Budoucnost patří autům na vodík, myslí si ředitelé firem

Výsledky nejnovějších průzkumů KPMG ukazují, že auta s vodíkovým pohonem čeká světlá budoucnost. Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že tyto vozy představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.

Toyota Mirai je jedním ze tří běžně prodávaných aut na vodík na současném globálním trhu. Pro zajímavost, za duben 2018 se v USA prodalo 76 kusů Mirai, 156 kusů Honda Clarity Fuel Cell a 15 vozů Hyundai Tucson Fuel Cell (ix35).
foto: Toyota

Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.

Alternativní pohony pro byznys

Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání. Mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.

Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

Vozy s vodíkovým pohonem, které se již prodávají

Toyota Mirai

Toyota Mirai je nejpopulárnější elektromobil napájený palivovými články. Roku 2017 se celosvětově prodalo 3000 těchto vozů, celkově jeho prodej překročil 5200 kusů.

Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech – jen v samotné Kalifornii se doposud prodalo 3000 těchto vodíkových Toyot. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty.

Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 Nm, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s.

Vodíkové auto Toyota Mirai

Vodíkové auto Toyota Mirai
foto: Toyota

Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L.

Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru ().

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell představuje vodíkovou variantu SUV-a Hyundai ix35 (Tucson). Automobil pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s 300 Nm točivým momentem, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Maximálně je toto vodíkové SUV schopno dosáhnout rychlosti 160 km/h.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Hyundai ix35 Fuel Cell
foto: Hyundai

Automobil váží 1830 kg, což je o 400 kg více než benzínová verze. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.

Honda Carity Fuel Cell

Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 Nm.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda Clarity Fuel Cell
foto: Honda

Auto o hmotnosti 1840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h. Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory.

Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.

Výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.

tisková zpráva

113 Comments on “Budoucnost patří autům na vodík, myslí si ředitelé firem”

    1. Strašně srandovní výzkum svědčící o tom, že jakmile
      Strašně srandovní výzkum svědčící o tom, že jakmile vyděláváte o hodně více peněz než zbytek lidstva, trošku se s ním míjíte. Jak dopravně, tak zdravotně.

      A nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu už reprezentují celé 3 vozidla na celém světě :-)))))

      Tu studii KPMG jsem už před nějakou dobou viděl a popravdě řečeno mne nepřekvapila. Moje veřejná slovní přestřelka na jedné konferenci v Ostravě s panem Juříčkem, majitelem Brano group (a mým bývalým pedagogem na vysoké škole), jako jediného přítomného majitele elektromobilu, které tam na pódiu sedící vysocí manažeři a majitelé fabrik haněli s vychvalováním vodíku, tomu přesně odpovídala. Všichni si pak sedli do svých naftových sraček a odsmradili pryč. Jinak se tam střetly 2 víry – já deklaroval, že věřím elektřině, která je všude, pro všechny a může si ji každý vyrobit sám, pan Juříček, že vodík je budoucnost, kteřé věří investoři a on dává dohromady fabriku na vodík v USA za miliardu dolarů. Bylo u toho cca 300 svědků, oba jsme mluvili na mikrofon.

      1. On by i ten vodík fungoval, kdyby neměl konkurenci ve
        On by i ten vodík fungoval, kdyby neměl konkurenci ve schopných elektromobilech, což mít samozřejmě bude. Když si člověk vezme, že už Model 3 je plně konkurenceschopné auto ve všech ohledech, tak co teprve, až dorazí solid state baterie? A Model 3 bude buď výrazně lehčí a levnější nebo bude stejně drahý, ale s dojezdem 1000 km… Jak tomuhle chce konkurovat nějaký vodík, to fakt netuším.

        1. I pokud by v ČR bylo 4000 vodíkových stanic (stejně jako
          I pokud by v ČR bylo 4000 vodíkových stanic (stejně jako klasických) a ta auta by stála stejně jako benzíňáky, tak nevěřím, že by o ně mělo zájem víc než 0,1 % Čechů. Reálné testy ukazují na dojezd Toyoty Mirai lehce pod 400 km a nevím, pro koho by byl ten „ekologický“ pocit takový, že by mu to vyvážilo jezdit tankovat každých 300 km (vodík si do kanystru nevezme a jezdit stále do nuly si tak moc lidí netroufne) navíc s cenou zhruba 3,2 Kč/km jenom za palivo, tedy odpovídající v nákladech spotřebě kolem 10 litrů benzínu. A zatímco jak píšete vývoj baterií jde neskutečně dopředu, tak co se dá vyvíjet tady? Přidat další nádrž už teď velkou jak kráva? Nebo snad natlakovat na více než 1000 barů? Ani jedno není moc reálné.

            1. No ale pokud by se vodík, nebo jakékoli palivo podařilo
              No ale pokud by se vodík, nebo jakékoli palivo podařilo vyrobit (získat) velmi úsporně, tak se přeci vyplatí ho mít jako palivo pro elektrárny, kde spalování probíhá s mnohem lepší účinností (generátor jede drtivou většinu času v optimálních otáčkách) a jsme tam, kde jsme byli – elektromobil se zase vyplatí víc.

