Český tým vyvíjí malý tříkolový elektromobil Beko e-City s dojezdem až 250 km

Beko e-City studie malého, tříkolového, městského vozidla na elektrický pohon, které vynikne, jak úsporou místa v městském provozu, tak při parkování kolmo k zaparkovaným automobilům.

Model E-CITY je nyní pouze ve formě studie, projekt bude ale i nadále pokračovat ve vývoji.
foto: Beko

E-CITY je osmiměsíční vývojový projekt malého tříkolového městského elektrického vozu společnosti BEKO Engineering, spol. s.r.o. (Česká republika). Jedná se o dvoumístné vozidlo, které v jednom představuje moderní design a praktičnost.

Unikátní design tříkolového vozidla má v přeplněných městech mnoho výhod, z nichž nejdůležitější jsou cenová dostupnost a jeho duální design, z nichž jedno je také pro teenagery od 15 let.

Se stárnutím světové populace je nutné přizpůsobení seniorům a osobám s omezenou hybností, kterým by pak mohlo vyhovovat i snadné nastupování, jelikož podlaha vozu je nízko položená a rovná. Koncept vozidla, který jak úsporou místa v městském provozu, tak při parkováni kolmo k zaparkovaným automobilům.

Beko E-CITY

Beko E-CITY
foto: Beko

Dojezd na jedno nabití je až 220 km. Lze předpokládat, že v městském provozu dosáhne 250 km. Do plné kapacity se sice baterie nabíjejí až 5 hodin, ale již po několika desítkách minut je E-CITY připraven k další jízdě.

„Spolu s příchodem E-CITY počítáme, že bude vytvořena speciální distribuční síť, která nabídne možnost výměny prázdných baterií za plně nabité,“ říká Ing. Radek Mička, designér projektu E-CITY.

Specifikace elektrické tříkolky Beko e-City

Specifikace elektrické tříkolky Beko e-City
foto: Beko

Díky technickým parametrům E-CITY může cestující přepravovat i nějaký náklad. Za předpokladu, že nepřekračuje nejvyšší přípustné zatížení 150 kg. Jde proto podle Mičky o ideální vozidlo např. pro majitele malých podniků, kurýry, carsharing, nebo rychlé občerstvení.

BEKO E-CITY

BEKO E-CITY
foto: Beko

Beko E-CITY

Beko E-CITY
foto: Beko
vlastní

62 Comments on “Český tým vyvíjí malý tříkolový elektromobil Beko e-City s dojezdem až 250 km”

  1. V(elorex) XT 2 QUADRO 3kW vč. plné výbavy (1ks lithiová
    V(elorex) XT 2 QUADRO 3kW vč. plné výbavy (1ks lithiová baterie 72V 84Ah) 247.990,- vč. DPH

    Velikost: V 1450 mm / D 2260 mm / Š 1180 mm
    Rychlost: do 45 km/h
    Dojezd: do 60 km
    Motor: 3kW
    Počet míst: 2
    Hmotnost bez baterie: 304 kg
    Bezklíčové startování
    Kategorie vozidla: L6e řízení od 15 let

    https://vxt.cz/vxt-2/

    https://www.youtube.com/watch?v=duu6RLDar_A

  2. Dobrý den,
    děkujeme za všechny Vaše reakce, ani jsme

    Dobrý den,
    děkujeme za všechny Vaše reakce, ani jsme nečekali, že to vzbudí tolik
    emocí. E-CITY byl a je pouze interní designový koncept, který z původního nápadu vzešel až to reálné makety. Právě proto, co jsme byli schopni během tak krátké doby a ve volném čase vytvořit, jsme se to rozhodli ukázat veřejnosti. Vozítko vznikalo v naší režii a jak je již víše zmíněno, ve volném čase našich šikovných designérů a konstruktérů. Jedná se pouze o jejich představu možných vozů budoucnosti a s nasazením do reálného provozu jsme v tuto chvíli nepočítali. Z tohoto důvodu pro nás nebylo až tak důležité splnit přesné technické požadavky, které jsou běžně vyžadovány. Mnoho Vašich dotazů bylo směřováno k ceně vozidla, tu Vám v tuto chvíli bohužel nedokážeme říci, právě proto, že se zatím jedná pouze o koncept. Doufáme, že se nám podařilo vysvětlit většinu Vašich dotazů, pokud však zjistíte, že Vás ještě něco zajímá neváhejte se na nás obrátit, rádi odpovíme.
    S pozdravem, Radek Mička, BEKO Engineering

