Český startup chystá solární vzducholoď

Jan Horčík - 04 Prosinec 2017

Nastane renesance vzducholodí? Zakladatelé startupu Aeroprag 250 věří, že ano. Zkoušejí prorazit s ambiciózním projektem vzducholodi na solární pohon.vzducholoď AeroPrag 250

Aeroprag250 je elektřinou poháněná vzducholoď. Má 3 trupy plněné héliem. Střední trup obsahuje vzduchový vak, sloužící jako zásobník energie. V horní části stroje je pak fotovoltaická elektrárna, jejíž proud pohání osm elektrických turbínových motorů.
foto: Aeroprag 250

Na první poslech (i pohled) to celé zní jako povedená recese. Jenže na webu i v tiskové zprávě koordinátor projektu Lukáš Janata upozorňuje: myslíme to smrtelně vážně!

„Ano, chápu, že to může znít šíleně. Nicméně takových na prvních pohled šílených projektů už v minulosti bylo víc. A některé byly nakonec natolik úspěšné, že si už bez nich život nedovedeme představit . A tak jsme zkusili tuhle novou výzvu přijmout,“ vysvětluje Janata.

Autoři projektu nyní zahájili crowdfundingovou kampaň na serveru Hithit. Cílová částka je přitom překvapivě nízká. Potřebují vybrat dohromady 120 000 Kč.

„Tenhle projekt se neobejde bez investorů. Proto jsme se rozhodli hned na začátku vyzkoušet jeho životaschopnost a zjistit, jaký o něj bude mezi lidmi zájem. Takže přistupujeme ke crowdfundingové kampani hned v zárodku projektu," říká Janata.

Aeroprag 250 je přitom unikátním projektem, který nepřipomíná nic, co dosud člověk vytvořil, nebo jen naplánoval. Vzducholoď má tři héliem plněné trupy, vyztužené duralovou konstrukcí.

Ty mají být spojeny centrálním křídlem, ve kterém se nachází podstatná část prostoru pro cestující. Vzducholoď má přepravovat až 300 cestujících v tom nejvyšším možném luxusu, kde nechybí ani bar či bohatá elektronická výbava.

Cestující budou mít k dispozici rovněž prosklené kupole, nacházející se na přídích obou krajních trupů. O pohon se bude starat solární elektrárna o výkonu 4,8 MW v kombinaci s unikátním vzduchovým kondenzátorem.

A jaké jsou plány? Pokud crowdfundingová kampaň dopadne dobře, začne se pracovat na stavbě nelétajícího modelu a hlavně přetavovat stávající nápady do podoby technické dokumentace. A také se budou hledat další možnosti financování. Autoři se přitom netají svými ambicemi.

„Našim cílem je pokusit se o to, aby i v regulacemi až příliš svázané České republice roku 2017 vznikl globální projekt, který se snaží zásadně změnit tvář jednoho z pilířů naší civilizace, totiž osobní letecké dopravy. Snažíme se ukázat, že i malá země jako Česká republika může nabídnout v boji proti klimatickým změnám mnohé, a že může nabídnout ne další zákazy a restrikce, ale originální technická řešení v duchu Průmyslu 4.0, která udrží a rozvinou náš civilizační standard. Samozřejmě v harmonii se Zemí a přírodou“, uzavírá Janata.

Komentář Hybrid.cz

Celý projekt Aeroprag 250 vypadá značně amatérsky - už podle webové stránky a kampaně na HitHitu. Autoři jsou si toho nicméně vědomi a přiznávají to. Ani přesto ale moc nadějí na úspěch české solární vzducholodi nedáváme.
O renesanci vzducholodí už se snažily větší páky a dosud bohužel bez úspěchu.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já myslím, že je to regulerní humor kaufmanovského typu, protože Comic Sans může na oficiálním webu použít fakt jen nějaký taškář.

Za Comic Sans se zavírá na doživotí.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Právě naopak! Comic Sans do všech oficiálních materiálů! :))))))

Hlavně na Hrad a na stránky báby Kanimůry :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle je muj sen uz dlouho. Tenhle projekt ve me moc duveru nebudi - pripada mi to prilis jako sneni, a navic ten nazev. Aeroprag - jak na tohle muzu prispet kdyz su z BRNA???

