Británie chce v roce 2035 zakázat prodej fosilních aut

V roce 2035, o pět let dříve než byl původní plán, chce Británie ukončit prodej benzinových a naftových aut a dokonce i klasických hybridů.

Výroba aut v Britániie minulý rok klesla o 14 %. Automobilový průmysl tím reaguje na aktuální Brexit a to, že hrozí, že se Británii nejspíš s EU nepodaří uzavřít dohodu. Nissan byl rozhodnut svou britskou továrnu v Sunderlandu uzavřít už po úspěšném hlasování o Brexitu v roce 2016, odradil ho od toho až zásah a písemný příslib podpory britské vlády. Jenže hrozící odchod bez dohody by byl pro továrnu, která vyváží 55 % produkce do zbytku EU, smrtící. Nissan proto výrobu v Sunderlandu znovu přehodnocuje.
foto: Nissan

Británie se chce do roku 2050 stát uhlíkově neutrální zemí. Stejný cíl má také Evropská unie. Británie původně uvažovala o zákazu prodeje spalovacích vozů v roce 2040, ale to se nyní mění.

Britská vláda chce novým oznámením bezesporu také částečně odvést pozornost od nedávného Brexitu a jeho následků. Zpráva vyvolala samozřejmě ostré reakce v automobilovém průmyslu, který opět tvrdí, jak je něco takového nemožné a nebezpečné, jak se bude propouštět apod.

Přitom původní plán počítal s pouze o pět let pozdějším zákazem! Rok 2035 dokonce ani zdaleka nepatří k nejambicióznějším plánům. Německo uvažovalo o podobném zákazu už pro rok 2030, Norsko ještě mnohem dříve.

V roce 2030 chce prodej fosilních aut zakázat také Dánsko a Irsko. Prodej elektromobilů minulý rok přitom v Británii poskočil o plných 144 %. I tak ale tvořily pouhá 2 % celkových prodejů (hybridy 8 %).

80 Comments on “Británie chce v roce 2035 zakázat prodej fosilních aut”

  1. No za minutu dvanáct, ale bravo – moc jim to přeji, a
    No za minutu dvanáct, ale bravo – moc jim to přeji, a závidím zároveň. To tady u nás v řepkolendu si o nějakém termínu můžeme nechat jen zdát. Nás nechaj ve jménu ekonomického růstu a prosperity klidně dýchat všechny ty karcinogeny do nekonečna. Pardon – do nekonečna ne – jen do předčasné smrti aby jsme náhodou nezatěžovali státní kasu nárokem na důchod.

      1. I kdyby ty uhelky a plynovky musely kompenzovat nejake
        I kdyby ty uhelky a plynovky musely kompenzovat nejake vypadky, stejne to bude minimalne 75% bezemisniho provozu behem roku. Vyroba FVE se da docela dobre predpovidat a ty tepelne elektrarny muzou byt studene. A tu a tam se proste nahodi jako v nemocnici nouzovy dieselagregat pri vypadku site. Podobny pripad mame i doma. Skoro cely rok jime cerstve potraviny akorat kdyz je casovy pres nebo jine vyjimky, tak koupime nejake polotovary z mrazaku. Nebo grilovane kure. Takovy mix je trvale udrzitelny, nebo ne?

        1. Nevim z ceho vychazi vase predpoved 75%.
          Jen na rychlo vezmu

          Nevim z ceho vychazi vase predpoved 75%.
          Jen na rychlo vezmu rozlozeni produkce modelove FVE behem roku
          https://www.nazeleno.cz/kolik-elektriny-vyrobi-fotovoltaicke-panely/

          Prelozim pres rozlozeni spotreby a nadimenzuju tak aby v nejproduktivnejsim mesici cervenci vyslo 100% pokryti spotreby s FVE.

          Pouziju nasledujici rozlozeni spotreby
          https://www.nazeleno.cz/jak-se-meni-spotreba-elektriny-behem-dne-i-celeho-roku/

          No a vysledkem je, ze kdyz pocitam ze veskera elektrina vyprodukovana FVE je BEZEZTRAT spotrebovana v danem mesici BEZ ohledu na denni/nocni spotrebu , tak behem roku pokryjeme limitne 45%. Kdyz k tomu pricteme ztraty akumulaci na noc a na dny, kdy tolik nesviti tak budeme optimisticky maximalne na tretine.

          Krom toho uhli nelze dlouhodobe provozovat v rezimu back-up, protoze kdyz zivite uhelku, tak musite zivit tezbu uhli a davejte hornikum penize jenom, kdyz nesviti ze 🙂

          U plynovek je to lepsi, ale porad plati, ze dlouhodoba odstavka ma dramaticky vliv na jejich ekonomiku. Vysledkem je dramaticky rozdil v cene denniho a nocniho proudu, coz bude mit za nasledek to, ze noc se bude muset platit ze zisku FVE pres den a rentabilita provozu FVE pujde jako sekera ke dnu.

          Porad plati, ze bez poradne akumulace je vyhradni sazka na nevyzpytatelny OZE cisty hazard. V Australii uz vi sve.

          1. Kdyz uz jste si dal tu praci s rozlozenim na jednotlive dny a
            Kdyz uz jste si dal tu praci s rozlozenim na jednotlive dny a hodiny v roce, tak rozparcelujte i spotrebu behem tech hodin a zjistite, ze v noci neni zapotrebi tolik elektriny a tudiz je dobre ze FVE v noci nevyrabi. Uhli lze docela dobre skladovat treba i vic jak rok a tudiz muzou hornici chodit pravidelne do prace. Vse je vec organizace a take postoje. Kdyz se chce, lze udelat vic a kdyz se nechce, nejde nic. V Cezku se moc nechce a proto to zde nefunguje. Jinde to chteji a maji neco kolem poloviny z OZE. A slo by i lepe. Treba v DE porad plati maximum 52 GW FVE a vetrnne elektrarny jsou take dost omezovany. Asi uhelna lobby.

