Šestadvacetiletý Jan Vítek minulý rok dostudoval na VUT v Brně obor Průmyslový design. Jako diplomovou práci odevzdal návrh nádherného elektrického auta Orca.
foto: Jan Vítek
„Toto téma jsem si vybral na začátku roku 2014, neboť mě velice zajímalo a začal jsem tvořit,“ popisuje průmyslový designér Jan Vítek, fanoušek Tesla Motors, prapůvod elektromobilu Orca.
V první fázi šlo podle něj především o vytvoření myšlenké mapy a konceptu, jak by měl elektromobil fungovat, jak by měl reagovat na své okolí při autonomní jízdě a pochopení, co vůbec automobil/elektromobil pro člověka znamená (prostředek pro dopravu do práce, nákup, ale i volnost, svoboda).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla tuhle elektromotorku vyrábět nebude. Ale měla by!
„Vize představuje elektromobil zhruba za 15 let, kdy bude elektromobil stále ještě majitelův klenot, ale bude se dbát na zříjemnění jízdy a jeho lepší využití času,“ popisuje Vítek své dílo podrobněji.
Jednou z nejdůležitějších věcí pro něj byla samotná technologie pohonu elektromobilu. Uchvátil ho systém nano flow cell stejnojmenné lichtenštejnské firmy, který pro svoji diplomovou práci využil a z dostupných dat o tomto systému poskládal základní jednotku pro uchování energie.
„Tento systém mi příjde jako mnohem lepší alternativa k li-ion bateriím. Jedná se o systém, kde spolu reagují dva elektrolity na bázi slané vody. To mě velice uchvátilo a představil jsem si, jak budeme v blízké budoucnosti umět využívat zdroje naší planety lépe a efektivněji,“ dodává Vítek.
Systém se stal nakonec hlavním motivem elektromobilu a bylo rozhodnuto, že se musí nějakým způsobem odrazit ve vnějším tvarování vozidla. Inspiraci Vítek hledal v podmořském světě, v organice, různých nanostrukturách, ale také v minimalismu.
Přední sklo jde od přední části až k polovině střechy, kde končí a vytváří zajímavou hru s malými skly, které fungují jako průhled pro spolujezdce a zároveň i jako nevšední pohledový prvek.
Přední část je oprostěna zbytečného přebujelého tvarování jaké dnes podle Vítka můžeme vidět u většiny elektromobilů a je rozehrána zajímavým schodem mezi sklem a přídí, kde jsou umístěna světla.
Dále je přední část rozehrána linií pro vstup vzduchu do vozidla a pro mlhová světla. Zadní část je naopak tvarována dynamičtěji, což rozehrává matnou černou karoserii.
Harmonie pření a zadní části je tvořena kontrastem. Předek – leský/ jednoduchý, zadek matný/tvarovaný. Celkově vozidlo působí kompaktním dojmem a částečně podle svého autora předurčuje vzhled elektromobilů blízké budoucnosti.
Podle Vítka je Orca skutečně jen koncept, který má do realizace velmi daleko. „Po dokonalém technickém řešení by se ale koncept určitě dal proměnit ve fungující elektromobil,“ myslí si Vítek. Mimo jiné je také autorem designu první české solární lavičky.
„Neorientuji se pouze na design vozidel, ale na nový přístup k věcem obecně. Zajímá mě propojování funkčnosti, estetiky a technologie. Tvořím koncepty a velice mě zajímá user experience všeobecně, nejen aplikace a web,“ dodává Vítek ke svému přístupu k práci.
Zase plna diskuze lidi co
Zase plna diskuze lidi co umi jenom hanit. Tohle byla diplomova prace, bych chtel videt tu vasi! Porad samy kecy, jako ze auto A je podobny B, boze no a co? A jestli tohle se podoba Peugeot ION, tak to asi potrebujete brejle… Co jste dokazali nebo vymysleli vy?
Skvělé autko,to je můj
Skvělé autko,to je můj šálek kávy!
Tata
Tata Pixel
https://www.youtube.com/results?search_query=tata+pixel
A já porát,co mi to auto
A já porát,co mi to auto připomíná a on je to můj Citroen C-Zero.
