Český kutil si postavil vlastní elektrokoloběžku, začíná ji prodávat

Technika a strojírenství Václava Lamberského vždy přitahovaly. Studoval na VUT v Brně Fakultu strojního inženýrství a jako závěrečnou práci si zvolil konstrukci vlastní elektrické koloběžky.

Elektrokoloběžka české výroby je dílem Václava Lamberského
foto: Václav Lamberský

„V té době se mi to jevilo jako dostatečná výzva, a tak nějak jsem chtěl zkusit navrhnout něco, co v tomto relativně plném segmentu nemá obdoby,“ vysvětluje Václav Lamberský svou motivaci.

Z kompaktních koloběžek, které byly a aktuálně jsou na trhu mu nepřišlo nic tak kvalitního, detailně zpracovaného a dostatečně unikátního na to, aby to mohl být dopravní prostředek i pro skupinu lidí, pro které užívání dopravních prostředků má znamenat i prestiž, nebo prostě chtějí jen něco lepšího, než je standard.

„To byla podle mě škoda, každý kdo chtěl elektrokoloběžku byl nucen volit mezi tuhostí, výkonem a komfortem, proti hmotnosti a velikosti,“ říká Lamberský. Přitom koloběžka je podle něj opravdu ideální městský dopravní prostředek.

Není problém zastavovat a rozjíždět se na semaforech, i ve velmi malých rychlostech je možné perfektně manévrovat a je skladnější než kolo, takže ve výtahu, nebo kufru auta nezabere moc místa.

„Hlavně jsem chtěl zkusit zda opravdu bude možné v malé elektrokoloběžce mít náhon na obě kola a zda to opravdu přinese zvýšení komfortu, stability, průjezdnosti, manévrovatelnosti a bezpečnosti,“ doplňuje Lamberský.

auto elektrická koloběžka elektrokoloběžka Václav Lamberský

foto: Václav Lamberský

Prototyp vznikal ve fakultních dílnách půl roku a náklady byly podle Laberského „vysoké“. Během konstrukce a vývoje bylo nutné řešit několik bodů v konstrukci tak, jak nebývá zvykem, tedy bylo nutné jít cestou proti proudu standardu.

PARAMETRY ELEKTROKOLOBĚŽKY:

Motor: 2x BLDC 350W (náhon na obě kola, celkem 700 W) bez převodů, nafukovací bezdušové pneu
Brzdy: 2x mechanický kotouč
Baterie: 36V 10-11Ah LiFePO4, 2x řídící jednotka
Konstrukce: skládací
Hmotnost: 19 kg
Rychlost: až 40 km/h, možnost omezení 25 km/h
Odpružení: hybridní u zadní vidlice
Nosnost: do 150kg

Šasi koloběžky je vyrobeno ze slitiny ENAW 6082 T6 a nestandardně stavěno tak, že je vařený rám se šroubovanými bočnicemi a odpruženou zadní kyvnou vidlicí. Toto řešení je pracné, ale díky němu je dosaženo nezvyklé torzní tuhosti i celkové tuhosti rámu při velmi malé hmotnosti.

Tloušťka většiny dílů je 10 mm, u bočnic 6 mm. To je mnohonásobně více než u běžných kompaktních koloběžek.

„Skládací mechanismus koloběžek se kterými jsem se setkal vždy fungoval pouze jako zapadnutí nějakého segmentu do nějakého výřezu,“ vysvětluje Lamberský jak přistupoval k systému skládání.

„To mi nepřišlo jako dostatečně pevné, ani spolehlivé řešení. Zvolil jsem tedy zušlechtěný nerezový čep, jištěný dodatečně aretačními kuličkami,“ dodává. Odpružení zadní kyvné vidlice pryžovými bloky také není standardní záležitost, ačkoliv se jeví ideálně: je lehké a kombinuje vlastnosti pružiny a tlumiče.

„Věc, kde jsem postupoval pokus omyl, ale nakonec úspěšně bylo zapojení a propojení dvou řídících jednotek obou motorů tak, aby vše fungovalo jak má,“ přiznává šikovný strojař.

O elektrokoloběžky se Václav Lamberský zajímá už delší dobu, ale až v poslední době podle něj vývoj pokročil tak, že bylo možné postavit něco s čím je ve výsledku spokojen. S olověnými akumulátory, stejnosměrnými motory s kartáčky a převodovým řetězem by tento koncept podle něj ani možný nebyl.

auto elektrická koloběžka elektrokoloběžka Václav Lamberský

foto: Václav Lamberský

Po dvouletém testování prototypu, najetí několika tisíc kilometrů na všech možných typech povrchů a ve všech provozních podmínkách dospěl nyní Václav Lamberský k názoru, že proti dostupným výrobkům je tato koloběžka opravdu unikátní a bylo by škoda zůstat jenom u prototypu.