  3. 3 kola = Nižší stabilita
    Jedno kolo zadní ose poháněné

    3 kola = Nižší stabilita
    Jedno kolo zadní ose poháněné u tříkolky Bude asi stabilnější v zatáčkách, než jedno kolo v předu (poháněné / tlačené)?
    200 km dojezd by bylo paradní
    U vozítek Pro nactileté není moc na výběr
    Občas vídávám
    http://www.aixam.cz/cs/3d-konfigurator?vehicule=10&moteur=4&modele=22&coloris=94

  4. ľudia (nielen starí!) nepotrebujú „zníženú podlahu“, ale
    ľudia (nielen starí!) nepotrebujú „zníženú podlahu“, ale vyššie sedadlo – do vozidla sa nenastupuje,ale NASADÁ! takže vysko sedadlo voči vozovke, veľké dvere niečo ako dvojdverové, resp, i3, resp. posuv sedadla vzad pri otvorení dverí.
    ďalej – ak je vozidielko vzhľadm na popísané vysoké a úzke, je problém so stabilitou – prevod volantu vzhľadom k „rejdu“ by mal byť závislý od rýchlosti pohybu.
    a tak ďalej, a tak podobne.

    1. asi tak nějak…
      Je tam výhoda, jak se zmiňuje v článku,

      asi tak nějak…
      Je tam výhoda, jak se zmiňuje v článku, možnost kolmého parkování a relativně jednoduchá výroba.
      Kvůli tomu si ale auto nikdo nekoupí. Lidi potřebují universální auto, kterým odvezou děti do školky, pak na kroužky, pak práce a nákupy atd – toto je cca 90% všech cest většiny lidí a zbytek je dovolená, služebky atd. tzn. delší cesty – ukazují nám to denně v provozu velká SUV motající se po městech. Senior se do toho taky nenaskládá, jak uvádíte výše.
      Výměna baterií prázdná za plnou je taky nesmysl – ukázal to i pokus s R-Fluence / nikdo nedá svou baterii za cizí a neznámou navíc s nutností platit nesmyslné paušály, které posouvají ekonomiku takového provozu za hranici dieselu.. i kdyby se to technologicky zvládlo.
      Docela by mě zajímalo, kdo takový projekt platí… 🙂

      1. univerzálne auto je niečo, v čo ľudia veria ako svätý
        univerzálne auto je niečo, v čo ľudia veria ako svätý grál. v skutočnosti si kupujú auto, ktorým reálne nemôžu pôokryť svoje nároky. chceli by odviezť trojizbový byt a rovnako sa zastaviť pri červenom koberci (stačia vary); chcú ťahať príves s cementom a mať športiak.
        mydnes potrebujema auto, ktoré nás odvezie z okraja mesta tam, kam chceme (už nie k moru, horám. ak by fungovala MHD, tak ho nepotrebujeme vôbec. a už ani náhodou univerzálne.

        ps – dnes som vypĺňal dotazník o vw a škode. boli tam aj iné spomenuté, ale smiešne otázky – či sú inovatívne, či pokrokové, či technologický vrchol, či sa „pripoja“, či lídri v elektromobilite, … smial som sa a spomínal, ako pred pár rokmi sa pýtali kedy by som sikúpil koncernový výrobok. iba ak párky, aj keď už vtedy, keď o „gate“ nebolo chýru – ak by vás vo vašom meste nepustili do centra, vykúpime ho a PREDÁME iné!

      2. Dobrý den, děkujeme za názor. Jedná se stále o koncept
        Dobrý den, děkujeme za názor. Jedná se stále o koncept designu, který představuje jiné možnosti dopravy, samozřejmě, že se nejedná o sériové provedení vozu. 🙂 Hezký den a vždy šťastnou cestu Radek Mička/ BEKO Engineering.

