Belgická města nasazují elektrické autobusy

Evropa bez dieselových aut, kde po silnicích jezdí ideálně jen elektromobily? Nemusí to být jen sen daleké budoucnosti. Minimálně v Belgii se totiž tomuto ideálu rychle přibližují.

Elektrobus se na stanici dobije do plných za méně než pět minut.
foto: ABB

Hned dvě belgická města se rozhodla v širší míře využít v hromadné dopravě elektrobusy, jejichž sestavu funkčně doplnila i dobíjecími stanicemi. A společnosti Volvo společně s ABB si tak mohou připsat další zářez k dobru.

Jsou to totiž právě elektro-vozy z dílen Volvo a dobíjecí stanice z ABB, které se nyní objevují v městech Charleroi a Namuru. Přitom v Charleroi budou instalovány čtyři rychlo-dobíjecí jednotky pro 55 elektrobusů. V Namuru si objednali 35 hybridních elektrobusů (Volvo 7900) a osm dobíjecích stanic ABB.

V případě města Namur se nejedná o první taková počin. Aktuální objednávka je rozšířením místní existující flotily 11 hybridních autobusů od společnosti TEC Group. Než se rok 2017 nachýlí ke konci, bude městská hromadná doprava v Namuru z 90 % elektrifikovaná, a prakticky zbavená emisí.

„Je to pro nás maximálně uspokojivé, vidět jak se věci dávají do pohybu,“ říká vedoucí oddělení výroby autobusů Volvo, Håkan Agnevall. „Stále více měst si začíná uvědomovat výhody čisté přepravy osob, a vybírají si elektromobily a elektro-autobusy jako ideální řešení.“ A jak by to celé mohlo vypadat v praxi běžného provozu?

Hybridní autobus Volvo 7900 jezdí za optimálních podmínek čistě na elektřinu přibližně 70 % veškeré objízdné trasy. Dobije se skutečně rychle, na stanicích ABB v podstatě během 3-4 minut (na 150 kW).

A když srovnáme emisní náročnost provozu elektro-autobusů s konvenčními „nafťáky“, je produkce oxidu uhličitého o 60 % nižší. Není to sice dokonalé, ale je to prostě něco, co v centru města rychle poznáte.

19 Comments on “Belgická města nasazují elektrické autobusy”

  1. Zajímala by mě cena, jestli to i v Belgii je taková
    Zajímala by mě cena, jestli to i v Belgii je taková tragédie jako u nás, kde třeba v Třinci koupili nedávno 10 elektrobusů v ceně 13,5 milionů za kus, který je velikostně a typově stejný s autobusem za 5 milionů, čili příplatek 8,5 milionu za 200 kWh baterii! Čili více než 2 celé tesly P100D!
    Když bych bral dnes už šílených $500/kWh + DPH + milion za instalaci, tak jsme furt ani ne na polovině. Za co se dalo těch dalších 4,5 milionu? A to nepočítám kolik se ušetřilo za spalovací motor a vše co s tím souvisí.

    1. Tak tohle by mne zajímalo také.
      Elektrická vozidla jsou

      Tak tohle by mne zajímalo také.
      Elektrická vozidla jsou vesměs strašně předražená.
      Podle mne je jeden z největších problémů dotace. Kdyby nebyly byly by levnější. Ale i tak jsou drahé tak možná ještě že jich je zatím málo, malá konkurence.

    2. Velikostně a typově stejný městský autobus který má
      Velikostně a typově stejný městský autobus který má také stejnou výbavu pro pasažéry a výstup a nástup pasažérů opravdu nestojí 5 milionů. Kapacitně obdobné a výbavově shodné Citaro začíná na ceně 9.4 milionů korun. A kupříkladu hybridní městské autobusy Volvo a Scania začínají na ceně 530 tisíc eur.

      1. To bylo přímo z tiskové zprávy města Třinec, kde psali,
        To bylo přímo z tiskové zprávy města Třinec, kde psali, že klasický autobus by je vyšel na 5 milionů (možná, že přes výběrové řízení pro město se ta cena od ceníkové bude lišit) a že museli využít dotace, jinak by to ekonomicky neprošlo.
        Edit: Tak jsem dohledal, že se jedná o předělané polské autobusy Solaris, které jsou opravdu nesrovnatelně levnější než Mercedesy Citaro, které zmiňujete.

