Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (12.) – Británií na jih

Po krásných zážitcích ze Skotska nadešel čas pro návrat na kontinent. V Británii jsme už pobývali dost dlouho a chtěli jsme také zažít severozápadní pobřeží Francie.

Nejen my nabíjíme náš Nissan Leaf na dobíjecí stanici v Yorku
foto: archiv autora

Seriál

autor: Aleš Zahrádka

Rozhodli jsme se pro rychlou cestu po celý den, jen s minimem zastávek a zdržení. Navigace nám ukázala, že na jih do Doveru se dostaneme po 750 kilometrech za 8 hodin.

Při našich možnostech jsme zvolili následující plán: 100 kilometrů jízdy ujet v průměru za hodinu, potom půl hodiny nabíjení na CHAdeMO (pokud bude k dispozici) a to stále opakovat. Celá trasa nám tedy měla zabrat 11 hodin čistého času, včetně času pro dobíjení.

Za dva dny s návštěvou pár vybraných míst cestou bychom úsek Edinburk – Dover měli zvládnout. S tímto plánem (a s detailním rozpisem nabíjecích stanic po 80 až 120 kilometrech) jsme vyrazili.

Následuje tabulka se stručným seznamem úseků jízdy s podrobnými informacemi. Veškerá data v tabulce jsou opsána z palubního počítače vozu. Výjimečně jsem některé údaje spojil dohromady, když byl úsek příliš krátký a 4 hodnoty jsem dopočítal, protože chyběl zápis.

Průměry jsou spočítány do poslední zastávky v Británii kde jsme reálně nabíjeli, tedy pouze K Westwood Retail Park v Broadstairs, protože do Doveru jsme dojeli ještě se 70 % a už jsme zde nenabíjeli (není tam ani moc kde).

Jeli jsme rychlostí, která nám dovolovala bezpečně dojet k další nabíječce. Rychlost na dálnici se v průměru pohybovala okolo 100 km/h, někdy pouze 90 km/h, často 110 km/h a občas 130 km/h, když byl úsek krátký.

Vyzkoušel jsem i maximální rychlost, kterou se mi podařilo z kopce vytáhnout na 162 km/h. Po rovině lze jet až 160 km/h, kde je rychlost elektronicky omezena. Leaf se i při této rychlosti řídí velmi dobře a chová se stabilně. Jen z výkonu je znát, že je určen pro město.

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjení

Nabíjení u prodejce Nissan UK
foto: archiv autora

Doba jízdy mezi jednotlivými nabíjeními byla kolem hodiny a čtvrt, což je pro řidiče příjemné. Nabíjeli jsme na dálnici vždy 30 min, ve městě York a u obchodního centra Westwood Retail Park v Broadstairs déle.

Jen jednou jsme čekali na jiného řidiče před námi asi 15 minut. Přestávek jsme občas využívali k procházce městem nebo k jídlu, ale tento čas navíc v tabulce není. Každé nabíjení nám dodalo kolem 70 % baterie.

Krize byla před dobíjecím bodem u Sandwich Discovery Park, kam jsme dojeli s 0 % a dobili pouze nutných 10 min, protože zde byla cena za nabíjení dost vysoká, 3,5 libry za 10 min.

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjení

Po hradbách města York, v pozadí katedrála sv. Petra
foto: archiv autora

Poté jsme se zastavili na pár hodin u obchodního centra v Broadstairs, kde bylo nabíjení v síti Pod Point zdarma a připojení bez karty či aplikace.

Spotřeba se odvíjela hlavně od rychlosti jízdy, hodně úsporně se dá jet na 11 kWh/100 km, naopak rychle po dálnici dosáhnete spotřeby přes 20 kWh/100 km. Samozřejmě má na spotřebu vliv topení, klimatizace a vyhřívání skla, zároveň jsme ověřili, že i hustý déšť (odpor pneumatik a stěrače) a rychlost a směr větru je nezanedbatelný.

Při plánování cesty jsme uvažovali i o rozdílu výšek v nadmořské výšce. Pokud cíl leží níže než start, je možné ještě během jízdy auto cestou z kopce dobít a prodloužit dojezd.

Řidiči by velmi usnadnilo cestu, pokud by palubní počítač byl vybaven systémem plánování a řízení spotřeby včetně spolehlivé mapy nabíjecích stanic.

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjení

Východ slunce z útesu nad Doverem
foto: archiv autora

Často jsme byli v situaci, kdy nabíječka, kterou jsme si na trase vybrali za použití mobilních aplikací, prostě musela fungovat, další nejbližší byla mimo naši dojezdovou vzdálenost, pokud nepočítám domácí zásuvky místních obyvatel.

Reálný dojezd u takto dlouhé cesty přes celý stát byl kolem 90 km na jeden úsek. Z námi otestovaného reálného dojezdu 160 km je toto snížení způsobeno hlavně hustotou sítě nabíjecích bodů.

Naší nejdelší zastávkou na cestě se stalo město York, které bylo jedním z nejvýznamnějších měst středověku a jeho význam poklesl až s průmyslovou revolucí. V centru města stojí velkolepá katedrála svatého Petra.

auto elektromobil Nissan Leaf nabíjení

Nabíjení stanice Pod Point u obchodního centra v Broadstairs
foto: archiv autora

Město nás svými úzkými uličkami s hrázděnými domy a působivou starobylou atmosférou tak okouzlilo, že jsme se zdrželi téměř 3 hodiny. Během procházky městem jsme nechali nabít náš vůz na parkovišti se čtyřmi dobíjecími stanicemi, kde se spolu s námi dobíjeli dva další elektromobily Nissan Leaf.

Další kilometry cesty ubíhaly bez větších nesnází a my jsme skutečně po dvou dnech jízdy přijeli k jižnímu pobřeží Británie. Cestou jsme si online koupili lodní lístky na raní trajekt a k přenocování jsme našli fantastické místo na útesech v přístavu Dover.

Nabízel se nám nezapomenutelný výhled na moře a severní pobřeží Francie v dáli, které večer světélkovalo a ráno se ztrácelo v oparu do kterého svítilo právě vycházející slunce.

vlastní

15 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (12.) – Británií na jih”

  1. Offtopic. Tak dneska cesta
    Offtopic. Tak dneska cesta ze Zlína do Hradce s i3. Vyzkoušel jsem nabíječky v Mohelnici a Olšanech, fungují dobře, jsou trochu pomalejší, ale nic tragického. Nad 80 % se vyplatí vypnout rychlonabíjení a zarazit tam Mennekes. Tímto velice děkuji majiteli, který mi velmi ochotně na zavolání otevřel bránu (nabíječka je uprostřed pozemku, na kterém je složený různý materiál pro optické sítě apod., asi proto tam má majitel ty dvě kamery 😉 a nechal mne nabít zdarma. Cesta ze Zlína do Olšan proběhla relativně nezajímavě, 90 km/h po dálnici a těch cca 120 km bylo ještě s rezervou, mohl jsem jet rychleji. Využil jsem v Olšanech 16,5 kWh (vyčerpaná energie, do baterek nateklo méně) a vyrazil jsem horem přes kopce kolem Králíků do Hradce. Cesta byla kvalitní a velmi zajímavá a jelikož nebylo možné jet příliš rychle, tak i úsporná, co jsem vybil jízdou do kopců jsem při jízdě z kopce opět nabil. Do Hradce jsem tedy dojel po 101 km s rezervou 40 km a to jsem vyjížděl s nějakými 85 % kapacity. Zapíchl jsem to u ČEZu k nově vyměněné rychlonabíječce od ABB a šel jsem si koupit něco na zub a vyvětrat se. Než jsem se vrátil zpět k autu, bylo nabito skoro na 70 % (ty nové nabíječky jsou mrtě rychlé) a za mnou zastavil egolf. A jelikož jsem více nepotřeboval, tak jsem nabíjení ukončil, podiskutoval s majitelem nad kvalitami e-golfu (moc si ho chválil, ve městě s tím prý udělal dojezd 300 km, standardně dělá 220 km a uživatelsky prý dokonalé). A vyrazil dom. Celkem dnes ujeto nějakých 230 km.

    p.s. vynechal jsem velmi příjemné setkání s kolegou Zbyňkem a jeho Leafem u Šumperka, děkuji za příjemný pokec.

    p.p.s. na cestě jsem jen tak na zkoušku chvíli nabíjel i na 20 kW DC stanici v Mohelnici. Příště bych už do Šumperka a Olšan vůbec nezajížděl, zapíchl zde auto, šel se najíst a pak vyrazil po silnici č. 35 rovnou do Hradce. Ušetřil bych zhruba 2 hodiny času.

      1. Fotky nemám, ale v
        Fotky nemám, ale v Mohelnici byla dnes kolem 11 brána dokořán, jsou tam totiž stavební dělníci. Nabíječka je sice pomalá (20 kW), ale zato jede delší dobu na plný výkon. A mimochodem, z kreditu EV mapy mi to nic neodečetlo (a to jsem vyčerpal za těch cca 10 minut tak 3 kWh).

  2. hodně lidí se spalovacími
    hodně lidí se spalovacími motory si to často neuvědomuje, ale zmiňovaný protivítr a déšť významně ovlivňuje i spotřebu a jízdu jakýmkoliv autem a to v závislosti na jeho výkonu. Tzn menší auto s menším motorem a spotřebou cca 5l se klidně zvedne o litr. U silnějšího motoru ten nárůst spotřeby v takových případech je nižší / jak u spalováku tak i u EV.

        1. je to take obutim, hodnoty
          je to take obutim, hodnoty jsou cejchovane jen do urcite rychlosti a jen s urcitym obvodem pneu ktery je jako maximalni pro dane auto, takze pokud ma auto nekolik moznosti pneumatik (coz ma drtiva vetsina aut) tak se neda vpodstate zajisti aby to ukazovalo presne, muselo by tam bejt moznost zadat do pocitace primo pneumatiky a jejich opotrebeni, a to je jak uzivatelsky rekneme nesmysl, vetsina lidi si v aute ani neprestavuje hodiny podle letni/zimni cas, takze chtit po nich vyplnovat dalsi udaje je vpodstate zbytecnost

          rozdil par cm na obvodu kola ti udela na „ukazovane“ rychlosti celkem dost v %

          1. Plus maly dodatek – podle
            Plus maly dodatek – podle pravidel pro technickou zpusobilost nesmi auto za zadnych okolnosti ukazovat mensi rychlost nez je skutecna. Takze misto nastaveni „do prostredka“ na odchylku +/-5% to vyrobci nastavuji o tech 10% nahoru. Jestli to musi byt zrovna +10%, do toho se poustet nebudu, ale minimalne se s tim dobre pocita 🙂

            V realu si samozrejme muzu nechat nastavit v diagnostice o tech 10% mensi kola a bude to ukazovar dobre…

Napsat komentář