            1. Nevím, jak u vás doma, ale v normální domácnosti s
              Nevím, jak u vás doma, ale v normální domácnosti s elektromobilem v téhle roční době, to vypadá takto:
              přes den: lednička, nikdo není doma, max pračka, občas broukne tepelné čerpadlo, nahřejvá se voda
              večer: tepelné čerpadlo topí, všude se svítí, běží televize, pere pračka, běží suška
              noc: suška suší prádlo, myčka myje nádobí, elektromobil(y) se dobijí, občas broukne tepelné čerpadlo.

              Vychází mi, že taková domácnost nejvíc energie odebere v noci
              A i bez elektromobilu – od října do dubna naše domácnost nejvíc energie odebírá za tmy…s rozumnou baterkou bude šance to pokrýt, ale bez elektromobilu (ů). Pokud budeme mít elektrická auta, tak typicky budeme budeme dobíjet denně cca 20kWh, takže mi i s baterkou pobere FVE necelou polovinu spotřeby

              1. Najdete si typicky denni prubeh spotreby elektriny a uvidite,
                Najdete si typicky denni prubeh spotreby elektriny a uvidite, ze nejvic se potrebuje behem dne. V noci je elektriny prebytek a cena je nizsi. FVE, priroda a lidstvo maji stejny rytmus. JE se nasemu rytmusu nechteji/nemuzou prizpusobit.

                1. Typicky denní průběh spotřeby elektřiny je stejná
                  Typicky denní průběh spotřeby elektřiny je stejná ptákovina jako NEDC a WLTP. – už jen protože není rozparcelován na typy uživatelů

                  Jasně v noci je menší spotřeba elektřiny, protože řada fabrik nejede – nebo aspoň ne v plném provozu, ale zase tam nejsou elektromobily, které ten propad minimálně omezí jakmile se trochu víc rozšíří…
                  V domácnostech už je to prostě jinak – jak jsem psal, tím, že máme spoustu věci jako pračky s odloženým startem, myčky nádobí, tepelná čerpadla, tak se prostě energetické gro pro řadu domácností děje v noci..světla, televize a pc už do toho dneska tolik nemluví, protože jsou energeticky jinde, než před deseti lety.
                  Když budu v noci dobíjet elektromobil, tak je to pro domácnost úplně a definitivně opačně.. rozšířím taková zařízení, tak se celý poměr posune a FVE to nespasí…

                2. Jak už jsem napsal výše:
                  * jeden si EV do zásuvky na noc

                  Jak už jsem napsal výše:
                  * jeden si EV do zásuvky na noc dá nabíjet
                  * druhý si ho tam zapojí na V2G
                  => šul nul

                  Samozřejmě že záleží na poměru ale když řeknete že EV budou nabíjet tak řekněte i B.
                  Jasně že ne u nás v ČR, ale bavíme se stále teoreticky nebo ne?

                3. Na to bavit se teoreticky nikdy není a nebyl čas – to je pro
                  Na to bavit se teoreticky nikdy není a nebyl čas – to je pro ekology, politiky a akademiky. Mě zajímá jen lokálně schůdné a funkční řešení.. takže samozřejmě mě zajímá, jak to řešit v ČR a samozřejmě prvořadě mě zajímá lokalita, kde žiju.

                  Povídat si o tom, že někde výborně funguje elektromobilita a jak tady hnusně fungují spalováky je přece úplně k ničemu…protože v našich podmínkách jsou spalováky mnohdy jedinou možností ať už ekonomicky, infratrukturně, nebo z dalších důvodů. To samé říct, že je JE ptákovina – je snad u nás příležitost jiných zdrojů – že bychom splnili sen zelených a postavili přílivovou elektrárnu na Lipně?
                  A když dojde elektromobilu elektřina, tak půjdeme klepat na okna nejbližšího paneláku?

                4. Tak to napíšu jinak – chceme-li se bavit o lokálních
                  Tak to napíšu jinak – chceme-li se bavit o lokálních možnostech tak bych to shrnul do jedné věty „Je to v pr****.“

                  Aneb nesmíme-li se dívat tam kde to funguje a hezky si šudlat malé krůčky sami => žádné velké systémové změny nejsou možné.

                  Na druhou stranu, také právě proto je u nás EV nejméně ze všech okolních států – tedy se nabízí otázka proč tuto problematiku vůbec řešíte 😉

                  Žijeme v ČR a pokud se chcete bavit o problematice, bavme se teoreticky.
                  Protože nic jiného nám nezbývá a problémy rozvoje EV se nás týkají pramálo. Jaderky náš rozvoj EV rozdýchají po dalších 30-50 let. FVE jsou zabité (ze známých důvodů), takže tato problematika též nenastane.

                5. Ono to v pr.. není, jen se na tom musí makat, jenže říct,
                  Ono to v pr.. není, jen se na tom musí makat, jenže říct, co je problém a kudy tam, se tu nenosí, to se tu ječí….a uráží…se divím, že dneska trollíci ještě nevystartovali..

