BMW odhaluje specifikace elektromobilu i3

Oficiální odhalení elektromobilu BMW i3 nastane 29. července. Už teď jsou ale venku fotky a dokonce i specifikace. BMW slibuje dojezd 130-160 km v komfortním módu a až 200 km v ECO módu. S range extenderem ujedete přibližně 300 km.

Řez elektromobilem BMW i3
foto: BMW

Bavorská automobilka pustila do světa 24stránkové PDF popisující de-facto každý centimetr nového elektromobilu BMW i3. Ten půjde do prodeje už 16. listopadu 2013 a bude se prodávat také v ČR.

Z obsáhlé tiskové zprávy a přiloženého PDF proto vybíráme pouze to nejzajímavější. BMW i3 je výsledkem vývoje, který začal už v roce 2007. Kromě samotného auta hrají důležitou roli také asistenční systémy BMW ConnectedDrive a 360°ELECTRIC.

Výjimečně lehký elektromobil

Elektromobil BMW i3 se může pochlubit rozložením hmotnosti 50:50 a otočením se na 9,86 metrech. Rozměry vozu jsou 3999 mm délka (šířka a výška bohužel zatím není k nalezení), rozvor je 2570 mm. Auto váží výjimečně nízkých 1195 kg!

Nízká hmotnost je výsledkem šetření kdekoliv, kde se šetřit mohlo. BMW i3 využívá ve velkém karbonové plasty () a je to cítit. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit během 7 vteřin, z 0 na 60 km/h během 3,5 vteřiny. V běžném denním provozu slibuje dojezd 130-160 km, tedy zhruba srovnatelný, jaký jsme naměřili v testu elektromobilu Nissan Leaf.

Elektromotor vozu má výkon 170 koní (125 kW) a točivý moment 250 Nm. Váží pouhých 50 kg! Pokud zařadíte ECO PRO mód, ujedete až 180 km. Pokud zařadíte pokročilejší ECO PRO+ mód, ujedete dokonce až 200 km. Napomáhají tomu mimo jiné i lehká 7kg kola z tvrzeného hliníku.

Vyšší dojezd díky generátoru

Za příplatek bude BMW i3 k dispozici s range extenderem, česky rozšiřovačem dojezdu. Jeho roli plní 650ccm benzinový dvouválec o výkonu 34 koní. Namontován bude případně vedle elektromotoru nad zadní nápravu. Denní dojezd rozšíří přibližně na 250 až 300 km.

Devítilitrová benzinová nádrž pak bude umístěna v přední části auta. Montáž range extenderu nebude mít vliv na zavazadlový prostor. Baterie se skládá z osmi modulů po 12 článcích, napětí je 360 V, kapacita 22 kWh, hmotnost 230 kg. Optimální provozní teplota je 20 °C.

Dobíjet baterii je možné výkony od 3 kW z běžné domácí zásuvky až do 50 kW v případě rychlodobíjení. Auto má také standardně zabudovanou SIM kartu, která zajišťuje přístup ke službám BMW ConnectedDrive. Tento systém dokáže do plánování trasy zahrnout například i místní veřejnou dopravu.

Sportovec každým coulem

Zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne auto během 4,9 vteřiny. Max. rychlost je omezena na 150 km/h. Průměrná spotřeba vozu je 13 kWh na 100 km. Důležitou roli hraje v elektromobilu BMW i3 také bezpečnost. Za příplatek BMW dodává do vozu systém Driving Assistant Plus, který sestává mimo jiné z kolizního varování, nášlapu brzd, adaptivním tempomatem a dalšími vychytávkami.

Za příplatek se tak může elektromobil BMW i3 stát zčásti robotickým autem, které vás například dokáže samo posunovat v zácpě. Speciální aplikace pro plánování osobní mobility bude dostupná pro iOS i Android.

tisková zpráva

23 Comments on “BMW odhaluje specifikace elektromobilu i3”

  1. Podla mna je toto
    Podla mna je toto najlogickejsi koncept, resp. najlepsi sposob ako prejst z fosilnych paliv na elektrinu. 120 km na elektrinu a potom sa zapne extender (pricom zvysnych 10-15% existujucej kapacity baterie sluzi ako buffer aby auto nestracalo jazdnu dynamiku). Pomoze to ludom s psychickym strachom z nedostatku dojazdu. Ja by som ho este dal napriklad odnimatelny / alebo aj na prenajom. Povedzme ze byvam v meste a na dovolenku idem 3x do roka asi 500 km alebo podobne, tak si prejamem REX a hotovo (alebo namontujem v garazi aby mi neznizoval dojazd ked ho nepotrebujem).ove Niekde v BA sa clk nemusi bat ze by mu dosla stava. A vacsia nadrz by sa rohodne hodila (uz vidim tie domace tuningy), na dovolenku do chorvatska by som asi pribalil do kufra 20 l bandasku. Co by ma este zaujimalo je spotreba REX pri rychlosti 50, 90 a 130 km/h s prazdnou bateriou. Neviem sa dockat na prve testy a cenu samozrejme.

