Český Ford pro lepší životní prostředí

České zastoupení automobilky Ford je v poslední době znepokojena některými obchodními nabídkami na odstraňování DPF filtrů pevných částic z vozů vybavených dieselovými motory. Takové úpravy jsou nelegální a významně zatěžují životní prostředí.

Dieselová auta bez filtru pevných částic jsou pro naše životní prostředí jedním ze zásadních nebezpečí
foto: Ford

Český Ford má však pro motoristy lepší řešení: levné a ekologické. „Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům – a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě,“ uvedl Martin Sládek, servisní ředitel českého Fordu.

Je proto zarážející, že se na trhu prezentuje několik desítek firem, které nezakrytě nabízejí majitelům (nejen) vozů Ford odstranění DPF filtrů a přeprogramování továrního nastavení řídící jednotky. Po takovém neodborném zásahu ovšem automobil nesplňuje podmínky nutné pro homologaci – a bez toho nesmí být provozován na veřejných komunikacích.

Přesto však toto nelegální počínání zatím nevzbudilo dostatečnou pozornost státní správy. „To je skutečně paradoxní,“ komentuje situaci Josef Förster, velkoobchodní specialista FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Dieselová auta bez filtru pevných částic jsou pro naše životní prostředí jedním ze zásadních nebezpečí

Filtr pevných částic
foto: Ford

„Na jedné straně od nás legislativa žádá stále ekologičtější auta, jejichž vývoj stojí miliardy dolarů, což se pochopitelně odráží i v ceně vozu. Na druhé jsou však odpovědné orgány při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné. Podle našeho průzkumu tu následkem tohoto přístupu jezdí desetitisíce vozů, které jsou provozovány v příkrém rozporu s českými právními předpisy a jednoznačně nepatří na silnice,“ dodává Förster.

Značnému riziku se pak provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje např. v sousedním Německu či Rakousku. Tam totiž policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje – a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 Euro, spojený se zákazem další jízdy. A můžeme očekávat, že od 1. 1. 2016 příslušné sankce výrazně přitvrdí i u nás.

Aby společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. pomohla vzniklou situaci alespoň částečně řešit, přichází v těchto dnech se speciální servisní nabídkou pro všechny české motoristy. Její součástí je:

Kontrola přítomnosti/účinnosti filtru DPF ve voze
Odborná regenerace zaneseného DPF filtru
Opětné namontování DPF filtru, pokud byl neodborně odstraněn

Tato servisní nabídka platí ve všech autorizovaných servisech Ford v ČR a pro vozy starší 5 let se na potřebné díly vztahuje sleva 20 procent, přičemž na všechny nutné servisní práce platí speciální snížené sazby.

Český Ford nabízí motoristům samozřejmě i originální DPF filtry jako náhradní díly – a to znovu za výjimečně výhodných podmínek. DPF filtr pro Mondeo 2.0 TDCi po slevě tak přijde přibližně na 11 482 Kč s DPH (9 488 Kč bez DPH). Výměna nebo opětné namontování filtru bude v tomto případě stát necelých 12 000 Kč i s DPH.

„Neodborné vymontovávání DPF filtrů je velmi vážným problémem s negativními ekologickými dopady – a český Ford se ve spolupráci s ostatními importéry bude v rámci Svazu dovozců automobilů snažit intenzivně působit na orgány státní správy, abychom toto změnili,“ dodal Jan Laube, generální ředitel českého Fordu.

tisková zpráva

50 Comments on “Český Ford pro lepší životní prostředí”

    1. Už je to jako jaderná nebo
      Už je to jako jaderná nebo uhelná elektrárna – v principu jednoduchá technologie, ale je kolem ní navěšeno mraky složitých hejblat, aby to šlo líp řídit a řešit neblahé vedlejší efekty výroby.
      Je to celé zralé na kompletní redesign (začít s čistým stolem) nebo to rovnou celé zahodit a začít s něčím jiným.

