Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn
iMiEV Cargo - elektrický pick-upAUTO
iMiEV Cargo - elektrický pick-up
Volkswagen XL1 – litrové auto z KataruAUTO
Volkswagen XL1 – litrové auto z Kataru
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobilyASIE
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily

Autosalon Ženeva 2015: evropská premiéra vodíkového auta Toyota Mirai

redakce - 03 Březen 2015

Vodíkové auto Toyota Mirai se v Japonsku začala prodávat již loni v prosinci. Na evropských trzích se ukáže koncem letošního léta. Autosalon Ženeva jej poprvé představí evropské veřejnosti.auto Autosalon Ženeva 2015: evropská premiéra vodíkového auta Toyota Mirai

Toyota Mirai je první sériově vyráběné a běžně prodávané auto na vodík na světě. Podobně byla prvním sériově vyráběným a prodávaným hybridem.
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Mirai, japonsky "budoucnost", předznamenává podle automobilky Toyota "novou éru automobilů". Vodíkové auto Toyota Mirai přináší špičkové ekologické parametry společně s pohodlím a potěšením z jízdy očekávaného od každého automobilu.

Spaluje přitom vodík, jenž je důležitým budoucím zdrojem energie coby palivo sloužící k výrobě elektřiny. Mirai staví na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která kombinuje palivové články s hybridním pohonem.

Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack (vlastní technologie Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík. Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého ani jiné škodlivé látky.

Řidiči se mohou těšit na stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut.

Mirai přináší vše, co se od vozu příští generace očekává: okamžitě rozpoznatelný design; radost za volantem pramenící ze špičkové stability a ovladatelnosti dané nízkým těžištěm; a dále tichý, ale současně i mohutný zátah zprostředkovaný elektromotorem.

Vodík umíme vyrábět z mnoha různých přírodních zdrojů i vedlejších produktů lidské činností, jako jsou např. odpadní kaly. Může se také získávat z vody za použití obnovitelných zdrojů energie, jako je např. energie získávaná ze slunce či větru.

Po stlačení pak vodík vykazuje vyšší energetickou hustotu než baterie, poměrně snadno se ukládá i přepravuje, a tak je spojován s očekáváními ohledně budoucího využití při výrobě energie i širokého spektra dalších aplikací.

Vozidla s palivovými články jsou schopna z vodíku generovat vlastní elektřinu, a tak se vodíková společnost může stát realitou. Můžeme tedy očekávat, že vodík dále přispěje k diverzifikaci energetických zdrojů.

Nástin plánů pro Evropu

Představení na trhu: září 2015
Trhy: Velká Británie, Německo a Dánsko v roce 2015, poté další trhy v r. 2017
Roční prodejní objem: 50 až 100 vozů/rok v letech 2015 a 2016
Cena: 66 000 eur + DPH (Německo)
Výrobní závod: Motomachi, Toyota Motor Corporation

Palivové články

Toyota Mirai staví na technologii TFCS, která je spojením technologie palivových článků a hybridního pohonu. Uvedený systém vykazuje vyšší energetickou účinnost než spalovací motory, příkladné ekologické parametry bez emisí CO2 či jiných škodlivých látek během samotné jízdy, a navíc stejnou úroveň pohodlí a nezávislosti jako u vozů poháněných zážehovým motorem, stejně tak jako krátkou dobu tankování vodíku v řádu asi tří minut.

Sluší se doplnit, že jde o údaj z vlastních měření automobilky Toyota při tankování na vodíkové čerpací stanici pod tlakem 70 MPa za podmínek dle standardu SAE J2601 (teplota okolí: 20 °C, tlak ve vodíkovém zásobníku po natankování: 10 MPa). Doba tankování závisí na tlaku, pod kterým je vodík do zásobníku čerpán, a dále na teplotě okolí.

Součástí soustavy jsou vlastní komponenty automobilky Toyota, vč. sady palivových článků Toyota FC Stack, měniče pro zvýšení napětí palivových článků a vysokotlakých zásobníků na vodík.

Sada palivových článků „Toyota FC Stack“

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack produkuje nejvyšší výkon 114 kW (155 k). Ke zvýšení účinnosti produkce elektřiny přispěly kanály s jemným 3D rastrem, které jsou zárukou rovnoměrného generování elektřiny na povrchu článků.