    1. Mě spíš šokovali ty hodnoty ohledně baterie a
      Mě spíš šokovali ty hodnoty ohledně baterie a nabíjení.
      Ještě bych rozdýchal dojezd na jedno nabití 600 mil – cca 805km, ale totálně mě odrovnala informace – doba nabíjení „méně než 1 minuta“. Jsem bytostně přesvědčen, že se jedná o chybu – podle mne tam mělo být 100 minut, nebo v lepším případě 1 hodina a ne minuta.
      Chápu, že chce používat Muskův model slíbit do roka zlatý prase, a po 18ti měsících dodat pozlacený z bronzu, a po třech letech sice ze zlata, ale malé selátko. Jenže i tato strategie chce rozum – musí to být uvěřitelné.
      SUV s dojezdem 805 km na jedno minutové nabíjení s cenou okolo 40k USD – to je prostě víc než neuvěřitelné. Osobně to považuji za poslední výkřik v předsmrtné křeči.

      PS: ovšem byla by bomba kdyby se tomu nějak zásadně přiblížil. Řekněme ve všech parametrech být o 10% horší, tak stejně totálně zbourá trh.

    1. Má to několik konstrukčních výhod, a jednu obrovskou
      Má to několik konstrukčních výhod, a jednu obrovskou nevýhodu. Pokud dáte motor rovnou do toho singl kola, tak
      1) Neřešíte kam s motorem
      2) Neřešíte přetáčivost a nedotáčivost (nebo chcete-li úhlovou rychlost) vnitřního a vnějšího kola v zatáčce.

      ergo

      ad 1) konstrukce nemusí splňovat pevnostní charakteristiky aby urdžela motor při náběhu, plus ušetříte dost místa.
      ad 2) nejsou potřeba žádné poloosy, diferáky, převody atd… mnohem méně součástek = mnohem jednodušší a tedy efektivnější konstrukce.

      Ovšem je tu i druhá strana mince. Motor v kole je tzv. neodpružená hmotnost a s jejím nárůstem jsou vždy problémy zejména je-li (a to u nás je vždy) nekvalitní cesta. Pokud tam mají (a teď tipuji) třeba 10kw BLDC motor tak váží něco okolo 30ti kg. A když vám takových neodpružených 30 kg vletí v 50ti kilometrové rychlosti do díry v silnici… no bude to pěkná šlupka – jestli to vůbec nějak ustojí.

      1. Schválně jsem se na to tak zeptal, že někdo na to
        Schválně jsem se na to tak zeptal, že někdo na to zareaguje.
        Ale myslím si, že hlavně je to asi kvůli diferenciálu ten vychází draho.
        Někdo tady psal, že se díře u tak malého vozidla nevyhne tak by byl
        ten motor stále rozbitý.
        Jinak děkuji za rozumnou odpověď.

        1. Neznám takový koncept, ale je to asi
          Neznám takový koncept, ale je to asi nejpravděpodobnější. Rozhodně mi přijde snažší to řešit elektronicky než mechanicky.
          Vlastně by to nemuselo být o moc složitější než třeba DRON. Ten má taky 4 samostatně řízené elektrické motory.
          Jen nevím pro jaké by to bylo použitelné auto. Pokud Vím (ale netvrdím, že neexistuje silnější, jen o něm nevím) je běžně pro BLDC motory v kolech hraniční výkon cca 8kw – a za určitých podmínek jej lze dlouhodobě přetěžovat na výkon 10kw. Jak jsem psal, já silnější neznám.
          Tudíž i kdyby byl motor ve všech kolech, tak máte k dispozici max 40kw výkonu. Pro EV je to dost (náš Peugeot Ion má 35kw a jezdní naprosto normálně), ale přece jen mi přijde zvláštní dělat AWD s výkonem 40kw, respektive je to takové divné spojení. Čtyřkolky bývají obvykle určeny do terénu či obtížně sjízdná místa, proto se u nich předpokládá i velký výkon.

          1. tá prbvá veta ma zmiatla, myslel som , že som napísal
            tá prbvá veta ma zmiatla, myslel som , že som napísal hlúposť, tak som hľadal … najprv niekoľko sk článkov z rôznych rokov, evidentne ctrl c/v, ale na tesle to bolo síce apríl, ale 9. 🙂
            https://www.teslamagazin.sk/elektromotory-integrovane-do-kolies/

            a máme aj mestečko, kam malá štvorkolkla je viac ako vhodná – banská štiavnica 🙂

      2. – motor v kole se neosvědčil, zbyteč
        – a když prdne zadní

        – motor v kole se neosvědčil, zbyteč
        – a když prdne zadní guma (pokud to nebude nejnovější bezdušový mišelin ;)… tak to pude do příkopa 🙂
        – přetáčivost a nedotáčivost ?? todle není formule 1 ani bmw to nebude jezdit snad ani 90 tak jaký přetáčivost a nedotáčivost?? 😉

