Česko jako vrakoviště Evropy? Dynamické měření ukazuje něco jiného

Podle statistických údajů je v České republice průměrné stáří vozidel 15.1 roku. Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy ve skutečnosti a jsme opravdu vrakovištěm Evropy?

Stará auta jsou na českých silnicích vidět, ale podle dynamického měření to s námi zdaleka není tak špatné, jak se leckdy uvádí.
foto: Škoda

„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek.

Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data dávají tedy daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu 8.5 roku

„Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8-10 let,“ říká Přikryl.

„Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak v roce 2020 je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 let a průměrná cena 175 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA a doplňuje: „V posledních 2 letech zaznamenáváme stále větší poptávku po vozidlech do 5 let stáří, které splňují poslední velmi přísné emisní limity.“

Také podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se dovoz ojetin propadl o 25,8% na 55 134 ks. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí již 52,89%.

Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska, nebo Německa. Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru cca 2000 km/ročně.

„Jsou to převážně ‚vozidla poslední záchrany‘ která slouží k dopravě z příměstské části např. k P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé,“ říká Přikryl.

tisková zpráva

21 Comments on “Česko jako vrakoviště Evropy? Dynamické měření ukazuje něco jiného”

  1. Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy
    Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy ve skutečnosti a jsme opravdu vrakovištěm Evropy?

    Doporučuji v severočeském nebo nějakém moravském kraji odbočit z hlavní silnice, Felicia je tam ještě celkem luxusní auto 🙂

  2. Osobně mám 11 let staré auto typu MPV a měnit nebudu.
    Osobně mám 11 let staré auto typu MPV a měnit nebudu. Nyní nájezd 385tis km a pravidelný servis po 15tis km.
    Nechci nové auto jelikož jsou přidušená, složitá a nic nevydrží.
    Naposled kolega pravidelně servisované auto a po 140tis km motor K.O.
    Co si vezmu na automobilce vůbec nic.
    Pokud máte známé v autorizovaném servisu, tak Vám sami potvrdí, že nová auta vyměnit po 100tis km.

    Proč autonovináři nepíšou o současném stavu a kvalitě nových aut je smutné. Oni asi nemůžou napsat pravdu, jelikož by je automobilky popotahovali. A navíc by nemohli testovat nová auta.

    1. Tyto nářky na „nová“ auta spojená s hospodskými moudry
      Tyto nářky na „nová“ auta spojená s hospodskými moudry jsou evergreen už desítky let. Pamatuju si „zlatej karbec, ten si můžu seřídit, ale když se mně podělá řídící jednotka, tak se nedoplatím“ a postupně následovalo:
      „zlatá osvědčená 1.6, stokoňová 1.4 je vyhoněná votáčkama, po 100 tisících se to rozsype“
      „zlatá osvědčená stokoňová 1.4, ta 1.2 je vyhoněná turbem, po 100 tisících se to rozsype“
      a tak dále…

      V roce 2005 panovala zaručená pravda, že poslední kvalitní auta se vyrobily v devadesátkách a ty nový to je samá elektronika a vůbec a prostě se to hned rozsype. V roce 2020 je mnoho lidí přesvědčeno, že poslední kvalitní auta se vyrobila v roce 2010 a ty nový se určo hnedka rozsypou.

      Za sebe můžu říct, že čím novější, tím lepší. Když si vzpomenu, co všechno jsem musel řešit na těch „starých dobrých nesmrtelných“ autech, tak na to bych už dneska neměl nervy 🙂

      1. A proto jsem si po všech těch nových autech pořídil
        A proto jsem si po všech těch nových autech pořídil staré…a je to paráda :).
        Prostě jsem ochoten všechno to, co mají nová auta obětovat tomu, že má auto řízení se zpětnou vazbou, dobré jízdní vlastnosti, odezvu na plynový pedál, krátké převody, výkonné brzdy, nekecá mi do řízení spousta jízdní asistentů, nevřeští auto, protože zrovna mám hozenou vedle na sedačce tašku a není zapnutý pás, nevypne se tomu studený motor, když zastavím, nebliká na mě kontrolka při 1800RPM, že mám přeřadit… a taky občas potřebuje něco jako smetákovou revizi…co si člověk udělá doma sám za pár stovek…u nových jí zaplatíte v servisu a je to skutečně smetáková revize (umejou a nejlépe odřou v myčce lak)

  3. „Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“
    „Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek.“

    A k podobnému nakládání s osobními údaji mají souhlas provozovatelů vozidel? Budu hádat, nemají.

    Nevím ani nic o zákoně, který by ukládal takovou zákonnou povinnost a o oprávněný zájem provozovatele měření se také najedená.

    Takže se jedná o ilegální činnost.

    1. Z poslednich dvou odstavcu plyne, ze kdyz o necem nevite, pak
      Z poslednich dvou odstavcu plyne, ze kdyz o necem nevite, pak je to ilegalni. Gratuluji, zaradil jste se do kategorie „reditel zemekoule“.