Kanály jsou uspořádány v jemné 3D síťové struktuře. Výsledkem je lepší rozptyl vzduchu (kyslíku), což umožňuje stejnoměrné generování elektřiny na povrchu článků.

To se odrazilo v kompaktních rozměrech a vysokém výkonu, ale i hustotě energie 3,1 kW/l na úrovni světové špičky (2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu).

Na účinnost produkce elektřiny má zásadní vliv množství vody na membránách v elektrolytu palivového článku. Regulaci množství vody zajišťuje systém vnitřní cirkulace, jenž se stará o cirkulaci vody vznikající při generování elektřiny, čímž se technologie Toyota FC Stack stává průkopnickým světovým systémem5, jenž se na rozdíl od systémů ve všech předchozích vozech Toyota s palivovými články obejde bez použití zvlhčovače.

Měnič pro zvýšení napětí palivových článků

Konstruktéři vyvinuli nový kompaktní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě, jenž zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla menší a výkonnější soustava TFCS (Toyota Fuel Cell System) s nižšími celkovými náklady.

Vysokotlaké zásobníky vodíku

K ukládání vodíku za vysokého tlaku 70 MPa (cca. 700 barů) slouží zásobníky složené ze tří vrstev, vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny a dalších materiálů.

V porovnání s vysokotlakými zásobníky na vodík u modelu Toyota FCHV-adv se úložná kapacita zásobníku zvýšila přibližně o 20 %, avšak při současném snížení hmotnosti i rozměrů, a bylo tak možné dosáhnout celosvětově špičkové hodnoty koncentrace paliva na úrovni 5,7 wt% (hmotnostní procento; hmotnost natankovaného vodíku vzhledem ke hmotnosti zásobníku).

Bezpečná konstrukce vozu

Nejvyšší prioritou konstrukce Toyoty Mirai byla bezpečnost, vycházející ze základního požadavku zamezit jakémukoli úniku vodíkového paliva. Pokud by přeci jen došlo k vysoce nepravděpodobné situaci úniku paliva, systém je schopen takový stav rozpoznat a okamžitě únik vodíku zastavit, a předejít tak hromadění paliva v oblasti karoserie.

Výsledkem vývoje vysokotlakých zásobníků na vodík jsou špičkové parametry pevnosti, životnosti a prevence úniku vodíkového paliva.

Vodíková čidla aktivují varovný signál a zajistí okamžité vypnutí hlavních uzavíracích ventilů zásobníku. Zásobníky na vodík, stejně tak jako další komponenty palivové soustavy, se nacházejí mimo prostor kabiny, aby byl v případě úniku paliva zajištěn jeho snadný rozptyl.

Jsou použity i další bezpečnostní prvky, jako např. konstrukce účinně rozptylující a pohlcující energii nárazu v různých částech vozidla. Výsledkem jsou příkladné bezpečnostní parametry nárazové bezpečnosti, včetně ochrany soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík pro případ čelního či bočního střetu nebo nárazu do vozidla zezadu.

Rám soustavy Toyota FC Stack je vyroben z nově vyvinutého termoplastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, jenž je lehký, pevný a snadno se vyrábí ve velkých sériích. Soustava Toyota FC Stack je účinně chráněna díky pohlcování otřesů z důvodu nerovností na vozovce a dalších překážek.

V otázce bezpečnosti samotné jízdy se Mirai dodává s komplexní škálou pokrokových prvků bezpečnostní výbavy, odpovídajících vozům příští generace:

- Bezpečnostní systém pro předcházení nehodám (s radarem pracujícím v pásmu milimetrových vln) pomáhá předcházet kolizím nebo omezit případné škody při nehodě prostřednictvím výstrah a zásahů do brzdění, hrozí-li vysoká pravděpodobnost střetu.
- Systém pro hlídání jízdních pruhů sleduje pomocí kamery bílé nebo žluté vodorovné značení na vozovce a upozorňuje řidiče v případě, že jeho vůz začne neplánovaně vybočovat z daného pruhu.
- Systém pro řízení rozjezdu zabraňuje náhlému rozjezdu nebo nechtěné akceleraci při manipulaci s voličem převodovky.
- Systém pro sledování mrtvých úhlů odhalí pomocí radaru vozidla ve vedlejších pruzích a upozorňuje řidiče při změně jízdního pruhu.