                  Tak jo, tak se tu bavte teoreticky…a otevřete si k tomu nějaké světlé výčepní…

                6. Jestli chcete řešit prakticky tak se bavme o tom co a jak
                  Jestli chcete řešit prakticky tak se bavme o tom co a jak udělat na svém baráku. Nebo na parkovišti vaší firmy. Nebo o osvětě starostů.

                  Na řešení koncepce JE musíte být politik nebo mít vliv v ČEZ. Všechno ostatní je o teoretizování.

                  Kde je (nebo může být) problém ví všichni (alespoň tady), o to bych se být vámi nebál.
                  Pokud máte pocit že existuje nějaký problém tak ho buď řešte sám nebo si sežeňte lidi co budou váš strach sdílet – zatím jste mě nepřesvědčil že rozšíření EV v ČR představuje jakoukoliv hrozbu pro JE a že FVE systémy nemá smysl budovat na lokální úrovni.

                  EDIT:
                  Celá tato diskuse vznikla když jste se snažil napasovat spotřebu svého baráku na koncepci energetiky a že FVE se do ní nehodí protože se v noci začíná zvedat spotřeba.
                  Tak až se noční spotřeba zvedne tak, že to začne být problém, pak to můžeme řešit. Třeba přeplánováním té pračky z noci na den, podporou nabíjení v práci, zastřešováním parkovišť solárními panely. Ale v současnosti žádný takový problém není. Nemáte co řešit.

              2. Ad větší spotřeba v noci – a proč mají jaderky v noci
                Ad větší spotřeba v noci – a proč mají jaderky v noci problém s odbytem?
                Teď nemyslím to že EV ještě nejsou rozšířené, ale je fakt že v noci prostě musíme zvýšit odběr nebo zrušit pár jaderek.
                Při zrušení jaderek je to jiná ale taková realita se dá prožít jen ve fázi REM.

                Z toho mi vyplývá že:
                * přes den je odběr větší
                * noční odběry fakt nikdo řešit nemusí, naopak musí se zvýšit noční odběr
                * bez EV ta vaše domácnost odebírá tak max do 10 večer ale co ta díra do 7. ráno (resp 12-06 pro extremisty) ?
                * a co takhle přizpůsobení se v rámci možností
                => vyprat večer jednu várku a odložit na noc sušku i druhou várku v pračce
                více pasivních technologií => stejný odběr čerpadla ve dne i v noci – to je stav v zimě ale co léto ? (a netvrďte mi že v létě klima odebírá víc než v noci 😉 )
                * ano, většina plánuje dobíjet v noci ale jde to i v práci a pak může nastat V2G že…

                A nakonec… jakýpak asi má domácnost odběr v noci aby tu telku a jednu pračku neutáhla pár kWh baterka (na co hned 20kWh).

                1. Ano přes den je odběr větší, nicméně znovu opakuji, že
                  Ano přes den je odběr větší, nicméně znovu opakuji, že trend je přesun gro spotřeby elektrické energie pro domácnosti ze dne na noc. S dobíjením to bude jen víc. O jaderky bych se v budoucnu nebál…co dobíjet mít budou ano teď je to problém, ale v době rozběhu firem 6 – 8 hod ráno, jaksi slunce moc nesvítí polovinu roku, takže FVE opět pro to nejsou řešením.

                  Nevím, jak moc rozumíte praní, ale obvykle se to nastavuje – večer dopere pračka a vyndá se sušička. Vyprané se dá do sušičky a spustí se – tzn bručí si to od těch desíti někam do půl jedné jedné, pak se to do rána sem tam převalí. Pračka se naloží s odloženým startem, aby někdy ve čtyři zapla, v šest je vypráno opět se prohodí… Když bych to nastavil podle svého denního režimu, tak ta díra prakticky není, protože by se dosušilo v půl jedné až jedné a ve tři už by nabíhala pračka – extrém nepovažuji vstávat v šest (to u nás vstávají děti), extrém je vstávat před čtvrtou.

                  Čerpadla samozřejmě běží dle požadavků jednotlivých pokojů jak v zimě tak v létě – například nejvyšší výkon klimatizace, když doma běží máme někde mezi osmou a desátou večer – což by bez baterky FVE opět nedávala.. tam je to tak do devíti a pak už je ráda, že je ráda

                  Nabíjet v práci znamená, že zaměstnavatel musí být nabíjení friendly – a nemyslím si, že zaměstnavatel u firmy 1000 lidí, když bude tam 250 aut, vytvoří jen tak na vlastní náklady dobíjecí infrastrukturu pro zaměstnance byť jen na 50 aut (navíc zaměstnanců) – udělá tak deset mít pro management a návštěvy a získání plusových bodů a hotovo…takže je nutné dalších dvacet let počítat s tím, že primární dobíjecí stanice se jmenuje zásuvka doma a dle toho se zařídit

                  20kWh – jsem napsal, denní pčepočet nájezdu aut na nutnost dobíjení – oprávněně přepodkládám, že nařízením EU budou BEV masivně rozšířeny dříve, než bude zajištěno všude adekvátní dobíjení a jediná jistota bude zásuvka v rodinné domě..