      1. Není nad praní stroj
        Není nad praní stroj 🙂
        Myslím že nejlepší řešení, jak pro výrobu elektřiny tak pro pohon aut by byly palivové články, existují, pokud se budeme bavit teď o produkci proudu, takové které mají účinnost asi 60%, přičemž produkují odpadní teplo a to je využitelné pro výrobu samotného plynu z uhlí a ten je nekonec použit v samotném článku jako palivo.

        U auta by mohly být nějaké podobné, viděl jsem kdysi jakousi nabíječku s palivovým článkem, myslím že se do toho dal nalít alkohol, nebo cukerný roztok, teď si tím nejsem již úplně jistý, takže by to mělo teoreticky být schopné pracovat i s benzínem.

  1. Nechci se do toho moc
    Nechci se do toho moc míchat, ale už jsem četl mnoho různých názorů a nikdo mi nevymluví, že filtry pevných částic jsou zlo. A nejde mi o vyšší spotřebu a nákladné výměny. To jsou prostě náklady, které k dieselu patří. Jde mi o množství produkovaných nanočástic, které jsou pro člověka mnohonásobně horší, než velké částice, které se zachytí na sliznici. Ano, ze starého dieselu budete možná chrchlat, ale nezabije vás. Nový moderní diesel s filtrem vás zabije spolehlivě a bez kašle, protože produkuje mnohem více nanočástic.

  2. Doporučuji vyhledat
    Doporučuji vyhledat „Locating Urban Hot-spots with Mobile On-line Size-resolved Nanoparticle Measurement“. Zkráceně řečeno – lidé žijící v domech nedaleko dálnic (a i jiných silnic zatížených silně dopravou) dýchají nebezpečné částice z dieselů klidně až ve čtvrtém patře – s výškou se moc koncentrace částic nesnižuje (to mi bylo vysvětleno přímo autorem onoho posteru, částice jsou lehké a klidně vám vyletí až nad panelák). Diesel je prostě hnus ať už plní normu jakou chce.

  3. V článku jsou, mírně
    V článku jsou, mírně řečeno, zavádějící informace.

    DPF filtr není podmínka pro to, aby mohl „nafťák“ splňovat EURO 4.
    Konkrétně pro ČR byla do jistého roku (2004 nebo 2006?) výjimka, kdy nesmyslný DPF nemusel být výrobcem nainstalován a auto přesto EURO 4 splňuje. Konkrétně máme tento případ v rodině, kdy jeden si koupil stejnou Toyotu Avensis dovezenou z Německa, kde byl tento blud o prospěšnosti DPF filtrů zaveden do legislativy a druhý vůz je prodaný ve stejném roce v ČR a je od výroby bez něj.

    Dva hlavní problémy DPF filtrů:

    1) Zvýšená spotřeba:
    Kolega najezdil po dálnici okolo 1000km se spotřebou přes 9 litrů a jednou mu z ničeho nic proběhla regenerace (údajně pěkná dýmovnice) a od té doby jezdí za 4,6 litrů. To, proč regenerace neproběhla dříve je pro všechny záhadou, ale zbytečně propálenou naftu dle pseudo-eko nařízení není třeba řešit.

    2) Filtruje jen částice do určité velikosti:
    Částice menší volně propouští a jak ukazují měření, tak v mnohem větší míře, protože ty menší částice mají bez filtru tendenci „lepit“ se na ty větší. Větší částice nejsou pro člověka problém, protože zachytí v nose a i z plic se s hlenem dostanou z těla ven. Ty menší částice, však projdou plicními sklípky přímo do krve a díky ní je pak máme po celém těle (někteří z nás třeba i v mozku).

    To, že se pořád chrlí nové a nové větší křápy s životností stále menší je druhá věc. Zatěžování planety nadměrnou výrobou blbostí řeší málokdo.