    1. Můj tip je, že ta
      Můj tip je, že ta spotřeba bude 0, 0 a 0, protože s prázdnou baterií auto prostě nepojede. A o tom, že dvouválcová šestistovka s výkonem trabanta se jenom přidáním akumulátorového bufferu s pár zbytkovými kWh nabití zázrakem promění v agregát schopný pohánět takovéhle auto v plnohodnotném režimu taky velmi pochybuji. Takový Yaris HSD má výkon spalovacího agregátu více než dvojnásobný a přes to to není žádný dravec.

      1. Když je výkon extendéru
        Když je výkon extendéru dostatečný pro jízdu po dálnici, tak proč by měl být problém s jízdou na extendér při běžných rychlostech, kdy je střední hodnota spotřeby nižší než 25kWh. Krátkodobé špičkové odběry pokryje i téměř vybitá baterie.
        Spíše mě překvapila spotřeba 5 – 6l/100km. Jenomže zjednodušeným výpočtem se dá dojít k tomu, že z 9l benzínu se dá získat 25kWh, což je srovnatelné s kapacitou samotné baterie, na kterou se dá ujet asi 180km. Kombinovaný dojezd 350km tomu odpovídá.
        (Spalné teplo benzínu je 9,3kWh/l při účinnost přeměny na el. energii 30% získám z jednoho litru jen 2,8kWh což je 25kWh/9l.)
        Větší nádrž by se mohla občas hodit, ale asi by se jim tam nevešla bez zásahu do užitného prostoru.

        1. 25kW je tak na udržování
          25kW je tak na udržování maximální povolené dálniční rychlosti po rovince a bez protivětru. V kopcích a při rozjezdech asi nebude stačit ani na udržení kroku s kamiony. A kromě toho, jestliže 25kW je výkon extenderu, tak výkon na kolech bude 20kW a to počítám 90% účinnost generátoru i pohonu.

          Ale třeba se ukáže, že v BMW jsou natolik geniální, že si vystačí s méně než polovičním výkonem spalovače oproti Toyotě, Hondě nebo GM, ale moc tomu nevěřím.

    2. Pokud někdo byl u nějaké
      Pokud někdo byl u nějaké techniky (hlavně radiostanic) na vojně, tak se může rozpomenout na „přenosné“ elektrocentrály s dvouválcovýn dvoutaktním benzinovým motorem s výkonem 6kVA, vyráběné také v BEZ Bratislava s označením ČSAB-6-3/1-400/231V o hmotnosti 260kg se synchronním 3-fázovým dvoupólovým generátorem z MEZu Brno s označením BG132C59 s otáčkami 3000 ot./s. Hmotnost elektrocentrály byla 260kg.

      Pochybuji, že by v dnešní době byl výkon elektrocentrál srovnatelného benzinového motoru několikanásobně vyšší, a proto pokud bude uvedený výkon EC 6-8 kVA stačit pro pohon vozidla s vybitými bateriemi, pak určitě ne na jízdu po dálnici a v plném obsazení. Spolujezdci budou muset vystoupit a počkat na příjezd s plně dobitými bateriemi.

  2. V tom jejich dokumentu se
    V tom jejich dokumentu se pise ze spotreba v NEDC cyklu je 0.13kWh/km z cehoz usuzuju ze: 22/0.13 = 169km NEDC. I stary Leaf mel 175km NEDC a novy dokonce 199. Ted je otazkou jestli v tom dokumentu meli na mysli 0.13kWh ze zasuvky nebo z baterky, to by totiz jeste mohlo zvetsit ten jejich NEDC dojezd.

      1. To se mi právě moc nezdá.
        To se mi právě moc nezdá. Tedy ne, že by 25kW produkované extenderem obecně samo o sobě nestačilo na samostatnou jízdu třeba i po dálnici (i když spíš nouzovou, obzvlášť s přihlédnutím k parametrům i3), ale proč se pak udávají dojezd 250-300km a nádrž má pouhých 9l? Já se obávám, že to prostě po vybití dál nepojede.

          1. Přesně tohle se mi na tom
            Přesně tohle se mi na tom právě nezdá. Prvních 150km čistě na elektřinu s možností velmi živé sportovní jízdy. Dalších 150 na extender totálně zoufalé nedynamické jízdy (1/5 nominálního výkonu) a to při hrůzostrašné spotřebě 6l/100km? A pokud je to schopné jet s vybitou baterií jenom na extender, proč je ta nádrž tak hrozně malá a není tam standardních 40-50l?

                1. Je to úžasné auto.
                  A

                  Je to úžasné auto.
                  A úžasná bude i cena 🙂

                  Nicméně čekal jsem od BMW větší baterku. Aby dojezd přes 200km i při živější jízdě. Škoda.