                  Samozřejmě FVE na domácí střeše je super, ideálně s rozumnou baterkou (zase co je to ta rozumná baterka – je limit barák na 24hodin, nebo barák na 12 hodin?, či na 8 nebo 48?)a ohřevem teplé vody, ale prostě to není finální řešení zvláště s elektromobilem a příkup ze sítě bude probíhat především v noci – jak by se dimenzovala pak baterka? Na plnou baterku elektromobilu?. Na to, aby se OZE staly jedinými zdroj energie paušálně to rozhodně není a hned tak nebude – už jen protože akumulační zařízení na to nejsou systémově dořešena. JE mají problém s odběrem z pohledu někoho, někdo jiný se zase chytí za hlavu, co s FVE, když naperou do sítě spoustu energie, ve chvíli, kdy se to úplně nehodí a nejde na to pravidelnou spotřebu dimenzovat stejně tak větrníky..nikdo nezaručí jak bude zítra svítit a foukat..

                2. Ad praní – já jsem vám jen přesunul jednu „zátěž“ na
                  Ad praní – já jsem vám jen přesunul jednu „zátěž“ na noc
                  (to byste měl být spíš rád – argument o větší zátěži v noci)
                  – vy perete ve dne a večer a sušíte večer a v noci
                  – přehodil jsem to na praní večer a v noci a sušení v noci a přes den
                  Energeticky a logisticky šul nul, jen jsou dvě akce v noci.

                  Trend přesunu na noc je správný, jen nechápu kde vidíte ten problém – EV v noci budou zatěžovat jaderky víc než podniky přes den?

                  Díru v denním režimu nemůžete statisticky brát per-barák jako že děti paří na PS4 do dvou v noci a vstáváte ve 4.
                  Per-člověk tam vždycky bude díra 6+ (proto ta poznámka o extremistech).
                  Tím chci říct že nemůžete brát zátěž 5ti lidí na plno od šesti do dvou do rána. Vždy ta zátěž bude v krajích jen o jednom člověkovi (tedy 1/5) například.

                  U té klimy popisujete opět stav současného baráku předpokládám (tzn v létě přijdete domů a teprve zapínáte klimu?). Co stav v baráku kde se ta klima tolik nezapotí ?

                  Já to vidím tak že se na to koukáte ze současného stavu a popisujete problémy budoucnosti.
                  Zkuste se na to podívat postupným vývojem i s budoucností v ostatních oblastech (zateplení, podpora nabíjení u práce…).

                  Nemohu se zbavit dojmu že proti sobě kladete nároky z budoucnosti s možnostmi dneška.

                  Viz poznámka o zaměstnavateli s 1000 lidmi (ke kterému každý dojíždí autem a ještě k tomu EV). Tomu já říkám postavit nesmyslný požadavek a ukazovat na něm jak to nefunguje a jak je to celé špatně.

                  Ad nařízení EU – to máte pravdu, ale jaksi vypouštíte ten fakt že v současnosti (a i v té vaší blízké budoucnosti) mají a budou stále jaderky mít problém s odbytem v noci.

                  Pleteme tu dvě témata (problematiku dobíjení a FVE) a podle toho to vypadá. Každopádně dost nespravedlivě slučujete obě problematiky k vypíchnutí něčeho co by nastalo kdyby se změna udělala přes noc a netrvala 20-30 let.

                  A také opomíjíte V2G. Dost zásadní.

                3. Jen to říká, že čím víc toho našoupeme na noc tím,
                  Jen to říká, že čím víc toho našoupeme na noc tím, víc má smysl stabilní zdroj energie a to FVE není..
                  Samozřejmě, že popisuju stav, co chci a současný….nejsem snílek z růžového obláčku…žiju teď 😀 a elektromobily proti vůli lidem taky tlačí teď..bez infrastruktur, zázemí..logiky…to bychom dopadli pořídit si BEV a nemít infrastrukturu atd… to by byl držkopád na hubu
                  když se podívám v práci, tak to s autama tam teď je, je to dva roky vybudované….když se rozšíří za pět let elektromobilita, myslíte, že tam někdo kopne? Nekopnce…nebude kde naíjet, takže V2G tam fakt nehrozí – a rozhodně V2G u aut dalších dvacet let nečekám..
                  Přesně tak u baráku, vy o tom sníte a povídáte si bude…já to řeším..a když předělám barák na baterku s FVE – tak to musím mít perfektně propočítané co a kdy bude umět, jinak se dá do toho zafičet neefektivně průměrné roční platy v čr..

                4. Já zase nečekám rozšíření EV do 20ti let, takže asi
                  Já zase nečekám rozšíření EV do 20ti let, takže asi tak.

                  Teď a tady můžeme řešit jen aktuální problémy, ne ty co nastanou „coby kdyby“. Vaše scénáře z hororu o podpoře a rozvoje EV jsou úplně stejné růžové obláčky jaké připisujete mě 😉

                  Jestli chcete řešit teď a tady, tak neřešte JE, neřešte FVE, neřešte EV.
                  Řešte co je aktuální a reálné pro vás dnes – např. jeden malý panel na ohřev.

                  Stále předkládáte problémy budoucnosti do dneška. Vidíte to moc černě/rychle.
                  A spojujete další dvě problematiky – koncepci energetiky státu a svou vlastní iniciativu. Pokud nejste stát, dělejte co zvládnete jako ne-stát => hledejte co je vám prospěšné a investice které vám dávají smysl.
                  Pokud jste stát, řešte energetickou koncepci a její průběh v dekádách věků.

                  Ale nepřenášejte problémy budoucnosti do současnosti.

                  p.s. já teď budu stavět barák takže…

            1. Tak to bylo samozrejme je velmi hrube zjednoduseni. Je pravda,
              Tak to bylo samozrejme je velmi hrube zjednoduseni. Je pravda, ze tezba se da zpomalit a uhli se da skladovat, jen je to problem s ohledem na ekonomiku provozu, kdy budete mit naklady na udrzbu v dobe, kdy nic neprodukujete a nemate prijem, jenom cekate.
              Ta zarizeni byla nejak naprojektovana a maji nejakou navratnost. Omezeni jejich provozu tu navratnost samozrejme zhorsuji.