          1. vždy nezávisle na rychlosti celé soustavy?? tak to se mě
            vždy nezávisle na rychlosti celé soustavy?? tak to se mě nezdá, při jízdě 40 kmh kerý ta kára sotva dá v jakýkoli dnešní káře leda tlačíš značky vočima než abys dumal jesi vytočíš zatáčku vlivem Přetáčivosti či nedotáčivosti poloos ;))

            1. Tak jinak. Když mám spojená dvě kola osou, nebo dvěma
              Tak jinak. Když mám spojená dvě kola osou, nebo dvěma poloosami, tak musím vyřešit, že při zatáčení vnitřní kolo opisuje kratší dráhu, a vnější opisuje delší, nehledě na to jak rychle. Jde o to, jakou vzdálenost ujedou ta kola za stejný čas.
              Buď má za A) diferenciál, a nebo za B) dvě nezávislá kola.
              Která z variant je asi tak konstrukčně jednodušší?

      1. „…radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09).
        Nyní je

        „…radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09).
        Nyní je podle Chabra v metropoli asi 250 veřejných elektronabíječek. Pražský dopravní podnik (DPP) také plánuje vypsat tendr na nákup elektrobusů a buduje pro ně infrastrukturu.

        Chabr uvedl, že podle odhadů by v roce 2030 mělo být v republice cca 500 000 až 700 000 elektromobilů a dá se předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze. Město proto podle něj musí začít s budováním dostatečné nabíjecí infrastruktury.“

  5. Od 1. července 2019 platí nařízení Evropské unie o
    Od 1. července 2019 platí nařízení Evropské unie o povinnosti mít u nově homologovaných aut/bus s hybridním nebo elektrickým pohonem výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) jehož cílem je ochrana ostatních účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů i ostatních automobilistů.

    výstražný zvuk má auto vydávat do rychlosti 20 km/h

    https://www.tyden.cz/rubriky/auta/pipani-elektromobilu-je-od-cervence-povinne_527978.html

      1. Co je nebo není bezpečné, hlavně závisí na tom, CO – KAM
        Co je nebo není bezpečné, hlavně závisí na tom, CO – KAM a v JAKÉ rychlosti Vás nabouralo.
        Viděl jsem fotodokumentaci nehody, kdy Volvo XC 90 chtělo odbočit na okresce doleva. Za tím Volvem byla již šňůra několika aut, kterou přesně v tu chvíli levým pruhem na plný pecky předjížděl motorkář. Řidič Volva si jej nevšiml (pokud vůbec koukl do zrcátka – mnoho řidičů těchto aut se s falešným pocitem bezpečí vyvolaným SUV autem, ani nerozhlíží, nedávají blinkry atd… – sice osobní charakterová vada řidič ne auta, ale je prostě pravdou, že tyhle auta si kupují hlavně ignoranti) – takže mu to ta motorka v plný kráse narvala přesně na dveře řidiče.
        Motorkář se v poslední chvíli na motorce postavil, takže si o jeho střechu zlomil pravou lítkovou kost – auto přeletěl, a klouzal se přes 90 metrů po silnici, čímž si totálně zničil kombinézu a měl několik pěkně velkých modřin – NIC VÍC.
        Řidič Volva byl na místě mrtev.

        Samozřejmě statistická výjimka, ale jak říkám, jde jen o to CO – KAM a v JAKÉ rychlosti Vás trefí – nikoliv o to, v čem zrovna jedete.

        1. Jasně. Jenomže pokud by v tom golfovém vozíku (nejenom v
          Jasně. Jenomže pokud by v tom golfovém vozíku (nejenom v tomto konkrétním) jela mamina s dítětem a udělala tu samou chybu jako řidič toho Volva, bude mrtvá taky a pravděpodobně i s dítětem 🙁

          Vaši poslední větu bych poupravil. Ano, záleží co, kam a v jaké rychlosti do vás najede. ALE taky záleží (a hodně) v čem zrovna jedete. Pokud srovnáte dvě STEJNÉ srážky, jednu absolvujete ve Volvu XC 90 a druhou úplně stejnou srážku absolvujete v tom golfovém vozíku, bude to sakra rozdíl.

          A teď mi řekněte, ve které autě byste radši seděl?