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,
potkali jsme se v Praze, proto Aeroprag. Ale Brno máme samozřejmě rádi! Takže chcete-li přispět, jste samozřejmě vítán. Lukáš Janata, koordinátor projektu Aeroprag250

Nemůžeš protože pak už by sis nemoh pěstovat svojí ukřivděnost :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

BTW proc helium? Je to uz ted vzacy zdroj navic neobnovitelny. Neni ho dost pro vetsi rozsireni vducholodi. Spis bych to videl na vodik a nakladni vzducholode bez posadky, pripadne nejakou podveenou konzolu schopnou udrzet obsah nazivu i v pripade pozaru ve vysce ci naopak nekolik (desitek) metru nad zemi...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale co poslu vam tam petistovku aspon na tu vizosku. I kdyz ten pekny obrazek bude nejspis jediny vystup :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,děkuji za zajímavé připomínky, nejpozději do zítra řadu z nich přidám do rubriky FAQ na našich stránkách (protože zaznívají opakovaně) a co se mi tam nevejde, to bych zodpověděl v této diskusi. Akorát mi dejte chvilku, jsem dost zaměstnaný člověk a trochu nestíhám. Díky.

S pozdravem Lukáš Janata, koordinátor projektu Aeroprag 250.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Víte si vůbec někdo představit jak rozlehlá je fotovoltaická elektrárna výkonu 4,8 MW?! Běžný výkon panelů je 160 W/m2, takže pokud by se naskládali jeden vedle druhého, plocha solárních panelů by byla 30 000 m2. To snad existuje letiště, na kterém by mohlo přistát něco co zabírá plochu 3 hektary?! Pro srovnání, kolosální Hindenburg byl dlouhý 245 m a široký zhruba 40 m. Na ten by se nevešla ani třetina takové elektrárny, a to jej pohánély 4 dieselové motory o výkonu 890 kW.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,
solární elektrárnu si u nás v projektu dovedu nejlépe představit asi já, protože jsem na upgrade jedné nějakou dobu spolupracoval a mezi panely strávil poměrně dost času.

K otázce samé - Aeroprag má být větší než Hindenburg, a to zhruba 3x, takže s těmi potřebnými panely jste se trefil:-)

Lukáš Janata, koordinátor projektu Aeroprag 250.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A kde vás s tím nechají přistát? Já dělal s fotovoltaikou na úrovni projekce, servisu i výstavby přes 3 roky a taky o tom cosi vím :) Jen tak mimochodem plocha 3 hindenburgů by byla vhodná pro polykrystalické články. Nicméně ty musí být kvůli své křehkosti chráněny velmi silným sklem, jinak prasknou. Pro účely stavby solární vzducholodi se hodí možná lehčí a ohebné tenkostěnné panely, ty budou mít ovšem zhruba o 40% nižší efektivitu. Takže pro dosažení 4,8 MW bude potřeba ještě větší plochu, zhruba 3 Hindenburgy (hezky z toho vznikla plošná jednotka, že? :D ).
A teď - počítal někd z vás, jakou baterii použijete? Kolik to celé bude vážit? Samotný Hindenburg vážil 100 tun (mrtvá váha). Aeroprag bude vážit minimálně 6x tolik, a to i díky solárním panelům, měničům, bateriím, kabeláži skrz celou vzducholoď... Jaký hodláte vůbec použít výkon motorů?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Čudujem sa, že nenapísali 5 MW. Zol sem- zol tam. Aj tak je to jedno, lebo to nikdy nebude fungovat a ani to nie je v pláne. Ide len o to vytiahnuť od niekoho naivného peniaze a potom se zdejchnout :-)))
Tak ako na Slovensku Dick Kvetnanský so svojím pseudoadiabatickým motorom, ktorý nikto nikdy nevidel a ani neuvidí :-D

A kolik Slováků na ten motor bylo hrdejch :)))
U nás má máme zase "fenomenální" baterie Heda. Těm to žerou média i s navijákem, stačí párkat vypustit z huby slovo Tesla a půlka ČR už si myslí, že jsme světový :))))