              1. S tím se nedá než souhlasit.
                Ale i tak lze se správným

                S tím se nedá než souhlasit.

                Ale i tak lze se správným plánováním (a znalostí odbytu) investovat do zařízení adekvátního výkonu. Trochu to zavání socíkem protože každá společnost by se měla snažit produkovat a prodávat co nejvíce ale když víte, nebo máte garantován určitý odběr pak už je jen na investorovi jestli naddimenzuje stroje a bude hledat další odběratele nebo ne.

                Takže ano, společnost která koupí stroje a v půli investice do toho zasáhne pravidlo aby snížila dodávky – je špatně.
                Na druhou stranu – taky bych si postavil pekárnu kdyby mi někdo garantoval po dobu životnosti pece odbyt na rohlíky a já věděl že se mi zaplatí v polovině životnosti…

  2. Pro odpurce EU spatna zprava. Porad se pokousi lidem namluvit
    Pro odpurce EU spatna zprava. Porad se pokousi lidem namluvit jak EU podkopava prosperitu zakazem spalovaku a ze je nutne vystoupit z EU. A ted vidime, ze Brexit urychli zakaz a ze jednotlive narodni staty chteji rychlejsi zakaz nez EU. To musi byt zklamani pro pitomce co pozaduji czexit.

        1. nevím, jeho vyjádření bylo divné, každopádně čexit je
          nevím, jeho vyjádření bylo divné, každopádně čexit je špatně, fosil je špatně a někdo recyklovat germánský popelnice musí stejně jako pumpovat kasu burešovou žlutou sračkou, to nenastane mávnutím kouzelnýho routku ani žádným čexitem. Opustit EU by bylo jako zradit německo a to si malý zkorumpovaný státeček bez uhlí vody i čistýho vzduchu nemůže dovolit

  3. OT: Netusite nekdo, jestli ti lidi co se snazi prodat letite
    OT: Netusite nekdo, jestli ti lidi co se snazi prodat letite VW UP za 400 000 to mysli vazne (jete auto, za cenu noveho s dvojnasobnym dojezdem), nebo to pak streli i za pulku? (to byl trochu muj plan, ze ty UPy spadnou po uvedeni citiga ……)

    1. to vis no, sou fkreci. Dali za to kupu penez a blahove si
      to vis no, sou fkreci. Dali za to kupu penez a blahove si mysli ze puku dostanou zpatky. Pokud to sou duchodci možna to pak pude az do dedickyho rizeni… 😉 je to možny, nas*anost některych lidi je neuvěřitelná 🙂

      1. Podle mě by ale ty staré eUp měly jít s cenou dolu
        Podle mě by ale ty staré eUp měly jít s cenou dolu razantněji, když nový s 2x baterkou se dá sehnat za 450. Pak nikdo příčetný nemůže chtít za to samé s poloviční baterkou 400, ani když je nový.

        A přes 300 za ojetinu 4-5 let je taky solidní úlet. Chápu, že je to cca. polovina ceny nového vozu v době, kdy byl zakoupený, ale prostě smůla… ta polovina (max.) by to měla být z ceny současného modelu.

      2. Ano, to je bezny argument vsech, kteri si to preji. Realita je
        Ano, to je bezny argument vsech, kteri si to preji. Realita je vsak uplne jina. Cena barerek za posledni 2 roky se nijak zasadne nehybe. S vyvojem je to stejne jako s jadernou fuzi. Jiz 10 let chybi 10 let. A mezitim Toyota rekla, ze na cistou elektrinu sere a BMW udelalo to same. Proc, nevyplati se jim to, protoze neni zajem a neni to vyhodne.

        https://autobible.euro.cz/bmw-trva-na-svem-elektricka-platforma-neni-vyhodna/

        https://auto-mania.cz/emisni-revoluce-toyotu-nepostihne-limity-v-evrope-splnime-i-bez-elektromobilu-rika-sef-ceske-toyoty-peleska/

        1. A to je vlastně super. TOYOTA i BMW ( jezdíval jsem v BMW
          A to je vlastně super. TOYOTA i BMW ( jezdíval jsem v BMW docela rád ), tedy fosily za pár let nebudou moci prodávat. Tak uvolní místo těm, co to umí 🙂 Když se jim to nevyplatí, tak budou vyrábět „prd“ :):):) A tak to má být !!!

    2. Jedině zavolat jim popovídat si zjistit situaci, jesli to
      Jedině zavolat jim popovídat si zjistit situaci, jesli to jsou jen překupníci a chtějí vydělat, nebo první majitel a nepřekousne prodělek 250 tis, natož 450 tis a raději si to nechá na výstavce.

      Ty auta mají tak směšný najezdy, že na tom nemohli skoro mic ušetřit na palivu.

      Nicméně 5 letého upa! po zaruce se nevyplatí vzít ani za 200 tis. když by tam nějaký byl.(dokud jsou k mání citiga)

    3. Taky občas sleduju sauto, jestli už se ceny hýbou.
      Jestli

      Taky občas sleduju sauto, jestli už se ceny hýbou.
      Jestli se vám nezdají ceny za eup, tak se podívejte na ceny ION, C-zero. To se teprve nasmějete 😀
      Podle mě chvilku bude trvat, než lidi pochopí, že to neprodají. Je potřeba aby se už nějaká škodovka objevila v prodeji.
      Ty nabídky za 400 tis a auto možné vyzvednout za půl roku nepočítám.