Pro výrobu série bylo nutné zajistit certifikaci CE, homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, aby případný zájemce nebyl odkázán pouze na soukromé cesty. Momentálně je ve výrobě první série koloběžek, které už jsou určeny pro prodej případným zájemcům.

„Rád bych ale zůstal u převážně ruční výroby z dílů přesně obráběných na CNC centrech pouze v České republice,“ dodává Lamberský.

vlastní

34 Comments on “Český kutil si postavil vlastní elektrokoloběžku, začíná ji prodávat”

    1. Asi nejlepší je se na tom svézt. Stál jsem na celkem
      Asi nejlepší je se na tom svézt. Stál jsem na celkem třech koloběžkách, a můžu říct, že s mými 120 kg živé váhy a 192cm výšky to ozkouším i na 10-ti metrech řádně. =D Stál jsem na SXT Light, SXT Buddy a na koloběžce Lamberského. Koloběžky SXT mají max nosnost 120 kg a teda ta Ligt se pode mnou citelně „vlnila“ a zlověstně v ní zapraskalo. Buddy byla o poznání pevnější, její váha ušla, ale pouze jeden 350W motor, pouze jedna zadní bubnová brzda a 7Ah baterie. Cena byla cca 27tis, při 10Ah baterii doplatek přes 4tis. Větší koloběžky sice SXT vyrábí, ale např s váhou 31 kg (SXT ultimate) se to tahat nikam nedá a max nosnost zase pouze 120 kg. Cena skoro 1600 éček.
      Koloběžka Lamberského je drahá (když si řeknu, že to je koloběžka za cenu ojeté octávky), ale je mi jasné, že s cenou moc hnout už nejde. Jako jediná by byla pro mě použitelná. Říkal jsem si dokonce, že bych si něco takového postavil podle mých potřeb, ale když jsem si vyhledal součástky (neřešil jsem kvalitu), a to pouze 2x motor s pneumatikou a řídící jednotkou na koloběžku a baterii 10Ah, tak jsem byl na 25tis. Xiaomi je určitě lehčí, ale záleží, kolik vážíte. Už od pohledu je ale jasné, že pevnost bude mnohem nižší, a tím samozřejmě i váha. Max nosnost 100 kg, takže pro mě nepoužitelná. Pokud bych vážil do 70 kg, tak bych si jí klidně koupil, ale napřed hlavně vyzkoušet.

      1. Ještě dodávám, že na koloběžce Lamberského jsem stál,
        Ještě dodávám, že na koloběžce Lamberského jsem stál, a zdálo se mi to pevné a i to s mojí váhou slušně jelo. Fakt jsem z ní byl nadšený, ale teda ta cena …. to se musí prostě strávit, aby se mi z toho nesekla „pumpa“. =DD

  1. Před třemi dny jsem si jí přivezl domů. Mám na ní
    Před třemi dny jsem si jí přivezl domů. Mám na ní najeto asi 50 kilometrů. Jsem z ní nadšenej, je to skvělá věc.
    Hlavně z toho výrobku úplně čiší kvalita, bytelnost a prvotřídní materiály.Tady někdo přemýslel nad tím, co dělá. Nikde nejsou žádné vůle, vše je takové až předimenzované, což je super.

    Byl jsem u pana Lamberského v jeho firmě, kde kolobrndy vyrábí a koukal jsem jak puk.
    Tam mi došlo, že i ta cena, která je, co si budeme říkat, vysoká, vlastně vysoká není. Je prostě úměrná kvalitě, kterou člověk za svý prachy dostane.
    A navíc je ten stroj dizajnově neskutečně povedenej a originální.

    Projel jsem město tam a zpátky po cyklostezce a nespočet lidí zíralo, na čem to jedu. Až mi to bylo někdy i trochu nepříjemné, nejsem rád středem pozornosti.
    Reálný dojezd bez jakéhokoliv šetření je cca 20 km. Kopce nejsou problém, trápí se to až v opravdu prudkém stoupáku, tam je dobrý tomu pomoct. Jinak se člověk jen veze. Vážím teď asi 105 kg.

    Opravdu mě nenapadají negativa, na trhu kompaktních koloběžek je tento výrobek skutečně nevídaný počin a nelituju ani jedinou korunu, kterou jsem u pana Lamberského vysázel na stůl.
    Jdu se projet, čau 🙂

    1. Já mám taky s koloběžkou problém. Potřebuji se občas
      Já mám taky s koloběžkou problém. Potřebuji se občas kus přesunout a hodilo by se to i na kratší výlety. Ale přece jen, výška 191 a váha 120 kilo je na koupi ekoloběžky prostě problém, a to jak s výkonem, tak s nosností. Byl jsem si nějaké vyzkoušet a i přes deklarovanou nosnost 120 kilo to pode mnou zlověstně „popraskávalo“. Navíc potřebuji koloběžku složit a strčit do auta. Prostě mega problém. Už jsem i zvažoval vlastní výrobu.