  1. Jasně, proč bych si kupoval elektromobil s dojezdem kolem
    Jasně, proč bych si kupoval elektromobil s dojezdem kolem 500 km (Tesla Model 3 LR), který nabiju doma v garáži za minimální náklady nebo kdekoliv, kde je zásuvka a k tomu s prakticky nulovou údržbou a nebudu muset řešit čerpací stanice ani nic podobného, když si za stejné peníze můžu koupit vodíkomobil s dojezdem 600–800 km, jehož provozní náklady budou zhruba 5násobné oproti elektromobilu (cena vodíku je zhruba dvojnásobná ve srovnání s benzínem a to i přes zdanění benzínu…).

      1. Je sice fakt, že je to už dlouho dle známé hlášky
        Je sice fakt, že je to už dlouho dle známé hlášky záležitostí vkusu každého soudruha, ale za mne opravdu. Tak hnusné auto, to se málokdy vidí. Šílená příď, po otevření nabušená technologiemi, přerostlá záď, jakoby nádor, mezi tím relativně normální prostor pro posádku. Taková parodie na Teslu model S.
        Mirai jsem viděl na vlastní oči v Ostravě na EkoAuto a rpo milovníky Hentai animovaných filmů asi fajn. Ale jinak odpornost sama, ještě horší než na obrázcích a videích.
        Ix35 je pak přestavba obyčejného SUV, takže musí vypadat normálně jako jeho spalovací kolega.

    1. Tak to v žádném případě, to bychom na Vás nemohli
      Tak to v žádném případě, to bychom na Vás nemohli vydělávat Josefe. A to by nešlo.
      Hezky si koupíte vodíček a už vůbec se nevymlouvejte na to, že ho doma nemáme. To jsou kecy. Teče Vám rovnou z kohoutku, 2 třetiny z každé kapky vody (H2O) 🙂

    1. Proc myslite, ze tradicni automobilky nechteji vyrabet EV? GM
      Proc myslite, ze tradicni automobilky nechteji vyrabet EV? GM ma na kazdem Boltu ztratu, vyrabi je pouze kvuli kvotam na spalovaky. Vodikova jsou uz tedka profitabilni. EV jsou vyhodna pouze pro koncove uzivatele, proto si taky Deutsche Post vyrabi ty EV sama.

      1. 1. To sice GM tvrdí, ale otázka je jestli tomu opravdu tak
        1. To sice GM tvrdí, ale otázka je jestli tomu opravdu tak je. Ani samotní fandové GM jim to moc nežerou.
        2. Můžeš doložit tu profitabilnost vodíkových aut? Z reakcí znalejších lidí mám pocit že takový Mirai je v reálu asi tak 2x draží než za kolik se prodává. To není zrovna moc jednoduchý auto s pár agregátama jako BEV.

        1. Profit znamena, ze vyrobim spalovak za 150k a prodam ho za
          Profit znamena, ze vyrobim spalovak za 150k a prodam ho za 300k, podobne vodika vyrobim a prodam v zisku (profitu) i s platinovou proton membranou. EV ani nahodou v cenach do pul milionu nevyrobim, protoze 1 kwh nove trakcni baterie stoji 10,000 v ceskych a lidi chteji alespon 50 kwh. Budu rad, kdyz nekdo nekde najdete levnejsi trakcni baterku, ale tu nesehnal ani Elon, protoze TM3 stoji pres milion.

          1. Ty čísla nesedí.
            Model S – rok 2017 – 1kWh baterií –

            Ty čísla nesedí.
            Model S – rok 2017 – 1kWh baterií – 166Eur
            Chevrolet Bolt – 1kWh baterií – 127Eur (ale nasmlouváno jen omezené množství)

            Plán u Gigafactory je stlačit cenu na 87Eur za kWh.

            A přepočet – 166Eur * 50 kWh * 25.5kč/Euro * 1.21 dph a máme z toho 256 tisíc korun

            1. Ovsem da se vycarovat i jine cislo. Protoze ta cisla nahore
              Ovsem da se vycarovat i jine cislo. Protoze ta cisla nahore jsou zrejme hole clanky bez „omacky“ okolo. Rozdil mezi S s 75 a 100 baterii (nicim jinym se nelisi) je podle konfiguratoru 36kEUR s dani – 70k vs 106k. To dela 1440EUR (36.000Kc) za 1kWh…
              EDIT: Nerikam, ze to je cista cena, zrejme je to ustrelene na druhou stranu. Ale dava to jistou verohodnost te vyssi cene.

                1. OK, ale to platí jenom pro Německo, mají tam uměle
                  OK, ale to platí jenom pro Německo, mají tam uměle sníženou základní cenu, aby Tesla dosáhla na dotace (vemte si, že je základ za 58800 € bez 19% DPH, tedy pouhých 1,5 milionu Kč).

                2. I kdyz vezmu Other Europe, tak je rozdil cca 20.000 EUR bez
                  I kdyz vezmu Other Europe, tak je rozdil cca 20.000 EUR bez dane (cca 20.000Kc/kWh bez dane, 25 s dani). At chci nebo ne, porad je tomu bliz tech 10 nez 5…

                3. Už z tohoto je vidět, že v jednotné EU neplatí jednotné
                  Už z tohoto je vidět, že v jednotné EU neplatí jednotné podmínky a navíc v tomto konkrétním případě evidentně Tesla páchá dotační podvod, ať tomu říká jak chce.

