Korejští vědci představili termoelektrický nátěr, který přemění teplo na elektřinu

Jan Grohmann - 22 Prosinec 2016

Korejští vědci z národního výzkumného institut v Ulsanu (UNIST) vyvinuli unikátní termoelektrický generátor. Má podobu jemného filmu, který se dá aplikovat na téměř jakkoliv členitý povrch. Možnosti využití jsou značné, včetně automobilového průmyslu. nátěry aut by mohly v budoucnosti vyrábět elektřinu

V budoucnosti bude umět vyrábět elektřinu také povrch aut nebo jednotlivých komponent
foto: PixelLightMedia, licence public domain

V současné době představuje odpadní teplo přibližně 60 % veškeré celosvětové spotřebované energie. Celosvětově lidstvo ročně spotřebuje 104 426 TWh energie (ropa, plyn, uhlí, jádro, biomasa, obnovitelné zdroje, atd.). Pro porovnání - jaderná elektrárna Temelín ročně vyrobí 14 TWh elektrické energie.

S teplem se ve velkém plýtvá v automobilovém průmyslu. Většina spalovacích motorů má účinnost 15 až 20 %, a horní hranice ocelových motorů leží na úrovní 37 %. Špičkové poslední speciály (a patřičně drahé) motorů Formule 1 vyrobené z “exotických” materiálů mají účinnost až 47 %.

SolarStratos

Klasické termoelektrické generátory jsou neforemná a robustní zařízení. Jihokorejský termoelektrický film sice není tak účinný, ale dá se aplikovat na celý povrch.
foto: UNIST

Většina energie u spalovacích motorů se ztrácí v podobě tepla. Auto ale přijímá tepelnou energii i jinak - rozpálená černá karosérie auta může dosáhnout na přímém letním slunci teploty až 95 °C.

Teplo motoru i teplo karosérie bude možné v budoucnu přeměnit na elektrickou energii díky nové generaci termoelektrických (TE) článků. Právě speciální TE film korejských vědců lze nanést například na karosérii auta, na výfukové potrubí nebo na ocelovou konstrukci spalovacího motoru.

Film obsahuje polovodič tellurid bismutu, který je často používán v TE materiálech. Speciální postup výroby fixuje jeho částice v TE filmu dohromady. Film se jednoduše nanese na povrch a pak se zahřívá na vysoké teploty po dobu 10 minut, což zvyšuje jeho hustotu a umožňuje účinnější přeměnu tepelné energie na elektrickou energii.

termoelektrický film

Díky své tekuté formě lze termoelektrický film nanášet na jakýkoliv povrch.
foto: UNIST

Testy ukázaly, že zařízení natřené TE barvou vykazují výstupní výkon 26,3 mW/cm2. Tato hodnota je srovnatelná s běžným TE materiálem. Je také výrazně lepší než všechny ostatní TE prvky na bázi barev a past.

Připomeňme, že výkon TE generátoru není dán velikostí teploty, ale rozdílem teplot (teplotním spádem) na obou stranách TE generátoru. Právě díky rozdílu teplot polovodičový materiál generuje napětí (tzv. Peltier-Seebeckův jev).

Technologie jihokorejských vědců bude zvláště užitečná při zachycování tepla ze stěn a střech budov v letních měsících. TE film lze samozřejmě použit pro automobily a lodě - především s hybridním pohonem. Zachycená energie může pohánět elektrické přístroje a šetřit baterie i výkon motoru.

“Náš termoelektrický materiál může být nanesen na jakýkoliv zdroj tepla, bez ohledu na jeho tvar, typ a velikost,” uvedl profesor Jae Sung Son, vedoucí projektu. “Půjde o zcela nový typ obnovitelného zdroje elektrické energie.”

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co koroze způsobená procházejícím proudem nebo budoucí opravy karosérie a laku? Jak řekl technický ředitel Fordu, auta se ubírají směrem, že jejich cena díky složitosti neustále poroste a udržet je ve funkčním stavu víc jak 10 let nebo často kupovat nové bude nad finanční možnosti většiny obyvatel.

To mluvil asi hlavně vo spalovákách.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Určitě daleko lépe dostupné (technologicky+ekonomicky) bude pokrýt největší části karoserie (střecha, kapota...) fotovoltaickými články.
Než tímto termoelektrickým nátěrem.

Obrázek uživatele Jackup

Jen nějak získat ten tepelný spád, že? Ano, jedna strana se zahřívá, ale druhou musím chladit, aby to mělo nějaký účinek... Kdo si někdy hrál s peltierovým článkem asi chápe...

ale tudy cesta asi nevede...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja bi som tým natieral zadnú stranu otovoltaickych panelov

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Termoelektrický nátěr !! to je věc, a honem za Elonem at se vysr na tunely a zařídí novou lakovnu ;)

Tak schválně uslyšíme o tom ještě někdy?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vzhledem k tomu že i nissan do svých elektroautíček nešoupne větší baterky ikdyž dávno mohl jen proto aby se spalováky nadále prodávaly a ropák nedržkoval, je použití termoelektrickýho nátěru z říše snů ;) Vše řídí politika soudruzi ;) Technologie dávno jsou, ovšem zavřený v trezoru :)))

Obrázek uživatele honza.t

Jestli to bude nákladné jako
https://cs.wikipedia.org/wiki/Peltier%C5%AFv_%C4%8Dl%C3%A1nek
Tak to bude jen okrajová záležitost .

První aplikaci TEG předvedlo BMW v roce 2008,systém instalovaný ve výfukovém potrubí měl výkon zhruba 200 Wattů.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/fyzika-v-praxi-podle-bmw-parni-turbiny-a-elektrina-z-tepla-p3a-/automoto.aspx?c=A110911_225827_automoto_vok

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Další hoax na příští dvacetiletí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak tak, hoax. Ale co taky čekat jiného na stránkách, přinášejících hlavně senzace, neověřené informace a převzaté PR články.

tohle by mohlo zajimave fungovat coby silnicni nater, pokud to bude dostatecne porezni, mechanicky odolne a s dostatecnym gripem pro pneumatiky, mohli by silnice slouzit jako elektrarny, zaprve je tam teplo vytvarene diky pocasi, a zadruhe je tam teplo vytvarene trenim :)

pri tehle ucinnosti jakou uvadej by to celkem sfouklo i fotovoltaicke panely, natre se tim strecha a voala mame strechu vyrabejici elektrinu :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Se tam párkrát projede kamion a zabrzdí se na tom a je to vřiti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A v Tesla Solar roof nemaj co žrát :).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže když si to nastříkám na kovovou střechu tak dostanu kolem 263W na metr čtvereční? OK pár kýblů té břečky by se šiklo, ale pár mega jim za to taky nedám. Aby to nespláchl první kyselý deštík.

Ve vasem vypoctu nemate zohledneny tepelny rozdil mezi teplou a studenou stranou. Ten udaj take chybi v clanku. Zrejme ten co ho psal nepochopil vyznam. Uvadenych 26,3mW/cm2 muze byt treba pri rozdilu teplot 1000 Kelvinu. Nebo 100, nebo kdo vi kolika. Vase strecha bude nabizet odhadem max. delta 30 Kelvinu. To vam vystaci mozna na malou LED lampicku :-(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ze to je hovadina tu uz vsichni davno vime,ale dik, ze jste si dal praci.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online