Okamžitě rozpoznatelný design Mirai

Čelní partie svojí stylizací zdůrazňují levou a pravou masku chladiče, přes kterou je nasáván vzduch k chlazení soustavy palivových článků a jejímu zásobování kyslíkem. Nově pojatý předek vozu ještě podtrhuje vysokou osobitost tohoto modelu.

Elegantní boční profil svým proudnicovým tvarem evokuje kapku vody, čímž poukazuje na samotný způsob fungování tohoto vozidla, které nasává vzduch a vypouští čistou vodu.

Podélné střešní nosníky i kapota jako by vystupovaly mimo karoserii, čímž zdůrazňují přikrčený postoj vozu a současně evokují futuristickou atmosféru.

V zadních partiích je zdůrazněn smělý profil lichoběžníkového tvaru, táhnoucí se od dekoru kolem registrační značky až dospod rohů nárazníku a poté ven směrem ke kolům, zatímco horní část nárazníku akcentuje šířku vyjadřující nekompromisně stabilní postoj.

Stylistické ztvárnění zároveň jednoznačně vyjadřuje ideu vzduchu hladce proudícího skrz nárazník i pod ním.

Světlomety svým pokrokovým ztvárněním a ultratenkým profilem poukazují na špičkovou techniku a rafinovaný luxus; zaujmou řadovým uspořádáním čtyř prvků z diod a přiznanými tepelnými jímkami i dalšími optickými prvky.

Přední směrová a obrysová světla jsou oddělena od hlavních světlometů, aby bylo možné použít mimořádně tenký profil světlometů a navázat je na obě masky chladiče po stranách vozu. Výsledkem je pokrokový a čistý design s aerodynamikou zlepšující proudění vzduchu.

Mirai obouvá 17" litá kola, která jsou odlehčena díky technologii gravírování. To je výrobní postup umožňující snížit hmotnost litých kol. Ubráním kovu ve styčném místě mezi diskem a věncem kola je možné snížit hmotnost každého litého kola cca o 500 gramů. V nabídce je šest barev laku karoserie.

Futuristický interiér

Profil Toyoty Mirai zcela hladce spojuje přední a zadní partie s důrazem na prostornost. Propracovaný vnitřní prostor vyniká měkkým obložením dveří a dalších povrchů v interiéru, nebo např. zářivými stříbrnými dekory po celé kabině.

Přední sedadla výtečně obepínají tělo a přidrží jej v zatáčkách i díky své integrované pěnové konstrukci. V minulosti se vycpávky sedadel lisovaly samostatně a poté pokrývaly čalouněním. V případě integrované pěnové konstrukce se potahy sedadel umisťují přímo do forem a elastický uretan se do nich vtlačí.

Standardní součástí výbavy je sedadlo řidiče a předního spolujezdce elektricky nastavitelné v osmi směrech (vč. elektricky nastavitelné bederní opěry páteře), s možností optimálního seřízení polohy pro každou postavu.

Součástí centrálního přístrojového štítu (zcela nahoře uprostřed přístrojového panelu) je rychloměr a jemný multifunkční displej TFT o úhlopříčce 4,2", jenž zdánlivě vystupuje do prostoru. Informace zobrazované na displeji může řidič měnit pomocí ovladačů na volantu.

Spínače vyhřívání sedadel a další funkce lze ovládat prostřednictvím ovládacího panelu klimatizace s elektrostatickými spínači, pouze lehkým dotykem plochého displeje.

Součástí standardní výbavy jsou funkce zajišťující pohodlí na palubě vozu, jako např. vyhřívání volantu a sedadel (dvě nastavení teploty pro všechna sedadla) s okamžitým pocitem tepla při výrazném snížení spotřeby energie.

Dále plně automatické ovládání klimatizace s nezávislou regulací pro levou a pravou polovinu vozu, vč. spínačů pro režim ECO a technologie čištění vzduchu Nanoe k přívodu svěžího vzduchu do kabiny vozu. K dispozici jsou tři barevná provedení interiéru, vč. teplé bílé.

