Rumunsko dotuje elektromobilySVĚT
Rumunsko dotuje elektromobily
Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn
Obří továrna se otevře už za rokTESLA
Obří továrna se otevře už za rok
Otestovali jsme Peugeot 207 HDi 99gTEST
Otestovali jsme Peugeot 207 HDi 99g

Český tým dorazil do cíle závodu solárních kol v Astaně

redakce - 02 Srpen 2013

Předevčírem večer 31.7.2013 ve 20:35 místního času dorazil Czech Solar Team ve složení Karel Šebela a Honza Galla do cíle závodu solárních kol v kazašském hlavním městě Astaně. Start se konal 15. června ve francouzském Chambéry a dvěma českým účastníkům trvalo 46 dní, 10 hodin a 35 minut dostat se do Astany, což stačilo na celkové čtvrté místo z 28 startujících. V cíli se objevili jako první tým a na své pouti urazili vzdálenost 7804 km.auto česká solární výprava lehokola Jan Gala

Očista panelů byla neopomenutelnou nutností zvyšující jejich účinnost
foto: Czech Solar Team a The Sun Trip

The Sun Trip, jak se závod nazývá, se letos jede poprvé a je organizován Francouzem Florianem Baillym, který v roce 2010 dojel na solárním kole z Francie do Japonska a jeho cesta je všeobecně považována za první svého druhu vůbec.

Závod se jede expedičním charakterem, tedy bez jakýchkoliv podpůrných aut a i trasu si účastníci volí sami dle svých možností a aktuální situace.

Jediným kontrolním bodem na trase je ruské město Soči na břehu Černého moře, kde se bude příští rok konat zimní Olympiáda. Závod má za cíl propagovat využitelné v dopravě.

Český tým vsadil na dvě české ležaté tříkolky AZUB a doplnil je o solární panely firmy Solartec, které byly umístěny nad hlavou jezdců a na vozících. Celková délka soupravy činila 5,5 metru, hmotnost plně naloženého kola s přívěsem byla cca 100 kilogramů a panely o celkovém výkonu přes 550Wp měly plochu 4 metry čtvereční.

Motor byl umístěn v zadním kole a dokázal rozpohybovat celou soupravu až na maximálních 35 km/h. Česká koncepce tak byla v podstatě extrémem, který povolovala pravidla.

auto česká solární výprava lehokola Jan Galla

Průjezd Astanou
foto: Czech Solar Team a The Sun Trip

Tedy využití maximální možné velikosti stroje a potažmo solárních panelů a maximální kapacity baterií. "Nejsme žádní sportovci. Spíše jsme se zvedli z kanceláře a jeli si splnit svůj sen. Museli jsme vsadit na sílu Slunce spíše než na sílu nohou," říká Karel Šebela o jejich strategii.

Ta jim dávala výhodu když opravdu svítilo, ale brzdila je, když bylo dlouho pod mrakem, nebo foukal silný protivítr. "Letos počasí tomuto závodu moc nepřeje a dokonce nám vydatně pršelo i v Kazachstánu, o kterém se tvrdí, že je v létě téměř bez deště," dodává Karel.

Tým tak byl schopen jezdit za dobrého počasí 200 až 300 km denně, ale ve dnech bez Slunce ujetá vzdálenost klesala pod 100 km.

auto česká solární výprava lehokola Jan Galla

Typická hospoda u cesty přetvořená z bývalé policejní stanice
foto: Czech Solar Team a The Sun Trip

Karel a Honza si vybrali tzv. severní cestu, tedy Ukrajinou kolem Černého moře, zatímco jiní účastníci volili trasu jihem přes Turecko. Češi tak mají za sebou 10 zemí a to Francii, Itálii, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Rumunsko, Moldávii, Ukrajinu, Rusko a Kazachstán, přičemž v poslední z nich ujeli více než třetinu z celkové vzdálenosti.

Od začátku se český tým držel na předních pozicích, ale záhy v Rumunsku Honzu kousl pes, bylo třeba dostat injekce proti vzteklině, a Češi proto ztratili dva dny. K tomu se přidaly deště na Ukrajině a čelo závodu v podobě lídra Belgičana Rafa Van Hulle a Francouze Jörge Molity, tak bylo v podstatě ztraceno.