      Jak je na tom koloběžka pana Lamberského?

      1. Dobrý den, mám podobné tělesné parametry jako vy, jen
        Dobrý den, mám podobné tělesné parametry jako vy, jen jsem trošku lehčí. Vážím asi 105kg.
        Asi jste si špatně přečetl parametry té kolobrndy, ale má nosnost 150kg.
        Samozřejmě motory mají s váhou navíc více práce, to se prostě neokecá. Ale samotná konstrukce s váhou 120kg opravdu mít problém nebude. Věřte mi, nic pod vámi popraskávat nebude. Mám ten stroj přesně rok a pořád mě nepřestává udivovat.
        Zapomeňte na obyčejné koloběžky, které jste si zkoušel, toto je řekl bych skoro až „armádní projekt – prostě festovní železo“
        Jestli chcete e-kolobrndu a máte na ní prachy, ozvěte se panu Lamberskému a udělejte si výlet do Lanškrouna, kde si jí můžete vyzkoušet.
        A uvidíte, že stejně jako já, odvezete si jí domů.

  2. Koloběžka je pro krátké
    Koloběžka je pro krátké vzdálenosti kolem 3-6km asi nejideálnější. Ja používám skládací pro transport těžkého ruksaku auatobusem.
    Nyní jsem objevil stupátko pro dítě do 25kg váhy za 12,99€ firmy DECATRON. Ruksak s 3body upevněni´(2 na řidítkách jeden na stupátku) bude lépe upevněn.
    Aktivní jezdec múže při dobré volnoběžce na pohonovém kolu po rovině vystačit bez motoru. Problém tlačít kolobku s nákladem do kopce.
    Do kopce tedy motorovou podporu.V EU je dovoleno pouze do 6km/h bez poznávací značky (u kol t.zv. PEDELEc do 25km/h). Možná pro budoucnost je zajimavý i BOOSTER do 10km/h (nyní pro prostor, kde se to „nevidí“). Téměř ideální je FLY-KLY, ale je s 800€ snad drahá. Pŕi rozjezdu s 3-6 odrazy nohou ušetřím energii -pak mohu použít menší baterku.
    Snad by bylo zajimavé používat lehkou FRELANDER X7 do 80kg zátěže či X8 (pro těžší osoby), obě s 8″ koly kolobka: e-scooterje je z Tajvanu -snad jako stavebnici (pokud se smontuje v čR snad se ušetří clo do EU) -nyní cca 400 -500$. Chybí přední brzda a krytka na diskovou brzdu, aby se tato neohnula dopravou nebo ukopnutím. Snad s úpravou pouze do kopce a pro 6km/h i (BOOSTER) 10km/h by baterka mohla být jestě menší.

  3. Dobry den jmenuji se Daniel
    Dobry den jmenuji se Daniel a je mi t 13 let.

    Ve skole mame celorocni projekt a ja jsem si vybral, ze vyrobim elektrokolobezku.
    Kdyz jsem neco hledal na internetu tak jsem se dostal k vasemu clanku a moc me zaujal.

    Potreboval bych se s Vami spojit a neco(ohledne elektrokolobezky) s Vami skonzultovat a v nejlepsim se s Vami nekde potkat.

    Napiste mi prosim Vase cislo na email daniel.v.kratochvil@viamk.cz

  4. Shut up and take my money!
    Shut up and take my money! Kde sa to da objednat? Presne tie iste problemy riesim s kolobezkou ktoru som kupil pre dceru a tiez som chcel elektro ale bol problem s nosnostou, vydrzou baterii atd… Ale toto konecne vyzera tak ako ma. Urcite by som to chcel kupit na cestu do prace!

    1. Řekl bych že ze stejných
      Řekl bych že ze stejných důvodů jako jsem tu udělal já (i když mám koloběžku úplně jiných rozměrů) LiFePO4 má dost výhod a pokud začínal před 3 lety jako já tak hustotou energie na tom byly podobně jako tehdejší LiON. Návíc k LiFečkám se člověk může chovat trošku hůře, mají větší toleranci k překračování limitů napětí řádově více cyklů (500 u LiON a 5000 u LiFe před 3 lety) a hlavně, tedy raději HLAVNĚ, LiFečka téměř nejde přivést k požáru nebo výbuchu.