                4. Na obranu Tesly je možno říci, že sebeobranou nazýváme
                  Na obranu Tesly je možno říci, že sebeobranou nazýváme čin, který je jinak činem trestným, ale směřuje k odvrácení jiného trestného činu.
                  Skopčáci si začali sami, když zcela zvláštně nastavili dotační pravidla tak, aby se do nich Tesly cenově o kousíček nevešly (Slováci zase tak, že jde jen o podporu oficiálních prodejců a dovozců, tam to zatím neobešel nikdo). Tedy porušili pravidla EU.
                  Tak Tesla začala nabízet verze se vším HW, ale bez SW. Když si později doplatíte za balík SW, probudí se Vám i HW a máte rázem auto o paket dražší, ve verzi cenově nad limitem, ale ex post. Ne při koupi. Navíc to prý nevyužilo 100% nakupujících, jen někteří. Což Tesla používá na svou obranu a žádá, logicky dle Skopčáky deklarovaných rovných pravidel v EU, pouze rovný přístup. Holt jak se do lesa volá, tak se ucho utrhne.

                5. To slyším poprvé, že nastavení dotace tak, aby se
                  To slyším poprvé, že nastavení dotace tak, aby se nedostalo na ty bohaté je trestným činem. Že vy byste chtěl nastavit ještě sociální podporu pro sociálně silné? 🙂

          2. Ehm, 1 kWh nové baterky ve velkoobchodních cenách je teď
            Ehm, 1 kWh nové baterky ve velkoobchodních cenách je teď asi za 200 dolarů, tedy zhruba 4400 Kč. Za tuhle cenu jsem schopen dodat bateriové úložiště se dvouletou zárukou na výrobní vady z repasovaných baterií a s návodem, aby baterie vydržela dalších 15–25 let. A je to tedy bez DPH.

          3. Automobilky nejsou charita a jejich akcionáři už vůbec ne,
            Automobilky nejsou charita a jejich akcionáři už vůbec ne, takže tam je to pochopitelné. Ovšem jak prodáte vodíka v zisku, to netuším, protože aktuálně objednatelný Mirai je všechno, jen ne laciný. Prý proto, že vývoj i technologie jsou drahé. Takže dát k tomu ještě 100% zisku asi moc nejde.

      1. Na nákup elektřinou, na dovolenou
        Na nákup elektřinou, na dovolenou vlakem,letadlem,rychlovlakem, hyperloopem. Bavíme se tu o budoucnosti. Už dnes můžete na dovolenou Teslou, nebo v BMW i3 Rex. Hledat někde v Chorvatsku, Slovinsku vodík bude stejný vopruz jako byl nedávno problém tam najít Supercharger. Pořad si myslím, že najít hotelovou zásuvku někde na dlouhé cestě bude snadnější a levnější, než tankovat vodík.

        1. Jet na dovolenou teslou je stále ještě hodně náročné na
          Jet na dovolenou teslou je stále ještě hodně náročné na naplánování. Ano, je to možné, ale musíte být nadšenec. Proč vlastně u velké skupiny elektromobilistů vzbuzuje vodík osypky a prudkou alergickou reakci? Mám trošku pocit, jako by elektromobil byl náboženství a pochybovat by bylo smrtelným hříchem.

          Mimochodem, dnes taky nemáte čerpací stanice u hotelu. Jedete na nejbližší pumpu. To samé bude s vodíkem, není nutné ji mít u hotelu, tankuje se 3 minuty 🙂 .

          1. Co to vykládáš, cestu s Teslou si náplánuješ pár
            Co to vykládáš, cestu s Teslou si náplánuješ pár klikama na webu nebo rovnou v autě a vyhodí ti to i čas strávený na SC. Když jsem si porovnal mě důverně známou 2000 km cestu k Atlantiku tak to vyšlo časově skoro nastejno jako se spalovákem.

            Copak si nečet ani jednu jedinou diskuzi probírajíci vodíkáče zde na webu? Argumentů pro a proti je tam kvanta. Kdybys je čet neměl by si jen pocity, ale celkem jasnou představu.

              1. Využití energie oklikou přes uložení do vodíku bude
                Využití energie oklikou přes uložení do vodíku bude vždy mnohem méně energeticky efektivní nežli přímo do baterií (aktuálně je to 3,5x). A faktem je, že v následujících 30-50 letech nemáme šanci (alespoň v ČR), jak takové množství elektřiny navíc vyrobit i s dostavbou (potřebovali bychom ekvivalent pěti Temelínů navíc). Proto vodík nemá budoucnost a proto třeba mě vadí, že se z veřejného rozpočtu bude dotovat taková neperspektivní kravina (počítá se s 15 vodíkovými stanicemi do roku 2025, vyjde to na miliardu a je to stejně v tak malém množství k ničemu).

                1. Hnidopisska:
                  kdyz (jak tu kdysi kdosi spocital) pro plnou

                  Hnidopisska:
                  kdyz (jak tu kdysi kdosi spocital) pro plnou bateriovou elektromobilitu dalsi Temelin nepotrebujeme, proc na 3.5x narocnejsi vodikomobilitu potrebujeme 5 dalsich Temelinu?

                2. 1 Temelín = ~14 TWh. Pro přechod na baterie je potřeba
                  1 Temelín = ~14 TWh. Pro přechod na baterie je potřeba zhruba 20 TWh, pro vodík 70 TWh. Výpočty vycházely pravděpodobně z toho, že vyvážíme každý rok 15 TWh. Ano, pak pro 5 TWh opravdu žádný další Temelín nepotřebujeme, ale když to odečteme z potřeby pro vodík, je potřeba stále ještě 55 TWh. Dobře, tak se tedy omlouvám, nebudeme potřebovat Temelínů 5, ale pouhé 4.

