Češi pomalu přicházejí na chuť elektromobilům

Kdo je řídil, o nich uvažuje. Hlavní překážkou je stále cena a nedostatek informací, říká nejnovější výzkum. A magazín Hybrid.cz je tu, aby to napravil.

Elektromobily značky Renault zatím jako jedny z mála v Česku k mání stále nejsou. Na sousedním Slovensku už je ale v prodeji Zoe.
foto: Renault

Z exkluzivního průzkumu pro ČSOB Leasing vyplývá, že koupi elektromobilu zvažuje za současné situace více než třetina Čechů. Pokud by pořizovací cena elektromobilu odpovídala ceně běžného vozu, uvažovalo by o koupi až 75 % respondentů.

Překážkou je také neznalost – téměř polovina dotazovaných si myslí, že elektromobil nelze nabíjet z běžné zásuvky, a pouze necelá čtvrtina lidí ví, že na elektromobil je možné čerpat dotace.

Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. S rozšířením povědomí pomůže program Čistá mobilita ČSOB Leasing.

Neznalost ovlivňuje poptávku

Vysoká cena také ovlivňuje míru informací o tom, jak tyto vozy fungují. Povědomí o technických parametrech elektromobilů zatím není velké. Nižší cena by však mohla posílit zájem o tuto problematiku.

U technických parametrů, jako je doba nabíjení, možnosti nabíjení, životnost či provozní náklady, vždy minimálně pětina lidí vůbec nedokázala otázku posoudit a volila odpověď „nevím“. V případě možnosti získat na nákup elektromobilu dotaci tvořily odpovědi „nevím“ dokonce polovinu.

„Z průzkumu nám vyplynulo, že informovanost Čechů v oblasti elektromobility je zatím nízká. Polovina lidí si zatím nedokáže představit, jakou mají elektromobily dojezdovou vzdálenost. Stejně tak si myslí, že provoz elektromobilu je výrazně dražší než ve skutečnosti, a netuší, že lze elektromobil dobíjet doma. Respondenti často uváděli, že je téma elektromobility velice zajímavé a sami se cítí být nedostatečně informovaní. Proto zde vidíme velký potenciál ke zlepšení a budeme se snažit pomocí našeho programu Čistá mobilita povědomí zvyšovat,“ říká Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva ČSOB Leasing.

Pro lepší životní prostředí

Nejvíce respondentů má elektromobil spojen s pozitivním vlivem na životní prostředí, tichý chod motoru a využití nových technologií jsou nejčastěji označované výhody elektromobilů, shodne se na tom osm lidí z deseti.

Mezi výhody se zařadily i náklady na provoz, dlouhodobost investice a komfort při jízdě. Tyto aspekty však čtvrtina až třetina lidí vůbec nedokázala posoudit.

K jednoznačným nevýhodám elektromobilů patří podle respondentů nízký počet rychlonabíjecích stanic, doba nabíjení, dojezd a v neposlední řadě cena. Za nevýhodu je označily vždy minimálně ¾ dotazovaných.

Elektromobily jsou návykové

Jasná souvislost se prokázala mezi zájmem a přímou zkušeností. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. Data naznačují, že zájem o koupi elektromobilu není ve většině případů pouze deklaratorní, ale že vedl zájemce k vyzkoušení vozidla v praxi.

Zájem o koupi elektromobilu mírně roste s příjmem dotázaného. Z hlediska věku ho nejčastěji projevují lidé z nejmladší věkové skupiny a pak lidé mezi pětatřiceti a pětapadesáti lety. Rozdíly podle příjmu i věku však nejsou dramatické.

Program Čistá mobilita podporuje nákup elektromobilů

Průzkum ukázal, že polovina Čechů vůbec neví, že může na elektromobil získat dotaci a 29 % si dokonce myslí, že žádné takové dotace neexistují.

Čistá mobilita je unikátním programem ČSOB Leasingu, který podporuje získání dotací určených pro rozvoj mobility s využitím alternativních paliv v kombinaci s nabídkou výhodného financování a pojištění takovýchto vozidel.

