Casablanca v Maroku zprovoznila tramvaje, chce ulehčit dopravě

Jan Horčík - 13 Únor 2013

Casablanca, největší město Maroka a hlavní metropole západní Afriky, se dočkala. V polovině prosince tam byla zprovozněna moderní tramvajová síť, která se bude dál rozšiřovat. Cílem je snížit enormní zatížení města automobilovou dopravou.Casablanca - Tramvaje - Sandy McCutcheon

První tramvajová linka v Maroku - v největší metropoli Casablanca
foto: Sandy McCutcheon (publikováno se svolením)

Casablanca neboli “bílý dům” je s 3,5 miliony obyvatel zdaleka největší město Maroka s celkem 32,5 miliony obyvatel. Jde proto logicky také o obchodní centrum. Tamní přístav je zároveň jedním z největších umělých přístavů na světě.

Marockou metropoli nicméně v posledních letech, tak jako všechna velká města na světě, trápil bující počet aut. A z toho plynoucí zácpy, znečištění ovzduší a další navazující problémy.

Linku posvětil král

Rada města se proto rozhodla vybudovat za 528 mil. euro tramvajovou trať protínající celé město. První linku s délkou 31 km inauguroval král Mohammed VI. už 12.12.2012. Má 48 stanic a propojuje východní a jihozápadní předměstí Casablancy s centrem.

Jako vozy poslouží 74 kusů tramvají Alstom Citadis o délce 64 metrů (max. 606 pasažérů). Linka dokáže převážet až 250 000 pasažérů denně.

Téhle cifry ale dosáhne pravděpodobně až kolem roku 2015, zatím vozí kolem 40-45 000 denně. Teprve v březnu 2013 stoupne počet tramvajových vozů na 37 a dále se bude zvyšovat.

Vítané ulehčení

Tramvaje v Casablance využívají především lidé, kteří pracují v centru, kteří si možnost nechat auto doma pochvalují. A to i přes problémy, které pochopitelně začínající službu sužují – prodlevy, nespolehlivost, a primárně i neochota řidičů vzít tramvaje na vědomí.

Pochopitelně tramvaje využívají také studenti a turisté, pro které je vítanou levnou alternativou dopravy po městě. Casablanca se tak stala jedním z mála afrických měst, které se může pochlubit tramvajovou tratí.

Rychlovlaky v přípravě

Maroko, jedna z nejvyspělejších arabských zemí, se snaží nezůstat pozadu ve všech ohledech. Výrazně se například snaží o rozvoj obnovitelných zdrojů energie. V zemi má vyrůst několik a , které budou součástí ambiciózního projektu DESERTEC.

Kromě toho se buduje také vysokorychlostní železnice mezi severomarockým přístavem Tangier a právě Casablancou. První rychlodráha v Africe o délce 350 km má být dokončena v roce 2015. Rychlovlaky dodá opět společnost , půjde o 14 modelů TGV Duplex.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Do Maroka se chystam:). Tak to prubnu!


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil