Česká pošta začíná využívat elektromobily
Česká pošta se zapojila do projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ. Dva elektromobily bude státní podnik testovat po dobu šesti měsíců. Určeny budou zejména pro doručování balíků a listovních zásilek.
foto: ČEZ
Od manažera útvaru čistých technologií ČEZ Tomáše Chmelíka převzal klíče od obou vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.
Zajímavé posily pro jarní a letní sezónu hlásí flotila vozů České pošty. Při doručování zásilek by měly terénním pracovníkům sloužit nové dodávkové typy elektromobilů - Nissan eNV200 a Peugeot Partner Electric. Projekt Elektromobilita Skupiny ČEZ je poštovní společnosti zapůjčí na šestiměsíční testování.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Robotické vozítko jako pošťák budoucnosti
„Česká pošta má jeden z největších firemních vozových parků v České republice. Jejich provoz představuje značnou nákladovou položku v rozpočtu Pošty. Proto hledáme alternativy, které by byly z hlediska provozu levnější. Elektromobily jsou jednou z možností, jak snížit náklady na doručování našim zákazníkům. I proto jsme se zapojili do testování dvou automobilů v rámci programu společnosti ČEZ,“ řekl při předávání vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.
„Jsme rádi, že elektromobily vyzkouší právě celostátně působící Česká pošta. Ve využívání a propagaci elektromobility tak jde příkladem dalším subjektům z oblasti infrastrukturních služeb, které patří mezi typické uživatele této formy čisté dopravy,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.
Nissan eNV200 je elektromobil se synchronním elektromotorem o výkonu 80 kW a spotřebou 16,5 kWh/100 km, který se může pochlubit objemem nákladního prostoru 3,1 m3 (ve verzi van 4,2 m3), dojezdem 170 km a zrychlením z 0 na 100 km/h za 14 vteřin.
Peugeot Partner Electric disponuje při pohotovostní hmotnosti 1715 kg dojezdem zhruba 140 km, průměrnou spotřebou 16,2 kWh/100 km a rychlostí do 115 km/h. Samozřejmostí u obou typů je jízda v tzv. ECO módu vhodném zejména pro provoz v městské aglomeraci.
V celé České republice v současnosti jezdí zhruba 900 elektromobilů, poslední tři čtvrtletí však signalizují rozvoj celého odvětví. Necelá čtyřicítka aut na elektrický pohon tvoří vozový park projektu Elektromobilita ČEZ nebo jeho partnerů.
Do konce letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1500 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.
Když vezmu, kolik balíků mi kdy pošta doručila, co jsem byl celý den na dané adrese, tak bych řekl, že by stačilo výběrové řízení s požadavky: Elektromobil s dojezdem 0 km a objemem nákladního prostoru 0,0 m3.
ano, milí přátelé...
česká pošta začíná vynalézat ruchadlo, protože všude okolo jich spousta funguje ke spokojenosti pošt jiných států, tak jsme se rozhodli že ho také vynalezneme ...
nemyslím, že pošta cokoliv vymýšlí, jde jen o to, najít cestu, jak elektroauta nasadit do provozu a to není tak jednoduché, protože je potřeba vyhovět procesům, které tam při pořizování a provozu jsou nastavené - i když jsou třeba konkrétní lidi přesvědčeni o tom,že to je dobrý nápad, neznamená to, že to lze jednoduše provést, věci se musí soutěžit, nějak vyhodnotit atd. nikdo nechce udělat rozhodnutí, za který pak půjde sedět
snad k tomu přistoupí nezaujatě a konstruktivně a vyzkouší si, že jim auto vyhovuje jak technicky (dojezdem, velikostí), tak i ekonomicky (tj. že provozní úspora pokryje vyšší pořizovací náklady) - pak podle mě nic nebrání tomu, aby si auta pořídili ve větším počtu... resp.jistě to bude mít řadu odpůrců z mnoha důvodu včetně šmelení s benzínem, ale ten, kdo odpovídá za fleet, má silné argumenty touto cestou jít a rozhodnutí pořídit auta obhájit - to je to, co potřebují a k čemu by jim testování mělo pomoct...