Plán je zaměřen na využití alternativních druhů paliv, lepší kvalitu ovzduší a snížení emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů vznikajících z dopravy.

„Čistá mobilita je programem, který se snaží podpořit zájemce o nákup a užívání vozu s alternativním druhem paliva. Kromě financování, pojištění, pomoci s výběrem auta, umíme také pomáhat se zprostředkováním dotací,“ říká Oldřich Freidinger, manažer marketingu ČSOB Leasing.

Nová Autopůjčka také zvýhodní elektromobily

Z dat ČSOB Leasingu je také zřejmé, že největší zájem mezi automobilovými značkami je o Nissan. Velmi oblíbená jsou také auta značek Tesla a BMW. Klienti si nejčastěji berou elektromobil na operativní leasing nebo úvěr.

ČSOB Autopůjčka představuje novou výhodnou možnost financování automobilů. Kombinuje financování vozu a také doplňkové služby související s provozem, jako je balíček pojištění KOMPLEX, FLEXI splácení, které umožňuje přizpůsobit splácení Autopůjčky životní situaci, a obsahuje také asistenční službu AUTOPILOT jako bonus.

„Chceme zvyšovat nejen povědomí o výhodách elektromobilů, ale také samozřejmě podporujeme naše klienty, kteří se rozhodnou pro jejich koupi. Proto v rámci ČSOB Autopůjčky přicházíme navíc s dalším zvýhodněním pro elektromobily, které zajišťuje výhodná úroková sazba 2,89 % p. a., povinné ručení po celou dobu financování zdarma a výhodné havarijní pojištění. Autopůjčku navíc může klient kombinovat s dotacemi, které dokáží významně snížit pořizovací cenu elektromobilu,“ uzavírá Oldřich Freidinger.

tisková zpráva

35 Comments on “Češi pomalu přicházejí na chuť elektromobilům”

  1. Když si člověk pozorně přečte diskuze na velkých
    Když si člověk pozorně přečte diskuze na velkých českých serverech tak se např. dozví že:
    – baterie v elektromobilu vydrží 2 roky a pak se musí vyměnit
    – provoz elektroaut by absolutně neutáhla naše rozvodná síť
    – muselo by se postavit mnoho dalších Temelínů
    – baterie nelze žádným způsobem recyklovat
    – elektroauta jsou mnohem méně ekologická než spalováky
    – dokud nebude dojezd alespoň 1000km tak se EV nedají použít
    – zapnuté topení/klima snižují dojezd o polovinu
    a mnoho dalších zajímavých poznatků. To se pak není čemu divit, že elektromobily nikdo nechce kupovat.

    1. Někteří jedním dechem vehementně zachraňují planetu
      Někteří jedním dechem vehementně zachraňují planetu před neekologickými elektropekáči a zároveň doporučují používat spalovací popelnice jako vyhovující řešení.
      Někteří jsou i schopni po uvedení pár protiargumentů najednou tvrdit že proti elektroautům vlastně nic nemají :))) Zbytek zabedněnců se holt musí mlátit trubkou po hlavě 😀
      Strašná bžunda s těmi individui diskutovat. 🙂