                3. Děkuji za odpověď. Odpověďí není fyzika, ale ekonomie.
                  Děkuji za odpověď. Odpověďí není fyzika, ale ekonomie. V praxi to tedy znamená, že zvýšením účinnosti celého procesu, tak jak se to stalo u baterií, by to celé začalo dávat smysl. Stejně tak odstraněním zdlouhavého nabíjení baterií, by také řešilo problém. Myslím, že ta odmítavá reakce je hodně o tom, že baterie lze nabíjet soláry a odstranit tak závislost na monopolu dodávky energie. Ta myšlenka se mi také líbí, ale musí mít racionální základ.

                4. Stále si stojím za slovem fyzika, jelikož účinnost
                  Stále si stojím za slovem fyzika, jelikož účinnost spalování vodíku je limitovaná maximální účinností spalovacího cyklu (+ztráty v ukládání vodíku) a ty se nikdy nepřiblíží účinnosti BEV. Možná to nebude 3,5x, ale někdy v budoucnu třeba 2,5x, ale stále to je šílený nepoměr. A vzhledem k tomu, že si nádrž nikdy nedoplnite doma, bude cena vždy min. 3x vyšší nežli nežli teď na komerčních dobíjecích stanicích. Něco jako běžně dobíjet za 20-30 Kč/kWh.

                5. Stojí to a padá na fyzice. Pokud je fyzikální proces
                  Stojí to a padá na fyzice. Pokud je fyzikální proces méně účinný je ekonomicky dražší a naopak. Co je na tom k nepochopení?

                6. Ovsem druha strana fyziky je, ze napr. slunce (energie
                  Ovsem druha strana fyziky je, ze napr. slunce (energie „zadarmo“) sviti jen pres den a vozidla, ktera maji nejaky netrivialni najezd/spotrebu (nebavime se o 20km do prace) jsou vetsinu dne v pohybu a ne pripojena k panelum. A pak je otazka, jestli (i po zapocteni ucinnosti) lip vyjde draha mezibaterie nebo levnejsi tlakova nadrz na vodik.

                7. Proto se taky vždycky zájemce o elektromobilitu ptáme, k
                  Proto se taky vždycky zájemce o elektromobilitu ptáme, k čemu auto používá. Pokud v rámci běžného ježdění stokrát za rok (a ten má 365 dní, z toho +-250 pracovních) ujede více než je dojezd a nemá možnost rychlonabíjet (časově nebo místně), tak prozatím pro něj modely se stávajícími dojezdy opravdu nejsou. Může se zatím jen zplynovávat nebo spalovat 🙂

                  A pak je obrovská množina těch, kde by to samozřejmě šlo, ale nechce se jim nic měnit. A to kupodivu ani firmám, protože jim to holt zákazníci stále tolerují a zaplatí. Až se v ulicích objeví násobně levnější služby – protože pomocí elektromobility – začnou ti spalovači nejprve řvát a pak si to pořídí také. Dokud to jsou jen vlaštovky, co je neohrožují, tak se smějí a dál dojí své zákazníky. Protože cena dopravy je prostě složkou ceny výrobku/služby.

          2. Jet na dovolenou něčím jiným než Teslou je stále ještě
            Jet na dovolenou něčím jiným než Teslou je stále ještě hodně náročné na naplánování. Ano, je to možné, ale musíte být nadšenec. V Tesle zadáte v navigaci cíl, řekne Vám trasu a doporučí nabíjení na Superchargerech.

            Prudká reakce je proto, že saháte lidem na jimi čerstvě získanou svobodu. Na nezávislost. Jakmile si začnete sám vyrábět elektřinu, tak je spousta věcí zbytečných. A taky lidí, technologií, firem, byrokratů, politiků a další verbeže, napojené na spalovací cecík. Vodík je pouze uvrhnutí lidstva zpět do spalovacích tenat. Výrobu, distribuci, skladování paliva, to všechno si naráz nebudete moci zajistit sám. Ani finančně, ani z hlediska bezpečí svého a svého okolí. A další pokus energetických centralizátorů zničit energetickou decentralizaci. To je celé.

            Dnes nemáte čerpací stanice u hotelu. Jedete na nejbližší pumpu. To samé bude s vodíkem. Přesně tak. Jenže já dnes byl na 6 hodinové konferenci v ostravském Clarionu, na 2 vyhrazených místech s Destination charger a zásuvkami 2x 230V 16A a 1x 400V 16A parkovala Tesla Model S s jihomoravskou značkou a nabíjel tam můj Peugeot Ion. Za 6 hodin by zchroustal 21,6 kWh. Ale stačilo jen 11 kWh, měl jsem ještě necelou třetinu baterky. Po konferenci jsem odjížděl s „plnou nádrží“. Jako ta Tesla. A o tom to je.

  2. Vodík má pro obyvatelstvo a jejich osobní vozy oproti li-on
    Vodík má pro obyvatelstvo a jejich osobní vozy oproti li-on samé výhody. Vodík si každý jednoduše vyrobí doma z FVE, Když přijedete do hotelu ve Šindlu, tak vám hodí prodlužku z okna. U babičky přes víkend dobijete z její vodíkové přípojky, a cestou domů si přes oběd natankujete u hospody…
    Vodík má budoucnost max. u kamionů a v průmyslu.