      1. Máme tu mnohem horší
        Máme tu mnohem horší zdroje rakovinotvorných látek, než jenom spalovací motory.

        Stěžování si lidí na to jak mají rakovinu a jak jim nikdo nechce pomoci v novinách a televizi je od nich jen důkaz exhibicionismu, od médií pak vych..počítavost a hyenismus, jelikož na tom samy vydělávají ať přímo či nepřímo. Stači jak vždy pak ti lidi děkují televizi…

            1. Co je větší problém než
              Co je větší problém než rakovina? To si rád poslechnu. Hochu až ti onemocní dítě tou podle tebe méně problematickou rakovinou a v nemocnici ti řeknou, že je tu léčba za 2,5 mega, která zabere, ale pojišťovna jí nehradí tak mile rád půjdeš škemrat do televize. Nebo raději necháš své dítě umřít? Asi každý má nějaké jiné priority v životě to je pravda.

            2. Ake zdroje? Dajte priklady a
              Ake zdroje? Dajte priklady a dokazy. Doprava je jednoznacne najvacsi znecistovatel prostredia v mestach. Nic ine vyznamnejsie v mestach nie je. Spalovacie motory su najvacsi problem. Problem ale je, ze ludia hned necitia negativne ucinky emisii zo spalovacich motorov. Rakovina sa prejavuje az o desiatky rokov ale jej nasledky su velmi casto fatalne v lepsom pripade je dnesna medicina schopna vam o nieco zvysit prezitie ale skor ci neskor sa rakovina znovu vrati.
              Naftaky a aj nove benziny proste maju problem s casticami. Tie castice su rovnako nebezpecne ako azbest, ktory dnes moze likvidovat iba specializovana firma.
              Treba zacat radikalne presadzovat odstranenie spalovacich motorov z dopravy a necakat co bude o 30-40 rokov. Podla mna by do 10 rokov malo byt kazde predane auto plugin hybrid, a v mestach by muselo fungovat vyhradne na elektricky pohon. Na podporu elektromobility by sa mali, az do doby zakazu vyroby spalovacich motorov, postupne zvysovat spotrebne dane a zisk prevadzat na dotacie aby ludia so spalovakmi dotovali ludi s elektromobilmi ci plugin hybridmi.
              Tento problem treba riesit rychlo a radikalne tak ako je to pri rakovine.

              A nemyslite si, ze sa to netyka aj Vas. To ste na uplnom omyle. Skor by som povedal, ze je to hlavne otazka casu.

              1. Začněme tedy: PCB ze
                Začněme tedy: PCB ze starých zátěží. Emise raioaktivních izotopů, které vznikají, i přes filtraci při provozu uhelných elektráren, údajně by mohlo být spojení i rakoviny s PVC, minimálně co se týče jeho zpracování. umíte si třeba představit co to bude znamenat, jestli se to prokáže i při používání, pro všechny moderní vodovody? (Hypotetická situace). Dále pak máme problémy, které se kumulují a byť nezpůsobují rakovinu, jsou nemalé. Nedužívání antibiotik vedlo ke vnzniku velmi odolných kmenů bakterií, rezidua léčiv způsobují problémy s hormony, možno dohledat co zbytky antikoncepce dělá s některými druhy ryb.

                Nehádám se o tom jestli je nebo není největším znečišťovatelem ve městě, ovšem nelze to řešit nějakými direktivami. Nikdy nebudete schopen zajistit to že ve městě poběží výhradně na elektřinu, vemte si že baterie může být po celodenních pojížďkách na nule.

                Na nějaké radikální změny nejsou mezi lidmi peníze, právě pro přeregulovanost a přerozdělování, další regulace to jen zhorší. Hodně lidí je rádo že má čím jezdit, pokud by měla během dekády proběhnout kompletní obnova vozového parku, musel byste lidem peníze vydat ze státního, ale to je problém, byť tu můžete argumentovat „obecnou prospěšností,“ státní kasa je v chronickém mínusu a již ani není možné bez škod na ekonomice zvyšovat výběr daní. Mimochodem u státu nikdy nezaručíte že vybrané daně neskončí někde jinde.

