Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (15.) - z pohledu spolujezdce

redakce - 18 Listopad 2016

Náš sen procestovat během dvou měsíců elektromobilem Evropu se splnil. V pořádku jsme se vrátili do Čech a znovu se zapojili do života všedních dní.auto elektromobil Nissan Leaf pneuservis

Co jsme potkali na silnicích aneb Nissan Leaf v pneuservisu.
foto: archiv autora

Seriál

autor: Veronika Sequensová

Zatímco Aleš si cestu užíval také jako řidič, já jsem si jízdy užívala „jen“ jakožto spolujezdec, navíc neřidič, takže jsem nemohla tak dalece ocenit jednoduchost a příjemné řízení elektromobilu.

Nutno ale podotknout, že z pozorování chování elektromobilu a zacházení s ním, jsem nabyla dojmu, že řídit ho bych snad vážně zvládla i já, a to možná i bez řidičáku. Nakonec jsem to ale raději přece jen nezkoušela, ani na liduprázdném parkovišti.

Zprvu pro mne bylo docela obtížné zorientovat se v tom, co znamená které označení nabíjecí stanice, jak se mezi sebou liší atd. Na tyhle technické záležitosti moc nejsem, normálně v Praze učím tanec.

Přesto jsem během těch dvou měsíců nabyla o elektromobilitě, nabíjecích sítích v Evropě a celkově o chování elektromobilu během jízdy celkem slušné znalosti a zkušenosti.

Cestování elektromobilem Nissan Leaf na vzdálenosti několika tisíc kilometrů z pohledu spolujezdce přináší skutečně diametrálně odlišný pocit z vlastní jízdy za cenu ústupků při plánování trasy a vyžaduje do značné míry jiný přístup k celkovému pojetí cesty.

Je třeba vyhradit si zhruba 2-3x tolik času než za jak dlouho byste podobně dlouhou trasu jeli se spalovacím motorem a užívat si i přesuny neznámou krajinou, nefixovat se pouze na cíle, kam chcete dojet.

I když plánujete přesunout se do cíle rychle, bez dlouhých přestávek v jízdě, s Nissanem Leaf musíte podle převýšení na trase a vaší průměrné rychlosti tak jako tak zastavit a dobít baterku každou hodinu až hodinu a půl.

Některé úseky cesty jsme ovšem jeli i tři hodiny, a to vzhledem k terénu, stavu silnice a skutečnosti, že jsme museli naši rychlost upravit tak, abychom poměrně dlouhý plánovaný úsek (přes 140 km) vůbec zvládli ujet.

Jak parkovat elektromobilem v Hamburku? Napište na sklo velké E.

Jak parkovat elektromobilem v Hamburku? Napište na sklo velké E.
foto: archiv autora

Ze zkušenosti musím říct, že pravidelné zastavování kvůli nabíjení je nakonec pro člověka mnohem příjemnější a snesitelnější než jezdit dlouhé úseky na jeden zátah, k čemuž v případě dlouhých vzdáleností často inklinují řidiči běžných aut.

Prakticky nikdy se tak nedostanete do situace, kdy byste museli řidiče přemlouvat, aby už konečně zastavil, že si už půl hodiny potřebujete odskočit.

Nabíječky umístěné u obchodních center, benzínových pump a na odpočívadlech u dálnic, perfektně vybavených kavárnami, obchůdky se základními potravinami, toaletami a často také sprchami (zejména v Británii, ale také v Německu i jiných zemích), poskytují dostatek možností se občerstvit pro další jízdu a využít tak pro vás času, kdy energii pro další jízdu získává váš vůz.

Zároveň se ovšem musíte smířit s tím, že v porovnání s běžným automobilem musíte mnohem více času věnovat dobrému naplánování cesty (za pomoci interaktivních map v mobilních aplikacích).

