BMW i3: bateriové články Samsung a dojezd 200 km

Nedávno jsme informovali, že elektromobil BMW i3 brzy nabídne dvojnásobný dojezd. Pomoci mu k tomu mají bateriové články Samsung SDI.

Bateriové články v elektromobilu BMW i3 jsou umístěny po 12 do jednoho modulu
foto: BMW/Bosch

V současné době využívá elektromobil BMW i3 60Ah bateriové články Samsung SDI. BMW i3 pro rok 2017, jehož výroba v továrně v Lipsku začně v polovině roku 2016, už má využívat 94Ah články.

Celková kapacita baterie elektromobilu BMW i3 by tak měla stoupnout z 21,6 kWh (reálný dojezd 130 km) na 33,4 kWh (reálný dojezd snad kolem 200 km). Jde pochopitelně o reakci na konkurenci, zejména inovovaný Nissan Leaf s 30kWh baterií.

Zbývají dvě otázky: kolik bude nové BMW i3 s dojezdem 200 km stát (hádáme, že podobně jako u Leafu tam bude zhruba 100 000 Kč příplatek) a za kolik bude upgrade (pokud bude) dostupný pro majitele současné verze i3.

Je jasné, že BMW nebude s nabídkou upgradu ani jeho samotným ohlášením nijak spěchat. Bude potřebovat vyprodat všechny vyrobené současné verze i3, nicméně na jaře a v létě 2016 lze očekávat velmi zajímavé slevy.

InsideEVs

41 Comments on “BMW i3: bateriové články Samsung a dojezd 200 km”

  1. Trochu offtopic… Niekde
    Trochu offtopic… Niekde som tu na hybride čítal, že pre automobilky je cena za kWh niekde okolo 200$ a gigafactory smeruje ku 100$. To asi platí len pre b2b, že? Netušíte kde sa dajú zohnať spoľahlivé články 18650 (Panasonic alebo LG) za najlepšie ceny? Rádovo 100-vky až tisíce kusov.

  2. upřesňuji info v článku.
    upřesňuji info v článku. Do CZ se dodávala pouze základní výbavová verze Visia. Cca 100tis příplatek není za 30kWh baterii, ale za vyšší výbavovou verzi Acenta. 30kWh baterie je součástí vyšší výbavy, která stojí stále stejně, jako stála do dnes s 24kWh baterií, ale jen do CZ se oficiálně nedodávala – začne až od 2016, objednávat lze již dnes .

    1. Upřesnění upřesnění.
      V

      Upřesnění upřesnění.
      V článku Nissan Leaf 2016 dostal větší akumulátory, ale jen jako příplatek se píše, že příplatek za těch 6kWh navíc je necelých 60.000Kč (zbytek je zřejmě rozdíl mezi výbavani Acenta a Visia).

      EDIT:
      Docela zásadní informace, kterou jsem původně přehlédl, je toto:
      Nový akumulátor s sebou ponese záruku na 8 let nebo 160 tisíc kilometrů.

      EDIT2:
      Když už jsem u rešerší starších článků, ještě mě zaujalo v článku Autosalonu Frankfurt 2015: Nissan Leaf s dojezdem 250 km z 10.9.2015, kde autor „redakce“ píše:
      Stejně jako u stávajícího modelu LEAF si zákazníci budou vůz moci nabíjet doma, na veřejných nabíjecích stanicích nebo v rámci sítě rychlonabíjecích stanic (3fázový proud, napětí 400 V).
      Prosím redakci o prověření této informace.
      Bude snad nový Leaf 30kWh umět nabíjet 3fázově???
      Nebo je tím myšleno staré dobré CHAdeMO (které ovšem na straně nabíjení není 3fázové, ale stejnosměrné)? Samozřejmě přívod střídavý 3fázový má.
      Tak, jak je to tam napsáno, je to zavádějící.

  3. Technicky zajímavé je, že
    Technicky zajímavé je, že v poslední době dosáhly signifikantního pokroku pouze velké prizmatické články. Viz VW a jeho pokrok z 25Ah na 37Ah. Teď hlásí BMW z 60Ah na 94Ah. Tedy minimálně +30% a tedy posun objemové hustoty někam k 550Wh/l což už je výborné číslo. Naopak pouch články se vytrvale trápí někde u 400Wh/l a nikdo se moc netváří, že by měl na dosah rychlý pokrok.

    Já za to BMW celkem i fandím, protože těch avizovaných 33,4kWh (využitelných bude asi tak 29kWh) mnohem více odpovídá možnostem současné techniky, než těch původních 21,4kWh (využitelných 18,8kWh).