                2. co jsem cetl nekde tak tam
                  co jsem cetl nekde tak tam maji stejny typ baterie jako v ActiveE jenom mensi. Myslim ze ani ActiveE nemelo dojezd 200km pri svizne jizde.

            1. Extender funguje jinak, než
              Extender funguje jinak, než si nejspíš (z toho co čtu výše) myslíte. Výkon i objem range etenderu je dimenzován tak, aby mohl dostatečně dobře fungovat jako GENERÁTOR PRO DOBÍJENÍ BATERIE. Range extender proto neustále udržuje hladinu dobití baterie na optimální úrovni – dokud mu nedojde šťáva v nádrži. Auto přitom NEZTRÁCÍ jakékoliv jízdní vlastnosti, agilitu apod.

              1. Tohle jsem psal hned v
                Tohle jsem psal hned v prvním příspěvku, že mi to přijde jako nejlogičtější. Ale pak opravdu ten extender pojede skoro neustále (vyjma nějakého městského popojíždění) a při sportovnější jízdě nebo na dálnici nebude stíhat a baterie se vybije.

                Co se stane potom? Pojede auto jenom na energii dodávanou extenderem s omezeným výkonem? Pokud ne, bude alespoň možné baterii dobít z extenderu při odstaveném autě nebo bude striktně vyžadováno připojení na dobíjecí zařízení?

                1. na jizdu stovkou potrebujete
                  na jizdu stovkou potrebujete necelych 20kW, ten extender je schopny produkovat 25kW takze by to mohlo stacit na ~115km/h. Tim uz se da jet i po dalnici. Navic jak psal pan Horcik, baterie se nevybije uplne takze na dynamice se nic neztrati. Porad budete schopny predjizdet plnym vykonem, pokud to pak zkompenzujete jizdou se spotrebou pod onech 25kW, tak aby se baterie mohla zase dobit na ten limit. Proste baterie bude fungovat jako vyrovnavaci buffer.
                  Ten extender nebude hucet celou dobu, ale jen od urciteho stavu baterie, treba kdyz klesne na 15%, navic tu spotrebu 6l jsem jen tak strelil…

                2. Chodíme v kruhu. Že pokud
                  Chodíme v kruhu. Že pokud bude nabitá baterie, tak auto pojede na plný výkon je jasné a nikdy jsem to nerozporoval. Ale svižnější jízdou nebo na dálnici baterii vycucnete už tak po 100km a na 25kW extender se po dálnici budete tak akorát ploužit a pokud ho nahodíte až třeba při 20% SOC, tak si pomůžete tak akorát k pár desítkám km než baterie vydechen naposledy.

                  Tudíž podle mě je nejpravděpodobnější varianta, že od samého začátku jízdy je extender nahozený vyjma nějakého popojíždění a v průměru zajistí zhruba polovinu spotřebované energie a potažmo udávané zdvojnásobení dojezdu.

                  že vozidlo není schopné po vybití baterie čistě benzínového provozu napovídá i to, že BMW se o žádném nouzovém režimu se sníženým výkonem nezmiňuje, samotný název „range extender“ jako „prodlužovač dojezdu“ a nikoliv sériový hybrid a konečně ta malá nádrž na benzín, která je tak akorát, aby s rezervou pokryla spotřebu na jízdu baterie+generátor.

                3. Jasně že chodíme a kdyby
                  Jasně že chodíme a kdyby poprvé 🙂

                  .. já bych si dovolil požádat pana redaktora, jestli by nešlo vznést odborný dotaz do BMW jak to s tím REXem vlastně je. Protože jinak se tady z toho kruhu nedostaneme a pochybuji, že toho 29.7. BMW v tomto ohledu řekne víc, než kváklo na toto téma již v tomto .pdf

                4. Mě hlavně celkem uráží
                  Mě hlavně celkem uráží to, že v tom 18stránkovém .pdf se mnohokrát některé informace opakují místo toho, aby třeba nějak rozvedli funkci toho extenderu, protože jak to bude fungovat opravdu není z popisu jasné. A možné jsou teoreticky všechny zde prezentované možnosti…

                  Jinak jestli ten REX má 25kW trvale (resp. je to 25kW na hřídeli motoru, nebo už 25kW elektrických z generátoru?) tak konkrétně auto hmotnosti a tvarů BMW i3 by mělo za 25kW jet 130km/h (po rovině bez protivětru). Tj. pokud si elektronika v autě nechá nějakých 5kWh na pokrytí akceleračních špiček, tak to může na ten REX vypadat i takto:

                  a) po městě – to zvládne dynamickou jízdu včetně dobíjení dokud nedojde benzín
                  b) mimo město – to zvládne dynamickou jízdu bez dobíjení dokud nedojde benzín
                  c) dálnice – to ujede maximálně tak dalších 80km a auto zdechne ikdyž benzín ještě bude

                  .. přitom REX jede ve všech případech naplno

Napsat komentář