Autosalon Ženeva 2019: elektromobil Kia e-Soul s dojezdem až 452 km a CCS rychlonabíjením

Na mezinárodním ženevském autosalonu 2019 se příští měsíc představí v evropské premiéře Kia e-Soul, již třetí celosvětově prodávaný elektromobil automobilky Kia.

Nová Kia e-Soul s možností volby ze dvou bezemisních výkonů pohonu obohacuje rozšiřující se nabídku hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů značky Kia. Auto se na evropských trzích začne prodávat koncem prvního čtvrtletí 2019.
foto: Kia

V Evropě bude městský crossover Kia e-Soul pohánět výhradně elektrická energie s možností výběru ze dvou výkonů pohonu s nulovými emisemi a dlouhým dojezdem. Bateriové moduly nové generace pro nový e-Soul vykazují údajně až o 30 % vyšší energetickou účinnost než aktuálně nejprodávanější elektromobil Evropy – Nissan Leaf.

„Trh se v posledních letech významně změnil, přičemž v roce 2018 – kdy se končící model nabízel naposledy, prodala Kia v Evropě více bezemisních vozů Soul EV než benzínových a naftových provedení dohromady. Kia je dnes považována za celosvětového leadera na poli elektrifikovaných vozidel, což dokazuje rostoucí nabídkou modelů s mild-hybridním, hybridním či plug-in hybridním pohonem i čistých elektromobilů. Elektrifikované modely v roce 2018 představovaly plnou osminu vozů Kia prodávaných v Evropě (nárůst z 10 % v roce 2017), přičemž nový e-Soul tento trend ještě posílí,“ komentuje Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe.

Vzezření městského crossoveru vylepšují ostré full-LED světlomety začleněné do horního ‚obočí‘, které je protaženo napříč celou přídí o šířce 1800 mm. Přední i zadní nárazníky společně s pevným panelem namísto mřížky chladiče dodávají vozu hladký a aerodynamický vzhled. Zásuvka pro nabíjení je ukryta za malým panelem na přídi vozidla. Podlouhlá LED mlhová světla pod světlomety nahrazují kulaté zdroje, které používal předchozí Soul EV.

Při pohledu z boku zůstala zachována typicky hranatá silueta, nicméně jemné úpravy proporcí a další detaily dodaly e-Soulu sebejistější vzhled. Nový e-Soul o délce 4195 mm přerůstá svého předchůdce o 55 mm; chlubí se přitom rozvorem 2600 mm (+30 mm) a o 15 mm delším předním převisem.

Kia e-Soul

Kia e-Soul
foto: Kia

Tento účinek je opticky zvýrazněn nově pojatým zadním sloupkem a tvarem zasklení. Boční okénka se směrem k zádi zužují a jsou zakončena zadním sloupkem ve tvaru ploutve, jenž nahradil někdejší ostrý úhel u základny zadních oken. Pro e -Soul se nabízejí 17″ litá kola jedinečného provedení s pěti paprsky.

Na zádi zůstal zachován ‚ostrůvek‘ karoserie na pátých dveřích. Tento panel, obklopený leskle černým materiálem, je u nového modelu kulatější a moderněji tvarovaný; pod ním se pak nachází přepracovaný zadní nárazník. Výklopnou záď obepínají nová markantní sdružená světla typu LED

Pro nový e-Soul je k dispozici sedm odstínů karoserie pro jednobarevné provedení, resp. sedm dvoubarevných kombinací, kdy je možné skládat zářivé odstíny karoserie s metalickým lakováním střechy a krytů vnějších zpětných zrcátek.

Evropští zákazníci si také mohou volitelně objednat paket SUV, který design e-Soulu ještě vylepšuje výraznými lemy kolem podběhů kol, obložením prahů karoserie a ochranným krytem pod předním nárazníkem.

Design interiéru

Elektromobil Kia e-Soul je pulsujícím modelem zvenčí i zevnitř, a tak i v kabině můžeme volit z řady jedno- i dvoubarevných schémat, resp. látkovým čalouněním a čalouněním umělou nebo pravou kůží (v závislosti na konkrétním trhu a výbavě vozidla). Nabídka barevných odstínů a obkladů zahrnuje jednobarevné černé nebo dvoubarevné šedé látkové čalounění (světlá a tmavá šedá) v kombinaci s výplněmi dveří připomínajícími perleť.

U interiéru lze též zvolit černou nebo šedou látku, kombinaci látky a umělé kůže, resp. čalounění pravou kůží, včetně světle šedého kontrastního prošívání a výplní dveří s metalickým lakem. U provedení s černým látkovým čalouněním je dále volitelně k dispozici zelený nebo zlatý paket, který doplňuje kontrastní prošívání a výplně dveří. Pro interiér z černé kůže se nabízí červený paket, který přidává sportovní červené prošívání a výplně dveří.

