Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (14.) – z Francie zpět do ČR

Po návštěvě malebného francouzského městečka Honfleur nastal čas pro návrat do naší malé, ale krásné české země. Původní plán na cestu skrze Švýcarsko a Itálii jsme z časových důvodů pozměnili na rychlejší a kratší cestu Francií, Belgií, Lucemburskem a Německem dlouhou téměř 1400 km.

Neúspěšný pokus o aktivaci stanice sítě LadeNetz v Rodingu v Německu
foto: archiv autora

Seriál

autor: Aleš Zahrádka

Neměli jsme kartu od francouzské firmy Sodetrel Mobilité pro síť nabíjecích stanic Corri-Door, takže jsme nemohli jet nejkratší trasou a museli si vystačit s možnostmi karet The New Motion a KiWhi, případně využít volně přístupných nabíječek.

Časový odhad vycházel ze zkušenosti s rychlým přesunem přes Británii. 100 kilometrů ujet za 1,5 h a pak 0,5 h nabíjet, tedy 100 kilometrů za 2 hodiny, 1400 kilometrů za 28 hodin. Vyhradili jsme si na tento úsek 3 dny, což bylo dost těsné, jak se nakonec ukázalo. Cesta byla pěkná, auto má hodně oken, takže Je pořád na co se dívat, projížděli jsme většinou pro nás neznámou krajinou.

Cestu jsme naplánovali tak, abychom se mohli alespoň krátce cestou ještě někde na chvíli zastavit, projít a pokochat se místními krásami. Z Honfleur jsme si to namířili do Rouen k obchodnímu domu IKEA, dále k obchodu Auchan v Amiens (120 km), Auchan v Saint Quentin (81 km), IKEA Remeš (101 km), KIA v Charleville-Mezieres (98 km), Nissan Lucemburk (139 km), Parkhaus Trier (59 km), Waldlaubersheim (114 km), Aldi Sűd Neu-Isenburg (78 km), Nissan Wűrzburg (122 km), Erlangen (85 km), Velburg (75 km), Cham (125 km), Plzeň (106 km) a nakonec cíl Čtyřkoly (124 km).

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjecí stanice

Nabíjení s kartou Zero Emission Charge Pass sítě KiWhi, Francie
foto: archiv autora

Snad v dlouhém výčtu nic nechybí. Občas jsme hledali nebo bloudili, takže jsme nakonec kilometrů najeli o něco více než bylo v plánu. Během cesty jsme se rozhodli nevyužít placené francouzské dálnice a vždy jeli jen po silnicích kopírujících trasu dálnic nebo po jiných okresních silnicích. Stejně bychom nevyužili maximální povolenou rychlost kvůli snaze o nízkou spotřebu.

Díky této strategii jsme však nejednou měli ke konci úseku téměř prázdno v baterce. Pokud budete chtít cestu po dálnicích využívat, tak vám ale určitě doporučujeme kartu do sítě Corri-Door mít.

Při plánování trasy a výběru nabíjecích stanic jsme vždy ověřovali časovou dostupnost, přesné umístění, jak stanici můžeme spustit (aplikací, kartou, bez omezení), cenu a aktuální stav, který jsme odhadovali z posledních komentářů uživatelů v mobilní aplikaci (Chargemap).

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjecí stanice

Čerpáme čistou sluneční energii z místních solárních panelů, Německo
foto: archiv autora

Někdy jsme si nebyli jistí a prostě to zkusili. Opět se nám stalo, že informace z aplikací nebyly vždy správné a občas karta TNM nefungovala. Naštěstí nás vždy nakonec zachránili místní obyvatelé, kteří nám poradili, kde najít stanici, která byla nepřesně umístěna na mapě aplikace.

V Německu se nám jednou stalo, že jsme museli poprosit dámy u parkovacího automatu, jestli by nám nemohly dát jednu eurominci, protože už jsme se všech cestou zbavili. Bez jejich pomoci bychom se nedostali na parkoviště obchodního domu, v němž stála dobíjecí stanice.

Cesta domů ale nebyla jen o jízdě a zastaveních nutných k dobití našeho vozu, podívali jsme se na dvě velkolepé gotické katedrály v Rouen a v Remeši. Tato působivá místa klidu byla v dokonalém kontrastu k našemu rychlému přesunu krajinou a městy.

