Autosympo 2013: Rozmach hybridních systémů v dopravě a motorsportu

Daniel Kunz - 14 Listopad 2013

Prezentace, kterou si na konferenci Autosympo 2013 připravil Ing. Josef Morkus z v Praze, byla pojata jako představení úspěšných hybridních dopravních prostředků. Kromě osobních aut se ale zaměřil také na jiné typy motorových vozidel.Autosympo_2013_Morkus

Ing. Josef Morkus a jeho prezentace na konferenci Autosympo 2013
foto: Facebook

Úvodem neuškodí začít nedocenitelnou historií, která nám praví, že prvním sériově vyráběným hybridem na světě se stala před patnácti lety .

Zájmu pana Ing. Morkuse neuniklo ani Porshe 911 GTR Hybrid se zabudovaným systémem rekuperace kinetické energie (KERS), jež využívá technologie setrvačníku, který je zde konkrétně umístěn na sedadle spolujezdce.

Podobný systém využívá i závodní Audi R18 e-tron Quattro, vítězný vůz letošního ročníku 24 hodin Le Mans. Naopak jiný závodní hybrid - Toyota TS030 - využívá pro ukládání kinetické energie namísto setrvačníku kondenzátor.

Akademik z ČVUT se během svého projevu pozastavil i nad uspořádáním elektromotoru a dieselmotoru u nového supersportu Mclaren P1. Následně se zaměřil na užitková vozidla.

Hybridní systémy dnes ve světě hojně využívají popelářská vozidla, která patří k nejčastěji zastavujícím a rozjíždějícím se dopravním prostředkům. Hybridy se začínají prosazovat i mezi autobusy – New York přechází výhradně na hybridy a v Londýně přicházejí nové double-deckery také téměř výhradně v hybridních verzích.

Ve francouzském Nice se pak můžete setkat už dokonce i s hybridním trolejbusem nebo tramvají. Proč zrovna hybridní tramvaj a trolejbus, tedy dopravní prostředky poháněné výhradně elektrickou trakcí?

Důvody jsou různé – využijí se v lokalitách, kde památkáři nepovolí postavit troleje, nebo se tam trolejové vedení nevyplatí stavět z ekonomického hlediska. Avšak jsou známy i případy, kdy kvůli nízkým vratům do vozovny zkrátka není kam troleje umístit.

V kategorii kamionů jsme se mohli dozvědět informace o vozu DAF XF 105 Hybrid, jež poskytuje oproti „nehybridní“ verzi 5% úsporu paliva, což může vzhledem k vysokému počtu najetých kamionových kilometrů ročně činit úsporu 3000 - 4000 EUR.

Na železnici můžeme najít ztělesnění hybridu v podobě lokomotivy Bombardier Traxx, což je elektrická lokomotiva s doplňkovým dieselovým agregátem.

Závěr projevu Josefa Morkuse byl vyhrazen off-road vozům, kdy byla představena lesní technika ve Švédsku. Např. traktor s elektromotorem umístěným v každém z kol, což má šetrnější vliv na lesní půdu.

Řeč byla také o pásovém bagru, jehož věž je ovládána pomocí hybridního systému, který při brzdění ukládá energii do superkondenzátorů.

Hybridní systémy pohonu si zjevně nalézají stále více cest k praktickému uplatnění. Jejich potenciál dnes však stále ještě rozhodně není ani zdaleka plně využit.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?