Britská armáda testuje “pseudodružice” Zephyr-S

Jan Grohmann - 25 Srpen 2016

Britské ministerstvo obrany v rámci testovacího programu objednalo již třetí výškový solární dron Zephyr-S od společnosti Airbus. Britská armáda chce v budoucnu podobnými stroji doplnit nebo dokonce nahradit vojenské satelity.vesmír

Zephyr-S je vyroben z lehkých uhlíkových vláken. Hmotnost letadla je tak pouze 62 kg.
foto: Airbus

V rámci dlouhodobého kontraktu mezi britským ministerstvem obrany a firmou Airbus v hodnotě 12,8 miliard liber britská armáda testuje výškové solární drony Zephyr-S. Tato nová kategorie letadel je označována jako vysoko letící pseudosatelity HAPS (High Altitude Pseudo Satellite).

“Zephyr je špičkový, rekordy lámající kus vybavení, který je schopen konstantně a spolehlivě shromažďovat informace nad rozlehlými oblastmi v mnohem větším měřítku, než bylo možné kdykoliv předtím,” uvedl k nákupu třetího stroje Michael Fallon, ministr obrany Velké Británie.

“Jsou součástí (Zephyr-S - pozn.red.) našeho plánu pro silnější a lepší obranu, opírající se o každoročně stoupající obranný rozpočet. To znamená více lodí, více letadel, více připravených vojáků, lepší vybavení pro speciální síly, více peněz pro kyberbezpečnost - to vše kvůli rostoucím hrozbám pro naši zemi,” komentuje nákup dronů a současnou “renesanci” britské armády Fallon.

Zephyr-S je nejmenším letadlem kategorie HAPS společnosti Airbus. Letadlo váží 62 kg a dokáže létat ve výšce až 21,5 km (výškový rekord) pod dobu 45 dní. Maximální rychlost je pouze 56 km/h. Rychlost letadla však není podstatná, protože Zephyr-S funguje spíše jako geostacionární satelit (udržuje se nad jedním místem povrchu Země), než klasické bezpilotní letadlo.

Testování letadla Zephyr-A

V výšce kolem 20 km letouny již neovlivňují rozmary počasí. Navíc je zde nízká teplota vzduchu a tenčí vrstva atmosféry – optimální podmínky pro fungování solárních článků pohánějící letadlo.

Díky nízké užitečné hmotnosti 5 kg je Zephyr-S určen především jako komunikační relé. Díky své výšce dokáže přenášet informace mezi místy vzdálenými od sebe až 1000 km. Navíc drony Zephyr-S dokáží komunikovat mezi sebou a výrazně tak zvyšovat dosah přenosu informací.

Podobnou vlastnost ocení například speciální jednotky, které tak mohou být neustále ve spojení s velením nebo s dalšími jednotkami.

Přesto lze i Zephyr-S vybavit lehkou kamerou s velkým rozlišením. Airbus testoval kameru (denní i noční) schopnou z 20 km pořizovat snímky s rozlišením 15 cm nebo pořizovat (a přenášet) živé video.

Testování dronu Zephyr-S britskou armádou potrvá až do příštího roku. Následně se Britové rozhodnou, zda stroj zavedou do výzbroje, případně se podívají po výkonnější verzi Zephyr-T s nosností 20 kg (a stejnou výdrži ve vzduchu) nebo dokonce po úplně jiném výrobci.

Zephyr-S pohánějí elektrické motory - ty přes den získávají elektrickou energii ze zmíněných solárních článků. Přes den solární články rovněž dobíjejí baterie, které pak pohánějí letoun v noci.

Letadla jako Zephyr-S nebo Zephyr-T jsou však jen prvními členy v rodokmenu zcela nové generace solárních pseudosatelitů HAPS. Po celém světěřada týmů pracuje na výškových solárních letadlech schopných ve velkých výškách létat měsíce či dokonce roky.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

1984

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


VOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationSleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live