Honza s Karlem se pak pohybovali svou standardní rychlostí kolem 200 km za den a udržovali si třetí místo. Projeli ukrajinský Krym, ruské černomořské pobřeží a přes boční hřeben Kavkazu se přehoupli do vnitrozemí, aby zamířili ke Kaspickému moři.

auto česká solární výprava lehokola Jan Galla

Oficiální cíl pod Bayterek tower v centru kazašské metropole
foto: Czech Solar Team a The Sun Trip

Za Astrachaní překročili hranice do Kazachstánu a museli se rozhodnout, zda zvolí jistotu a asfaltovou silnici severem přes Uralsk, a nebo o tři sta kilometrů kratší cestu přímo na město Aktobe, která však znamenala velmi náročných 250 kilometrů po silnicích bez asfaltu v místech s minimálním osídlením, kde je třeba s sebou mít dostatek vody i zásob alespoň na dva dny.

Touha po dalším dobrodružství zvítězila a po výrazném doplnění zásob se český tým vydal jižní cestou. Bohužel však došlo k nehodě, a při vyhýbání se kamionu, Honza doslova zmizel v jednom z ohromných kazašských výmolů, a porušil část konstrukce svého stroje.

To znamenalo návrat autem do Atyrau a opravu, což zabralo dva dny, a protože svaření v místním servisu vypadalo více než bídně, bylo třeba se vydat po severní cestě přes Uralsk a jet už na jistotu. To už byl český tým na čtvrtém místě se ztrátou téměř 400 km na třetího závodníka.

auto česká solární výprava lehokola Jan Galla

Některé díry byly až po kolena hluboké
foto: Czech Solar Team a The Sun Trip

Během následujících dní se Honza s Karlem snažili ztrátu stáhnout a dokázali se dostat až na rozdíl pouhých 100 km. V posledních dnech před Astanou se počasí výrazně zhoršilo, pršelo a foukal protivítr, a proto je výsledkem čtvrté místo, které i tak znamená obrovský úspěch, neb hlavním cílem českého týmu bylo závod především dokončit.

„Přemýšleli jsme nad tím, co bychom udělali jinak a proč byl Raf rychlejší než my. Měli jsme jinou koncepci a větší odpor vzduchu. Brali jsme to více jako výlet a měli hodně náhradních dílů včetně jednoho motoru. Díky třem stopám jsme vymetli každou díru. A pak těch několik dní zpoždění díky psovi a nehodě. To se nedalo moc ovlivnit,“ poznamenává Honza k účasti v závodu a k výsledku, a dodává: „V každém případě jsme nadšeni z toho, že se nám podařilo dojet až do Astany. Tu a tam to vypadalo dost bídně“.

Vzhledem k tomu, že startovní pole je hodně výkonnostně rozdílné, někteří závodníci jsou teprve v půlce celé trasy a jiní se už potýkají s posledními stovkami kilometrů před Astanou.

Více informací na www.thesuntrip.com a www.czech-solar-team.com.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Také gratuluju. 4.místo z 28 je rozhodně úspěch.
Jeden tip na vylepšení pro příští expedici. Pokud na některých částech trasy hodně fouká vítr, mohly by být panely ukotvené tak, aby se daly použít jako plachty.

Obrázek uživatele honza.t

Úctyhodné. Gratulace k dokončení Závodu .Při takové obrovské ujeté vzdálenosti určitě přibyla nějaká ta svalová hmota .Mohli by jste Prosím vás napsat ještě další vaše zážitky se závodu určitě jich bylo mnohem vice .V odkazu je podrobněji popsáno kudy trasa vedla. Super .Dotaz. Na start jste dojeli po vlastni ose na soutěžních strojích ? . Pořídili jste nějaká videa s průběhu závodu ?.
Vzpomenul jsem si na jízdu
Solartaxi v CR (3days in the Czech Republic) clip #13
http://www.youtube.com/watch?v=bSMqBPVAc18
http://www.youtube.com/watch?v=ACb_8fnyRpA

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články