Do kabiny je možné si objednat systém osvětlení Sound Mood Lighting, produkující jemné světlo z panelů ve dveřích. Jeho součástí je i jedinečný povrch s 3D vzory v horní části výplní dveří. Systém Sound Mood Lighting emituje světelné pulzy v rytmu hudby přehrávané prostřednictvím audio soustavy; uživatel může navolit osm různých barevných odstínů a šest motivů osvětlení kabiny.

Kia e-Soul

Kia e-Soul
foto: Kia

Pro vůz se rovněž nabízí bezdrátová nabíječka mobilních telefonů umístěná v přístrojové desce, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla nebo prémiový systém ozvučení Harman Kardon. Projekční HUD displej (výbava na přání) s výsuvnou reflexní plochou promítající všechny důležité jízdní informace – například pokyny navigace k odbočování nebo informace o rychlosti vozidla.

Pohony a dynamika

Nová Kia e-Soul se v Evropě bude prodávat výhradně jako elektromobil s možností volit mezi dvěma rčistě elektrickými bezemisními pohony, aby vůz vyhovoval potřebám a rozpočtu nejrůznějších skupin zákazníků.

Řidiči mohou zvolit hnací ústrojí s prodlouženým nebo standardním dojezdem (kapacita 64 kWh, resp. 39,2 kWh). Bez ohledu na zvolenou variantu čeká majitele výrazně příznivější dojezd, než u končícího modelu Soul EV. Vylepšení doznaly i samotné jízdní vlastnosti, a to díky znatelně výkonnějším elektromotorům s točivým momentem až 395 Nm – o 39 % více než v minulosti.

Nová generace lithium-ion polymerových baterií Kia nabízí vyšší kapacitu energie než řada konkurenčních elektromobilů, a to včetně dražších modelů. Díky energetické hustotě článků na úrovni 250 Wh/kg, ke které přispělo nové chemické složení, je možné v bateriových článcích uložit o 25 % více energie při zachování stejného objemu jako v případě bateriového modulu 200 Wh/kg končícího modelu Kia Soul EV.

Kia tak mohla zachovat co nejmenší a nejlehčí bateriový modul a současně výrazně prodloužit dojezdovou vzdálenost vozidla s nulovými emisemi, ať již v porovnání s předchůdcem nebo jinými elektromobily na trhu.

Bateriový modul v provedení s vyšší kapacitou 64 kWh (prodloužený dojezd) je spojen s elektromotorem 150 kW, který e-Soulu umožňuje urazit až 452 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP). Spotřeba energie modulu o kapacitě 64 kWh činí pouze 157 Wh/km (v kombinovaném cyklu podle WLTP – tj. vůz je o 24 % hospodárnější než aktuálně nejprodávanější elektromobil v Evropě. Spotřeba energie e-Soulu s prodlouženým dojezdem činí ve městě pouhých 109 Wh/km (v městském cyklu podle WLTP).

e-Soul v provedení s prodlouženým dojezdem díky bateriím o kapacitě 64 kWh dosahuje nejvyššího točivého momentu 395 Nm již od nulových otáček (o 84 % více než odcházející model) a akceleruje na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy.

Standardní bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh pohání elektromotor o výkonu 100 kW (136 k). Jednotka s maximem točivého momentu 395 Nm a výkonem o 23 % vyšším než u končícího Soulu EV využívá výrazně lepší hospodárnosti baterie, a tak se standardní e-Soul chlubí dojezdem až 277 km na jedno nabití. Jmenovitá energetická účinnost činí 145 Wh/km (v kombinovaném cyklu podle WLTP), tj. vůz je o 30 % hospodárnější než aktuálně nejprodávanější elektromobil v Evropě – a zároveň je jedním z energeticky nejhospodárnějších elektromobilů světa.

Obě provedení standardně disponují systémem stejnosměrného rychlodobíjení CCS (Combined Charging System), umožňujícím zkrátit zastávky na dobití baterií. Při použití rychlonabíječky o výkonu 100 kW lze oba bateriové moduly dobít z 20 na 80 % za pouhých 42 minut.

e-Soul je vybaven řadou technologií pro rekuperaci energie ve prospěch co nejdelšího dojezdu. Patří sem energeticky hospodárný systém topení a ventilace Kia s tepelným čerpadlem, který získává odpadní teplo z chladicí soustavy vozidla.

Rovněž se využívá systém individuálního větrání a klimatizace, který již u zdroje uzavírá odvětrávání kabiny pro všechna sedadla s výjimkou řidiče – na rozdíl od jiných systémů, které pouze odklánějí proud vzduchu do otevřených výdechů ventilace v kabině.

Elektromobil je rovněž standardně vybaven systémem rekuperačního brzdění Kia, ovládaným pomocí pádel pod volantem. Tento systém umožňuje řidiči zpomalit vozidlo a rekuperovat kinetickou energii ve prospěch co nejdelšího dojezdu a hospodárnosti. V závislosti na požadované úrovni rekuperace při brzdění může řidič volit z pěti úrovní rekuperačního brzdění (žádné, 1 až 3, nebo režim ‚jediného pedálu‘).