Počítejte s tím, že pokud se vám cestou někde zalíbí a budete si chtít udělat neplánovanou odbočku, musíte vzít v úvahu kolik km ještě ujedete a jak daleko jsou okolní dobíjecí stanice. V neposlední řadě je třeba vypěstovat si jistou odolnost proti stresu, nebrat své plány moc vážně a dávat si větší rezervy, protože zpoždění na cestě naberete velmi snadno.

Zvlášť pokud jedete do nějaké cizí země s elektromobilem poprvé, pravděpodobně se budete setkávat s tím, že ztratíte nemalé množství času hledáním fungujících dobíjecích stanic, náhradou za ty, které podle vašeho plánu měly s vašimi kartami k nabíjení fungovat, ale z různých důvodů tomu tak nakonec nebylo.

Big Ben, Londýn

Big Ben, Londýn - pohled z elektromobilu Nissan Leaf
foto: archiv autora

Na druhou stranu se tak díky tomu dostanete na místa, kam byste se normálně sami nevydali (a často vás překvapí svou krásou), objevíte kouzlo cestování okreskami mimo dálnice a jízdy po nich „vyhlídkovou kochací rychlostí“ a seznámíte se s mnoha lidmi.

V první řadě proto, že elektromobil poutá pozornost (třeba když s ním zcela neslyšně přijedete k té divné krabici na parkovišti, na níž je nakreslené autíčko s elektrickou zástrčkou), v druhé řadě proto, že se naučíte oslovovat cizí lidi s žádostí o pomoc při hledání nabíjecí stanice nebo s žádostí o překlad toho, co se na ní v jazyce, kterému dobře nerozumíte, píše.

Elektromobil vám navíc zajistí v mnoha přeplněných evropských městech parkování zdarma, minimálně po dobu nabíjení vašeho vozu. To vám ušetří spoustu času při hledání volného stání, zejména pokud nechcete zaplatit 10 Euro za 2 hodiny.

Eilean-Donan-Castle-Skotsko

Eilean Donan Castle, Skotsko
foto: archiv autora

A jaký je zážitek z jízdy? Na úzkých skotských silničkách i spolujezdec ocení rychlost s jakou je možné se velmi elegantně otočit téměř na místě a zejména při zařazení režimu „Drive“ prakticky okamžitě vyrazit opačným směrem.

Pohyb po silnicích v elektromobilu Nissan Leaf by se dal přirovnat spíše ke vznášení se nějakým vesmírným plavidlem, než k jízdě automobilem se spalovacím motorem, které stále tak trochu vibruje a vy jako jeho posádka s ním.

Když jsme navíc z důvodu snahy dosáhnout co nejúspornější jízdy využívali jízdy na volnoběh, pocit že se vnášíme krajinou lehce jako pták byl ještě o mnoho intenzivnější. V kombinaci s tichostí vozu je to zážitek, na který si snadno zvyknete a auta se spalovacími motory vám začnou skoro všechny připadat pomalu jako traktory.

Při cestování divokou přírodou národních rezervací navíc vnímáte všemi smysly, jak dopravní prostředek, který jste si vybrali pro přesun krajinou, nijak nenarušuje místní prostředí, nepoškozuje květinky a lesy ani neděsí zvěř.

06_Mestecko-etretat-oblast-Normandie-francie

Pobřežní městečko Étratat, Normandie, Francie
foto: archiv autora

Elektromobil je ideální volbou, pokud se během jízdy chcete zblízka seznámit se srnkami, jeleny, králíčky nebo na britských ostrovech všudypřítomnými ovcemi, které vás líně zaznamenají až poté, co na ně párkrát zatroubíte a pak teprve velmi pomalu a důstojně přejdou ke krajnici a nechají vás projet.

Snad jedinou výtku k modelu vozu Nissan Leaf, kterým jsme cestovali, mám k navigaci. Její ovládání není uživatelsky moc příjemné a ve srovnání s navigací na smartphonu je o poznání těžkopádnější. I proto jsem preferovala používání navigace na chytrém telefonu, což ovšem znamená značnou spotřebu a jeho poměrně rychlé vybíjení.