    1. Mě nejde do hlavy jedna
      Mě nejde do hlavy jedna věc, jak mohou mít pouch články menší objemovou hustotu. Vždyť v těch „tvrdých“ článcích není zase nic jiného, než desítky až stovky malinkých paralelně spojených pytlíkových mikročlánků. Akorát nejsou zavařené v hliníkové fólii, ale v pevné krabici a s přidělanými šroubovacími terminály. Ať jsem hledal, jak jsem hledal, žádný jiný rozdíl jsem nenašel.

      1. Také by mne zajímalo v
        Také by mne zajímalo v čem je technologicky zakopaný pes. Nicméně myslím si (= hádám) že prizmatické články mají technologicky blíže k cylindrickým, tj. je tam jakýsi návin/skládanka z aktivního materiálu, napuštěná tekutým elektrolytem, akorát to je zapouzdřeno v hranatém futrálu.

        Tj. možná má u pytlíků stále zásadní „negativní“ vliv právě proces laminace, nebo nutnost přidávat plastifikátory do elektrolytu.

        1. To mi přijde jako čirá
          To mi přijde jako čirá spekulace. Když se podíváte dovnitř velkého prizmatického článku, je tam hromada paralelně spojených placatých článků tenkých jako list papíru. Jediný důvod, proč by ty v pytlíku měly mít nějakou jinou tloušťku, by mohla být nutnost dělat je pevnější, aby se nenafukovaly. Ale zase v EV se stejně strkají po skupinách do nějakých pevných kontejnerů, takže to je zase jenom spekulace.

  4. Upgrade o 11.8kWh (i3) nebo
    Upgrade o 11.8kWh (i3) nebo 6kWh (Leaf), vyprodávání, slevy atd. To je pořád řešení na půl cesty. Kdy už konečně pochopí, že je potřeba baterka min. cca 48-50kWh, aby se to někam pohnulo??? Oni technici to asi chápou, ale obchodníci bohužel zřejmě ne. Už aby tu bylo jaro 2016 a Model 3, pak těm ostatním začne hořet koudel u ….

        1. Termínem jaro 2016 u Modelu
          Termínem jaro 2016 u Modelu 3 jsem měl na mysli představení, nikoli zahájení prodeje. Ono už představení nikoli konceptu, ale produkčního EV s dojezdem kolem 300km bude pro ostatní výrobce, kterým se do toho nechce, docela velká prda.
          Co se týká dotací na EV až ve výši 200t.Kč, tak jsem si přečetl, co se o tom zatím napsalo… a nevidím to moc růžově. Např. v článku Národní akční plán čisté mobility: Jak stát podpoří vozy s alternativním pohonem? se mimo jiné výslovně píše: „Podle interních zpráv však k takové finanční podpoře není na vládní úrovni vůle.“ (myšleno dotace na nákup EV).
          Podle mě se u nás o tom bude ještě hodně dlouho kecat, než se od slov přejde k činům. Někde bylo doslova napsáno, že to bude řešit až příští vláda. A nedělejme si iluze, dokud z toho příslušným panáčkům něco nekápne tak jako z fotovoltaiky, tak s nimi nic nehne. Navíc proč dávat dotace konkrétním fyzickým osobám nebo malým firmičkám, když může balíček peněz přitéct v rámci podpory budování infrastruktury nějaké spřátelené firmě, že? Z toho už by se vydojit něco dalo.

              1. To jste je eHonzo hodně
                To jste je eHonzo hodně přecenil a to si opravdu nezaslouží. Když vezmete 4 x 365 dní + 1 den přestupného roku, pak 1.461 dní myslí politici jen na sebe a 2 dni z toho (volební) na voliče, ovšem ve smyslu komu to ta potvora nevděčná hodí. A proč ne mně :-(.

            1. Souhlasím s vámi, jetý
              Souhlasím s vámi, jetý Leaf to bude muset zatím pořešit. Nejraději bych 4×4, ale tam je zatím mrtvo, Mitsubishi jej teprve představí, ostatní kdo ví… zajímalo by mě, jak to bude, až se baterie z uvažovaného Leafu stane třeba během dalších pěti let nepoužitelnou, udělá mě někdo na zakázku baterii novou, pravděpodobně tou dobou výrazně výkonnější? Myslím že by to šlo, ne?