Alberto Solaroli stopil 1,5 mil $ :)))
https://www.fbi.gov/contact-us/field-offices/littlerock/news/press-releases/solaroli-pleads-guilty-to-money-laundering
50 % společník v RTU
https://www.finstat.sk/spolocnici-konatelia?query=Alberto%20Solaroli%20%40Newcastle%20Ontario

Asi pěkný vykukové

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

náhodou HE3DA už otvírá pobočku v USA, prostě jede, akorát nevím kde koupit jejich akcie

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

aký šikovní :-))

Bylo by fajn, kdyby se pan Horčík vice zamyslel pri selekci temat, o kterych stoji za to informovat a ktere jsou naopak zbytecnym textem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Samozřejmě si nedovolím mluvit panu Hořčíkovi do jeho redakční politiky, ale já naopak oceňuji, že tento web publikuje i věci, se kterými tak úplně nesouhlasí. A zároveň k nim řekne své jasné stanovisko. Lukáš Janata, koordinátor projektu Aeroprag 250

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A 120 tis. chtějí hoši na co?
Na pastelky aby ty obrázky mohli vybarvit?
Nejlepší je, jak řeší, že tam bude 1000TB cloud, na který budou kaštani sdílet svou hudbu a palubní ajťák bude mazat závadný obsah.
Takové nepodstatné věci, jako jak to zkonstruovat, aby se to nerozpadlo, nebo dokonce aby se to udrželo ve vzduchu, a v neposlední řadě, jakým způsobem dosáhnout s tímto pohonem a zdrojem energie MACH 0,6, to zatím neřeší :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,
Děkuji za podnětné připomínky.
a) 120 tisíc je částka na první fázi projektu, zahrnující vznik právnické osoby, stavbu nelétajícího modelu a prvních návrhů v CATIi. To bychom se měli vejít a s pastelkami už v této fázi neděláme :-)
b) Co se týká vybavení stroje (nejen IT), návrhy na jeho technická řešení se rodí snadněji, než ty zásadní věci, proč to nepřiznat. Naší představou je, aby plavidlo disponovalo vším, co lidem v současných letounech chybí. A budete se divit, už reálně padl i dotaz na možnost kouření (podotýkám, že autor vysokoškolák).
c)Konstrukce a rychlost se řeší, a velmi. Máme v plánu nejprve představit supervizora projektu, a následně další věci.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aeroprag250:
Již na první pohled je patrné, že jde o pouhý úlet a snahu si nasypat do kapsičky trochu peněz na zábavu. Autorem nápadu musí být nutně puberťaček bez technických znalostí.
Už jen samotný popis - viz např. "elektrické turbíny".
Co to jako je...?
Snad dmychadla poháněná elektrickými motory?
---
V zahraničí podobné nesmysly frčí již několik let, např. Lilium. Jde jen a pouze o získání financí - cílem je vést po nějakou dobu bezstarostný život a nemuset mít odpovědnost...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý večer.
K Vaší připomínce asi tolik: "Opravdu si myslíte, že kdybych si chtěl beztarostně žít za cizí peníze, rozjížděl bych pod svým jménem crowfoundingovou kampaň? Nebylo by čistě náhodou lepší tiše "sosnout" nějakou dotaci, například na téma "studie proveditelnosti vzducholodí", za texty podobného rozsahu zkasírovat 3/4 mio, půl milionů "vrátit" a pak nic chvíli nedělat? Co myslíte?

S pozdravem Lukáš Janata, koordinátor projektu Aeroprag 250

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pôvodné s vodíkom, lietali nad Anglickom a zhadzovali naň bomby. Lietadlá na ne strieľali, robili do nich diery dokonca delá. Každý projektil vždy len preletel a dieru mohli zalepiť aj neskôr. Potom začali používať aj zápalné strely a stále to nie a nie vybuchnúť. Nakoniec prišli na to že kombinácia zápalný s trhavými aby to robilo poriadne diery s unikom a s vytrvalou streľbou do jedného miesta, vzducholoď zapáli. Ale tie mali oddelené samostatné komory, zapálením jednej sa museli chytiť aj ďalšie. Okrem toho trvalo veľmi dlho než takto poškodená vzducholoď vôbec pomalinky dopadla k zemi. V tomto smere je záhada čo sa vlastne stalo s tou civilnou, ktorá sa vtedy tak cela vznietila, a ze ci neslo o nieco naschvál ako zamerne ukoncenie ich éry. Vodík potrebuje veľa kyslíka aby sa dal zapaliť a unikajúci aj horiaci z komory, len horí slabým ohňom kým nezhasne.