Stabilita, ticho, pohodlí

V součinnosti s elektromotorem funguje vysoce výkonná soustava Toyota FC Stack s optimální regulací výkonu baterie v zájmu co nejlepších reakcí za všech rychlostí jízdy. Výsledkem je okamžitý nástup točivého momentu po každém sešlápnutí akceleračního pedálu, s mohutnou a hladkou akceleraci ihned poté.

K co nejlepší jízdní stabilitě a cestovnímu pohodlí přispělo umístění klíčových komponent pohonu (vč. soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík) uprostřed pod podlahou, což se odrazilo ve snížení těžiště a skvělém rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Přínosem je i velmi tuhá karoserie, zejména pak v oblasti kolem zavěšení zadních kol.

Úplné zakrytování spodku vozu společně s aerodynamickým tvarováním obrysových světel přispívá ke snížení aerodynamického odporu, lepší spotřebě paliva a vyšší jízdní stabilitě. Ke stabilitě za jízdy v přímém směru napomáhají i stabilizační aerodynamická žebra na bocích zadních sdružených světel.

Na výjimečně tichém chodu se podepsal elektromotor s tichým chodem za všech otáček, ale i pečlivé utěsnění všech partií karoserie s ohledem na nižší aerodynamický hluk, anebo nasazení akusticky pohltivých a izolačních materiálů optimálně uspořádaných kolem kabiny, včetně použití zvukově izolačního čelního skla a skel dveří.

V režimu „Bs“ (zkr. brake support – podpora brzdění) se účinně využívá rekuperační brzdění a zlepšuje výkonnost brzdové soustavy v situacích, kdy si řidič přeje výrazně zpomalit např. v dlouhých sjezdech v horách.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nechapem co chceli povedat tym ze zmenou napatia z prudu na volty, nepotrebovali tak silny clanok a tak velky motor, to je fyzikalny nezmysel.

je jedno ci pouzili kapacitny, rezonancny(kondenzator pred cievkou) alebo indukcny menic, vzdy ked zvysuju volty, znizuju prud a tak je konecny vykon a prikon nezmeneny, a ohladne motora, len jedno slovo, mechanicky prevod.

nakoniec sa mozu dostat jedine k tomu co pozorujeme ako staticku elektrinu ktora je schopna sa hlomadit koli privelkej rychlosti elektronov, ale s velmi nizkym povrchom (elektron sa drzi vzdy len na povrchu nikdy nie vo vodici).

uz len samotny kmit a usporiadanie vinuti v a pri motore moze akokolvek menit tento pomer podla toho aky potrebujem moment bez prevodu, inak je to uplne k nicomu.

tvrdenim, ze znizili pocet palivovych clankov a menicom zvysili napatie na ukor prudu, dosiahli vykonejsiu sustavu, dokazuju ze tento "clanok" je totalny blabol a nezmysel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a stejně nakonec všichni zjistí,že je lepší dobíjet než tankovat,přece jenom proud nic neváží není vidět a ani nesmrdí,technologie uložení jde rychleji dopředu,než výroba na palubě

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No nevím. Je to sice nadupané novou technologií, ale pořád to naprosto zabíjí největší výhody elektromobilu (byť to ve své podstatě elektromobil je). Tj. "natankovat" si kdekoli. I když bude vodík na každé současné pumpě :-), nikdy nebude všude tam, kde je (pomalá) zásuvka. O to více bude tohle auto závislé na drahé infrastruktuře a drahá infrastruktura zase bude lehce zdanitelná spotřební daní. Takže jediná výhoda bude ve zbavení se závislosti na ruské ropě. Což je sice pozitivní, ale bateriový elektromobil také využije energii slunce a větru. Prostě stále doufám, že vodík bude u maximálně u lokomotiv a tahačů a osobáky pojedou na baterky od mé oblíbené Tesly.

Obrázek uživatele PaRi

okamžitě rozpoznatelný design...
svojí stylizací zdůrazňují...
nově pojatý...
podtrhuje vysokou osobitost...
elegantní boční profil...
evokuje kapku vody...
evokují futuristickou atmosféru...
smělý profil...
akcentuje šířku...
nekompromisně stabilní postoj...
jednoznačně vyjadřuje ideu...
pokrokové ztvárnění...
ultratenký profil...
poukazují na špičkovou techniku...
rafinovaný luxus...
pokrokový a čistý design...
futuristický interiér...
zářivé stříbrné dekory...

