Společnost Better Place se od roku 2007 kdy byla založena, snaží působit maximálně věrohodně. Ačkoliv sídlí v Palo Alto v Kalifornii, její zakladetel Shai Agassi pochází z Izraele. Právě tam se má v následujících dnech rozjet první síť stanic pro výměnu baterií elektromobilů. Dan Rabinowitz z izraelského listu Haaretz ovšem s nově zveřejněnými cenami o úspěchu konceptu pochybuje.
foto: Better Place
Better Place rozjede svou činnost v Izraeli v nejbližších dnech. Zákazníkům nabídne jednak elektromobil Renault Fluence Z.E. za cenu 123 000 izraelských šekelů (1 ILS=5 Kč), ale také pronájem baterie. Ten bude stát 13 000 ILS za rok při nájezdu max. 20 000 km, resp. 1090 šekelů měsíčně. Tzn., že zájemce o elektromobil zaplatí v přepočtu 615 000 Kč za jeho pořízení a dále 65 000 Kč za každý rok jeho používání.
Čína chce 2300 stanic pro výměnu baterií
Better Place zkusí výměnu baterií pro elektrotaxi v San Francisku
Better Place a GE společně rozšíří infrastrukturu pro elektromobily
Dan Rabinowitz poukazuje na to, že i na izraelské poměry je zejména cena za roční služby velmi vysoká. Upozorňuje, že průměrné izraelské auto najede za rok kolem 16 700 km, a že Better Place samozřejmě neprovozuje žádné schéma v jehož rámci by vracelo nevyužité „peníze“.
Navíc upozorňuje i na to, že pokud budete jezdit v Izraeli hybridním autem, ušetříte na benzínu ještě více, a tak je pro Better Place složité obhájit tak vysokou cenu za roční služby.
Rabinowitz nakonec shrnuje svou zprávu tím, že Better Place vlastně ani nejde o koncového zákazníka, ani o rozšíření elektromobilů v Izraeli. To o co šlo firmě především již získala – monopol na provozování dobíjecí infrastruktury pro elektrická auta v celé zemi. Přesně na tom je dle Rabinowitze postaven obchodní model Better Place.
Na druhou stranu, jde o firmu s globální působností. Better Place zdaleka nemůže čekat, že stejně výhodné podmínky získá také v dalších částech světa – Dánsku, Austrálii nebo vybraných světových metropolích. Naopak, pravděpodobně se tam bude muset potýkat se silnou konkurencí. Jaký pak nastaví pro jednotlivé regiony cenový model je otázka.
Navíc upozorňuje i na to,
Navíc upozorňuje i na to, že pokud budete jezdit v Izraeli hybridním autem, ušetříte na benzínu ještě více, a tak je pro Better Place složité obhájit tak vysokou cenu za roční služby.
= Nic proti. ale todle psal asi neakej *****. u hybridu usetrite na benzinu hafo vic nez u ciste elektrickych aut pro ktery je urcen program Better Place (vymena baterek)