Španělé díky elektroskútrům ušetříDOPRAVA
Španělé díky elektroskútrům ušetří
Středoškolský tým zvítězil v zelené rallyeZÁVODY
Středoškolský tým zvítězil v zelené rallye
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobilyASIE
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily
Škodovka letos uvede elektromobilyČESKO
Škodovka letos uvede elektromobily

Vědci sestrojili robotického geparda

Jan Grohmann - 16 Září 2014

Rok 2050. Jezdec uhání po prérii, jeho věrný oř s ním pádí kupředu, skáče přes překážky a poslouchá ho na slovo. Kameny, nerovnosti, příkré stoupání a malé potoky nejsou problém. Jezdec však nekrotí oře z masa a kostí, ale důmyslný mechanických stroj – robotického koně.Robot

“Už zase skáču přes kaluže.“
foto: MIT

Sci-fi úvod? Podle vědců z prestižní americké technické univerzity nikoli.

Pravda, vědci z MIT označují svůj výtvor spíše jako „robotického geparda“, díky jeho stylu pohybu. Na druhou stranu idea je pro robotického geparda i koně společná – robotický stroj s mechanickými končetinami, který dokáže napodobit chůzi zvířat.

Zejména v dnes působí řada firem, které vyvíjejí roboty schopné mechanické chůze. Jde zejména o firmu Boston Dynamics a její několik let starý projekt robotického mezka BigDog. Nyní projekt rozvijí americká vojenská agentura DARPA v rámci programu LS3 (Legged Squad Support System).

DARPA a Boston Dynamics rovněž pracují na velmi rychlém běžícím robotu CHEETAH (Gepard). Robot ustanovil rychlostní rekord pro roboty pohybujících se po končetinách – 45,5 km/h.

Proč se vlastně vědci a vojáci snaží o vytvoření robotických obdob zvířat? Důvodem je možnost v budoucnu sestrojit dopravní prostředky schopné rychlého pohybu v těžkém terénu.

Tvor vybavený končetinami se sice nepohybuje po rovině tak rychle a energeticky efektivně jako vozidlo, na druhou dokáže překonávat mnohem lépe těžký teren nebo přírodní překážky (řeky, svahy, příkopy, vegetaci, atd.)

Robotický a elektrický gepard v akci.
video: YouTube

„Snažíme se pochopit, jak se dokáží efektivně (gepardi – pozn. redakce) pohybovat v terénu a přírodě, abychom získali inspiraci, kterou může použít pro náš technický svět,“ říká Sangbae Kim, profesor mechanického inženýrství na MIT. „Můžeme například díky této technologii vytvořit protézy, nebo dokonce vytvořit nové dopravní prostředky nahrazující auta tam, kde nejsou k dispozici silnice.“

V současné době robotický gepard z MIT se dokáže pohybovat maximální rychlostí 16 km/h a přeskakovat překážky vysoké 33 cm. Velmi sympatické je, že robota pohání elektromotory a nese si zdroj elektrické energie sebou. Například LS3 pohání hlučný spalovací motor a CHEETAH potřebuje ke svému pohybu externí zdroj elektrické energie.

"Lidé věří, že spalovací motory a hydraulika jsou jediný způsob, jak se mohou roboti s končetinami pohybovat,“ říká Kim. „Lide si myslí, že elektrické motory nejsou dostatečně silné. Tohle je poprvé, kdy jsme ukázali, že elektřinou poháněný robot může běhat a skákat přes vysoké překážky.“

MIT News
 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články