnes uhelky a kde ma zaroven i pobliz plynovod

                  co je zasadni je cas vystavby a spusteni, kdy noveho bloku by jsme se dockaly mozna za 20 let, plynovka je postavena za 2-4 roky

                  taky proto si myslim ze na vystavbu bloku v Dukovanech ani Temeline nikdy nedojde a pokud ano, budou to tou dobou spise SMR aby se vyuzilo trafacek/cele infrastruktury na danem miste

                7. Já vycházím z dat od Lazardů. Ti ty investiční náklady
                  Já vycházím z dat od Lazardů. Ti ty investiční náklady publikují, že paroplyn 700-1250 USD/kW, jaderky 7650-12500 USD/kW. Jinak souhlas. A se SMR bych byl opatrný. To je zatím taková „jitrnice jakou svět neviděl“. V budoucích úvahách bych s nimi nepočítal a dal bych jim šanci překvapit.

          3. A ono se musí jet jen na plyn, nebo jádro? Co taková
            A ono se musí jet jen na plyn, nebo jádro? Co taková biomasa? To není jen pokácení stromů a spálení, jedná se například i o bioplyny, jako je metan, odpadní biomasa ze zemědělské výroby, ze živočišné výroby, biomasa pěstovaná pro energetiku. Je velké množství řešení, jak nepálit uhlí, nebo ruský plyn, navíc je potřeba jen na pokrytí špiček a nepříznivého počasí.

          4. Naše kotlina sousedí se zeměmi s Baltem nebo Severním
            Naše kotlina sousedí se zeměmi s Baltem nebo Severním mořem, kde mohou postavit a postaví obludná množství instalovaného výkonu offshore větrných elektráren. Je jen na nás jestli si tady budeme pěstovat fetiš „nezávislosti“ nebo se budeme nechávat hýčkat elektřinou se slevou, protože jí naši sousedi, přátelé a kriticky důležití obchodní partneři budou mít tolik, že jí nespotřebují.
            BTW. Tyhle obludy v moři nejvíce vyrábějí v zimě.

            1. Ok, takže celý svůj majetek a zabezpečení dětí jste
              Ok, takže celý svůj majetek a zabezpečení dětí jste ochoten vsadit na to, že ta elektřina bude navždy se slevou a naši „přátelé“ a „kriticky důležití obchodní partneři“ nám ji budou navždy ochotni ji výhodně prodávat?

              1. To v žádném případě. Já si myslím, že ČR má být
                To v žádném případě. Já si myslím, že ČR má být schopná dostatečné vlastní výroby elektřiny (Ideálně by toho měla být schopna aspoň každá NUTS2 v ČR). To ovšem neznamená, že to musíme takhle dělat pořád. To je hrubá chyba v logice.
                Tím, že chodím na oběd do restaurace ještě neznamená, že jsem na ní existenčně závislý, protože mám doma kuchyni. Ale taky to neznamená, že když mám doma kuchyni, musím nutně uvařit tolik obědů kolik sním, protože jinak bych byl na restauraci závislý. Chápete ten rozdíl?

                1. No hlavně vidím obrat ve vyznívání vaší argumentace
                  No hlavně vidím obrat ve vyznívání vaší argumentace

                2. Ne, to jen začínáte dělat „manželku“ a přestáváte mi
                  Ne, to jen začínáte dělat „manželku“ a přestáváte mi vysvětlovat, co si myslím.

Napsat komentář