Dva měsíce jízdy elektromobilem Evropou jsem si na místě spolujezdce velmi užila a ocenila jsem pohodlí a komfort, které Leaf nabízí, dokonce i v případě že v něm potřebujete přespat. Úpravu vnitřního prostoru, tak aby se v něm dalo docela pohodlně přespat jsme časem dovedli prakticky k dokonalosti.

I když není možné sedačky sklopit úplně do roviny (na to Leaf stavěný bohužel není), lze vhodným vypodložením nakonec kýžené rovinky v podstatě dosáhnout a vyspat se v autě při nepřízni počasí i ve dvou a s plně naloženým vozem velmi dobře.

Naše cesta mě znovu ujistila, že je možné uskutečnit opravdu všechno, co si přejete, pokud nezůstanete jen u přání, ale seberete odvahu také k jejich realizaci. My jsme třeba během dvou měsíců s Nissanem Leaf objeli Evropu a zjistili jsme, že to není zas tak obtížné, jak by se na první pohled mohlo zdát. A co děláte ve svém Leafu vy :-)?

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za všechny vaše komentáře.
Je to o tom v jaké životní situaci zrovna kdo z nás jsme a jakou realitu si dál pro sebe chceme a dovolíme tvořit. My jsme si stvořili tuto cestu a já jsem za to moc ráda. Hodně jsme se toho naučili a hodně mám to dalo po všech stránkách.. :-)

Obrázek uživatele Josef

To věřím. Bylo to zajímavé :-) S i3 bych to jet nechtěl ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Scty & TSLA spojování je schválen

investopedia.com/news/elon-musk-merger-approved-scty-tsla/

Obrázek uživatele Josef

off topic: "Tesla CEO, Elon Musk, recently revealed plans to open a second Gigafactory somewhere in Europe. Sources close to TSI indicate this could be just north of Prague, Czech Republic."
Zdroj: https://spaceinvader.me/2016/11/17/new-tesla-gigafactory-looks-at-prague-czech-republic/

Obrázek uživatele ozana

V těchto věcech jsem pesimista.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Obrázek uživatele Cipísek D

byznys.lidovky.cz/elektromobily-tesla-by-se-mohly-vyrabet-v-cesku-ft0-/firmy-trhy.aspx?c=A161118_173353_firmy-trhy_pev

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Obrázek uživatele Cipísek D

investicniweb.cz/zpravy-z-trhu/2016/11/18/web-tesla-by-mohla-postavit-druhou-gigafactory-severne-od-prahy/

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Obrázek uživatele Cipísek D

auto.cz/tesla-postavi-evrope-gigafactory-mohla-stat-ceske-republice-100432

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

novinky.cz/ekonomika/421053-tesla-by-mohla-postavit-druhou-gigafactory-severne-od-prahy.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/431731/cesko-je-blizko-stavbe-obri-tovarny-na-elektromobily-chce-ji-pry-miliardar-musk.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

autorevue.cz/take-cesko-je-pry-ve-hre-o-stavbu-gigatovarny-tesla

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hybrid.cz/tesla-evropska-tovarna-v-cesku-severne-od-prahy

Obrázek uživatele Michelin

Hezkej vejlet pro bezdětné co si navíc můžou dovolit nepřijít dva měsíce do práce.
Pro ostatní nebude Leaf asi tou nejlepší volbou pro takto dlouhé cestování.
Nicméně bezva zkušennosti s tím jak to kde chodí s nabíjením. Ještě by bylo fajn doplnit nějaký alespoň celkový součet nákladů na nabíjení, ideálně pak po jednotlivých zemích. :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v '60-tych rokoch mi stačili jedny plátené nohavice, jedno tričko, jeden pulóver, jedny plavky a jednosto korún československých. pešo, stopom, spanie pod holým nebom alebo u dobrých ľudí, k jedlu nobčas iba to, čo dozrelo na stromoch pri ceste, poli, ... a dva mesiace prázdnin!