            1. Tak osmilety spalovak taky stoji tak ctvrtinu az tretinu ceny
              Tak osmilety spalovak taky stoji tak ctvrtinu az tretinu ceny noveho. Tim ze EV navic mnohem rychleji moralne zastaraji (tj nove predstavovane EV jsou technicky mnohem dal nez ty stare, coz u spalovak zas tak neplati, tam je ten posun mnohem pomalejsi), tak bych se klonil k te nizsi hranici…..

            2. Taky záleží jaký spalovák, čím dražší/luxusnější,
              Taky záleží jaký spalovák, čím dražší/luxusnější, tím více klesá jeho cena, hlavně v prvních letech. Jsem teď kupoval dvakrát vyšší střední a vždy to bylo auto stáří 5 let a cena byla cca. čtvrtinová oproti tomu, co stálo nové.

              U menších aut ten pokes takový není, tak zhruba platí, 4-5 let a je to na polovině. I když i tady se najdou výjimky, známá měla i30 jako novu za velmi dobrou cenu kolem 250 a prodala za 4 roky za 190 🙂

        1. Férovou, nebo reálnou?
          Férová – je to auto k nezaplacení.

          Férovou, nebo reálnou?
          Férová – je to auto k nezaplacení. M-iMIEV a jeho sourozenci byl historický počin.
          Reálná – tak 180 000,- Kč
          viz – https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Peugeot-iOn-Active/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:19300_38_,frx:2014,mlx:30000,dmg:false/pg:vipcar/280544882.html

          ale s horšími parametry = starší / větší nájezd, startují už někde již od 4000 EUR, takže pokud chcete opravdu prodat bych dal tu výše uvedenou cenovku jako „Cena k jednání“.

        2. Bude hlavně záležet na stavu baterek.
          Dneska už bych za to

          Bude hlavně záležet na stavu baterek.
          Dneska už bych za to víc jak 150 nedal. Na jaře asi ještě méně.

          Před rokem a něco jsem kupoval za 210 🙂
          Kdybych věděl, že vyjde citigo, tak bych snad počkal na něj. Ale to by člověk pořád na něco čekal.
          To samé si možná za rok, dva bude říkat ten co si teď koupil citigo 🙂

          Není lepší si ho nechat? Těch 1000kč ročně za pov. ručení už člověka nevytrhne. Nebo prodat okamžitě, ať je z toho co nejvíc. Ceny začnou klesat.

          1. Za A) tohle je lepší než CitiGo. Ona velikost baterie je
            Za A) tohle je lepší než CitiGo. Ona velikost baterie je zavádějící. Ani s Ionem, ani se CitiGo se asi nebude cestova někam za hory za doly. Ale když už se třeba vydáte na výlet po republice, s Ionem strávíte na rychlonabíječce co 100 km 20 minut. Se CitiGo co 200 km 45 minut. Takže ve finále má ten Ion lepší poměr času na vzdálenost než CitiGo – jen je víc kratších zastávek = méně pohodlné.
            Nemluvě o tom, že Ion je větší – lépe řečeno prostorově lépe řešený z prostého důvodu. CigiGo jakožto bývalý spalovák plýtvá místem tam kde byly součástky potřebné pro spalovák, a naopak součástky pro EV (baterie) zabírá místo, které bylo u spalovací verze k užitku. Ion jakožto EV od počátku má prostě centimetry navíc – jenže pár centimetrů na správném místě – před koleny, nad hlavou atd… dělá pocitově hrozně moc.
            Ono když prostě do kufru kočárek (či jiný náklad) dáte, nebo nedáte kvůli čtyřem centimetrům, tak detaily rozhodují.

            Za B) Za cenu 150 (a nebo už jsem viděl i za méně) jsou ale buď starší, nebo ojetější (tedy teoreticky s baterií v horším stavu).

            1. Citigo i Ion jsou obě jako druhé auto do rodiny. Snad nikdo
              Citigo i Ion jsou obě jako druhé auto do rodiny. Snad nikdo toto auto nebude mít jako jediné auto a podnikat s ním (i když jenom občas) nějaké výlety po republice. To jsou auta do města a na jiné účely má rodina druhé auto, ať už spalovací nebo elektrické s vhodnějšími parametry pro delší cestování.

              A pokud náhodou…
              Dal jsem si Praha Ostrava do ABRP a vyšlo mi, že s Ionem bych nabíjel 2:38 a se Citigo na stejné trase 0:59. Nevím teda, jak je to reálné, ale myslím, že je bláhové si myslet, že s Ionem by delší cesta byla rychlejší, i když o něco rychleji nabíjí. To samé Liberec-Ostrava, půlhodina vs. hodina padesát v neprospěch Iona.

                1. Je mi to jasné, proto si myslím, že nově Citigo-e je
                  Je mi to jasné, proto si myslím, že nově Citigo-e je lepší EV než starý Ion, i navzdory o něco pomalejsímu nabíjení.

                2. Nevím jestli se dá říci, že nabíjení je pomalejší.
                  Nevím jestli se dá říci, že nabíjení je pomalejší.

                  ION sice veme ze začátku 47kW, ale rychle to padá.
                  Takže jestli za 30 min veme nějakých 11kWh. To samé dobije i citigo, néli více.

                3. Tak v tom případě je Citigo-e jasně lepší a nemá smysl
                  Tak v tom případě je Citigo-e jasně lepší a nemá smysl o tom polemizovat.