Jistě, samozřejmě, ale proč je to tak hnusný?

Je to tak hnusný aby se to neprodávalo - rozuměj aby poptávka mnohonásobně nepřevyšovala nabídku. Když se podíváte na ta směšná čísla výrobní kapacity tak je jasné, že pokud by to "všichni" chtěli - byl by to pro ně problém a jméno značky by tím utrpělo. Proč to tak je, bude asi naprosto novou technologií, kde ani oni sami přesně neví jestli s tím nebude nějaký problém.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+1

Naprosto trefné :)

Obrázek uživatele Jolinar

myslim, ze jste jediny kdo precetl cely clanek :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo kdyz jsem tohle rikal v minulem clanku o palivech tak panove neverily a ted je to tady lol.

Obrázek uživatele PaRi

No nevím. Pokud mi v analýze vyjde něco moc komplikovaně, tak je to poměrně jasný signál, že jsem udělal chybu. A pajšl tohohle vozu mi přijde komplikovaný dost:

http://i.ndtvimg.com/i/2014-11/toyota-mirai-1-main_625x300_81416316941.jpg

Ale v porovnání s hybridní Audi Q7 E-Tron Quattro je to přeci jen pokrok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Moc pěkná technologie automobilu na vodík,ale už se neříká , že palivový vodíkový článek potřebuje,aby vznikla elektrická energie ještě kyslík.Po reakci v palivovém článku vznikne voda a elektrická energie . Tohle auto nám bere kyslík z atmosféry a dělá z něj vodu ! Spalovací motory sice spalují kyslík a produkují CO2 (oxid uhličitý) , který stromy fotosyntézou přemění zpět na kyslík , který se uvolní do ovzduší . U automobilu na vodík se tak neděje !
Jediný způsob,jak tomu zabránit je,že by se vodík musel vyrábět pouze elektrolýzou vody a kyslík by se musel vypouštět do ovzduší . Ale to nikdo neudělá ,protože kyslík je technický plyn , který se prodává a žádnej hlupák nebude drahocenou surovinu pouštět do vzduchu a to i když by byl na to zákon , tak se to bude podvádět , jako je to dnes se vším , kde se točí peníze. Vyrábět vodík se dá různými způsoby např. z plynů ropného průmyslu a to je ten další průšvih , kdy se vyrobí vodík a do vzduchu se nedostane kyslík .Pokud se toto všechno nevyřeší , tak nám vodíková auta budou dalo by se říci nenávratně užírat kyslík z atmosféry ! Elektrolýza vody je energeticky náročná a drahá , stojí se nad tím zamyslet ,jak draze bude vodíkové auto jezdit i s velmi účinnou pohonnou jednotkou ? Pokud se bude vyrábět vodík za pomoci elektřiny solárních elektráren s vysokou výkupní cenou el. energie , tak kde asi bude cena jízdy vodíkového auta na km ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Komentář k článku - Moc pěkná technologie. Ten kyslík , který vzniká při elektrolýze vody , když se nebude vypouštět do atmosféry a bude se prodávat jako např. technický plyn v kombinaci spalováním s acetylénem (auteogen) ,tak se splodiny vzniklé spalováním opět recyklují fotosyntézou na kyslík . A to už není až tak ve jménu ekologie . Ten kyslík se dostane do atmosféry vlastně nepřímo s peněžním ziskem .

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No hlavne dost lidi porad taha kalkulacku na prototipy a pocita v dnesni ekonomice a technice naklady atd.. Nikdo se nezamysli kdy se to masove rozsiri, jake budou budouci technologie a pokrok. Takze porad pak jen cteme vypocet bla bla a nechapou ze za 50, 100 let to bude vsechno jinak jednodussi vykonejsi efektivnejsi atd.. nanotechnologie energeticke clanky energetika nove zdroje , efektivnejsi ziskavani energie z uranu, thoria, studena fuze atd..
Rozvoj mikrotechnologie chipu vykonejsi baterie ze ras , fotovoltaika, atd...
Uz vidim ty komentare :) muzu vestit :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články