  3. Tie reakciu tu…
    Toyota a Honda vobec nevyrabaju elektricke

    Tie reakciu tu…

    Toyota a Honda vobec nevyrabaju elektricke auta na baterie, pretoze investovali do vodikovych technologii(vinimkou hybridy). Taktiez Shell vysoko investuje do prechodu na vodik a pdoporuje rozsirenie infrastruktury v EU.

    Elektricke auta s bateriamy budu mat obrovsky problem s nedostatkom lithia.
    Teraz sa rocne na svete vyroby mozno 1 million elektrickych aut/hybridov, ale proti tomu sa celkovo rocne vyprodukuje 100 millionov aut celkovo, takze baterky nie su schopne nahradit benzin/naftu.

    Zato vodik ano.

    Musk je velky hlupak ze povedal ze vodikove auta su nezmysel…

    A co tu pisete ze ty ludia su naivky…prosim o 5-10 rokov sa pozrite spat na to co ste tu napisali.

    1. Bude o 5-10 let potreba lithium na baterie? Kdyz mluvite o
      Bude o 5-10 let potreba lithium na baterie? Kdyz mluvite o budoucnosti, tak se oprostete od vcerejsich technologii 🙂
      V mem oboru jsou hlupaci prave ti, kteri zbytecne zelsozituji danou problematiku a jsou na vrabce s atomovkou. Vodik je nesmysl, dokud nenajdeme jeho efektivni bezemisni vyrobu, nenakladne skladovani a dopravu. Pak muze klidne nahradit drtivou vetsinu baterii, pokud plynovody pouzijeme (nyni to nelze) na prepravu cisteho vodiku.

      1. No, přijít něco na způsob vyvložkování stávajících
        No, přijít něco na způsob vyvložkování stávajících plynovodů, podobně jako komínů, když se přechází na plynový kotel, aby to udrželo v sobě vodík, v kombinaci s jeho levnou výrobou, tak by baterky prohrály.
        Jenže bychom se vlastně dostali do dnešního stavu se zemním plynem, kdy taky můžete mít domácí polničku pro své auto. A jestli by technologie získávání vodíku byla levná a třeba z dešťové vody, TAK TO BY VLASTNĚ NEŠLO. To by si pak dal do baráku každý jouda, jako dneska fotovoltaiku, baterku a zásuvku a jezdil si bez posvěcení vrchnosti. 🙂

        1. Radit bych se neodvážil, každopádně na toto téma mě
          Radit bych se neodvážil, každopádně na toto téma mě zaujaly poslední dobou dva články – jeden o rapidním snižování podílu kobaltu v bateriích (např. Tesla už se dostala na 4,5 kg u 80kWh verze TM3 oproti 11 kg té nejpůvodnější 60kWh verze TMS z roku 2012) + očekávané další snižování v budoucnu. Z toho už při současných technologiích vychází celosvětové zásoby kobaltu na 1,5 mld. elektromobilů a hrozící úplně nové technologie (pevný elektrolyt apod.). Krátkodobá investice by mohla být OK, dlouhodobá už méně.
          Druhý byl o plánovaném masivním nárůstu těžby lithia v Argentině, který by měl překonat i nejoptimističtější předpovědi nárůstu poptávky a již brzy by tak měla nynější vyšponovaná cena klesat. Zde tedy krátkodobá investice NE a dlouhodobá možná.

      1. Možná to Samanta myslí tak, že když někdo vysloví svůj
        Možná to Samanta myslí tak, že když někdo vysloví svůj názor veřejně, tak ho lidé považují za hlupáka. Ačkoliv – asi ne, to by na tom byl stejně jako Musk. No ale ten lítá do vesmíru, tak nevím …..
        Kryptoměny nemám, ale přihodil bych si s Vámi Kuny, co mi zbyly z Chorvatska! :-)))

      2. Koukám, že se snad podle někoho do vesmíru začalo létat,
        Koukám, že se snad podle někoho do vesmíru začalo létat, až s příchodem velkého E-ona Mlaska kolem roku 2008 (vtip). Zvláš když na Měsíc a zpět dostal lidstvo několikrát právě ten vysmívaný vodík. Raketoplány na oběžnou dráhu též. Vodík má prostě výhodu oproti baterkám v poměru hustoty uskladněné energie a váze. Rozšíření kapacity stojí v uvozovkách, jen přidat další tlakovou láhev. Taky moc nechápu, že takhle odsuzovat vodík, že je to blbost, je na zdejších stránkách tak in. Zvlášť tady na Hybridu. Takový vodíkový Plug-in hybrid s malou vyrovnávací baterkou a palivovým článkem vyráběným ve velkosériové výrobě by mohlo cenu srazit tak k cenám současných nafťáků s močovinou a DPF filtry. Četl jsem že se snaží výrobci snížit množství používané platiny někam k 7-10 gramům. Jasný, že výroba vodíku z uhelek a plynu je blbost. Ale levná výroba z reaktorů 4.generace, nebo i ze současných a uskladňování přebytků oze, není špatný nápad. A u EV si připusťte, že pro dojezd, co konkuruje aspoň takovým benzíňákům, potřebujete baterku v ceně jednoho středního auta a to jen za baterku, kde je ten zbytek. Nebo jít druhou cestou v podobě měského poskakovadla s dojezdem zhruba jako rezerva u spalováku, to taky není pro každého. První očekávám rozšíření spíše u nákladní přepravy a na železnici. K nim se později přidají i osobáky, tak jako se to stalo s naftou.