Libí se mi, že už v tom
Libí se mi, že už v tom autě jezdím. Jmenuje se Peugeot Ion. Akorát nemám elektrolyt v zadním kufru a motor na přední nápravě, ale baterky a těžiště v podlaze a motor na zadní, čímž má auto úžasný rejd. Ovšem ten dojezd mám slabší….
ten dojezd ty mas nejakej
ten dojezd ty mas nejakej realnej, kdesto ten elektrolit to ma stale jen v rovine spekulaci a vypoctu, takze myslim ze mit realne auto s realnym dojezdem je porad lepsi nez mit nerealne auto s nerealnym dojezdem 🙂
Takový design se mi
Takový design se mi nelíbí. Pneu asi zase za příplatek. Jezdit po ráfcích musí být asi požitek…
Je to elektrické vozítko, takže plusový bod, ale jinak dle mého nestojí za delší komentář.
nevim proc, ale mnohem
nevim proc, ale mnohem koukatelnejsi a pouzitelnejsi „koncepty“ dnes podle me navrhuji lide co tvori konceptualni tvorbu pro zabavni prumysl, tedy film a hry, od absolventu designovych skol jsem poslednich par let nevidel vpodstate nic co by se dalo oznacit za neco zajimaveho a noveho, jen same mdle a vesmes podobne koncepty bez znamky inovace
Netusil som ze na
Netusil som ze na nakreslenie auta v Blenderi potrebujem specialnu skolu a oslovenie designer 🙂 Internet je toho plna .. detto moj adresar.
A ked som vynasiel (vymyslel) proti sebe rotujuce piesty bez vratneho chodu s 4takt chodom pred 25r. len tak u seba doma, a doteraz to nikde nie je na internete ani inde. Tiez s tym nikam neutekam a neotrcam sa.
PReto sa mi taketo a podobne „atrakcie“ zdaju ..ubohe, to je to spravne slovo 😀
(Ako nepodpisany autor som do sveta vypustil mnoho programov ktore sa bezne pouzivaju, takze nezomriem nenaplneny)
som pucovany ak nedam
som pucovany ak nedam odkaz… takze tu je: youtu.be/sxGjhzV_Qkk
Trochu blbej výhled do
Trochu blbej výhled do stran přes sloupky čelního skla.
První co mě napadlo.
První co mě napadlo. Design je za prvý o funkčnosti jinak je to stylistika nebo kýč.
Nano flow cell je prej scam
Nano flow cell je prej scam vod A do Z a ten Ital s těmi chemlonovými vlasy co to propaguje nemá moc dobrou investiční historii, ale rád se nechám přesvědčit o opaku.
Zatím jenom po léta plní stránky médií se svými sliby a extravagantně bombastickými koncepty od Konigsegu, aby omráčil naivní investory.
Každopádně už existuje nějakej reálnej funkční prototyp auta s těmito solnými články?
Papír snese vše. Kdo by se
Papír snese vše. Kdo by se namáhal s realizací.
Přesně tak, ty uváděné
Přesně tak, ty uváděné parametry jsou dobré, ale kdyby tam napsal výkon 400 KW, max. rychlost 250 km/h, dojezd 700 km, hned by to auto mělo lepší parametry. Ovšem jen na papíře.
Co to mám být zase za
Co to mám být zase za vynález? Další E-Cat? Podvody jsou snad v Itálii národním sportem.
Nemyslím že by se dalo nějak dosáhnout toho aby se průtokové akumulátor, či jak to přeložit do našich jazyků, tedy flow batterey, mohly být velmi vhodné pro automobilový průmysl. spíš bych je viděl jako možnost ukládání energie na úrovni sítě. Kdy by poměrně malé elektrické zařízení mohlo mít velkou kapacitu, to by mohlo snížit cenu. Nádrže, počítám, budou mnohonásobně levnější.
No myslím že všeho
No myslím že všeho dočasu. Je zřejmé že nemůžete přijít s novou technologií jen tak a naštvat celkem dost žraloků.
Tom Darden byl teď nedávno hostem v Bílém domě, zajímalo by mě o čem si tam povídali…