          1. Máte oba totálně
            Máte oba totálně zkreslené představy, „Li-ion“ teď, i před 10 lety, má reálně životnost stejnou jako LiFe, jen mají a měly dvojnásobnou hustotu energie. LiTi jsou větší prismatic články a nevyrábí se po milionech už 20 let, takže v provozu taky nevydrží (kvalita, citlivost na otřesy, rozdíly v kapacitě). Životnost Li-ion 6-15 let mi přijde v pohodě a je to jediná použitelná technologie na trhu.

            1. http://www.avacom.cz/Datashee
              http://www.avacom.cz/Datasheety/AVACOM/NCR18650B-U.pdf Tak prosím o opravu, ale našel jsem 18650 články od panasonicu a cyklů mají deklarováno 500 na pokles na 80% tzn to samé jako před 5 lety.

              http://eskutr.cz/cs/wina/512-baterie-lifepo4-32v-20ah-alu-.html
              Tady je stařičká lifepo4 co jsme před 3 lety kupovali do koloběžek. Po 2000 cyklech jsme na 85%.

              Takže omlouvám se za svou nevzdělanost, ale vycházím z těchto faktů, máte nějaké zdroje ze kterých bych mohl své znalosti doplnit?

                1. Děkuji za odkaz.
                  Nicméně

                  Děkuji za odkaz.
                  Nicméně jsem na 2000 li-on cyklech tam, kde lifepo4 postoupily na 8000 cyklů. A ještě je otázka jestli se bavíme o hlubokém vybíjení a nabíjení a to je ještě otázka jestli Tesla něco takového dovolí (elektronika a sw třeba baterii odstřihne na 10%). Graf v tom pdf je z cyklů ale nemyslím si že to je cykl 0-100% energie v článku.
                  Zásadní nevýhoda pro elektrofikaci malých dopravních prostředků je malá maximální kapacita lion (3,6Ah) což nutí k S-P řazení článků a pak k obtížnému (nebo odfláklému) balancování
                  Nicméně souhlasím že při nájezdu mojí koloběžky 100km je 8000 cyklů owerkill a 800 000km na koloběžce asi nestihnu za celý život…
                  oproti tomu lion s kapacitou 3600 by mohla ujet takových 30km a 500 klidně i 2000 cyklů za život je najednou reálnější.

      1. Budu se opět opakovat, ale
        Budu se opět opakovat, ale nastudujte si parametry současných li-ion článků používaných v EV. A zdůrazňuji, že technická rubrika zpravodajských serverů asi nebude to pravé ořechové, protože dotyčný redaktor tomu obvykle rozumí jako koza petrželi a akorát přežvýká nějaký starší článek, kde jsou v lepším případě zastaralé informace a v tom horším informace podobným způsobem zkreslené.

        Takže prostě věřte tomu, že po všech stránkách jsou články typu NMC a NCA, menší, lehčí, bezpečnější (!), s větší cyklickou i kalendářní životností, větší proudovou zatížitelností a při stejné kapacitě i levnější.

        Lifepo4 má zatím jedinou relativní výhodu, že ho můžete koupit ve velkoformátovém provedení se šroubovacími terminály, takže se snadno spojují a třeba pro účely solárních instalací větší velikost nevadí. Ale to není případ koloběžky, co by měla být co nejlehčí.

            1. Pokud se ptáte na moji
              Pokud se ptáte na moji koloběžku, tak u mě to bylo 8600 články, cca 500 palubní nabíječka, 120*16 cena za balanční modulky 200 řídicí jednotka BMS tohle bych bral jako cenu za akupack, tzn cca 11,5K a to tam není moje práce.
              Motor stál i s řídicí jednotkou 5,7K kabel na programování 500kč pláště 1000, materiál na přestavbu cca 500 koloběžka na 0.prototyp na které by to šlo postavit mě stála 4500. (současný stav mám svařovaný kde opět stojí nejvíce práce, protože jekly z Ferony stojí pár korun…
              Takže odhadem cena celkem (upozorňuji, že bez hromady práce) je 24 a z toho celkem půlka je za baterie. Což je tak nějak u malých elektro-vozítek pravidlem.

        1. behem par let se s timhle
          behem par let se s timhle roztrhne pitel a bude to s konkurenci cenove klesat, tako ta domaci stavba nikdy nebude levnejsi, ja kdys si prestavel e-skutra tak prestavba taky prisla na temer 100k + ten bourany skutr co stal puvodne novej skoro 80k, proitom podobne parametrovej jen hnusnejsi e-skutr (ja mel Derbi GP1, takze designovej sportak mezi skutry) se dal poridit za 60-80 tisic novej 😀

Napsat komentář