Jízdní režim ‚jediného pedálu‘ dovoluje vozidlu získávat při brzdění maximum energie, a dokonce umožňuje jemně zastavit vůz bez nutnosti dotknout se brzdového pedálu. Pokud systém rekuperačního brzdění rozpozná, že vpředu jedoucí vozidlo zpomaluje, dokáže rovněž automaticky přizpůsobovat úroveň brzdění, a tak umožňuje hladší jízdu s postupným zpomalováním – zejména v prudkých klesáních. Zobrazování systému Smart Eco Pedal Guide v přístrojovém štítu také informuje řidiče o využití baterie v reálném čase na základě pokynů od akceleračního pedálu.

Volič jízdních režimů Drive Mode Select v e-Soulu také umožňuje řidiči uzpůsobovat vlastnosti vozu upřednostňovanému stylu jízdy nebo stavu vozovky. Vybírat je možné z režimů Normal, Eco, Eco+ (omezující rychlost na max. 90 km/h) a Sport. Dva režimy Eco jsou odladěny tak, aby maximalizovaly dojezd vozidla pomocí konkrétních opatření na úsporu energie, zatímco režim Sport zvyšuje citlivost řízení a odezvu elektromotoru ve prospěch dynamických jízdních schopností. Režim Normal pečlivě vyvažuje všechny uvedené vlastnosti.

Nový e-Soul je první generací modelu Soul, která používá plně nezávislé zavěšení zadních kol typu multi-link. Toto řešení nahrazuje zadní nápravu s torzní příčkou, používanou u modelů první a druhé generace, a vůz tak dostává atraktivnější jízdní vlastnosti, je agilnější a pohodlnější.

Kia uvádí nový pokrokový systém telematiky UVO CONNECT

Nový model je prvním vozidlem Kia v Evropě, které nabízí pokrokový systém telematiky UVO CONNECT značky Kia. UVO CONNECT byl navržen s cílem posunout řízení do digitální epochy, propojit řidiče s okolním světem a nabídnout mu neocenitelné informace – prostřednictvím palubního dotykového displeje i chytrého telefonu.

Nová technologie byla vyvinuta tak, aby splňovala nejnovější Obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR), a zajišťovala tak nejvyšší možnou úroveň ochrany a zabezpečení dat.

Součástí technologie UVO je systém Kia Live, zabudovaný do širokoúhlého TFT displeje o úhlopříčce 10,25″ uprostřed přístrojové desky e-Soulu. Systém používá svoji vlastní SIM kartu k načítání a aktualizaci dat v reálném čase během jízdy, např. aktuální dopravní informace, předpovědi počasí, body zájmu a možnosti parkování na ulicích i mimo ně – včetně cen, umístění a počtu volných parkovacích míst. Klíčovou vlastností systému UVO je zobrazování polohy dobíjecích stanic, dostupnosti nabíječek a možnostech připojení.

Druhou klíčovou součástí systému UVO je mobilní aplikace UVO pro chytré telefony se systémem Android i telefony firmy Apple. Aplikace dodává uživatelům pocit bezpečí díky nejrůznějším funkcím zprostředkujícím diagnostiku vozidla i jízdní informace. Aplikace dále majitelům umožňuje na dálku aktivovat řadu vlastností a funkcí. V závislosti na konkrétním trhu mohou uživatelé dálkově aktivovat klimatizaci (tj. podle počasí si vyhřát nebo vychladit vozidlo) nebo zaslat do vozidla trasu ještě před odjezdem.

Aplikace také uživatelům umožňuje zkontrolovat na dálku stav nabití baterie a jediným klepnutím na displeji ukončit nebo obnovit nabíjení – a tak využít výhodnější noční tarif při nabíjení doma. Prostřednictvím uvedené aplikace si uživatel může zkontrolovat polohu vozidla a sledovat různé informativní zprávy nebo diagnostická hlášení.

Po uvedení v modelu e-Soul se technologie UVO CONNECT automobily Kia zakrátko představí i v dalších evropských modelech značky. Palubní navigace s dotykovým displejem o velikosti 10,25″ standardně nabízí multi-připojení Bluetooth (uživatelé si mohou připojit dvě mobilní zařízení současně), stejně tak jako podporu technologií Apple CarPlay a Android Auto.

Díky funkci rozdělené obrazovky může uživatel souběžně ovládat nebo sledovat různé vlastnosti vozidla a upravit si zobrazování pomocí řady různých pomůcek. Řidič se tak může rozhodnout pro samostatný displej (např. zobrazování navigace nebo informací o baterii), nebo na displeji kombinovat různé funkce současně.

To znamená, že řidič může sledovat pokyny navigace nebo energetickou účinnost baterie, zatímco cestující si vybírají své oblíbené skladby nebo zjišťují předpověď počasí. Systém palubního infotainmentu rovněž dovoluje nastavit si upřednostňovaný způsob nabíjení vozidla nebo náladové osvětlení Sound Mood Lighting.

Širokoúhlý displej uprostřed přístrojové desky doplňuje 7,0″ sdružený přístroj Supervision typu TFT, zobrazující řidiči veškeré nezbytné jízdní informace. Samozřejmostí je komunikace v českém jazyce.

