ČERVEN 2014: prodej elektrických aut v Německu

Za červen 2014 se v sousedním Německu prodalo 277 614 nových aut. Naprostá většina z nich spadala do emisní kategorie Euro 5 (213 655) a Euro 6 (62 691). Pouze 0,3 % tvořily elektromobily (810) a (plug-in) hybridy (317).

Elektromobil BMW i3 se vyrábí v továrně BMW v Lipsku
foto: BMW

Jen pro zajímavost, celkově se v Německu za červen 2014 prodalo 2555 hybridních aut, z toho 317 byly plug-in hybridy. Mezi elektromobily jednoznačně vede s 211 registracemi (z toho pouze 94 jich bylo bez rozšiřovače dojezdu REx).

Volkswagen e-up! je pravděpodobně na druhém místě prodeje elektromobilů – ale vzhledem k tomu, že Volkswagen nerozděluje své prodeje, musíme se spokojit s číslem 231 pro Volkswagen e-Up! i e-Golf dohromady.

Na třetím místě je Daimler s elektromobilem (140), dále pak francouzský (122) a (102). si připsal 80 kusů. Podívejme se na plug-in hybridy. Mitsubishi Outlander PHEV má na kontě 77 (v květnu to bylo 293), Volvo V60 Plug-in hybrid si připsal 44 kusů a celkem 23 (za první půlrok je to 55).

Půlroční statistiky vypadají následovně: 4188 registrovaných elektromobilů a 1575 plug-in hybridů. Vede automobilka BMW s 1378 registracemi, druhý je Volkswagen s 1115. Třetí je značka Smart (Daimler) s 645.

15 Comments on “ČERVEN 2014: prodej elektrických aut v Německu”

    1. Ano, nad tím také často
      Ano, nad tím také často přemýšlíme. Může to být tím, že Němci obecně raději kupují domácí značky (ostatně i v elektrických autech mají podíl přes 50 %) a německé automobilky uvádějí svá elektrická auta na trh teprve během posledních měsíců. Za druhé, v Německu na rozdíl od USA/Francie/Nizozemska a dalších zemí zatím nefungují žádné dotace podporující prodej elektrických vozů.

      1. Je zbytečné pozastavovat
        Je zbytečné pozastavovat se nad nízkými prodeji elektromobilů, když jich více nelze ani vyrobit. BMW má objednávkami na dlouhé měsíce dopředu vytíženou výrobní kapacitu na 100%, u Tesly a Nissanu je to obdobné. I na tomto webu byly články o tom, že koupě elektromobilu nespočívá v návštěvě prodejce a objednání, ale spíše v souboji s tímto prodejcem a v překonávání řady překážek. Situace na trhu je prostě zcela opačná oproti přeplněnému vysoce konkurenčnímu trhu spalovacích pohonů. Proto nemá smysl porovnávat ani čísla prodejů – jsou výsledkem zcela jiných podmínek.

              1. Ale ono to opravdu je
                Ale ono to opravdu je hlavně vina výrobců. V současné době se elektromobilů výrábí o řád méně, než je poptávka – důvod je prostý, automobilky prostě nechtějí podkopat svůj business.
                Viděl jsem to již mnohokrát v různých oblastech – Telekomunikační firmy odmítají nahradit staré síťové prvky s poukazem, že nové nejsou potřeba (a přitom ty nové mají 60% úsporu elektřiny a 10x větší propostnost, takže mají návratnost za cca 3 roky.
                Firmy odmítají vyměnit počítače za nové – i když prostá návratnost na úsporách je 3 roky – přece to nevyhodíme že.

                No a auromobilky odmítají přejít na elektromobily – přece nevyhodí továrny na motory, továrny na převodovky, zisky z náhradních dílů. Vždyť je to směšné – třeba koncern VW vyrobí ročně přes 10 miliónů osobních aut. Elektrických nebo hybridů nedá do oběhu ani 1%. Nejlepší je Toyota, ale ani tam nejsou na 10% výroby (a to je prius fakt dobry).

                Ale to by šlo v Evropě změnit extrémně jednoduše (a bez změn zákonů) – stačilo by změnit měřící cyklus spotřeby, tak že se zprůměruje spotřeba 100 různých řidičů na cca 10ti různých tratích v reálném provozu a to se bude brát jako uváděná spotřeba. A automobilky by si nemohli stěžovat, v USA si lhát o spotřebě nedovolí, tam to soudy posuzují jako podvod.