        1. Moje důvody jsou, že prostě nechci, aby se tenhle nesmysl
          Moje důvody jsou, že prostě nechci, aby se tenhle nesmysl dotoval šílenými 42 miliardami do roku 2030 (podle studie, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy zahrnující podpory nákupu vodíkových vozidel + výstavbu stanic) a teď se podržte, tyto peníze mají jít do komplexní podpory vodíku, která zahrnuje 12 vodíkových stanic do roku 2025 s cílem 117 stanic v roce 2030.
          V době, kdy tu bylo 120 stanic CNG jezdilo 12 tisíc CNG aut, jejich motivace courat se za těmi pár čerpačkami byla značná úspora na nákladech + ještě dalších 150 plniček měly lidi doma. Obojí (úspora i možnost plnění doma) u vodíku odpadá. Z toho vychází, že 117 stanic je maximálně tak pro 5000 aut. Takže dáme 42 miliard pro pár tisíc vozů – prostě úplná kokotina.
          A ten rok 2025 je úplný výsměch. Nejmodernější vodíková stanice v Evropě (v Hamburgu) dá denně max. 750 kg H2, stála 6 milionů €, čekám tedy, že těch 12 v ČR bude standardních, tzn. s kapacitou 250-350 kg H2/den. Berme průměr 300 kg a trochu vysněné vytížení 80 %, tedy 250 kg denně/1 stanici -> 3000 kg denně celkem pro ČR. 1 kg vodíku nahradí přibližně 5 litrů nafty, tedy ekvivalent 15 tisíc litrů nafty pro celou ČR denně. Takže super, úžasných 300 aut si může denně dotankovat plnou. Ale pozor, ať tam nepřijedou dva kamiony, jinak si budete muset počkat do druhého dne.
          Tenhle kolotoč nesmyslů, ohromných peněz a dotací (OK, většina půjde z EU, ale i tak) ale má při úspěchu jen a jen poražené – výsledkem může být pouze to, že lidé budou jezdit za větší peníze než v benzínu (ekvivalent spotřeby cca 10 l/100 km), tankovat na pár místech někde v tramtárii a elektřinu stejně budeme z 50 % vyrábět v uhelkách a bude jí potřeba 3,5x tolik, co do elektromobilu (spotřeba vodíkových stanic je 65 kWh/1 kg H2).
          Snad jsem vám objasnil mé důvody dostatečně a třeba s k nám „haterům“ jednou také přidáte :).

          1. A dotace do EV a OZE nevadí? To je trochu unfer pohled. Já
            A dotace do EV a OZE nevadí? To je trochu unfer pohled. Já jsem třeba taky proti dotacím, to jste uhodil u mě hřebíček na hlavičku. Být po mém, tak jakékoliv dotace omezím, jen na malý počáteční startovací impuls, pro probuzení trhu. A dál ať si na sebe danná technologie vydělá, ať se pak prosadí na volném trhu. Jsem maximálně pro to, nastavit daňovou úlevu DPH na určité „eko“ věci. Třeba u těch OZE od zelených „dobroserů“ jsou krásný příklad s umělým ohnutím trhu, odstavováním čistých, funkčních jaderek a nahrazení drahými nestabilními OZE bez zálohy, která se pak musí hasit plynem s uhlím. A co by nakonec pro FVE a energetiku stačilo? Prostý nárust cen za energie a pokles cen AKU a panely. Každý kdo umí trochu počítat si sám zhodnotí, jestli se mu to vyplatí, nebo jestli si FVE zřídí třeba pro radost. Opět podpora max. sleva na DPH na panely a aku-sám bych uvítal pro rozšíření svojí mikro FVE :-).Od E-on/Čez zase zrušit tu blbost nulových přetoků a vůbec ohlášení připojení. Co si kdo dělá ve svých rozvodech, je snad každého věc. Jasně cpát několik kW do sítě bez ohlášení je prasečina, ale cca 100mA snad neva. Jen to zbytečně prodražuje zapojení. Lidi to stejňe začnou postupně načerno paralelně připojovat k síti. Norsko a dotace na EV a brutální zdanění spalováku taky fér? Třeba aspoň část benzíňáků lze předělat na ekologičtější LPG, dále i to CNG se vlastně taky bez většího humbuku pomalu prosazuje a co pro plyn stačilo daňová úleva a napomoct s budováním plniček. To samé si představuji pro vodík, úlevu DPH a klidně dotace pro plničky jednu na okresní/krajské město. Dál ať se stará trh. A nepopírám smysl EV to né. Zase ať si každý zhodnotí a spočítá co se mu vyplatí. Na poskakování po městě, krátkém okolí a vlastní 16A zásuvkou, nejlepe s lehkou výpomocí FVE, to může i dávat smysl, ale netvařte se, že nahradí plnohodnotné auto. Tady bych viděl třeba úlevu v DPH při nákupu EV. Přiznejte si však, že pokuď nedojde k super-hyper-mega revoluci v bateriích, tak v současné podobě nemá líthium pro náročnější užití, šanci konkurovat v masovém měřítku, ani tomu sto let starému vynálezu. A jakékoliv násilné zdanění spalováků a zavedení přemrštěných pokut, povede zas jenom ke zdražování os. aut, zbytečnému zdražení služeb. Vůbec všechno tohle umělé ohýbání trhu dotacemi, se zatím moc neosvědčilo. Německo má rozdrbanou energetiku, drahou „jaksviňa“. Navíc emisně si za ty prachy moc nepomohli. Nebo koupit si v Norsku (nejen tam), běžné auto je finanční sebevražda. A proti tomu jsem zase já, omezení osobní svobodné dopravy ve jménu pseudoekologie.
            Netvrdím však, že auta musí zbytečně smrdět. Třeba VW a podvody s emisemi se jim teď spravedlivě vrací. Dlouho prděli na hybridy,LPG,plyn, aku.. tlačili nic než diesel-diesel über alles a ted neví pomalu co vyrábět. Opět trh se i po umělém zdražení benzínu se spotřební daní opět aspoň vraci k benzínu a alternativám.
            Aby jsme v Evropě nedopadli tak, že nás přes všechny dotace, pokuty a omezení, nakonec koupí napokraji krachu Čína a udělá z podniků zdroj levné síly. Jak to říká ten vtip, když to funguje zdaň to, když to přestane fungovat dotuj to.