Ucelená nabídka vyspělých systémů aktivní bezpečnosti

Díky řadě systémů pasivní i aktivní bezpečnosti se posádka může spolehnout na maximální ochranu na každé cestě. Vyspělý systém Kia na podporu řízení (ADAS) pomáhá omezit řadu všudypřítomných rizik a zároveň snižuje únavu při řízení.

Z dostupných technologií jmenujme asistent pro zamezení čelním kolizím (FCA), systém pro sledování slepých úhlů (BCW) a systém sledování slepého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím (BCA-R), inteligentní tempomat (SCC) s funkcí Stop & Go, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), rozpoznávání únavy řidiče (DAW) a asistent dálkových světel (HBA).

Asistent pro sledování vozidla v jízdním pruhu (LFA), představující ‚autonomní řízení 2. úrovně‘, reguluje zrychlování, brzdění a řízení podle vozidel jedoucích vpředu. LFA při rychlostech od 0 do 130 km/h pomocí kamery a radarových senzorů udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a současně monitoruje vodorovné dopravní značení, aby se e-Soul držel uprostřed daného pruhu.

Model je dále vybaven systémem zobrazování situace za vozidlem (RVM), parkovacím asistentem s podporou navádění a systémem pro monitorování provozu za vozidlem s asistentem pro zamezení kolizím vozidel přijíždějících z boku (RCCA).

Z prvků pasivní bezpečnosti e-Soulu jmenujme až sedm airbagů (čelní airbagy s dvoustupňovým plněním, boční airbagy s dvoustupňovým plněním zabudované do předních sedadel, boční hlavové airbagy se senzory převrácení vozidla a kolenní airbag pro řidiče), stejně tak jako sadu elektronických bezpečnostních systémů vozidla. Jedná se např. o standardně dodávaný stabilizační systém (VSM) Kia, jehož součástí je řízení trakce a elektronické řízení stability vozu.

Karoserie je vyrobena z oceli a hliníku v zájmu co největší torzní tuhosti při zachování nízké hmotnosti. Tužší karoserie disponuje vyšším zastoupením komponentů z vysokopevnostní oceli AHSS a oceli tvářené za tepla, stejně tak jako novými hliníkovými výztuhami prahů karoserie, což se odrazilo v potlačení vibrací od vozovky a vyšší bezpečnosti cestujících v případě nehody.

Specifikace Kia e-Soul

Elektromotor

Typ Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem

Napětí 356 V (prodloužený dojezd) / 327 V (standardní dojezd)

Max. výkon 150 kW při 3800 až 8000 ot/min (prodloužený dojezd)

100 kW při 2600 až 8000 ot/min (standardní dojezd)

Max. točivý moment 395 Nm při 0 až 3600 ot/min (prodloužený dojezd)

Max. točivý moment 395 Nm při 0 až 2400 ot/min (standardní dojezd)

Bateriový modul s prodlouženým dojezdem

Typ Lithium-iont polymerový

Napětí 356 V

Kapacita energie 64 kWh

Výkon 170 kW

Kapacita 180 Ah

Palubní dobíjení 7,2 kW

Hustota energie (články) 250 Wh/kg

Bateriový modul se standardním dojezdem

Typ Lithium-iont polymerový

Napětí 327 V

Kapacita energie 39,2 kWh

Výkon 104 kW

Kapacita 120 Ah

Palubní dobíjení 7,2 kW

Hustota energie (články) 250 Wh/kg

Podvozek a odpružení

Vpředu Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory

Vzadu Plně nezávislé zavěšení kol, víceprvkové zavěšení typu multi-link v pomocném rámu, vinuté pružiny a dvouplášťové plynové tlumiče, stabilizátory

Řízení

Typ Hřebenové řízení, elektrický posilovač

Převod řízení 12,8:1

Ot. mezi krajními polohami 2,5

Poloměr otáčení 5,3 m

Brzdy

Vpředu 305 x 25 mm, kotouče s odvětráváním

Vzadu 300 x 10 mm, kotouče bez odvětrávání

Parkovací brzda Elektronická parkovací brzda

Kola a pneumatiky

Standardně 17″ litá kola, pneumatiky 215/55 R17

Rezerva Sada na opravu pneumatiky

Rozměry (mm)

Exteriér

Celková délka: 4195
Celková šířka: 1800*
Celková výška: 1600
Rozvor: 2600
Převis vpředu: 865
Převis vzadu : 730
Rozchod kol vpředu: 1565
Rozchod kol vzadu: 1575
Světlá výška: 155

* bez vnějších zpětných zrcátek

Interiér

Vpředu/Vzadu

Vertikální prostornost 1013/988

Prostor pro nohy 1044/ 927

Šířka v úrovni ramen 1410/1390

Zavazadlový prostor (litry, podle VDA)

Nesklopená zadní sedadla 315

Po sklopení zadních sedadel 1339

Hmotnosti (kg)