Mně neskutečně u našeho státu a jím řízených věcí, včetně polostátních firem, vytáčí ty třetí cesty. Cokoliv, co ve světě dlouhá léta funguje, se tady roubuje buď zcela nesmyslně, nebo násobně dráže nebo tak, aby se na tom nakradlo.
Když se podívám na české policejní vozy, tak donedávna šlo jen o plech pod motor, rám před čumák a blikačku. Plus vysílačka dovnitř. Jediná změna oproti sériovému vozu. Pořádný policejní vůz, protože dotažený až z USA, měla jen městská policie malého městečka. A tak je to se vším.
Česká pošta už pár let používá elektrokola, jenže když porovnáte kolo zaměstnance německé či holandské pošty s tím, co máme u nás, tak jde fakticky o běžný Agogs City Line. Jen minimální úpravy pro poštovní použití typu košů, brašen, vyvážení kola, oboustranného robustního stojanu, který naložené kolo udrží ve vzpřímené poloze atd.. Modlím se, aby to s elektromobily ve službách pošty nedopadlo podobně. Ostatně stačí porovnat speciální rozvážkové spalovací vozy UPS v ČR s tím, s čím jezdí Česká pošta. Opět nebe a dudy.
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
Snad se osvědčí a přibudou další .
Deutsche Post Elektroauto StreetScooter
La Poste : 1ère flotte de véhicules électriques au monde
Budoucnost>>> Poštovní elektromobil a autonomním řízením
Volkswagen eT! - Elektrische Transporter - concept car
VW eT! Concept demo
Volkswagen eT! Electric Transporter Concept 2011
Pane Honzo,
obrovský dík za naprosto úžasné odkazy.
Na to by se měl podívat každý.
To bylo taky dost!! Ještě aby STÁTNÍ FIRMA platila za pohonnou energii SOUKROMÝ KAMARÁDŠOFTY kdyz může 3x levněji od STÁTNÍ FIRMY ČEZ
Tyhle nápady se mi hodně líbí. Myslím, že existuje řada firem a obecně odvětví, které mohou bez jakýkoliv problémů využívat elektromobily...
Fanoušek čisté energetiky, elektromobility a posunu správným směrem...Jsem otevřen konstruktivní diskuzi bez spekulací a se zdroji informací
celkem zajímavý objem zavazadlového prostoru u dodávky e-NV200 - celých 260L ??
Trošku si zavěštím.
Závěr testování po 1/2 roce: EV má nízké provozní náklady a malý dojezd proti spalovacím motorům. Navíc v ČR chybí všude použitelná nabíjecí infrastruktura.. :)
cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz
Tipuji totéž. Zapláčou nad špatným dojezdem a nakoupí levné smraďochy od Folksvágnu (po dýzlgejt) za hubičku.:-) Reklama muší bejt....
hariprasad
Já bych tipnul, že zjistí, že 100km denně při popojíždění po městské části nemají šanci najet a že byl fakt nesmysl smrdět po městě s dízlem s městskou spotřebou 20L/100.
Tesla referral kód: http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 340.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html
Nekrmím Trolla42
tohle bych netipoval - je to moc logické
cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz
Nešťastný překlep, omlouváme se, napraveno.
šéfredaktor Hybrid.cz
260L asi ne, když se tam vleze paleta....
Tesla referral kód: http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 340.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html
Nekrmím Trolla42
vejdou se tam 2 palety. Narážím na šotka v článku....
cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz
No konečně to byla doba ... Německá pošta tak učinila už v roce 1998
hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit
a koupila je v 2013
hybrid.cz/streetscooter-elektricka-dodavka-pro-nemeckou-postu