            1. Německo má rozdrbanou energetiku – haha má jí tak
              Německo má rozdrbanou energetiku – haha má jí tak rozdrbanou, že německé rozvodné závody vykupují veškerou elektřinu od malých výrobců za normální cenu ,
              ČEZKO nemá rozdrbanou energetiku – haha místní ovce nemůžou do sítě cpát ani 100mA, čez to má všechno dobře ošéfované a není mu líto instalovat drahé elektroměry které těch 100mA změří každých 15minut a kdykoli si pokutičkou pro čezké tydýty vylepší svůj zisk
              a to už ani nezmiňuji novou vychytávku co chystá čezký operátor trhu s elektřinou (OTE) , nedodáš výkaz o vyrobené elektřině do 15dnů nedostaneš ZAPLACENO, takže si celý měsíc vyráběl ZADARMO pro ČEZ,EON,PRE, to že může nastat milion situací kdy se můžete opozdit (rozbitý elektroměr, zdravotní problémy atd) NIKOHO NEZAJÍMÁ,
              už jen čekám kdy slušným pracujícím lidem rupne poslední žilka v hlavě vezmou brokovnici a upustí páru v papiňaku

              jinak samozřejmě dotace jsou prasárna, ovšem o skrytých dotacích co se valí desítky let do JE, uhelek atd, nikdo moc nemluví protože ty skryté dotace se blbě matematicky vyjadřují, takže za mě osobně když bych si mohl vybrat raději dotace do věcí co v první řadě chrání živé organismy (včetně lidí), akorát netuším jaký přínos má např. stavba hotelů, golfových hřišť za evropské dotace (asi to snižuje stres u těch pár mocných lidí co to využívají)

                1. co je to úspěch? já to nevím,
                  nadávají Helmuti na to že

                  co je to úspěch? já to nevím,
                  nadávají Helmuti na to že mají drahou elektřinu? nadávají na německé „čezy“ že jim hrozí sankcemi za neoprávněné dodávky elektřiny v řádech mA? nadávají na svojí vládu že je stresuje blackouty v důsledku hromadné produkce z OZE? nadávají na to že odstavují stabilní bezpečné ekologické JE? nadávají na „německé solární a větrné barony“? nesnažme se vůbec porovnávat čezko vs Německo, Helmuti mají zcela jinou mentalitu než český Pepíci
                  v čezkém bordelstánu jsou OZE na černé listině a nic na tom nezmění ani ta trapná reklama čezu s typickým čezkým pepíkem na instalaci FVE co běží v televizi
                  mě osobně rozhodně více vyhovuje německá energetika než ta zkurvená korupcí prolezlá čezká energetika (vzhledem k tomu že používám obě dvě elektrické sítě mohu velice dobře porovnávat)

    2. Vodík není schopný celkově nahradit benzín/naftu z
      Vodík není schopný celkově nahradit benzín/naftu z důvodů:
      1) Potřeba elektřiny při 100% nahrazení v ČR
      baterie: +20 TWh (+33 %) vs. vodík: +70 TWh (+100 %)
      2) Infrastuktura
      baterie: nabíjecí stanice s 10 rychlonabíječkami cca 10 milionů korun -> nahrazení 3000 čerpacích stanic = cca 30 miliard.
      vodík: 1 čerpací stanice schopná dodat 1000 kg H2 denně více než 100 milionů korun -> nahrazení 3000 čerpacích stanic = více než 300 miliard
      3) cena jízdy
      baterie: od 0,35 Kč/km (14 kWh/100 km a dobíjení doma 2,5 Kč/kWh) po 2,5 Kč/km (jízda Teslou po dálnici 25 kWh/100 km a nejdražší nabíjení za 10 Kč/kWh).
      vodík: Toyota Mirai 1 kg H2/100 km a cena 1 kg vodíku 10€=260 kč -> od 2,6 Kč/km po 4 Kč (větší auta a dálniční rychlosti).
      4) budoucnost
      baterie: neustálé vylepšování kapacity kWh/kg(l), již teď technologie na dojezd 1000 km, do budoucna pevný elektrolyt, rychlejší nabíjení, ještě větší dojezd.
      vodík: nedá se moc škálovat, již teď jsou dvě 700 bar nádrže v autě ažaž, fyzikální limity nedovolují o moc více.