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjecí stanice

Pohled na ukazatele na konci cesty
foto: archiv autora

Všechny obtíže a nástrahy se nám podařilo překonat a v 1:30 v noci, na začátku 4. dne cesty, kdy jsme přijeli do cíle nedaleko Prahy a mohli opět zažít pohodlí domova a ulehnout k zaslouženému spánku. Na tachometru svítila konečná cifra 8525 najetých kilometrů.

vlastní

23 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (14.) – z Francie zpět do ČR”

  1. Pěkný seriál, smekám
    Pěkný seriál, smekám před cestovateli, dobrodruhy a jejich výkony.
    Jsem fanda elektromobilů, ale mám trochu strach, že po přečtení to spíš dost lidí utvrdí v tom, že čas elektromobilů ještě rozhodně nepřišel.
    Spíš než svobodné cestování mě to občas připomínalo „boj o přežití“, respektive boj o nalezení dobíjecí stanice.
    Je škoda, že je spalovací automobil na dopravu stále ještě výhodnější. A bohužel to tak ještě asi nějaký pátek bude. Dojezd, rychlost, cena, komfort, dobíjecí / tankovací stanice, rychlost dobíjení / rychlost tankovaní, jednotnost nabíjecích konektorů.
    Bohužel zatím nejde postavit rovnítko mezi slovy elektromobil a svoboda pohybu.
    Škoda.

    1. Už jsem to zmiňoval v
      Už jsem to zmiňoval v článku, ale raději zopakuji. Píšeme zde hodně o částech cesty souvisejících s autem, takže vzniká dojem, že jsme jen hledali nabíjecí stanice. Tak to nebylo 🙂 Problémy vznikaly hlavně proto, že jsme cestovali neznámým prostředím. Kdybychom se pohybovali v jednom státě nebo jednom městě, bylo by vše jinak. Takto jsme se HODNĚ učili cestou. Ta samá cesta znovu by byla řádově jednodušší. Proto to také píšeme – pro další cestovatele.

        1. Zvláštní já měl 4dny
          Zvláštní já měl 4dny půjčenou Teslu S 70D a po prvních 200km než jsem jí přivezl z Prahy k nám jsem jí všem prezentoval jako auto z budoucnosti.
          Kolega jí z těch 3dnů měl půjčenou na jeden den (podotýkám, že už půl roku jezdí v novém LandRoveru sport 5l 500koní 0-100 za 5s) a večer mi volal „já už to auto nikdy nevrátim“ pak dodal „teď jsem v Německu na superchargeru“ (40km od našeho bydliště u hranic) „dobil do plna“ (vyjel to do mrtě ačkoli ráno jsem mu to dával s plnou baterkou, na kterou se dalo ujet 300km svižným tempem) „dám si ještě aspoň 100km a přivezu ti to, jo“…
          To snad mluví za vše.
          Já s ní pak najel celkem přes 2000km včetně přejezdu ČR z jednoho konce na druhej na otočku, a vrátit jsem to jel s přesvědčením, že tohle auto musím mít!
          Auto ze sedmdesátejch let bych přitom nechtěl v garáži ani jako udělanýho veterána.
          Zajímalo by mě kolik elektrických kilometrů máte za sebou vy, že v tom máte tak jasno 🙂

            1. Nojo, pak tedy nepište
              Nojo, pak tedy nepište „elektromobil je o vrátení sa v čase pred rok 1978“, ale „Leaf je o vrátení sa v čase pred rok 1978“
              A ani to není přesné, protože Leaf je prostě jen určen k jinému použití než zdolávání Evropy. Na nákupy a denní pojížďky po městě udělá lepší služby než ty auta v sedmdesátejch.

              1. Cynik ve me by rekl, ze i
                Cynik ve me by rekl, ze i „Tesla je o vrátení sa v čase pred rok 1978“ – auto dostupne pro „par vyvolenych“.

                Kdyz jsem mel pujceneho Leafa a vozil lidi, po nadseni z ticha a zrychleni prvni zklamani pro vsechny byl dojezd, a druhe, tentokrat „no go“ byla cena…

                1. Souhlasím, že cena
                  Souhlasím, že cena nevypadá na první pohled lákavě.

                  Ovšem ač se rozhodně nepovažuji za vyvoleného tak přesto moje výpočty vychází následovně:
                  Najedu ročně cca 45tis. km. Auta si kupuji v ceně kolem jednoho milionu (a takových se po silnicích prohání spousty, takže se určitě nejedná o auta pro horních 10tis.). Při mém nájezdu je musím maximálně každé 4 roky měnit za nové abych je stihl prodat dříve než se začnou sypat.