        1. nízkopodlažní, klimatizace, při zastavení náklon ke
          nízkopodlažní, klimatizace, při zastavení náklon ke straně nástupu nebo pokles celého vozidla pro nižší nástupní hranu, akustická hladina na palubě moderního autobusu, a v neposlední radě na elektrické a hybridní autobusy jsou nesrovnatelné záruční podmínky. Tam kde je předělaný Solaris levnější se jeho nižší cena projeví po dvou až třech letech provozu. Pro naši autobusovou dopravu bych nikdy žádný low-end autobus nekoupil. Do 2 let jsou z těch levných hlučné kostitřasy na které cestující žádnou chválu pět nebudou.

    1. Otázkou je, zda se indukce (se svými ztrátami a výrazně
      Otázkou je, zda se indukce (se svými ztrátami a výrazně dražší cenou) vyplatí, pokud jsou schopni nabít 150 kW baterii během přestávky na čůrání.
      Ale jinak mi nesedí to uváděné nabíjení. Není v článku vysvětleno, z kolika procent nabíjím do kolika za těch 5 minut. Pokud by to bylo třeba z 20% na 80% (předejdu zpomalení při dobíjení z 80-100%), to je 90 kWh za 5 minut, tj. výkon nabíjecí stanice by musel být přes 1 MW, tak by nabíjecí proud byl kolem 7C. Neznám stávající konvenční baterie, které by dlouhodobě vydržely takové rychlé nabíjení.

      1. Trochu mi ten článek přijde jako zmatečný, ale je možné
        Trochu mi ten článek přijde jako zmatečný, ale je možné že se jedná o nabíjecí výkon a tedy asi 12.5kWh, ale kolik by na ni ten bus ujel nevím, na druhou stranu úseky ve městech mezi smyčkami asi jen stěží bude vzdálenost přes 25km. Navíc na celý den provozu mu stačí asi 50-100l nafty, to je asi 150-300kWh užitečné práce. Takže nějakých 10-20 nabíjení by stačilo.

      2. Nejde o nabití 150kWh baterie za 3-4min, ale prostě o
        Nejde o nabití 150kWh baterie za 3-4min, ale prostě o nabíjení 3-4min na výkonové hladině 150kW.

        Předpokládám, že víc o této problematice se dozvíme zítra na Amperu na konferenci Perspektivy e-mobility IX – v 10:20 má mít Ing. Kuželka z ABB prezentaci „Průběžné rychlodobíjení městských elektrobusů – EU“.

        Hybrid.cz je jedním z partnerů této konference. Takže snad tu bude i nějaký článek.

      1. baterie se dobijí za 5 minut !! tzn troleje stačí
        baterie se dobijí za 5 minut !! tzn troleje stačí stávající infrastruktura sem tam nad zastávku spíš redukce jak se bude upouštět od trolejbusů a hlavně, pár trolejí nad dálnice 😉
        KONEC DALŠÍHO DÍZLU V ČECHÁCH ;)))

        https://www.youtube.com/watch?v=mBwvQwzBxjk

        a občas i nějakou tu aristokraciji ;))

        https://www.youtube.com/watch?v=OStHUULMgpU

        1. Notak Cipísku, to opravdu musíte stále vytahovat tu
          Notak Cipísku, to opravdu musíte stále vytahovat tu povedenou křižovatku?

          Samozřejmě že je třeba ukončit dieselovou dopravu v České republice, ale dělejte to když se nedaří dost rychle elektrifikovat ani železnici. Taková Denaftizace dopravy není jen tak a je to běh na dlouhou trať.

      2. V elektromobilním Brně až za komunistů – v roce 1949. Tedy
        V elektromobilním Brně až za komunistů – v roce 1949. Tedy zhruba 30 let po císařovi.
        Interval trolejbusů na zastávkách v denních špičkách si každý zjistí v jízdních řádech brněnské MHD sám. Elektrobusy by tam při nabíjení tak akorát zavazely.
        Nebo by se jim vystavěly další jiné a nové zastávky?

Napsat komentář