Bioplyn by mohl zemědělcům pomoci nahradit zelenou naftu

redakce - 09 Říjen 2012

Zemědělci se cítí ohrožení, protože dotované „zelené“ naftě zvoní hrana. Projdou-li navrhované daňové zákony, od ledna 2014 se zruší. Přitom alternativa levnějších pohonných hmot existuje. Je jí biometan nebo stlačený zemní plyn ().auto na plyn CNG traktor Steyr

Traktor na zemní plyn představila společnost Steyr už před více než rokem
foto: Steyr

„Obavy, že čeští zemědělci ztrátou „zelené“ nafty ztratí i část své konkurenční schopnosti chápu. Nemusí to být ale fatální ztráta,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva národní technologické platformy Asociace NGV (Natural Gas Vehicle).

Na rozdíl od dotované „zelené“ nafty, která není ekologická, ale jen se spotřebuje při pracích v zemědělství, je bioplyn nebo CNG levnější a zároveň i šetrnější k životnímu prostředí. Umožňuje snižovat emise skleníkových plynů a omezovat závislost na dovozu ropy.

Navíc zatím nikdo nezpochybňuje podporu těchto alternativních paliv formou daňových zvýhodnění. Ty tvoří například nulová spotřební daň pro biometan a minimální daň 0,36 Kč/m3 u CNG. Hlavně ale CNG či srovnatelný biometan šetří až 50 procent provozních nákladů na klasické pohonné hmoty.

To je cesta i pro české zemědělce, trpící rostoucími cenami pohonných hmot. „Některé technologie jsou sice u bioplynových stanic ještě nákladné, ale řešením jsou malé projekty, investičně daleko přijatelnější. Navíc na tento trend už reagují i výrobci traktorů jako finská Vatra, která do sériové produkce zavádí traktor poháněný bioplynem. Podobný projekt chystá i rakouská firma Steyr,“ uvádí Zdeněk Prokopec.

Zemědělskou technikou však úspory nekončí. Na trhu je řada vozidel na CNG, od osobních přes lehká užitková až po nákladní. Rychlost návratnosti těchto investic závisí na jejich počtu a najetých kilometrech.

V Česku už je v provozu na 4000 CNG vozidel a jejich počet roste. A protože biometan a CNG jsou plně zaměnitelné, lze bez omezení využívat i síť veřejných plnících CNG stanic.

Právě o využití bioplynu v dopravě se bude jednat 11. – 12. října v Třeboni na odborné konferenci Výstavba a provoz bioplynových stanic. Ta se koná už po dvanácté a jde o největší odbornou konferenci o bioplynu v Česku. Loni se jí účastnilo přes 180 lidí a nejinak by tomu mělo být i letos.

Asociace NGV spolupracuje na řadě projektů i s Ministerstvem životního prostředí. V září se například podílela na semináři o ekologické dopravě pro pracovníky úřadu.

„Potenciál nových pohonných médií jako je CNG, bioplyn, LPG nebo elektromobilita, je velký. Každý má své přednosti, ale praxe ukazuje, že sílí preference pro CNG a bioplyn,“ uzavřel Zdeněk Prokopec.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vůbec nechápu, proč se zemědělci domáhají úlev na spotřební dani na naftu, když si každý zemědělec může vypěstovat svoje palivo a to zcela bez daní. Řepku dnes pěstuje téměř každý. Vylisovat a odfiltrovat zvládne také každý doma ve stodole. Přestavět traktor na rostlinné oleje je mnohem levnější než přestavba na plyn. Nevýhoda rostlinných olejů - zimní provoz se zemědělských strojů netýká. Levnější palivo než zemědělský prvovýrobce nikdo v zemi nemůže mít.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výborný nápad.
Zemědělci si budou vyrábět bionaftu, elektrickou energii z umístěných FV panelů na svých polích, ještě by si mohli vyrábět dřevoplyn po zalesnění svých pozemků.
A vy si budete ve svých bytech chovat prasata, kuřata a pěstovat zeleninu a brambory.
Výborný nápad.

To je zajímavá myšlenka. Přebytky by pak ještě mohli prodávat jako fritovací olej, kterým by si pak šťastní motoristé mohli ředit naftu 1:1. Ale že by to nikoho dosud nenapadlo? Možná bude zakopaný pes v tom, že takto získané palivo nepokryje ani množství potřebné k jeho vypěstování. Ale to jsem jen tak plácnul. O pěstování řepky nemám ani páru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bioplynové stanice - také znám historii jedné.
U nás se měla také stavět jedna BS. Byl to jen maskovaný název pro kafilérku. Ono zemědělská BS, která likviduje roztlinný odpad je hotl něco jiného než průmyslová BS, která má likvidovat maso a odpad.

Jinak pokud chcete věřit v BS, věřte pouze těm, kde jejich majitel bydlí u nich. Tak je alespoň malá šance, že si ji ohlídá, ale jestli majitel je 30km daleko, braňte se jak to půjde.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně tak, také jednu takovou kafilérní BS budovanou v těsné blízkosti nejmenované obce na jihu Moravy. V BS si zemědělské družstvo likvidovalo chcíplá kuřata, zdechlá prasata a dobytek. Díky tomuto smradu jsem přestal na svoji chalupu do dotyčné obce dojíždět a nyní už jen čekám, až nastane vhodná doba, abych tuto nemovitost prodal - snad se někdo chytne. Musím ale počkat, až přijde období západních větrů, kdy smrad nebude v této obci cítit.
Takže budujte nové BS, ale ne v místě mého bydliště.

Obrázek uživatele honza.t

Správně navržená a provozována BS nesmí vypouštět zápach do okolí.Zápach rozkládajících odpadů je uzavřen ve fermentačních nádržích .Hlavním produktem je kvalitnější hnojivo než když biologický odpad podléhá přírozenému rozkladu na volné ploše.Zapáchající bioplynové stanice by měly změnit technologii nebo ukončit činnost.Neni BS jako BS

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Měly by, nesmí, musí, ...Pěkné, ale realita je jiná. Proto každého, kdo by chtěl v blízkosti naší obce stavět BS vyhodíme.
Krást a podvádět se taky nemá, a rozhlédněte se kolem.

Obrázek uživatele honza.t

Bio plynových stanic pomalu přibývá a kdyby si tito investoři mohli k těmto stanicím pořídit ještě techniku na bioplyn tak by si snížili náklady na provoz.Největší problém je prolomit ledy .Odpor lidí k novým technologijím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ty preference paliv se tak rychle meni, ze investor nema jistotu, ze se mu ta investice do bioplynu vrati...to je nase bolest...menime pravidla az moc casto a to nas nedelala duveryhodnym partnerem...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to možnym řešenim pro větši farmaře,je pravdou,že proti bioplynovym stanicim se mnozi neznalci stavi zaporně,ale je klidně možne,že je to pravě z nedostatku přikladu ze zahraniči.Busy na CNG se už vyraběji i v ČR,tak proč by se tohoto nechytil i Zetor.Bioplynove male kotelny i vyrobniky jsou presentovany na BVV už několik let.Každopadně pro oba resorty to muže byt vhodnym programem pro přežiti.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil