AutoTram - německý hybrid tramvaje a autobusu

Jan Horčík - 19 Říjen 2011

Elektrická a hybridní vozidla budou dobývat města: auta, jízdní kola, autobusy a vlaky. AutoTram je dlouhý jako tramvaj, ale stejně dobře manévrovatelný jako autobus. Jde o nejnovější projekt výzkumu elektromobility na Fraunhoferově institutu.auto AutoTram

AutoTram v současné verzi vypadá trochu jako z jiné planety
foto: Fraunhoferův Institut

Pro AutoTram není třeba kolejí nebo nadzemního vedení, protože “BusBahn” se valí na pryžových pneumatikách. Řídí se bílými čárami na silnici. Ve Fraunhoferově institutu používají AutoTram jako experimentální platformu, jakousi laboratoř na kolech.

Celkem se na projektu různou měrou podílí 30 institutů z celého Německa. Německé ministerstvo školství a vědy přispělo na projekt 34,5 milionem euro na dobu dvou let, dalších 14 milionů euro přiteklo z dalších zdrojů.

Vědci si na projektu AutoTram mohli vyzkoušet celou řadu nově vyvíjených komponent – systémy pro uložení energie, dvouvrstvé kondenzátory, nové typy spojek a další. Vědci si na tomto projektu pochvalují především možnost spolupracovat s kolegy z ostatních institutů.

Zářným příkladem této spolupráce, kdy celek je něčím víc než jen součtem všech jednotlivostí, je nově instalovaná lithium-iontová baterie. Ta může být využita také pro osobní automobily. Jde o pokročilé zařízení, které detailně monitoruje stav každého li-ion článku a určuje, zda má tendence se přebíjet, podbíjet, přehřívat, případně předčasně stárnout.

Autobusy a tramvaje, narozdíl od běžných osobních aut, která 23 hodin denně stojí, jsou intenzivně využívané vozy. Nemají proto příliš mnoho času k dobíjení. Potenciálním řečením jsou zde rychlonabíječky na jednotlivých zastávkách plus duální jednotky ukládání enerie v samotném stroji.

Stroj dokáže získat energii potřebnou k jízdě od jedné zastávky ke druhé během právě jedné zastávky, která trvá 20 – 30 vteřin během kterých nastupují cestující. Využívá k tomu především superkondenzátory a speciální dokovací kolektor na střeše, který se vždy při zastavení spojí s dobíjecí stanicí.

Přenášejí se tam pak proudy vyšší než 1000 ampérů při napětí přes 700 voltů. Každá stanice slouží tedy zároveň jako velké skladiště energie, které např. může sbírat přebytky z rozvodné sítě v případě nadvýroby. V každém případě ale AutoTram disponuje také ještě dieselovým motorem pro případ, že by energie nestačila.

Vědci kromě superkondenzátorů a li-ion baterií testují také palivové články. V současné době vědci pracují na AutoTram II. Spolupracují přitom s malým výrobcem autobusů, výzkumníky z Drážďanské technické univerzity, strojírenskými podniky ze Saska a Drážďanským dopravním podnikem.

Cílem je postavit a v ostrém provozu otestovat novou verzi stroje. Ten bude 30 metrů dlouhý, bude mít několik kloubů a bude homologovaný pro provoz na silnicích.

Fraunhofer Institute
Zpět na HybridPřidat komentář

Trambus ;)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online

Newsletter