Prodloužený dojezd/Standardní dojezd

Pohotovostní hmotnost 1682/1593

Celková hmotnost 2180/ 2025

Jízdní výkony a dojezd

Prodloužený dojezd / Standardní dojezd

Maximální rychlost (km/h) 167/156

0-100 km/h (s) 7,6/9,6

Max. dojezd* 452 km/277 km

Spotřeba energie* 157 Wh/km / 145 Wh/km

*v kombinovaném cyklu podle WLTP

tisková zpráva

79 Comments on “Autosalon Ženeva 2019: elektromobil Kia e-Soul s dojezdem až 452 km a CCS rychlonabíjením”

  1. U takového auta by měli dát na výběr, klidně jako
    U takového auta by měli dát na výběr, klidně jako příplatkovou výbavu, zda chce majitel 1F nebo 3F palubní nabíječku a 16A nebo 32A

    Případně pro Evropu povinně zavést vždy 3F min. 16A palubní nabíječku a 32A, ať je klidně za příplatek

    1. Nic bych nenařizoval s jednou výjimkou a tou by bylo
      Nic bych nenařizoval s jednou výjimkou a tou by bylo standardizovat nabíječky do normovaných modulů na celém trhu EU. Došlo by ke zlevnění, zajištění kompatibility a hlavně by pak bylo možný ty nabíječky vyměnit za větší, klidně třífázové a snadno a doma.

          1. Zde se musím „zastat“ názoru Josefa.
            Ty delší cesty snad

            Zde se musím „zastat“ názoru Josefa.
            Ty delší cesty snad netrvají 24h aby mezitím to auto někde nemohlo stát u 230V ? Tak fajn, mezi těmi cestami tam natlačíte pouze cca 8*3,3kWh, kolik je to km ?

            A delší cesta je co, 200+km bez návštěvy rychlonabíječky ?

            1. No netrvaji 24h, ale kdyz si vemu docela bezny priklad, ze
              No netrvaji 24h, ale kdyz si vemu docela bezny priklad, ze jeden pojedu ke klientovi do brna (z ostravska), tak soulem by to bez problemu slo – s rano nabitym autem bych dojel tam i zpet. Pri ceste zpatky nejspis dojedu s autem uplne vybitym (rychlost prizpusobim zbyvajici kapacite…. po ceste moc neni duvod zastavovat (anergie v baterkach je, samotna cesta trva encele dve hodky), u klienta se mi jeste nidky nestalo ze by bylo kde nabijet….
              S 11kW nabijeckou budu mit i druhy den bez problemu nabite auto, se 7 kW budu kvuli tomu muset bud prekopat elektroinstalaci…

              1. Uznávám, pak nastává otázka zda třeba nepojedete
                Uznávám, pak nastává otázka zda třeba nepojedete nakoupit k nějakému blízkému obchodu s rychlonabíječkou si přicucnout nebo si dát snídani u nabíječky místo doma…

                Je to ohýbání se technologii ale ta druhá možnost (koupit něco co stojí o půl mega více nebo počkat až bude něco rozumějšího) je asi horší.
                Jsme v začátcích a navíc BEV dobíjení není a nikdy nebude srovnatelné s tankováním u pumpy.

                To je v Brně tak málo nabíječek, na oběd nebo do obchoďáku tam nezajedete po návštěvě zákazníka?

                1. Zakaznici jsou povetsinou v arealech kolem brna, do obchodaku
                  Zakaznici jsou povetsinou v arealech kolem brna, do obchodaku nechodim (radsi jsme drive doma). Ale jako nejde o ten konkretni pripad, jen jsem tim nastinit, proc by meli vyrobci, minimalne v EU, kde jsou trifazove zasuvky docela bezne v mnoha zemich, delat i trifazove nabijecky, protoze u velkobaterkacu to opravdu dava smysl, protoze ty se proste leckdy z oby zasuvky dobit nestihnou, coz treba zskousne nadsenec, ale „bezny zakaznik“ se tomu spise vysmeje, a cileni na bezneho uzivatele bude v pristich letech klicove, to male procento nadsencu bude brzo vycerpane….
                  A s ohledem na zatim porad velmi slabou rychlodobijeci infrastrukturu je prave tuplem dulezite, aby to auto slo rozumne dobijet doma….

                2. Nejsem si jistý že denní nájezd 300-450km je úplně
                  Nejsem si jistý že denní nájezd 300-450km je úplně běžný zákazník, možná tak „běžný“ ale ti zase tak běžní nejsou ;-p…

                  Ale ano, měli by to nabízet jako příplatkový modul (já bych ho nechtěl, tak zase chci mít možnost ušetřit 50+k při nákupu).

