BMW zkouší zvýšit dojezd elektromobilu infračerveným vytápěním
Společnost BMW experimentuje s využitím infračervených systémů vytápění ve svých budoucích automobilech, či spíše v elektromobilech a hybridních vozech. V současnosti využívaný systém vyfukování teplého vzduchu do vnitřního prostoru vozu má totiž velký vliv na spotřebu elektrické energie, a tak by technologie přímého vyhřívání mohla výrazně prodloužit dojezd elektrických automobilů.
foto: BWM
Minimalizace spotřeby elektrické energie má u elektromobilů a hybridních automobilů zásadní význam, neboť přímo ovlivňuje jejich dojezd. Infračervené vytápění má podle automobilky BMW hned několik výhod oproti vyhřívání teplým vzduchem.
V prvé řadě lze totiž ušetřit energii vytápěním výhradně míst, která jsou obsazená cestujícími. V praxi by to mohlo vypadat tak, že pokud řidič cestuje sám, ohřívá infračerveným světlem pouze sebe a ostatní sedadla zůstávají chladná. Nastavení by bylo dle potřeb samozřejmě možné variabilně měnit.
BMW a Toyota společně: baterie a další šetrné technologie
BMW testuje elektromobil i3 ve Skandinávii
BMW začne s prodejem aut po internetu, vč. elektromobilů a hybridů
Další výhodou by měl být téměř okamžitý tepelný vliv na pasažéry. Podle automobilky je infračervený systém připraven začít zahřívat za pouhých 60 vteřin od zapnutí a lidé tak nemusí čekat dlouhé minuty, než se k nim dostane teplý vzduch z tradičních systémů.
Za výhodu se dá také považovat bezhlučný provoz infračerveného systému, neboť ten nepoužívá žádné hlučné větráky, a tak je i výsledná spotřeba energie zase o něco nižší.
Pokud by ovšem BMW v budoucnu skutečně infračervené vytápění ve svých automobilech začala využívat, neočekává se, že by současné teplovzdušné vytápění z aut zcela vymizelo.
Technologii infračerveného záření totiž nelze využít k ochlazování, a tak bavorská společnost spíše očekává, že by se nový systém mohl stát volitelným technickým doplňkem ke zvýšení komfortu, podobně jako je tomu u vyhřívání jednotlivých sedadel.
Jestli se nový systém vytápění v automobilech BMW vůbec objeví není v této chvíli zřejmé, ovšem je třeba poznamenat, že automobilka již nyní nabízí několik modelů vybavených inovativními technologiemi. Tak například BMW řady 7 je vybaveno prediktivním jízdním systémem využívajícím mapy GPS k využívání energie s maximální účinností.
Infračervené vytápění nikdy více je to skutečně jako mikrovlnce.Ohřívá jenom lidskou tkáň. Pro mě velice nepříjemné !
Zlaté sálavé teplo.
1. Takovou izolaci ještě nevymysleli aby to bylo jako
pasivní dům :)
2. Infra a mikrovlny jsou něco jiného dost jiného.
3. A tepelné čerpadlo určitě není úspornější a rychlejší než infra.
Držím BMW palce ať jim to vyjde.
Proč nevyužijí odpadní teplo od baterií a elektromotoru? Tohle, plus teplo, které vyzáří posádka by mělo bohatě stačit pro běžný chlad a pokud se použijí podobné principy jako v pasívních domech - tepelná izolace a rekuperační tepelný výměník pro cirkulaci vzduchu v kabině, teplota v kabině by měla být celkem snesitelná. A ve velkých mrazech se holt k tomu přitopí baterkou. Ráno, kdy je největší chlad se auto předehřeje ještě připojené do sítě, takže se tím baterky nevybijí.
Rekuperační tepelný výměník ??? To jste se zbavil topení a nainstaloval zařízení o příkonu klimatizace. Tomu se říká vytloukat klín klínem.
Je to jen par desek z plastu a ventilátor, který vzhledem k malému vnitřnímu objemu auta nemusí být příliš výkonný.
Ale nezapomínejte, že to auto byste musel nejdřív zateplit a utěsnit. A pak by ta rekuperace musela 100% fungovat a navíc mít nějak jištěno, že se uvnitř lidi při poruše neudusí.
A ještě lepší a účinější by byl tlustý kožich a rukavice.
Audi používá tepelné čerpadlo. Není to náhodou jeśtě efektivnéjśí?
Jezdit v mikrovlnce? To by se mi asi nechtělo.
1. pozrite si škálu elektromagnetických žiarení...
2. a že nosíte "mikrovlnku" vo vrecku (mobil) to vám nevadí? :D
Těsně vedle..
mikrovlnné pásmo s infračerveným pasmem sice sousedí ale účinky na člověka jsou nesrovnatelné :-)