Budoucnost dopravy: bez řidiče i bez benzínu

Auta bez řidiče jsou další velká věc hned po elektromobilech. Ví to Google, Volkswagen a vlastně i všichni ostatní. Ví to dokonce i Evropská unie. Už od dubna 2011 testuje elektrické auto bez řidiče na letišti Heathrow v Londýně.

PRT neboli Rychlou osobní dopravu už v Heathrow vyzkoušely stovky tisíc lidí
foto: ULTRa

Letiště v Londýně tak díky svému automatizovanému elektrickému jezdítku nabízí pohled do budoucnosti osobní dopravy. Lidé nejen v EU jsou dnes frustrováni z každodenních zacpaných silnic, po kterých se plouží z a do města s obrovskou ztrátou času. Jeho obyvatele pak obtěžuje hluk a smrad.

Mezi parkovištěm a Terminálem 5 londýnského letiště Heathrow můžete zakusit jaké by to bylo, kdyby auta nesmrděla, nehlučela a navíc v nich nemusel sedět řidič. Malé “pody” zvané “ULTRa” nahradily starodávné dieselové autobusy, které pendlovaly mezi terminálem a parkovištěm nehledě na obsazenost.

Čtyřmístný pod, kterých je celkem 21, si zavoláte právě tehdy, když potřebujete. Dokážou jet rychlostí max. 35 km/h a na 3,8 km dlouhé cestě se navigují pomocí speciální optické navigace na silnici. Náklady na šestiletý vývoj heathrowského systému se vyšplhaly na 30 mil. liber.

Představa je taková, že právě takováhle jednoduchá vozítka (obecně označovaná jako PRT – Personal Rapid Transit) by mohla velice dobře posloužit jako propojení světových letišť a městských center, nádraží nebo jiných klíčových bodů.

Automatická “kyber-auta” na Heathrow jsou jádrem výzkumného projektu CityMobil Evropské unie. Jeho cílem je dát dohromady experty z celé Evropy a vyvinout zcela nové formy městské dopravy.

Ty by pak měly nahradit osobní auta a autobusy vozítky, která budou k dispozici nma vyžádán, případně polo-automatickými hybridními autobusy, které dokážou využít např. tramvajové troleje (ale zároveň budou mít i spalovací motor).

“Ukázali jsme, že takové vozy jsou technicky zvládnutelné,” komentuje londýnský projekt Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, což je jeden z 29 partnerů projektu CityMobil. “Během následujících let očekáváme, že počet těchto systému se v Evropě bude postupně zvyšovat,” dodává.

Do projektu CityMobil spadají také nové hybridní autobusy, které jsou v provozu v přímořském městečku Castellón ve Španělsku. Autobusy zde spojují univerzitu s parkem v centru města a jsou poloautomatické. Většinu cesty se dokáží řídit samy, pouze v případě pohotovosti může řidič využít volant k zásahu.

tisková zpráva

6 Comments on “Budoucnost dopravy: bez řidiče i bez benzínu”

  1. Doprava nákladu bude vždy
    Doprava nákladu bude vždy větší než doprava osob (myšleno v objemu). Ale bude skvělé, až se i nákladní (třeba) lodní doprava zefektivní a automatizuje.
    Potenciál využití vidím i v automaticky řízených tramvajích, možná i vlacích.
    V osobní automobilové dopravě však vždy bude potřeba řidič, protože zákeřné černé kočky brání vytvoření automatu 😉

Napsat komentář