Obrázek uživatele Michelin

Nojo to já si i teď zajedu jednou až dvakrát do roka na Chopperu do Alp na prodlouženej víkend prakticky jen v tom co mám na sobě, ale dva měsíce nebejt v práci si fakt nemůžu dovolit, stejně jako nechat doma ženu se třema svištěma ve věku 5let, 3roky a 5měsíců a nebo je vzít na takovou cestu ssebou...

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale, veď nemusí byť každý zamestnaný, nemusí mať každý deti, nemusí byť každý ženatý :-)

Obrázek uživatele Michelin

To máte pravdu. To je o životních prioritách.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

určitě si každý musí zvolit prostředek jaký mu vyhovuje a jaký potřebuje. Někdy chci jet na motorce, ale 2 děcka s manželkou nepoberu. Kdysi jsem projel skoro celou Evropu stopem a dnes jsem moc rád, že jsem to tehdy udělal i když jsem se na začátku jako mladej kluk trochu bál. Nakonec to bylo super, ale s manželkou a dětma už by se to taky dnes dělalo blbě... :)
Je fajn, že si to zkusili a užili když ještě můžou, protože takových možností už bude jen ubývat.
To, že k tomu použili Leaf je už jen třešnička.

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz

Obrázek uživatele Michelin

No jasně, dokud je člověk mladej měl by něco takového zažít. To už mu nikdo neveme.
Bohužel mezi mladé se už úplně nepočítám a se třemi dětmi jsme rádi, když zvládneme přejet z jednoho konce ČR na druhej k příbuznejm maximálně s jednou zastávkou a na noc aby to děca pokud možno prospali.

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Náklady na nabíjení byly kolem 4500 Kč. Detaily: Cena za elektřinu v autokempu je započítána, ale platili bychom ji i bez nabíjení auta. Nevyužili jsme celý kredit na kartě KiWhi. Některé části nákladů jsme odhadli. Přes 5000 Kč to ale nebylo. Jednotlivé země jsme nepočítali.

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Příklad dražšího nabíjení na dálnici ve Francii v síti Sodetrel _Corri-Door

Date Abonnement Montant HT
01/10/2016 Client Sodetrel "Partie fixe - Zen" 2,50 €
Date et Heure Station Durée de la charge Energie consommée Montant HT
mar. 04 oct. 2016
11:05:43 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Vironvay SUD
20min 46s 4300 Wh 2,91 €
mar. 04 oct. 2016
12:02:39 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Rosny-surSeine
SUD
57s 345 Wh 0,00 €
mar. 04 oct. 2016
12:05:13 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Rosny-surSeine
SUD
37min 19s 9347 Wh 4,66 €
mar. 04 oct. 2016
17:44:36 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire des Jonchets la
Grande Paroisse
32min 26s 6836 Wh 4,08 €
mar. 04 oct. 2016
19:11:17 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Villeneuve
l'Archevêque
32min 26s 10101 Wh 4,08 €
mar. 04 oct. 2016
19:45:25 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Villeneuve
l'Archevêque
27min 26s 1101 Wh 3,50 €
mar. 04 oct. 2016
20:33:41 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Villeneuve
l'Archevêque
20min 01s 41 Wh 0,00 €
mar. 04 oct. 2016
22:05:35 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Troyes Fresnoy
le Château
40min 26s 9577 Wh 5,25 €
mar. 04 oct. 2016
22:52:52 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Troyes Fresnoy
le Château
24min 26s 1018 Wh 2,91 €
mer. 05 oct. 2016
01:44:07 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Chateauvillain
EST
43min 26s 11743 Wh 5,25 €
mer. 05 oct. 2016
03:08:32 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Langres
Perrogney
23min 28s 6597 Wh 2,91 €
mer. 05 oct. 2016
04:12:05 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Val de Meuse
41min 25s 8667 Wh 5,25 €
mer. 05 oct. 2016
07:19:22 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Val de Meuse
10min 06s 824 Wh 1,75 €
mer. 05 oct. 2016
07:30:10 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Val de Meuse
23min 18s 61 Wh 0,00 €
Tyto náklady nesouvisejí s cestou p. Zelinky a p. Seqensové, je to kopie faktury pro ty co zajímá kolik stojí nabíjení na dálnici ve Fr. Je to drahý operátor, mimo dálnice je nabíjení zdarma.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Příklad na jiné Fr dálnici, zcela odlišné ceny