                Reálná doba kdy by se mohla všechna auta nahradit je, podle mne, 20-30 let. bude to stejné jako s vymizením starých škodovek, trabantů a žigulíků. Ovšem nelze to provést tak že by se lidem nařídilo do roka si vyměňte vozy jinak nebudete jezdit. Tak to prostě není možné dělat.

                1. Nesuhlasim, zeby to
                  Nesuhlasim, zeby to direktivou neslo. Samozrejme, ze sa to neda urobit z roka na rok lebo na to ludia peniaze nemaju. Ide o to zacat spoplatnovat paliva benzin a naftu este viac a takto ziskanymi prostriedkami podporovat elektromobilitu. Rovnako pridat dalsie dane ropakom. Nehovorim ze hned o 50% zvisit spotrebnu dan. Staci ist po 2-3% kazdy rok aby si ludia uvedomili, ze sa im spalovaky jednoducho neoplatia a zacnu ist postupne viac a viac do EV. Tym, ze bude vacsi dopyt bude sa musiet dorovnat aj ponuka a ceny technologii pre EV pojdu dolu.

                  Co sa tyka rozpoznania ci auto spaluje ropu alebo ide na elektrinu tak to je velmi jednoduche a da sa to merat viacerymi sposobmi (zvuk,teplo,…). Kazde auto, ktore by po meste islo na ropu, dostane autoamticky pokutu. Takto sa v mestach precisti vzduch a je tu tendencia ustupu chorob typu rakovina (predovsetkym rakovina pluc).

                  Bohuzial cakat 20-30 rokov je nezmysel. Treba s tym zacat okamzite aby to neskor nemuselo ist priliz skokovo.

                2. Technologicky nelze zajistit
                  Technologicky nelze zajistit aby byla vždy baterie dostatečně nabitá pro městský provoz, můžeme to ošetřit třeba rychlostí, ale pokud budu celý den popojíždět po Brně, nebo Praze, což je ještě lepší příklad, pak se mi klidně může stát že baterie dojde a bude se muset nahodit spalovací motor, jinak by to bylo nepojízdné. Což je ještě horší, než pokud bude muset zapnout spalovací motor, rozhodně by bylo dobře zakázat spalovací motor v tunelech. Taky by to mohlo být způsobeno popojížděním několik desítek km v koloně…

                  Rozhodně bych se chtěl vyhnout, pokud by bylo na mně, násilným regulačním krokům, jak je známe od EU, ty žárovky také nebyly myslím úplně šťastným krokem, protože v ten moment nebyly ještě dostupné LED na takové úrovni, také bych ponechal v produkci žárovky kolem 15-25W, jejich nasazení bylo a je spíše tam kde se příliš nesvítí, navíc jsem nenašel prozatím LED se svítivým ekvivalentem 25W žárovky.

                  Obával bych se také toho že by to mohlo mít negativní dopad na nepříliš rostoucí evropskou ekonomiku, tedy pokud by měla růst cena paliv. Třeba ekonomika ČR se nevzpamatovala na úroveň před začátkem krize. Na druhou stranu by to mohlo trochu zvednout míru inflace aniž by to hýbalo s kurzem koruny, což by bylo asi lepší.

                  20-30 let je doba za kterou se obmění vozový park, kdyby se stalo že od roku 2016-17 se smí prodávat jen plug-in hybridy, tak teprve 2037 by mohly začít tvořit větší část osobní flotily, na šrotovné II to zatím nevypadá a minulo by se účinkem dokud nebudou v produkci hybridy vě všech automobilkách které u nás mají fabriky.

                  Rozhodně bych nějak nevěřil tomu že stát opravdu požije peníze z výběru daně z nafty na to aby podpořil hybridy a elektromobily. Pak by to mohlo mít také nepříjemné dopady na ceny proudu či jeho daňové zatížení.