    2. 🙂 Když si člověk pozorně přečte diskuze
      🙂 Když si člověk pozorně přečte diskuze elektromobilistů na malých českých serverech tak se např. dozví že:
      – na lion baterie v elektromobilu je záruka 5-10 let, že kapacita neklesne pod 70-80% a nikdo je zatím neměnil mimo záruku (s výjimkou Pb či NiCd, ale to je technologie let 1970 či 1995 a dělal to obvykle pro snížení hmotnosti a zvýšení dojezdu – přednášky pan Horáka Amper 2016 a 2017)
      – provoz 1 mil. elektroaut by naše rozvodná síť hravě utáhla, protože jednak se nabíjejí většinou v noci v době přebytku a druhák není problém cenově majitele motivovat k nabíjení mimo špičky (přednáška pana Marušince z 12.5.2017)
      – nemusel by se stavět žádný další Temelín, naopak by se pro pouhý 1 mil. elektroaut využila 1/4 nadbytečné kapacity nynějšího Temelína, kdy v průměru ročně vyvážíme celou jeho kapacitu 16 TW (přednáška pana Marušince z 12.5.2017)
      – baterie lze recyklovat 2 způsoby, buď se využijí jako stacionární pro ukládání elektřiny z OZE, kdy jejich stáří a snížená kapacita nevadí, nebo se rozeberou na původní kousky (viz Tesla články a ukázka rozborky na Youtube, je to jen jádro s obalem z měděného pásku)
      – elektroauta jsou mnohem více ekologická než spalováky, protože jednak potřebují násobně méně komponent pro svoji výrobu, druhák elektřina a energie potřebná k vytěžení, dovozu, skladování a přeměně ropy v benzín/naftu/plyn v nádrži spalováku rovnou slouží k pohybu elektromobilu. Na 1 L benzínu potřebujeme jen pro tu rafinerii 1,3 kWh elektřiny. Elektromobil už na ni ujede 10 km.
      – dojezd EV alespoň 1000 km je zbytečný i pro stávající spalováky. Minimálně po 300 km by měla být bezpečnostní přestávka v zájmu každého řidiče. V tu dobu lze nabíjet elektromobil, v tu dobu by měl i spalovák stát.
      – zapnuté topení/klima u staré koncepce EV snižují dojezd o zhruba 30%, přesněji ale o 25-30 km. Záleží tedy na původním dojezdu, zda byl 120 nebo 170 km. Moderní EV používají pro topení/klima tepelné čerpadlo, které třeba u Kia Soul EV s dojezdem 212 km ubere 7-12 km z dojezdu, jednu sedmnáctinu.
      – a mnoho dalších zajímavých poznatků (třeba že na sídlišti to není kde nabít, přestože jsou tam stovky lamp veřejného osvětlení a těmi to jde).
      To se pak není čemu divit, že elektromobilisté jsou se svými vozy tak spokojení a nikdo z nich už nechce kupovat spalováky.

      1. „přestože jsou tam stovky lamp veřejného osvětlení a
        „přestože jsou tam stovky lamp veřejného osvětlení a těmi TO JDE“

        Zase manipulujeme? To jako ze otevru dekl a pripojim se na svorkovnici (neco jak jeden prispevatel tady, co podle svych slov pres explicitni a opakovany zakaz krade elektrinu v Globusu)? Nebo jak si mam predstavit ten pritomny cas a oznamovaci zpusob?

        Ja teda u nas jeste lampu s verejne pristupnou zasuvkou nevidel (vim, ze nejaky prodejce si ji vyrobil). Takze podminovaci zpusob „BY TO SLO, kdyby se ta lampa predelala, vlastnik s tim souhlasil,…“ by byl o trosku bliz pravde…

        Dik za odpoved

        1. Samozřejmě že to jde, ostatně funguje to už rok v Opavě
          Samozřejmě že to jde, ostatně funguje to už rok v Opavě na náměstí, v Ostravě-Staré Bělé v Showroomu elektromobility a dělá to i Pražská energetika, jen poněkud ve větším měřítku a hned 3x, jak ukázali na Amper 2017.
          Celý modul vyvinuli odborníci z Vysoké školy báňské v Ostravě a cena včetně instalace je zhruba deset tisíc korun. Jedná se sice o relativně pomalý způsob dobíjení, protože do sloupů vede napětí pouze 230 voltů, avšak zejména pro menší elektromobily nebo skútry by snadno dostupné zásuvky u sloupů podél komunikací s parkovacími místy byly dobrým řešením.
          Je známo i to, jak se tomu ČEZ zuby nehty brání s poukazem na tarify a ERÚ.

            1. tak ináč – na ulici stoja v rozostupoch lampy verejného
              tak ináč – na ulici stoja v rozostupoch lampy verejného osvetlenia; napájecie káble vedú od jednej k druhej, … a nie je až taký problém z nich vyviesť čo 5metrov stĺpiky nielen so zásuvkami, ale aj s elektronikou, identifikáciou odoberateľa a možným spoplatnením. dajú sa vyhľadať také ulice, lemované parkovacími miestami a stĺpikmi, z ktorých káble …

                1. Ne, E-Ryc se bude bit proti delani blbcu z lidi s jinym nez
                  Ne, E-Ryc se bude bit proti delani blbcu z lidi s jinym nez tim jedinym spravnym nazorem.