                1. No a nebudu na to potrebovat vetsi jistic? to uz by chtelo
                  No a nebudu na to potrebovat vetsi jistic? to uz by chtelo aspon 3×40 nebo spise 3×50, abych mohl doma fungovat i kdyz se auto bude nabijet. A nutnosti natazeni novych dratu a budeovani nove zasuvky se taky nevyhnu ne? (nemuzu prece pustit do stavsajici zasuvky 7 kW, to by se uvarila ne?)….
                  Jinak samozrejme to nejak jde, ale v principu, pokud ma byt elektroauto bezne prodavane, tak to nemuzete prodavat s tim, ze si s autem musite pozvat domu elektrikare, dat zbytecne velke jistice a sposutu dalsi veci, protoze vyrobce tam z nejakehod duvodu nacpal pro mistni pomery uplne nesmyslnou nabijecku….

                2. Tos vychrlil moc věcí najednou a tak zkusím postupně na
                  Tos vychrlil moc věcí najednou a tak zkusím postupně na ně odpovídat, snad si to správně přiřadíš.

                  Ne, ne, ano. Viz výše jsem psal.
                  Já předpokládám nabíjení EV i doma z Wallboxu a ne ze zásuvky.
                  V elektrice jde vše jen se to musí umět a chtít.
                  Tak určitě si na wallbox nebudeš pozívat někoho jiného než elektrikáře. 🙂
                  To je věc kterou teď hned nezměníš a výrobce na to snad sám jednou dojde i třeba po tlaku zájemců na dovozce a prodejce.

                1. V příspěvku výše píšete o jedné fázi 7,5kW, na to
                  V příspěvku výše píšete o jedné fázi 7,5kW, na to jsem reagoval, ale pokud bude 7,2kW ve dvou fázích, tak to také nevidím jako problém z pohledu rychlosti nabíjení. Velkou výhodou 3F nabíječky je ale možnost nabíjení z přebytků FVE, a to vzhledem ke specifiku ČR, kterým je účtování spotřeby po fázích.

                2. Když máte FVE, měl byste mít i k tomu určený
                  Když máte FVE, měl byste mít i k tomu určený elektroměr, který dovede měřit po fázích. Není v takovém případě třífázová nabíječka spíš potíž? FVE v menších podmínkách se běžně dělá na jednu fázi. Ale pokud za FVE berete tu dodávající běžně do sítě, pak ano.

                3. Ano, elektroměr měří po fázích, ale každá fáze je
                  Ano, elektroměr měří po fázích, ale každá fáze je prakticky účtována nezávisle. Například když FVE dává celkem 5kW a není v domě žádný odběr, dodávám 1,66kW v každé fázi bez užitku do sítě. Když připojím 1F nabíječku 2,2kW tak už dodávám jenom 2x 1,66 a na třetí fázi odebírám 0,54kW ze sítě. Asi by to řešil asymetrický střídač, ale to se pravděpodobně nikdy nevyplatí.

                4. 5kW – kdyby člověk šel pouze do 4,6kWp tak stačil
                  5kW – kdyby člověk šel pouze do 4,6kWp tak stačil jednofázový měnič a běžný člověk je spokojen. Dnes už bohužel jen 3,6 kWp (16A)Jenže lidé sedli na lep distributorovi a pořídili si 3F=drahé měniče 😉 Holt realita.

                5. v tom případě bych ale potřeboval mít také 1F rozvody v
                  v tom případě bych ale potřeboval mít také 1F rozvody v domě a vzhledem k tomu, že elektrikou topím a ohřívám vodu, tak by mi 25A 1F jistič nestačil a platit kvůli tomu 3×80 nebo více je nesmysl

                6. Teoreticky máš pravdu ale prakticky jde dát RD na tu jednu
                  Teoreticky máš pravdu ale prakticky jde dát RD na tu jednu fázi i s 1f měničem a jen rozložit spotřebu v čase, případně elektronicky blokovat to co zrovna nemusí chvíli běžet současně při velkém odběru.
                  Když máš 25A + 16A, to už je dohromady 9kW, to se ti zdá málo?

                  Jinak dnes už není tak zásadní cenový rozdíl mezi f a 3f měničem jako dřív.

                7. počítal bych spíše s těmi 25A, v zimních měsících,
                  počítal bych spíše s těmi 25A, v zimních měsících, když navíc potřebuji topit, tak FVE nedává většinou prakticky nic, rozložení v čase ano, teoreticky můžu takto získat za 144kWh/24h, mám pasivní dům s nízkou spotřebou a dobrou akumulací tepla, tedy dokážu si představit spouštět jednotlivé topné okruhy střídavě, stejně tak ohřev TUV, musel bych spočítat další spotřebiče, které už takto řídit nemohu (TV, sporák, trouba, pračka, sušička, myčka, atd), ale asi to bude řešitelné. Problém vidím v mém případě ve finanční návratnosti celého řešení, musel bych pořídit a instalovat nový 1F střídač, investovat do systému řízení topení a TUV a to celé pro to, abych v období březen-září spotřeboval o něco více přebytků. Roční nájezd EV mám 30000km tedy x 0,4 max 12 000Kč za rok, ale protože mám přebytky jenom 7 měsíců (pomocí loxone posílám vše do TUV a topení), tedy cca 7000Kč je potenciál úspory, pokud bych dokázal nabíjet jen ze současných přebytků, ale protože mám možnost nabíjet EV přes den jenom o víkendu, tak reálná úspora bude tak 3000Kč/rok

                  Ano, kdyby se jednalo o novou realizaci, tak by to asi smysl takto pro mne mělo.