                1. Názor Kapacita výroby je
                  Názor Kapacita výroby je hlavně omezena výrobními možnostmi dodavatelů akumulátoru .
                  Myslím si že je to i hlavní důvod proč Tesla nenabízí Teslu X a proč musí postavit novou mega továrnu na akumulátoru Jinak nemůže spustit výrobu modelu 3.
                  Některé značky/typy (Panasonic,Sanyo,Sony,LG,A123) spotřebních akumulátorů už nejsou v prodeji protože výrobní linky které je vyráběly tet dodávají jen do automobilek a přesto to nestačí pokrýt poptávku.

                2. Tohle neberu.
                  Když může

                  Tohle neberu.
                  Když může koncern typu VW postavit motorárnu v mexiku za 10 miliard, Daimler v čině za 9 miliard, hyundai na slovensku za 5 miliard, zvládnou to za průměrně 3 roky a na zelené louce, tak by zvládli bezproblémově i továrnu na baterie.
                  Tesla je uplně nová automobilka a tu továrnu na baterie za 3 roky postaví (a to ma s výstavbou nových továren nulové zkušenosti).
                  Prostě je to o tom, že klasické automobilky tuto novou technologii nechtějí, neboť by jejich aktuální sklady/výroby atd byli najednou neprodejné. A než se Tesla dostane s výrobou na objemy, které je začnou ohrožovat, tak to bude trvat ještě 10 let.
                  Takže se můžem těšit na to, že příštích 10 let budou elektromobily vzácné

                3. Elektromobily lidi
                  Elektromobily lidi nechtějí, protože jim vadí malý dojezd (hlavně v zimě) a vyšší cena. Cena např. Leafu, jeho dojezd, velikost, životnost akumulátoru a cena nového akumulátoru to je prostě tragédie a ekonomický nesmysl. Jo a problémy s malým počtem nabíječek…

            1. Vládní pobídky,
              Vládní pobídky, zvláště v takovém rozsahu, dokáží hodně. Lidé si rádi vezmou své krvavé daně zpět. Ostatně viz u nás snížení podpor stavebního spoření či fotovoltaiky, jaké to rozpoutalo běsnění aby se vše stihlo do termínu. Ale nezatracoval bych ani druhý argument. schválně jsem si zkusil zadat předváděcí jízdu elektromobilem u několika prodejců Citroenu, Nissanu, Peugeotu, Renaultu, Mercedesu a nakonec i Tesly. První průser – jste sice z třetího největšího města ČR, ale elektromobil lze vyzkoušet maximálně tak v Praze, pokud zrovna nějaký mají. Druhý průser – obvykle žádný na autosalonu nemají. Třetí průser – to byly odpovědi, které alespoň přišly, ostatní se ani neobtěžovali, byť obratem došel potvrzovací email, že se ozvou do pár dní. Takže opravdu je to o tom, že spalováků mají plné sklady a elektro žádné. Chtěl jsem tento týden otestovat i elektrické Lidové vozy z říše, jak říká s oblibou můj kamarád z Prajzské, jehož děd a otec bojovali za Wehrmacht, ale tam mne překvapili. Soused dojel až před můj dům (a nabíjecí stanici) se zbrusu novým VW eGolf. Že ho dostali jako firma odebírající dost aut na víkend k vyzkoušení. To jsem tedy koukal.

          1. Ale to není vůbec trhlina.
            Ale to není vůbec trhlina. Dokonce naopak – přesně to zapadá. Když je dotacemi zesílena poptávka na jednom trhu, tak výrobci zareagují a dodávají na takový trh více. Protože se tam prodává snadněji. Ale paradoxně, protože na začátku řetězce je ta jedna výroba, která jede na 100% své kapacity, může se to na jiném trhu projevit poklesem dodávek, protože kapacita výroby je v tuto chvíli daná a neměnná.

            1. Tohle je ovšem logika
              Tohle je ovšem logika postavená na hlavu.
              Kdyby Němci vytvořili poptávku větší než v Norsku (a nezáleží na tom zda s dotacemi nebo bez nich), tak bude logicky výrobce dodávat víc aut na německý trh. Výrobce zajímá pouze velikost poptávky, nic jiného.
              Neboli opět kapacita výroby není žádným důvodem. Důvodem malého prodej EV v Německu oproti Norsku je prostě malá poptávka.

Napsat komentář