                4. A to ještě nemluvím o dalších věcech to mě na ionu
                  A to ještě nemluvím o dalších věcech to mě na ionu vadí.

                  Vnitřní zrcátko nemá noční mód, neumí topit při nabíjení, nemá tempomat, neumí se předehřát, nemá aut. klimu, topí jen sedák řidiče, nemá vytápěné přední sklo a volant(jestli ho má citigo nevím), citigo má normální rozměr pneu a samozřejmě největší slabina co mě vadí je dojezd.
                  Je toho víc co má citigo prostě lepší.

                  Jediná výhoda ionu bude zadní náhon a tím daný větší rejd a je vyšší, takže tam asi bude více místa na výšku a vede se po sklopení sedaček do auta více věcí. Mě ion odstěhoval komplet domácnost, kromě věcí, které se nevejdou ani do kombíka 🙂

                5. ION nema automaticku klimu? i-MiEV ma, dalej ma vyhrievane
                  ION nema automaticku klimu? i-MiEV ma, dalej ma vyhrievane nielen sedadlo vodica ale aj sedadlo spolujazdca, vie ovladat kurenie/klimatizovanie/nabijanie z napajacej siete pomocou specialneho i-MiEV dialkoveho do vzdialenosti 100m. (nabijanie aj s casovacom)
                  Rozmerovo su stare Mitsu-trojcata uzitocnejsie ako VW-trojcata, ich mensia dlzka, sirka pri vecsom razvore a tiez zadny nahon su hlavne v meste vyhodne. No Mitsu-trojcata su o desatrocie starsie EV, maju staru techniku a nie su ziadnym dizajnovym skvostom – aj ked maju svoj charakter :-)))
                  Chladenie baterie Mitsu-trojciat klimatizaciou pri DC nabijani je tiez pozitivom voci VW-trojcatam, ktore nemaju ziadne chladenie, takze pri letnych teplotach sa zrejme prejavi rapidgate.

                6. Bohužel mezi i-miev a klonama jsou rozdíly.
                  Má nějakou

                  Bohužel mezi i-miev a klonama jsou rozdíly.
                  Má nějakou pseudo auto klimu, ale to nepovažuju za automatickou klimu. Prostě 3 točítka které sice mají nějakou polohu auto, ale člověk neví co si nastavil a nepříde mi, že by to moc dobře fungovalo.
                  Má vyřívané jen sedadlo a navíc jen sedák. Záda nehřejou.
                  Ovladač k němu není. Neumí topit/chladit na nabíječce. Ale to mi nevadí.
                  Nejvíc mi vadí, že neumí topit na rychlonabíječce.

                  Mitsu byl docela skvělý počin. Bohužel vývoj zamrzl. Kdyby tomu postupně zvětšovali baterii. Tak dnes i-miev s baterkou 30kWh by byl zdatný konkurent pro citigo.

                7. Je to tak, delší dojezd i při pomalejším nabíjení je
                  Je to tak, delší dojezd i při pomalejším nabíjení je obecně výhodnější než krátký dojezd s o něco rychlejším nabíjením (nehledě ani na menší absolvovaný počet cyklů té větší baterie při celkovém delším nájezdu vozu)

                  To, co píše nahoře kolega Kerosin (Čt, 2020-02-06 21:04), tedy že (cituji) „s Ionem strávíte na rychlonabíječce co 100 km 20 minut. Se CitiGo co 200 km 45 minut. Takže ve finále má ten Ion lepší poměr času na vzdálenost než CitiGo“, tak to by mohlo platit jen za předpokladu, že rychlonabíjecí stanice jsou k dispozici úplně všude – na každém kilometru trasy a kolem všech silnic, po kterých člověk jezdí, i těch nejzapadlejších (mimo „civilizaci“).
                  Pak by opravdu šlo skoro s jakýmkoliv malobaterkáčem jezdit bez starostí stylem, že až se u EV rozsvítí hladový oko, tak se podle libosti kdekoli zastaví a dočerpá se.

                  Jenže tak tomu není.
                  V reálu čím kratší dojezd vozu, tím větší nervy, jestli na dlouhé neznámé trase dojedu k další stanici (a jestli ta stanice bude fungovat, a jestli u ní bude volno atd.).
                  U auta s krátkým 100 km dojezdem se holt každý řidič s pudem sebezáchovy musí (nejpozději po nájezdu 40-50 km od posledního došťouchání do plna) sakra starat a plánovat, aby nezůstal někde viset.

                8. Ten starý Ioniq 28kWh má stejný dojezd jako Citigo-e,
                  Ten starý Ioniq 28kWh má stejný dojezd jako Citigo-e, takže v tomto případě má v rychlejším nabíjení zcela jasnou převahu.

                9. Josefe, ale o Ioniqa se tu nikdo nepře.
                  Řeč tady šla o

                  Josefe, ale o Ioniqa se tu nikdo nepře.

                  Řeč tady šla o malém elektrovoze iOn, čili o jednom z těch malých, starých dobrých trojčat Peugeot iOn, Citroen C-Zero a Mitsubishi i-MiEV.

                10. Já vím, jen říkám, že malá baterie a spotřeba a
                  Já vím, jen říkám, že malá baterie a spotřeba a rychlé nabíjení má taky něco do sebe.