                8. Nevím jakou máte FVE a odpovídal jsem na uvedené.
                  Lze to

                  Nevím jakou máte FVE a odpovídal jsem na uvedené.
                  Lze to řešit i jinak, jak tu kdosi psal dát dům na dvě fáze a tu třetí nechat na EV. Je i více možností ale na každý dům je úplně jiná i když jsou si domy totožné.
                  🙂

                9. je to tak, zadání bývají různá a řešení je pak
                  je to tak, zadání bývají různá a řešení je pak ještě více, v mém případě asi EV s 3F nabíječkou

                10. Účtování po fázích se netýká všech. Je to až u
                  Účtování po fázích se netýká všech. Je to až u nových FVE a nebo když se mění el.měr.

                11. Já myslím, že ti co mají 4Q elektroměr, tedy nahlášenou
                  Já myslím, že ti co mají 4Q elektroměr, tedy nahlášenou FVE tak ti to tak už dnes mají (měření po fázích). Já mám FVE víc jak 11 let a stejný elektroměr a někdy v roce 2010-2011 mně to v něm změnili (nastavení) a ani mne o tom neinformovali (ČEZ), poznal jsme to až při zvýšené spotřebě a přetoků. Jelikož to ale měsíčně kontroluji, tak mne to navýšení stálo jen asi 2-3 měsíce a ne celý nebo více let.

                12. Mám 4Q od 2009 a stále součtově 🙂 …a prováděli mi už
                  Mám 4Q od 2009 a stále součtově 🙂 …a prováděli mi už několik kontrolních měření. El.měry se ale cejchují myslím každých 10 let, tak možná mi dají letos jiný součtový 🙁

                13. Tak buď zatím rád.
                  Kdo je připraven není pak překvapen.

                  Tak buď zatím rád.
                  Kdo je připraven není pak překvapen.

                14. Bohužel mne se to týká, FVE mám 3 roky.
                  Bohužel mne se to týká, FVE mám 3 roky.

                15. Jistá je jen smrt, ale tady v tom případě bych se vsadil,
                  Jistá je jen smrt, ale tady v tom případě bych se vsadil, že nový Soul převzal co se dá z NIRO (ostatně bylo by nerozumné to neudělat) resp. ta nabíječka bude sdílená v rámci Kia-Hyundai a bude to jedna a ta samá jednofázová.

              1. Podle ceníku čezu Vám ani jestič 1x32A nedají. Max 1x25A
                Podle ceníku čezu Vám ani jestič 1x32A nedají. Max 1x25A je otázka kolik lidí má elektromobil v garáži bez vlastního domu,ale jistě jsou tací.

                Výkon na wall boxu se dá omezit na 25A což je výkon skoro 6kW což na noční dobíjení dostačující a myslím že většina jističů 25A přežije i proud 32A a nevypadnou jistič není žádný měřící prvek jen ochrana proti zkratu.

                A za 1x25A platíte méně než za 3x16A a v dnešní době když je třeba nářadí už většinou na jednu fazi je lepší mít v garáži na běžnou práci 25A než 16A. Invertorová svářečka, nebo velká flexa umí 16 jistič vyhodit.

                Problém bude spíše v ceně vozu podle mě to bude za milion jen to fikne.

                1. ano, špatně jsem se vyjádřil, pokud potřebujete
                  ano, špatně jsem se vyjádřil, pokud potřebujete využívat z 1F 32A, musíte mít samozřejmě na domě 3x32A

                2. To ano, ale spousta lidí si myslí, že když to má
                  To ano, ale spousta lidí si myslí, že když to má nabíječ 32A a máte menší jistič, že se to automaticky degraduje na obyčejnou zásuvku 16A.

                  Rozdíl mezi 25A což má každý a 32A je pouhých 7A tj 1600W výkonu a praxi bude rozdíl méně protože to určitě nepojede výkonem 7,2 kW do 100%.

                  A navíc jak jsem psal jističe mají trvalé přetížení garantované 113% v praxi i více.

                  Osobně bych si to auto koupil s tímto nabíječem i když uznávám že 3F jsou lepší. Ale hanit to je podle mě neznalost kdo si kupuje elektromobil musí být smířený s pravidelným nabíjením ideálně v noci.

                3. 10% trvalé přetížení jističe jednofázového, 20 % to je
                  10% trvalé přetížení jističe jednofázového, 20 % to je u třífázového v případě přetížení jedné fáze. Na tohle zabírá tepelná spoušť a ta se u toho třífázového zahřeje pomaleji. Fakticky to je tak, že i těch 1×25 A zpravidla pro normální domácnost stačí a to i s bojlerem a eautem. Měl jsem to tak a pokud k tomu navíc uděláte FVE se záložní baterkou, tak to lze řešit nabíjením eauta z baterky + přisávání ze sítě. Běžně jsem na jističi 1×25 A nabíjel auto 12 A, bojler 8,5 A, TV+PC a další drobotina cca 2 A a k tomu jela jedna plotýnka indukce další asi 4 A. Když se pak do toho zapla 8,5A rychlovarka, tak to zpravidla už nevydrželo a jistič vybavil.