                  Tvrdis, ze neni pravda, ze na sidlisti neni kde nabijet:

                  „a mnoho dalších zajímavých poznatků (třeba že na sídlišti to není kde nabít, přestože jsou tam stovky lamp veřejného osvětlení a těmi to jde).“

                  Tak ukaz ty stovky mist, kde to jde (neboli ktera DNES resi problem, kteremu se vysmivas)… Predem dik za odpoved.

                2. Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i
                  Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát…

        1. Chodím na Hybrid (byť s řadou věcí místních uživatelů
          Chodím na Hybrid (byť s řadou věcí místních uživatelů nesouhlasím), elektromobilita mě živí -takže vím, jak kolikrát místní nadšenci plkají a odmítají vidět komplexní stránku věci:
          resp situace je taková: nadšenci nevidí negativa (nejlépe křičí, že přece nejsou a když někdo nesouhlasí, tak slovně křižují)
          odpůrci, zase odmítají vidět pozitiva
          S Radovanem dost nesouhlasím zejména v otázce dobíjení:
          ano Temelín to do někdy utáhne, ale utáhnout to místní lokální rozvodné sítě? Jezdil jsem s nejmenovaným elektromobilem s dobíječkou z běžné zásuvky – úspěšnost jsem měl ca 30 procent míst, že to jde, zbytek nešel – zapojil jsem elektromobil, očekovala, zahájila nabíjení, pokleslo napětí v místní síti nabíječka se odpojila… takže o připravenosti infrastruktury mám vážné pochybnosti, případně jsem dojel domů MHD a elektromobil zůstal nedaleko veřejné nabíjecí stanice, protože jaksi došel dojezd a stanice nefungovala – situace u matky s dětma neakceptovatelná…

          Takže za mě pro rozšíření elektromobility, pro středoproudového uživatele
          250 km garantovaný dojezd po skončení „životnosti“ – pokles na 80 proc kapacity a se spuštěným topení
          fungující infrastruktura
          rozumná auta s rozumnou výbavou
          a především konkurenceschopná LCC (chápu, že to vždy bude dražší, než běžné auto s benzínem) – proti LCC jdou i ceny nabíjení, podle toho v jaký čas se dá nabíjet

          1. Faktem je, že spousta lidí je sice ochotná dát k dispozici
            Faktem je, že spousta lidí je sice ochotná dát k dispozici obyčejnou zásuvku 230V 16A, ale ne všichni tam mají ten jistič 16A a někteří mají na stejném jističi pověšeny i další spotřebiče. To bývá nejčastější potíž. Proto díky výrobcům za kabely s programovatelným odběrem 6-16A.
            Takhle jsem opakovaně vyhodil pojistky celé benzínky, kde mne rádi nechali nabít, když jsem si u nich dal kafe a svačinku. Netušili, že na stejném okruhu mají chlaďák na nápoje, který zhruba každých 5 minut zapnul kompresor. A s mými 3,6 kW odběru bác a bylo vymalováno. Tedy správně – bylo zhasnuto 🙂
            U laické infrastruktury to beru jako akceptovatelné riziko, Vaši zkušenost s nefunkční veřejnou nabíjecí stanicí mám bohužel také. Opakovanou během 3 let. A nejsem sám, kdo na to nadával. O lhůtách k nápravě nemluvě.

  2. Tak alespoň se banka snaží naroubovat svůj produkt a
    Tak alespoň se banka snaží naroubovat svůj produkt a podpořit prodeje EV živnostníkům, firmám a obcím. Možná se obuje i do chystaných dotací občanům, o kterých se – samo sebou – na vládních úřadech jen mluví. Zřejmě se hledá zase nějaká česká korupční cestička á la projekty využití EV firmami, živnostníky a obcemi, aby to nešlo jednoduše a aby z toho něco káplo lidem okolo. Protože jednoduché příklady dobré praxe vidíme na západě i východě našich hranic. Jak musí korupčníka takové věci štvát, si asi nedovedeme představit.
    Na okraj – Mně vždycky nakrkne ta fotka Renaultovy řady, kde ještě zde chybí limuzína Fluence, že to k nám místní zastoupení Renaultu nevozí. Tím by druhy EV totiž pokryli firemně a živnostnicky vše, včetně rodiny a dětí majitelů.