                11. On se tu v tomto vlákně NEPŘE nikdo o nic, nejen o Ionika.
                  On se tu v tomto vlákně NEPŘE nikdo o nic, nejen o Ionika. Samozřejmě máte pravdu, že malobaterkáč je neznámé trasy méně výhodný než velkobaterkáč.
                  Jenže reálně zvažte, kdy se ať s Ionem či se CitiGo vydáváte do neznáma?
                  1) Většinou je používáte někde ve městě.
                  2) Na výlet se vydáte cca 15X za rok – to se dá předem podívat na mapu nabíječek, zvolit trasu – záležitost dříve půl hodiny plánování, dnes to některé aplikace umí stami, jen zvolíte garantovaný dojezd vašeho EV + počátek trasy + cíl a on Vám vyhodí nejefektivnější místa k zastavení a časy jaké na dané nabíječce strávíte.
                  V tomto režimu tvrdím, že bych mezi Trojčaty a CitiGo volil některé z trojčat.
                  O pohodlí delšího dojezdu se nepřu.

                12. Píšete:
                  – On se tu v tomto vlákně NEPŘE nikdo o nic…

                  Píšete:
                  – On se tu v tomto vlákně NEPŘE nikdo o nic…
                  – V tomto režimu tvrdím, že…
                  – O pohodlí delšího dojezdu se nepřu.

                  Asi kouzlo nechtěného, ale prosím, nic ve zlém.

                  A máte pravdu, že místo „ale o Ioniqa se tu nikdo nepře“ by bývalo vhodnější napsat „ale o Ioniqu tu nikdo nepolemizuje“.

                  Pojem přít se nebo nepřít se je tady zbytečně silný.
                  Tak OK, a do smrti dobrý 🙂

                13. Do smrti čeho? VW , nebo spalováků obecně? 😀
                  Do smrti čeho? VW , nebo spalováků obecně? 😀

              1. To je o přístupu. My jsme IONA měli než jsme měli další
                To je o přístupu. My jsme IONA měli než jsme měli další děti. Ale s jedním dítětem jsme s ním dojeli na dovolenou do Itálie a zpět. Naprosto bez problémů.
                Vím, že pro Vás je to nepředstavitelné i jen ve dvou s manželkou, protože jste typ co jen ve dvou žije v domě pro nejméně dvojnásobek lidí atd…
                Prostě máme odlišné přístupy k životu.
                Raději už dnes nemáme auto žádné, natož dvě a rozhodně nemám v úmyslu starat se (uklízet, vytápět, opravovat) o větší obytnou plochu než potebujeme. Byt nám vychází cca 10m čteverečních na hlavu protože něm trávíme v bdělém stavu zhruba 10 % času. Zbytek buď spíme (což je Vám okolní velikost obytné plochy jedno, to nás stačí prostor postele, a nebo jsme někde venku (kroužky, sporty, hobby atd…).
                Nevidím jediný důvod mít auto nebo větší obytný prostor. Jsou to jen starosti a výdaje.

                1. Ale v této debatě nešlo o to, co vám konkrétně stačí.
                  Ale v této debatě nešlo o to, co vám konkrétně stačí. Tady šlo o srovnání Ion vs. Citigo jako auto na případné občasné využití na delší cesty, o nic jiného. A na tento účel je Citigo mnohem lepší, protože má dvojnásobný dojezd a jenom o něco pomalejší nabíjení… jestli vůbec. Do té Itálie byste dojeli i tím Citigo a bylo by to s určitě rychlejší. O tom naše debata byla. Nevím, proč tady vytahujete zase velikost baráku, to bylo zbytečné a nesouvisí to.

                  Na toto jsem reagoval:
                  „Ale když už se třeba vydáte na výlet po republice, s Ionem strávíte na rychlonabíječce co 100 km 20 minut. Se CitiGo co 200 km 45 minut. Takže ve finále má ten Ion lepší poměr času na vzdálenost než CitiGo – jen je víc kratších zastávek = méně pohodlné.“

                  Samozřejmě, pokud se auto bude užívat tak, že žádné dlouhé trasy jezdit nebude a nabíjení bude jenom doma v noci, tak je to skoro jedno jestli Ion nebo Citigo, záleží na preferencích každého. Já bych bral modernější Citigo.

                  PS:
                  Obytný prostor na hlavu máme cca. 60 m2 plus garáž asi 20 🙂 A trávíme tam spoustu času, protože tam pracuji, manželka nepracuje a je taky doma. Ale to je jedno, já vám váš minimalistický přístup neberu.

        3. Asi dle baterky… když jsem před dvěma lety vybíral EV
          Asi dle baterky… když jsem před dvěma lety vybíral EV tak jsem narazil na pár extremních případů s cenou 180-210 a cena byla hodně dobrá (relativně, s extrémností případů vlastně rozumná). Samozřejmě s vírou že s tím najezdím 10 let.
          Dnes bych 7mi leté hodně zvažoval a kdybych věřil že přežije 5 dalších let tak bych uvažoval okolo 150, dobrý stav i více. Samozřejmě že bych jako první fázi zkusil 240, pro jistotu 😉

          Škoda že více získáte prodejem někomu kdo nemá přehled :-o. Jinak věřím že by o něm tady uvažovalo spousta lidí, včetně mě.

        4. V průměru auta spadnou na půlku ceny za 5 let, takže pokud
          V průměru auta spadnou na půlku ceny za 5 let, takže pokud bereme, že nové by mělo nyní hodnotu jako CitigoE, tak bych počítal 480k*0,87^7, tedy 180 tisíc, ale s takto malým nájezdem bych řekl, že za 199 tisíc půjde do světa velmi rychle a je to i férová cena vzhledem k jiným nabídkám.

Napsat komentář