Kto vie, prečo sa naozaj vzducholode s lacným vodíkom neprevádzkujú, alebo nemôžu prevádzkovať. Ja si myslím že za všetkým hľadaj peniaze a konkurenciu.

Veľkej vzducholodi nevadí pri lete ani rýchlejšie prúdenie vzduchu, lebo má veľkú hmotnosť (treba viac energie na prekonanie zrýchlenia).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejsem si zcela jistý jestli tam byl vodík, nebo už helium. U vzducholodě bude záležet na tom jaký je přetlak v balonu s plynem a kolik je v něm kyslíku... pokud je dostatečný přetlak, tak to bude hořet, po průstřelu, ale nebouchne a jak to by tam musel asi vzniknout podtlak, nebo se vnitřní obsah smísit se vzduchem.

Někde uvnitř by musela být koncentrace vodíku minimálně 4 %, což by byl asi dost znatelný únik, někde by musela přeskočit jikra... Nevěřím tomu že by se uvnitř naakumuloval vodík v dostatečné koncentraci, byť to mělo termitem napuštěný plášť, protože vodík uniká přes cokoliv a museli by se toho všimnout.

Jenže je málo známé že motory spalovaly jak kapalná paliva, tak svítiplyn, který z pohledu vzducholodě netvoří zátěž, je lehčí vzduchu a dokonce se dřív používal jako nosný plyn u malých balonů. Takže dokud nedosáhnete natlakováním hustoty plynu a obalu stejné jako má vzduch, je to z hlediska celkové nosnosti nula. Ten má sice vyšší mez výbušnosti, ale zase má větší molekuly... Kdoví co to udělalo.

Rozhodně užitečné zatížení 112t je celkem dost a pokud by to létalo na kratší trasy a bylo to tomu přizpůsobeno, tak se to asi nebude dát snadno překonat. Jen jak z toho dostat alespoň 200-300km/h.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vypadá to jako člověk/skupinka, která vůbec nemá ponětí do čeho jdou. Certifikovat něco v letectví je tak neskutečně drahá a na technické znalosti složitá činnost, že jim nedávám vůbec žádnou šanci. Takový projekt by byl náročný pro firmu s velkým kapitálem natož pro takovou skupinku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Meleš blbosti. Předhazuješ něco co právě tito pánové vůbec nemusí.
Pánové musí vytvořit prototyp/funkční demostrátor co funguje, který ukáže investorům, že mohou začít s "výrobou", která to bude testovat na bezpečnost a ostní věci, takže fakt musí úplný kulový...

Jiná věc jsou znalosti atd. Ale jak ukazuje historie, tu nbikd ynemění zasmrádlé firmy nebo profesůrci, ale vždy se mění "když zemře profesor a nahradí ho mladí"...

A ten kapitál, hele a co je crowfunding než žádost oi ty prachy, který nemají?

MAro, mám dojem, že vůbec nečteš článek a s toho co přečteš máš nulové znalosti co to je, když připočtu, že si nedáš ani dohromady souvislosti, tak raděj piš na idnes...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Děkuji za podporu. Jinak čistě pro upřesnění - nějaký vlastní kapitál jsme do toho dali také. A zas tak úplně málo to také nebylo :-) Lukáš Janata, koordinátor Aeroprag250

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když si připomenu "hyperloop", kdy stačilo, že někdo řekl, že je to možné i když každej "odborník jako mara tvrdil opak" a pak nadace apod. dali nadšencům prachy, tak Maro fakt se divím, že vůlbec někam píšeš...

Obrázek uživatele Roman

Mám rád vzducholodě. Fandím každému projektu. Ale tento moc života schopný nebude.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicBUS2BUSKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online