    1. Fluence Z.E. se vyrabi v Turecku a proto se prodava tam a
      Fluence Z.E. se vyrabi v Turecku a proto se prodava tam a jeste v Rusku a nekde na blizkem Vychode. Fluence Z.E. neudelala zadnou diru do sveta a je lepsi to auto dal neprodavat. Kdo by si ho koupil, asi by si uz dalsi EV nekoupil a nebyla by to dobra reklama pro elektromobilitu.

        1. Taky se připojuji a prosím o podrobnější popis, protože
          Taky se připojuji a prosím o podrobnější popis, protože s tímto vozem mám naprosto nulovou zkušenost.
          Po vyzkoušení Zoe s palubní nabíječkou Chameleon 43 kW mohu říci, že pokud by měl dojezd podobný jako ZOE až 180 km a k tomu onu nabíječku, pak při rozměrech Rapidu až Octavie by to mohl být naopak hit.

      1. Nekdy v roce 2013 jsem si jeteho Fluence Z.E. koupil a myslel
        Nekdy v roce 2013 jsem si jeteho Fluence Z.E. koupil a myslel jsem si ze to bude taková hracka na popojizdeni po okrese aneb jak se rika druhe auto do rodiny. Stal me tenkrat i s dani 370 tis. Velmi rychle me ale auto neskutecne nadchlo a od te doby pro me existuji pouze elektricka auta. Kdyz jsem v nem svezl znameho, ktery mel fluence v nafte, tak ten to jeste pul hodiny rozdejchaval. Jedine co tomu autu chybi je rychle nabijei. Jinak treba oproti leafu je to limuzina.

              1. Samozřejmě to chce více času. 0-100 se nabíjel 6 hodin.
                Samozřejmě to chce více času. 0-100 se nabíjel 6 hodin. Ale jezdil jsem denně i 400km.
                Za rok nájezd 16.000.
                iOn by se měl z prázdna do plna nabíjet 5,3hodiny. Má pouze 13A palubní nabíječku. Nedávno jsem zařadil nabíjecí kabel na míru pro tročata:
                http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabel-mennekes-J1772-typ1-typ2-13a-5m~zCHT1T213A5M.html

  3. Málem jsem si i chvíli myslel, že dotace je možná i pro
    Málem jsem si i chvíli myslel, že dotace je možná i pro normální občany…..ČSOB a asi i někteří ostatní si myslí, že všichni podnikají….
    Takže vlastně článek o ničem. Pro normální lidi se nic nemění a výsledek průzkumu byl překroucen….

  4. No, nevim, nevim, kdyz jsem si porizoval EV (rok zpatky) a sel
    No, nevim, nevim, kdyz jsem si porizoval EV (rok zpatky) a sel do CSOB si vzit na to uver, o nicem takovem nepadla rec a kdyz uz jsme resili ucelovy uver („auto-pujcka“) byly mi sdeleny podmínky, které pro me byly ještě méně vyhodnejsi, nez kdyz jsem si bral obycejny spotrebitelsky (bezucelovy) uver.
    Takze tak mile CSOB

  5. No, nevim, nevim, kdyz jsem si porizoval EV (rok zpatky) a sel
    No, nevim, nevim, kdyz jsem si porizoval EV (rok zpatky) a sel do CSOB si vzit na to uver, o nicem takovem nepadla rec a kdyz uz jsme resili ucelovy uver („auto-pujcka“) byly mi sdeleny podmínky, které pro me byly ještě méně vyhodnejsi, nez kdyz jsem si bral obycejny spotrebitelsky (bezucelovy) uver.
    Takze tak mile CSOB

Napsat komentář