              1. Obavam se, ze to nebude
                Obavam se, ze to nebude jednoduche dat jinou baterii. Jednak ta baterie je soucasti homologace a kdyz nebude original, tak asi nemuzete s tim na silnici. Prvni EV meli dost problem ze baterie zacaly horet (po narazu) a nejaka noname baterka asi nesplni pozadavky. Za druhe BMS komunikuje s baterii a je mozne, ze v baterii jsou nejake chipy a pri vymene to nemusi nabijet nebo nepojede…
                U notebooku jsou take nejaka opatreni, ze kdyz vymenite clanky v akumulatoru a udelate to nesikovne, mate smitec a notas nefunguje. Jsou tam nejake chipy a pokud jsou bez napeti, tak maji funkci sebedestrukce. Pry je to kvuli zamezeni pozaru.
                Cesky se tomu rika kurvitko.

    1. obchodnici to chapou bohuzel
      obchodnici to chapou bohuzel „dobre“ aneb auto s minimem uprav kde „vyhazime“ techniku za cca 8-10 tisic euro, dame tam techniku za 8-10 tisic euro a prodame to za +15 tisic euro oproti te puvodni technice protoze ty penize da stat na dotacich zakaznikovi, a jeste i nam na vyvoj, takze natom vlastne vydelame hned 2-3x, ale prosimvas hlavne tam musi bejt nejakej zadrhel aby si to lidi as zas tak moc nekupovali, protoze potrebujeme jeste masove prodavat tu starou techniku a nalezite se nasledne napakovat na jeji oprave a prodeji „originalnich“ dilu pri servisech, a hlavne potrebujem zdimat staty na dotacich na vyvoj te strasne „slozite“ konstrukce elektromobilu…. v kostce uvazovani tech obchodniku

      a trosku se obavam ze s timhle nehne v EU ani Model 3 🙁

      1. No zádrhel je tam jeden
        No zádrhel je tam jeden obrovskej a to jsou baterie. Oni mohou klidně vyrábět místo sto aut denně třeba 200, možná 300, ale to je asi maximum, čeho jsou v současné době schopni – na víc aut už nejsou baterie. Výrobní kapacitu Samsungu lze sice navýšit, ale to je otázka mnoha měsíců, možná 2-3 roky. Tady má Tesla náskok, který ji dává výhodu minimálně na dalších 4-5 let dopředu.

        1. to je ciste vec poptavky,
          to je ciste vec poptavky, pokud mam poptavku, tak se vzdy najde nekdo kdo ji uspokoji, postavit dnes tovarnu ktera by denne chrlila baterypacky pro elektromobily treba v poctu 500-1000kusu neni as takovej problem kor u baterypacku co jsou vpodstate tretinove nez jake ma treba Tesla, ostatne kazde dnesni auto ma v sobe olovenou baterku a celosvetove jich musej vyrobci vyrobit asi 200-250 milionu rocne, ostatne jen „ceska“ JCA (Varta) rocne dela necelich 8 milionu baterii pro osobni a mala nakladni auta

          (i bez Gigafactory ma Tesla prumerny denni odber asi 130-140 baterypacku, a to se bavime o 70-90kWh packu) LG, Panasonic, a dalsi by byli schopny dodavat evropskym automobilkam klidne i 10 nasobek toho co dodavaj dnes, ale zadna z tech evropskych automobilek o to nestoji

            1. kuprikladu tovarna
              kuprikladu tovarna PowerJapan+ u ktere jsem se zucastnil souteze na solarni parkoviste a skoncil na 3 miste, tak byla postavena za 9 mesicu, a to je tovarna kde maji vznikat baterky pro nove hybridy a plug-in hybridy Japonskych znacek

              takze postavit novou tovarnu as takobej problem neni ani v celkem „kratkem“ case, pokud by treba dnes nejaka automobilka vyvyjela elektromobil a podala poptavku na baterypacky nejakemu vyrobci rekneme v poctu 1000 kusu denne, tak asi nebude zadnej problem mu takovou poptavku i treba v tisicech kusech za den splnit do 2 let, a taky pocitam ze vyrobci jako Chevrolet nebo Nissan maj predem nasmlouvane kapacity na sve chystane elektromobily presne podle predbeznych predpokladu prodeju

              1. Ja spis myslel relevantnost
                Ja spis myslel relevantnost „olovenou baterku … 200-250 milionu rocne“ k potrebe tovaren na lithiovky, protoze (podle me) nepujde zrecyklovat skoro nic, mozna lis na obaly (vnitrek je uplne jiny)…

                Ze rozjedu novou tovarnu za 9 mesicu je hezke, ale taky nekdo nekde musi rozjet novy dul na lithium, ktery ji nakrmi, to bych rekl, ze bude ta horsi cast (a musi se nasmlouvat roky dopredu).

                1. pokud je poptavka tak
                  pokud je poptavka tak zaridit nove linky je zase jen otazka poptavky

                  ona i Tesla stavi Gigafactory aby uspokojila poptavku

Napsat komentář