                  Vycházím z osobní zkušennosti se Škodou Yeti 2.0 TDI 81KW, kterému se po najetí 190tis (podotýkám, že výhradně na premiovou naftu Verva Diesel) přidřelo railové čerpadlo, poslalo špony do nafty a výsledkem byla výměna komplet palivové soustavy, kterou ve značkovém servisu Škoda nacenili na 130tis. bez DPH a v Bosch servisu to nakonec zvládli z repasovaných dílů za 60tis. bez DPH. A nejlepší pak byla hláška, na které se shodli v tom značkovém i Bosch servisu „co by jste chtěl, 190tis. je plus mínus padesát, životnost toho auta…“

                  Ale zpět k propočtům. Když koupíte auto za milion tak jste po 4 letech a 180tis. na tachometru rád, že ho prodáte za 400tis.Kč

                  A teď přichází to nejzajímavější.
                  Když si koupím nejlevnější Teslu S za 2mil. tak si jí můžu nechat 8 let, kdy má záruku na baterii a pohonné ústrojí aniž bych riskoval nějakou fatální závadu jako jsem popsal výše. Při reálné úspoře kolem 2Kč na kilometr za těch 8 let ušetřím 720tis.Kč jen na palivu, tedy pořizovací cena se dostává na 1280tis.Kč. Když se pak podívám jak si v současnosti ojeté Tesly drží cenu, tak i kdybych byl skeptik a počítal s tím, že jí po 8 letech neprodám za více jak 500tis. tak jsem v tom za 780tis.
                  Ti dva spalováky co bych ovšem za tu dobu protočil by mě stáli 2x600tis.Kč tedy 1.2mil.Kč, a to do toho nezapočítávám údržbu v podobě výměn rozvodů, filtrů pevných částic, brzdových destiček, kotoučů atd.

                  Ano zatím to vychází jen lidem co hodně jezdí. I těch, je ale dnes na silnicích určitě více než těch co jezdili v sedmdesátých letech Volhou nebo Tatrou.

                2. Tak jasne, pokud resime
                  Tak jasne, pokud resime tuhle cenovou kategorii a najezd, tak to jakz takz vyjde.

                  Jenomze to cele porad pocita s tim, ze na zacatku das tech 2M v hotovosti. Pokud budes „bezna rodina“ a budes si na to muset vzit uver (pokud ji ho nekdo da, kdyz uz ma vetsinou 30 letou hypo na barak) na tech 8 let, tak pro 2M (a pri jen 3% uroku, realne bude spis 6%!) podle nejake internetove kalkulacky mas skoro 25.000 mesicni splatku (prumerny plat) a preplatis ctvrt milionu (dalsi mensi auto)…

                3. Opět souhlasím, ale já se
                  Opět souhlasím, ale já se pouze snažil vyvrátit, že je to pouze pro pár vyvolených jak někdo výše napsal.

                  Navíc po osobních zkušenostech, které jsem měl možnost za poslední méně než půlrok získat jsem přesvědčen, že elektromobilitu čeká „raketový“ vzestup a s tím spojené snížení cen nových EV, nárůst nabídky ojetých EV a s tím opět spojený pokles i jejich ceny, takže jsem přesvědčen, že i ta běžná rodina si bude moci nějakou tu Teslu (nebo jiné EV s podobnými parametry, které se začnou brzy rojit) dovolit dříve než by sami čekali.

              2. ktoré BEV nepatrí do
                ktoré BEV nepatrí do rovnakej kategórie ako leaf?
                ak pôjdem ďalej do minulosti, tak by som mohol, z vlastnej skúsenosti (vlastnili sme), vedľa gaz20M v porovnaní s š1101, w1000, š440-5 zodpovedá zrovnávaniu s tesla model S. museli ste mať ministerský poukaz a v technickom bolo napísané, že ste DRŽITEĽ, nie vlastník, nesmiete ho predať a museli ste ho odovzdať s plnou nádržou a komplet náradím čsl armáde. mobilizovali a nik (ani tí starí odvedení fotri) nevedel či sa vrátia.

Napsat komentář