                  Divejte existuje tu možnost udělat evropskou petici, když se během roku nasbírá asi 5 milionů podpisů tak se tím bude parlament zabývat. Pokud to myslíte vážně tak byste mohl kontaktovat třeba pana redaktora, mohl by vám s tím poradit jak na to, nebo na koho se obrátit.

                3. Používám tento typ
                  Používám tento typ žárovky Panasonic nostalgic clear 10W led nejlepší co znám

  4. Je někde nějaké
    Je někde nějaké srovnaní… když je na autě DPF fitr tak je o něco vyšší spotřeba…Jestli je přinosnější i když zachyti nějaké častice, ale zas spali větší množství paliva a o to vic vypustítěch co nezachytí a v globalnim měřitku to teda bude cifra ani to nechci vědět..

  5. Tak dva měsíce zpátky byl
    Tak dva měsíce zpátky byl zde článek o tom že Francie chce zakázat prodej osobních dieselových aut. Zajímalo by mne koho tehdy napadlo že by se mohla nafta dávat i do osobnívh aut.

    Nicméně iniciativa Fordu je dobrá, ale nevím jestli se podaří něčeho významného dosáhnout, spíše by se mělo zakročit proti odstraňování filtrů. Změna daně na dieselové osobáky by mohla taky pomoct, pokud bude výrazně snížena daň na benzínová/hybridní/plynová/elektrická auta.

    V poslední době jsem si všiml, že jakýkoliv nový diesel jaksi jedovatě smrdí, je z toho cítit cosi štiplavého, nevíte někdo co to je?

    Jenže nejproblematičtější oblast republiky – Ostravsko – by potřebovalo spíše než zavření jedné naší ocelárny aby se vyčistil průmysl v Polsku.

        1. Zvláštní že ze starých
          Zvláštní že ze starých Tater a Karos tento problém nemají. Každé spalování, kromě stechiometricky přesných reakcí bude cítit.

          Bohužel nen technologie elektromobilů zatím dost daleko aby bylo možno nahradit plnohodnotně a zejména v očích lidí, spalovací motory. Vemte si že by to nemělo být příliš diktováno shora, ale měli by na to lidé spíše přijít sami, direktivní hospodářství je cesta do pekel, vidět to bylo na RVHP, Začíná to být vidět na EU. Jestli RVHP i se špionáží zaostávalo každé dva roky o rok, EU na tom může být brzy podobně.

          Ovšem je třeba si také položit otázku co s nafrtou, kterou nyní produkují rafinerie, ty složky v ropě jsou, získávají se i štěpením delších řetězců – krakováním. Jde jištěpit dále na benzín? Pokud ano není s tím problém, pokud ne. Dojde k tomu že vzroste spotřeba ropy, pokud budou lidé nahrazovat benzíňáky, protože budeme muset získat více benzínu a to bude vyžadovat více ropy. Pak bude přebytek nafty, co s ní? Nahradit jí uhlí v elektrárnách?

            1. Myslel jsem ten problém s
              Myslel jsem ten problém s štiplavým zápachem, který je zvláště obtěžující v horkých dnech bez větru. Dost často to dělají autobusy. Na MHD alespoň hybrida na pojíždění v koloně, když už ne plně elektrický.

              Proti tomu jsou saze ze starších vozidel o něco „příjemnější,“ byť také dost nepříjemné, ovšem nezažírají se tak do nosu (Ne že bych očuchával výfuky), co zvládá špatně seřízený diesel, který navíc papá olej vím, viděl jsem to několikrát, myslím že i to stejné auto to bylo, to už parní mašina dýmila míň.

  6. Řekli byste možná že TUV
    Řekli byste možná že TUV na Černém mostě by měla mít německý kredit… Hm, borec přede mnou na TK, když odjížděl svým passatem, který předtím prošel jejich měření emisí, zakouřil 1/4 haly. Tak se to dělá. Tady by se úředníci měli hodně co angažovat.