              1. zásuvka 230V 7kW stojí 170 Kč ,ale bez elektromobilu na co
                zásuvka 230V 7kW stojí 170 Kč ,ale bez elektromobilu na co by jí kdo měl?

                e1.cz/produkt/1206144-zasuvka-nastenna-pce-3p-32a-230v-ip44-123-6?gclid=EAIaIQobChMI7PyC07_b4AIVR_hRCh1P9gzYEAQYBSABEgIcePD_BwE&t=popis

                S s jednou fází se lépe pracuje jednu dáte na elektrobil, další třeba na myčku, pračku. Poslední na bojler a rychlovarku a máte jistotu že to nevypadne i bez drahých proudových relé.

                U 3F nabíjení elektromobilu nelze řídit velikost proudu po fázích jen celkově, takže pokud by jste chtěl snížit nabíjecí výkon kvůli přetížení jedné fáze, tak musíte snížit výkon celého nabíjení.

          2. Každý to má jiné , někdo má každý v baráku 3 fáze, v
            Každý to má jiné , někdo má každý v baráku 3 fáze, v obyčejné garáži samostatné jen jednu obvykle.

            Osobně vidím, že je důležité, že za noc tam dostanete celou kapacitu baterky.

            Za mě to je také jedno 11 kW je jasně lepší, ale toto je bohatě dostačující.

        1. jedno to úplně není, já mám dost často problém na
          jedno to úplně není, já mám dost často problém na nabíječkách ČEZ že pokud se nabíjí jednofázově a nabíjí tam dvě auta, tak nabíječka dává pouze 3kW na té jedné zatížené fázi, v případě 2f nabíječky by to bylo 9 kW.

            1. V poslední době začíná být v Praxe na nabíječkách
              V poslední době začíná být v Praxe na nabíječkách dost obsazeno a stává se mi to prakticky každý týden. Po 3 hodinách přijdu k autu, kdy by mělo být plně nabito na cestu a auto má třeba 70% protože někdo později dorazil a začal taky nabíjet.

                1. To jo ale Tesla s tím problém nemám klidně si tam sosá o
                  To jo ale Tesla s tím problém nemám klidně si tam sosá o 12 kW víc s palubní 3f nabíječkou.

  2. „… Bateriové moduly nové generace pro nový e-Soul
    „… Bateriové moduly nové generace pro nový e-Soul vykazují údajně až o 30 % vyšší energetickou účinnost než aktuálně nejprodávanější elektromobil Evropy – Nissan Leaf….

    Mohl bych poprosit o vysvětlení co je to energetická účinnost baterií a kolik je běžná hodnota u současných typů ?

    Žil jsem totiž v přesvědčení že energetická účinnost baterie je poměr mezi vydanou a vloženou energií. Ovšem netušil jsem že ji Leaf má tak mizernou aby šla klidně vylepšit o 30%. Takže se asi mýlím ?

        1. Horčík zveřejní jakýkolv nesmysl mu automobilky dodaj a
          Horčík zveřejní jakýkolv nesmysl mu automobilky dodaj a zaplatěj. Vždycky je pod tím vším alibistický odkaz „zdroj: tisková zpráva“ bez jmenovitého udání původce. Naposled to byla třeba „obří“ Audi FVE v Maďarsku s nějakým pidivýkonem :)))

    1. Pokud je to v záruce tak proč to řešit.
      Když není tak =>

      Pokud je to v záruce tak proč to řešit.
      Když není tak => Hybrid-servis, mohu vřele doporučit.
      Pán je věčně zalezlý v manuálech od EV aut a opravil na koleně co šlo včetně rozborky a sborky invertoru.

      Akorát jsem s hrůzou koukal ja to rvou ven z auta 😀

        1. Tak soul se obecně moc neprodával ani v benzínu a naftě
          Tak soul se obecně moc neprodával ani v benzínu a naftě natož elektrický s nepoužitelným dojezdem za 800 tis a výše to byl nesmysl to kupovat, tak proč by měli je mít na salónu.

          Kdo chtěl mohl si ho objednat.

          Jen taková zajímavost na sautu je v současné době k mání víc plně elektrických BMW I3 , než Soulů (všech druhů pohonu)

          Myslím , že s novým Soulem se to změní jsou dotace ..

        1. A zkoušel jste verzi 40 kWh? To je jiné kafe! 200 km lze
          A zkoušel jste verzi 40 kWh? To je jiné kafe! 200 km lze dojet bez problémů a jízdou po dálnici rychlostí 120 km/h lze 100 km. Mám vyzkoušeno z Ostravy do Žďáru n/S. S verzí 24 kWh jezdím tak 120 km. Když pospíchám, tak určitě méně. Už se těším výhledově na 60 kWh.

Napsat komentář