      Nemam nastudovanou GDPR, ale co mi rikal soused, ktery to jako mistostarosta studoval, tak jde o to, ze Vas z nejakych udaju muze clovek identifikovat. Takze kdyz je nekde pouzite jmeno, je to v pohode, pokud jmeno a datum narozeni, jste identifikovatelny. Vubec netusim, jak muze cloveka identifikovat SPZ, kdyz tato databaze je neverejna.

      1. Konstatuji, že neexistuje zákon vynucující provádění
        Konstatuji, že neexistuje zákon vynucující provádění monitoringu RZ projíždějících vozidel za účelem uvedeného měření. Pokud ho znáte, sem s ním.

        Já ochranu osobních údajů mám nastudovanou podrobně a váš soused místostarosta se naprosto plete (bohužel jev u menších obcí naprosto běžný). Laskavě ho upozorněte, že pro rozhodnutí, zda se jedná či nejedná o osobní údaj není podstatný jeho druh, ale zda pomocí něho můžete vybrat konkrétní subjekt údajů z množiny subjektů údajů.

        RZ se stává osobním údajem, pokud ji dokážete spojit s konkrétní osobou. A protože RZ lze spojit s konkrétní osobou, a to jak na straně ministerstva, správce registru řidičů, tak na straně SDA protože mezi údaji budou i naprosté silniční unikáty jednoduše spojitelné s fyzickým majitelem, jedná se o zpracování osobních údajů a oba subjekty (SDA i ministerstvo) se dopouštějí ilegálního zpracování osobních údajů.

        Nemáte zač.

        1. Existuje zakon vynucujici zjisteni volebnivh preferenci
          Existuje zakon vynucujici zjisteni volebnivh preferenci jednotlivych stran? Pokud ne, je pak tato cinnost nelegalni?

          Dobre, spatne jsme se vyjadril, z Vaseho popisu chapu presne to same, co mi rikal muj soused.

          Nejsou nahodiu vyjimky z GDPR? A nevztahuje s ejedna z tech vyjimek i na statni spravu?

  4. Jde o to, zda se i v Rakousku nebo Německu používá stejné
    Jde o to, zda se i v Rakousku nebo Německu používá stejné „dynamické měření“ nebo běžná statistika. Aby se srovnávalo to samé. Já když srovnám to co vidím v Rakousku a u nás v jižních Čechách, tak se mi opravdu nechce věřit, že by vozový park byl srovnatelný.
    Nejvíce mne potěší jedinci, kteří svůj vylítaný diesel bez filtru částic zásadně nevypínají.
    Není jich málo, asi je ten rachot nějak uklidňuje nebo jim zvyšuje sebevědomí, nevím. Nedávno týpek kouřil už druhou cigaretu, stál za svým starým dieslem. Když jsem se ho ptal, proč to nevypne, jestli je tak bohatý… odpověděl: motoru škodí časté startování a stejně to žere málo. Dnes jsem šel kolem vozu technických služeb. Uvnitř zašitý 2 jedinci, kouří. Motor samozřejmě běží, já to platím z daní, tu jejich imitaci práce… a ještě tu naftu.. a dýchám ten smrad. Nevím zda by pomohla osvěta? nebo restrikce, pokuty? Aby to alespoň vypínali…

    1. Větší osvěta a všímavost druhých by určitě pomohla,
      Větší osvěta a všímavost druhých by určitě pomohla, ale ty reakce jsou mnohdy hrůza, to asi znáte. Český člověk se víc bojí o stav motoru své spalovací plechovky, než o vlastní zdraví. A restrikce? Jistě, ale to by městští i státní policajti museli vylézt ze svých plechovek a občas se projít i pěšky. Toby pak mohli i slyšet a cítit ty zbytečně hrčící auta, kuřáky obtěžující dýmem i vajgly na místech, kde je kouření zakázané, běžné parkování skoro ve vchodu do samošky atd., atd. V legislativě určitě problém není, jen v systému a lidech.

    1. A muzete obecne rici, zda do te stare plecky nasypou vice, nez
      A muzete obecne rici, zda do te stare plecky nasypou vice, nez jaky je rozdil mezi jejich ojetinou a cenou noveho auta? Zvlast kdyz jezdi k Frantovi z vedlejsi dediny. Ja si koupil uz par ojetych aut, muzu napsat jeich cenu a pak opravy, ktere me to stalo. Ale chtelo by to obsahlejsi statistiku na vice lidech.
      U noveho auta ma clovek klid, kdyz si poridi havarijko, ale to jsou zase naklady navic. Nekdy se ty opravy nedstanou ani na ceny garancni prohlidky.

    2. Takhle mluvit o cesich, tytyty.
      Taky jsem si onehda koupil

      Takhle mluvit o cesich, tytyty.
      Taky jsem si onehda koupil ojetinu. Na fakture bylo nemecky „ojety automobil“, stav tacho byl 62km a byl jsem prvnim majitelem. Prvni servis u nas pri 30tkm ukazal spravny stav tacho, stoceno to tehdy nebylo. Dodnes jsem nepochopil, proc to bylo za 2/3 ceny v salonech.

Napsat komentář