  7. Díky za tento článek,
    Díky za tento článek, nabídka Fordu přichází do země, kde v suverénně nejčtenějším motoristickém magazínu zvícím „Svět Motorů“ jsou odřezávači DPF největšími machry hned po astronautech z Apolla 11 a kde kdo neplive na elektromobilitu a cyklisty, tak je naprostá baba a má bezesporu malého pindíka a nemá rád Škodovky. Proto díky za tento článek a velký píchanec do naší statní správy!!!

    1. Jsem baba, nemam pindika
      Jsem baba, nemam pindika vubec a nemam rada Skodovky, ale ani Fordy. :o) Oboji je rezave snad uz pri vyjeti z fabriky. Mluvi ze me zkusenost z koupe a pouzivani obojiho. Jezdila jsem uz v ledascem. A mate pravdu, lide prosti na duchu nemaji cim jinym oslnit a tak ve snaze nebyt ten menecenny je clovek se zdravym rozumem a schopnosti myslet i dal nez na zitra pro ne baba. Me to aspon neurazi.

    2. SM čtu, a byť je to fakt
      SM čtu, a byť je to fakt časopis, kde se šéfredaktor vyhýbá testu hybridu jak může, tak zde se jich zastanu – byl tam článek, upozorňující na to, co je vyjmutí DPF za hnus, a dále článek, nabízející jiné měření emisí – více vypovídající. Takže to není černobílé. Ale holt je fakt, že SM není bývalý AutoHit, kde redaktoři měli větší přesah, škoda ho.

      1. To jsou jen populistické
        To jsou jen populistické kecy. Jasně že stará nákladní auta maj několikanásobně horší emise, ale dokud jezdí a plní svůj účel tak zanechají celkově menší ekologickou stopu než kterou udělá výroba nového náklaďáku.

        Celá teorie filtrů pevných částic a katalizátorů a motorů se stále nižšími emisemi je celá špatně ve chvíli, kdy takové auto podle teorie výrobce vyměníme za 4 roky za nové. Za tu dobu vzniklo víc emisí z výroby vozu a materiálů na něj než by za tu dobu vyrobilo auto s tím nejšpinavějším motorem. Nemluvě o lidech co najezdí ročně jen pár kilometrů.

        1. To jsou jen populistické.
          To jsou jen populistické. Jasně že stará nákladní auta mají několikanásobně horší emise a pokud jezdí porušují zákon. Celá potvrzená studie filtrů pevných částic a katalyzátorů je správná a ve chvíli, kdy takové auto vyměníme životnímu prostředí prospějeme 🙂

          1. jasně výroba má
            jasně výroba má ekologický dopad do doby, nez auto vyjede s majtelem na silnici,ups…jak dlouho trva vyrobit auto? 24hodin…kolik let jezdi auto na naftu,ups… 10-12- i více let?
            Proc myslite, ze se zde zminuje revize po 4 letech?
            Zkuste jakékoli OC v republice, a v podzemnich garazí si stujte 1 hodinu, a poznate jak ty auticka voni…!
            Myslite,ze ty auta u nás sou nová,ups… tak 6 a více let stará, a ty opravdu nevoní…

          1. Moc neunikne:) Jasně při
            Moc neunikne:) Jasně při těžbě železné a hliníkové rudy se životnímu prostředí nic nestane. Těžební a dopravní stroje žádné emise nemají. Stejně tak při jejich tavení a zpracování žádné emise nevznikají. Těžba ropy na výrobu plastů a jejich výroba je taky naprosto ekologická. Přeprava dílů atd všechno bez emisí. Při těžbě vzácných kovů do katalizátorů našich aut se v rozvojocýh zemích rozhodně životní prostředí nezničí ani kůli nim nikdo nikdy neumřel. Celé se to rozhodně vyplatí, když si koupíš nové auto a pak s ním najezdíš 4tis ročně a pak ho vyměníš za nové. Než by jsi jezdil ještě se starým.
            Netvrdím, že ty saze nejsou škodlivý, ale asi to nebude tak hrozný když to tu 50 let jezdí a nikdo neumřel.

Napsat komentář