Britské ministerstvo dopravy odráží kritiku investic do elektromobility

Britská vláda se v tomto roce chystá investovat 37 milionů liber do celostátní sítě nabíjecích stanic pro elektromobily. Nejnovější statistiky však ukázaly, že ani ty současné stanice se téměř nevyužívají. Toho si pochopitelně všímají občané.

Dobíjecí stanice Elektromotive Elektrobay společnosti EDF v Británii, Brooklands, Surrey
foto: Owain.davies

Nedávný průzkum ukázal, že samosprávy ve Velké Británii dosud utratily 7,2 milionu liber na infrastrukturu nabíjecích stanic, ale mnoho z nich je jen velmi zřídka využíváno. Pouze třetina ze všech dobíječek je využívána více než jednou týdně a jedna šestina nebyla použita během tohoto roku ani jednou.

Norman Baker z ministerstva dopravy však kroky vlády bránil. Pro Express Online uvedl, že motoristé musí být trpěliví a novým technologiím je třeba poskytnout čas na adaptaci. Baker, pod kterého spadá agenda autobusů, taxislužeb, cyklistiky a parkování, doplnil, že důležité je začít jako první právě s instalací infrastruktury, což motoristy motivuje k nákupu elektrického vozidla efektivněji, než kdyby se vláda pouštěla do bezhlavých dotací na samotná vozidla.

„Nemá smysl kupovat vůz, pokud jej řidič nebude mít kde nabít. Nikdo by si také koupil DVD, pokud by neměl k dispozici DVD přehrávač,“ vysvětlil liberálně demokratický politik.

Baker také oznámil, že byli vybráni první příjemci dotací z fondu pro samosprávu, nemocnice a železniční společnosti, který má za cíl pomoci s financováním instalace nabíječek ve frekventovaných místech, jako jsou parkoviště.

Tento fond nabízí až 37 milionů liber. Příspěvek v řádech statisíců obdrželi např. dopravce Transport for London, vysokorychlostní železnice East Coast Main Line nebo společnost NHS působící ve zdravotnictví.

Jako příčinu poměrně nízké poptávky po elektromobilně označují v Británii i vysoké ceny samotných elektrických vozidel – dnes jich ve Spojeném království jezdí pouze 4100. Pro pořádek uveďme, že např. nově představený BMW i3 bude ve Velké Británii v prodeji od listopadu, a to za cenu asi 26 tisíc liber.

Baker vidí v elektromobilitě klíčový element vedoucí ke snižování emisí uhlíku. Vládní plány také počítají s tím, že postoje a zvyky obyvatel na ostrovech se ještě změní a cena elektromobilů poklesne. „Bude to ještě běh na dlouhou trať. Naše cesta, kdy se snažíme z nafty přeorientovat na vodík a elektřinu, může trvat ještě nějakých 20-30 let,“ uzavřel poslanec britského parlamentu.

tisková zpráva

Napsat komentář