        1. Vycházel jsem z analýzy
          Vycházel jsem z analýzy zde:
          http://fsec.ucf.edu/en/publications/pdf/fsec-cr-1986-14.pdf
          „And the cost will continue to decline at a slower rate and reach $3200 per kg/day at 2025“, tedy $3,2M za 1000kg/den.
          Cena bude klesat, ale stejně tak i cena nabíjecích stanic. Jen tak pro představu nejvýkonnější vodíková stanice na světě dává 1000 kg H2/den a nádrž jednoho kamionu pro dojezd 1200 km má zhruba 100 kg, takže když si tam každé 2,5 hodiny pojede natankovat plnou jeden kamion, tak mají ostatní smůlu. Prostě ať se na to koukám z jakékoli strany, tak nevidím ve vodíku budoucnost (ani přítomnost).

    3. H2EV není nic jiného, než elektromobil s vodíkovým
      H2EV není nic jiného, než elektromobil s vodíkovým extenderem. Baterii potřebuje stejně, protože Fuel Cell zatím nedokáže dodat potřebný špičkový výkon. Kromě to ho je potřeba rekuperovat, jinak se dojezd velmi sníží. Nakonec budou PHEV plug-in hybridy a H2 hybridy (PH2EV) v úplně stejné škatuli. Prostě je to jen další možnost, jak prodloužit dojezd extenderem.
      S lithiem problém ani tak není, spíš je problém trochu kobalt, ale pracuje se na tom.

  4. Absolutně nechápu,
    v posledních 2 měsících jsem měl tu

    Absolutně nechápu,
    v posledních 2 měsících jsem měl tu čest slyšet stejný názor při debatě s výše postavenými techniky ve firmách Bosch a Siemens. Né že bych chtěl nějak paušalizovat, jen jsem si mylel že vedoucí technik v německé firmě má mít techické myšlení a trošku přehled. Stačí říct : a co účinnost palivového článku, životnost PČ.; zdroj, cena a účinnost procesu získávání vodíku a zůstanou na Vás němí čumět dokud neopustíte bránu společnosti..

        1. To není z mojí hlavy. Mám to od Hanse Roslinga. Vřele
          To není z mojí hlavy. Mám to od Hanse Roslinga. Vřele všem doporučuji jeho prezentace o populační dynamice a věcech, které ovlivňují porodnost, apod. V jedné prezentaci právě ukazoval výsledek toho co „vědí“ profesoři z top švédské univerzity o světě.

    1. Siemens ani Bosch do vodíku neinvestují, spíš půjde o
      Siemens ani Bosch do vodíku neinvestují, spíš půjde o matoucí PR vlnu šířenou manažery, která má pozdržet možnou konkurenci hlavně v elektromotorech a kontraktech na suroviny, dokud se v roce 2020 jasně masově neukáže, že to pak naráz pochopí úplně všichni, elektorautomobilové tsunami.

      1. Jestli Vy jste nebyl mezi těmi zanícenými hračičky, co
        Jestli Vy jste nebyl mezi těmi zanícenými hračičky, co fakt rozumí jen vymazlené technice, ale ne ekonomice. A pak se vztekají, že jimi sestrojenou božskou věc ti pitomci z ekonomického nechtějí dát do výroby. Když je tak úžasná. 🙂
        Prostě každý jsme profesně nějak postižení.

    1. Přesně tak, ty top manažeři co berou ohromný prachy za to
      Přesně tak, ty top manažeři co berou ohromný prachy za to že kormidlují firmu správným směrem a včas vycejtěj možnou disrupci v minulosti naprosto selhali a způsobili potopení a krach vlastní firmy nebo celých odvětví. Je to banda zabedněnců co nechce žádnou změnu a má jen strach, že jim někdo ustřelí prdel. Těch se ptát na budoucnost je naprosto zcestné neboť vám akorát vyklopí jen svá zbožná přání hojně prosolená slovy jako lídr a fjůčr. S těma jejich motivačníma agitkama můžou jit akorát tak do zadele :)))

  5. Vodíková budoucnost je velmi vzdálená 100-200let. Drahá a
    Vodíková budoucnost je velmi vzdálená 100-200let. Drahá a nedostupná
    infrastruktura. Věřím, že budoucnost má auto s pohonem jako má BMW i3 REX. Baterie s dojezdem cca 60-120km a generátor na CNG, Propan-butan, ethanol…..benzín…. nebo cokoliv. Nastavit software aby taková auta po městech jezdila primárně na elektřinu není již dnes žádný problém. Proč bych měl tankovat vodík někde v centru města, když na všechno ostatní tu infrastruktura existuje napříč celým kontinentem??
    Viděl někdy někdo crast test auta na vodík??

  6. Asi se těch managerů nikdo nezeptal, jestli jim nevadí, že
    Asi se těch managerů nikdo nezeptal, jestli jim nevadí, že budou kupovat auta dvakrát dráže a platit stejně jako za benzínový provoz. Státu se to líbí, protože bude moci vybárat pěkně daně a dodavatelé plynu a ropy taky tleskají, to je partička nerozlučná.

Napsat komentář