          1. Máte pravdu, že v tomhle je srážka téměř s čímkoliv
            Máte pravdu, že v tomhle je srážka téměř s čímkoliv problém. Takže statická pravděpodobnost, že se do problému dostanu s tímhle, oproti pravděpodobnosti, že se do ní dostanu v autě s rámem a airbagy je úplně jiná.
            Jde ale taky o to, že v městě se počítá s rychlostmi okolo 50ti km. Nikdo nečeká, že to bude plnit bezpečnostní limity ve stovce (což to ani nejede). Tudíž při těchto rychlostech by neměli být následky fatální za žádných okolností.

            I když někdy stačí blebě spadnout z kola.

            PS: Ano chtěl bych sedět v něčem s bezpečností Volva XC 90. Jenže když budeme stále jen navyšovat požadavky na bezpečnost – tak to skoční u toho, že jediné čim se dá jezdit je tank.

        2. CO – KAM a v JAKÉ rychlosti Vás nabouralo
          a teraz treba

          CO – KAM a v JAKÉ rychlosti Vás nabouralo
          a teraz treba položiť otázku – aký je dôvod, aby NIEČO NIEKAM NABÚRALO. od idiotského článku „nebezpečný v každej rýchlosti“sa výrobcovia snažia o zvyšovanie. s jednoduchým následkom – vodiči si myslia, že sú v bezpečí aj nedodržujú pravidlo správať sa na ceste tak, aby ostatní predvídali jeho konanie. vravelo sa tomu slušnosť.

          1. Já zase vždycky říkám, že jsou chybná prohlášení,
            Já zase vždycky říkám, že jsou chybná prohlášení, jako „nabouralo mě auto“, „srazilo mě auto“ atd… auto NE – správně by mělo být „naboural mě ŘIDIČ“ – srazil mě ŘIDIČ atd…
            Auta jsou neškodné předměty – nebezpečný je vždy uživatel. Je to jako s nožem – v dobrých rukou je to velmi šikovný nástroj do kuchyně, ve špatných…

  6. Takovejch aut už bylo a nikdy se to neujalo.
    1. v koloně

    Takovejch aut už bylo a nikdy se to neujalo.
    1. v koloně čekáte stejně s ostatníma.
    2. je to silně nepraktický. Stejně k tomu potřebujete vlastnit ještě další auto.
    3. Viz třeba twizy. Je to drahý na to jaký to má reálné využití
    4. Kolmo může parkovat i Smart. A to aspoň vypadá jako auto a nechá se v tom jezdit i mimo město.

    Ještě bych mohl chvilku pokračovat proč ne. Ale nějak mě nenapadá proč jo.

  7. Jako hezký, ale už tu
    Jako hezký, ale už tu byly:
    http://www.hybrid.cz/novinky/sam-svycarsky-quotvelorexquot-na-baterky
    nebo třeba aktuální nabídky http://www.elblesk.cz, nebo http://www.vxt.cz a že by se toho prodávaly mraky se říct nedá.
    Takže důležitá bude cena, a tu nám pan Mička pro jistotu raději nesdělil. 🙂
    Každopádně držím palce, každý další pokus se počítá.

    1. Za STO se dá koupit tak ta tříkolka od Elblesku nebo VXT.
      Za STO se dá koupit tak ta tříkolka od Elblesku nebo VXT. To je spíš pro študenty středních škol na dojíždění do školy, k vodě, za holkama.
      Kdyby tak někdo přišel V ELEKTRICE s tímhle:
      https://cs.inforandum.com/triac-electric-vehicle-balances-cost-86073
      nebo tahle není špatná:
      http://www.hybrid.cz/setrna-trikolka-elio-ma-uz-10-000-zajemcu

      1. za STO se dá koupit výkonný, bezporuchový, velký diesel
        za STO se dá koupit výkonný, bezporuchový, velký diesel se spotřeebou až 4L s výkonem 180 koní, automatickými stěrači, světly apod.

        těžko si studenti budou kupovat něco nového se „závratnou“ rychlostí, kam se nic nevejde, ani ta holka, když se bude chtít správně položit 🙂

        Ale už se těším, až Tesla výrazně sníží cenu M3, protože ji převálcuje MY, tak M3 bude muset podstatně dolů, tipuju<=30000 USD rok po plné MY výrobě, časem na 25

Napsat komentář