Date Abonnement Montant HT
01/09/2016 Client Sodetrel "Partie fixe - Zen" 2,50 €
Date et Heure Station Durée de la charge Energie consommée Montant HT
sam. 17 sept. 2016
16:32:45 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Maison Dieu
32min 25s 16241 Wh 2,33 €
sam. 17 sept. 2016
17:35:29 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Maison Dieu
8s 0 Wh 0,00 €
sam. 17 sept. 2016
17:38:10 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Maison Dieu
20min 02s 20 Wh 0,00 €
sam. 17 sept. 2016
18:47:45 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Venoy Soleil
Levant
32min 26s 9702 Wh 2,33 €
sam. 17 sept. 2016
19:52:07 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de la Couline
32min 26s 10397 Wh 2,33 €
sam. 17 sept. 2016
21:13:27 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Darvault
32min 26s 9288 Wh 2,33 €
sam. 17 sept. 2016
22:54:47 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Villabé
32min 26s 8718 Wh 2,33 €
dim. 18 sept. 2016
09:55:16 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Vironvay NORD
11min 11s 6410 Wh 1,16 €
dim. 18 sept. 2016
10:07:06 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Vironvay NORD
6min 26s 68 Wh 0,00 €
dim. 18 sept. 2016
10:14:00 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Vironvay NORD
16min 20s 4187 Wh 1,16 €
dim. 18 sept. 2016
11:09:04 CEST
Réseau Corri-Door |
Aire de Bosgouet
NORD
32min 26s 9588 Wh 2,33 €

V každé zemi jsou rozdílné ceny, na každé nabíječce jiná cena. Fr, A, Ge -v žádné aplikaci není uvedená cena takže je to vždy sázka do loterie kolik to nabíjení bude stát.
Rakousko:
Station Startzeit Dauer Ladung Preis
Schnellladestation OMV, 84032 Altdorf 06.10.2016 - 07:01 00:30:02 50kW € 13,51
Schnellladestation OMV, 84032 Altdorf 06.10.2016 - 06:58 00:00:07 50kW € 0,00

Díky! Tato zkušenost nám chyběla. Rakouská OMV je rekordní...

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máte nějakou divnou kartu Kiwhi.
Já mám kartu stejnou jako všichni Fancouzi a nemám na ní žádný kredit a všechno nabíjení je zadarmo. Francii jsem tento rok projel 2x cca 4.000 km tam a zpět a platil jsem jen v síti Corri-Door paušál+ spotřebu elektřiny, ale u kiwhi ani floka.
Jinak ve všech Nissanech v celé evropě zadarmo, NIKDE ZA PENÍZE.

Podle všeho mám jinou kartu KiWhi než vy. Při koupi nám řekli, že je to kredit, a v aplikaci KiWhi u karty vidím francouzsky "kredit". Nicméně všechny nabíjení byly zdarma - podle výpisu v aplikaci. U Nissanu vždy zdarma.

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je zajímavá myšlenka, co mě dosud nenapadla, ohledně výhod a nevýhod elektromobilu- nucené pauzy na čůrání.
Když jsme cestovali po Evropě v 7mi lidech autem s dojezdem 1300km, stavělo se, když se chtělo minimálně třem lidem.
Jednou mi manželka pohrozila, že jestli okamžitě nezastavím nechá si přioperovat pinďoura, aby mohla "chcát" přímo z auta.

pobavilo - v 7 lidech to už je celkem dílko, zastavíte jednomu a za 5min. chce druhej.... :)

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon