Autosalon Ženeva 2013: Toyota i-Road - dopravní prostředek nové generace

redakce - 04 Březen 2013

Kompaktní, čistě elektrický tříkolový osobní přepravník s pohodlnou uzavřenou kabinou pro dva cestující je další novinkou na stánku značky Toyota na 2013. Máme podrobnosti.auto Toyota i-Road

Toyota i-Road - elektrická tříkolka představuje dopravní prostředek nové generace. Premiéra na Autosalonu Ženeva 2013
foto: Toyota

  • Dopravní prostředek v nové podobě
  • Nová technologie ‘Active Lean’ zajišťuje automatické naklánění při průjezdu zatáčkou; bere v potaz trajektorii průjezdu zatáčkou a cestovní rychlost
  • Šířka 850 mm obvyklá pro běžná jednostopá vozidla – manévrovatelnost v dopravních zácpách srovnatelná s motocykly
  • Nulové emise, prakticky bezhlučné čistě elektrické hnací ústrojí, dojezd 50 km

Na Ženevském autosalonu 2013 se ve světové premiéře ukáže osobní přepravník TOYOTA i-ROAD Personal Mobility Vehicle (PMV) – to je nová podoba přepravy zaručující vyšší flexibilitu v městském prostředí.

Kompaktní elektromobil TOYOTA i-ROAD nabízí pohodlnou uzavřenou kabinu pro dvojici cestujících za sebou. Vozidlo používá jedinečnou technologii ‘Active Lean’, která přináší požitek z bezpečné, intuitivní a působivé jízdy bez použití helmy, a to na vzdálenost až na 50 km na jedno nabití.

Elektrická tříkolka

Toyota se zasazuje snižovat spotřebu energií i dopady na životní prostředí v důsledku dopravy. Proto již přes 40 let zkoumá a zavádí ekologicky šetrná řešení mobility ve snaze nabídnout ucelenou řadu maximálně ekologických vozů vyhovujících nejrůznějším skupinám uživatelů.

Toyota přizpůsobuje svoji technologii pohonu Hybrid Synergy Drive® pro použití ve vozech typu PHEV (hybridní elektromobily s technologií Plug-in), elektromobilech a vozech poháněných palivovými články (FCV). Razí tak cestu pro několik typů ekologických vozidel, která budou na trhu existovat společně.

Ideální mainstreamovou volbou pro přepravu na střední až dlouhé vzdálenosti jsou hybridní vozidla, vozy typu PHEV a FCV. Toyota nicméně věří v životaschopnost elektromobilů coby hlavního typu přepravy na kratší vzdálenosti ve městech. Toyota má již přes 10 let zkušeností s výzkumem a vývojem osobních přepravníků PMV.

Vozítko nové generace

Zájemci o PMV chtějí takový vůz, který je pohodlnější, bezpečnější a lépe chrání před nepřízní počasí než jednostopý prostředek, ale současně nabízí výhody nízkých provozních nákladů a kompaktních rozměrů (zejména šířky), které umožňují snadné parkování a skvělou manévrovatelnost ve městě, jakou dokáží nabídnout jednostopá vozidla, jako jsou skútry a motocykly.

auto Toyota i-Road

foto: Toyota

Ultra-kompaktní vozidlo TOYOTA i-ROAD má délku 2350 mm, výšku 1445 mm a rozvor 1700 mm. Jeho klíčovým rozměrem je šířka pouhých 850 mm, srovnatelná s běžným jednostopým vozidlem.

Díky tomu je TOYOTA i-ROAD schopná proplétat se nejhustší městskou dopravou podobně jako jednostopá vozidla; další výhodou je, že na jediné parkovací místo lze zaparkovat až čtyři tyto nové osobní přepravníky od Toyoty.

Čistý elektromobil

Čistě elektrické a bezemisní hnací ústrojí TOYOTY i-ROAD používá Li-Ion akumulátor pohánějící dvojici elektromotorů o výkonu 2 kW, umístěných na obou předních kolech.

Nový osobní přepravník nabízí čilou akceleraci, prakticky bezhlučný chod a dojezd přibližně 50 km. Po vyčerpání kapacity baterie jej lze naplno dobít z běžné domovní zásuvky, a to již za tři hodiny.

Klíčem k vyšší úrovni stability, bezpečnosti, pohodlí a potěšení z jízdy v Toyota i-ROAD je nová a plně intuitivní technologie ‘Active Lean’ od Toyoty.

Elektronik pod kapotou

Soustava obsahuje akční člen funkce naklánění v podobě elektromotoru a příslušné převody zabudované nad prvkem zavěšení předních kol, s propojením přes třmen na obě přední kola.

Elektronická řídicí jednotka (ECU) vypočítává požadovaný náklon na základě informací o úhlu natočení kol, gyroskopu a rychlosti vozidla. Soustava pak automaticky pohybuje koly nahoru a dolů v opačném směru, čímž zajišťuje úhel náklonu působící proti odstředivé síle při průjezdu zatáčkou.

PMV od Toyoty nabízí minimální poloměr otáčení pouhých 3,0 m a zajišťuje aktivní naklánění i při jízdě v přímém směru po zvlněné vozovce – v takovém případě akční člen automaticky vyrovnává změny v povrchu vozovky tak, aby karoserie byla stále v rovině.

Chytré zatáčení

Systém Active Lean nevyžaduje žádné speciální řidičské dovednosti a nabízí jedinečný požitek z jízdy typický pro jednostopá vozidla, aniž by řidič musel vozidlo sám stabilizovat při manévrování pomalou rychlostí nebo po zastavení.

Díky technologii Active Lean nemusí řidič nikdy dávat nohu na zem, a tak vozidlo TOYOTA i-ROAD může používat bezpečnější uzavřenou konstrukci karoserie chránící před nepřízní počasí.

To znamená nejen to, že nový osobní přepravník lze řídit bez použití helmy, ale jsou zde další výhody spojené s prostředím běžného automobilu, tedy možnost využívat osvětlení, topení, audio soustavu nebo připojení mobilního telefonu přes Bluetooth.

Méně dopravních zácp, lepší ovzduší

Toyota předpokládá, že čistě elektrický koncept osobní přepravy TOYOTA i-ROAD sehraje důležitou roli v omezení dopravních zácp a znečištění ovzduší v prostředí měst.

Cestující dojíždějící za prací do města mohou například využít veřejnou dopravu nebo běžné soukromé automobily k dojezdu na dopravní terminály po obvodu měst a dále pak přesednout do TOYOTY i-ROAD a dojet do místa určení ve městě nebo se pohybovat v centru města.

Nový osobní přepravník od Toyoty je ideálním řešením pro přepravu po městě, schopným přispět ke snížení hustoty dopravy a emisí CO2, NOx i pevných částic bez kompromisů v otázkách osobní svobody a mobility.

Napomáhají k tomu jeho kompaktní rozměry, manévrovatelnost, snadné parkování, rychlé dobíjení a možnost úpravy s otevřenou i uzavřenou karoserií.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak tohle chci místo druhého auta do rodiny. Zaplatím 200000, víc ani nic.

Obrázek uživatele honYa

Byť spalovače, to já raději za stejnou cenu 2x Renault Thalia -> Podle mě by to méně prémiová značka postavila do 150 tisíc. Je to jak kapotovaný skútr BMW a jeho italské ekvivalenty za menší cenu.

---

honYa

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toyota snad není prémiová značka, ne?
Jinak jako druhé auto do rodiny potřebuju něco, v čem jezdím typicky sám, maximálně občas nouzově odvezu dítě do školky. Potřebuju, aby to bylo co nejmenší, jednak abych s tím ve městě všude zaparkoval a jednak aby mi to nepřekáželo doma. Tohle je pro mne naprosto optimální - klidně se to vejde k autu do garáže nebo to můžu nechat stát před ní na straně a pořád ještě s autem vyjedu. Nemusím mít dvojgaráž nebo nějaký přístřešek, nemusím přeparkovávat jedno auto, když potřebuju vyjet s druhým. Já to zkrátka chci :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak už to nechci. Přečetl jsem si v dalším článku, že to má motor 2 x 2kW. Tudíz maximální rychlost bude odhadem tak asi 20 km/h, takže to přecejen nebude to, co potřebuju.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Max. rychlost to má 45 km/h. Což do města, myslím, bohatě stačí...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jaká rychlost stačí pro provoz ve městě najdete na zdejším diskuzním fóru skútrařů.
Můžete vznést dotaz na jejich vláknech, určitě Vám odpoví podle svých najetých zkušeností.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mých zkušeností stačí po městě (mně) minimálně 100 km/h, radši ale aspoň 120 km/h, protože v našem městě máme i dálniční okruh nebo Jižní spojku. Tam bych se se strojem, co se pohybuje 45km/h opravdu neodvážil. Twizzy je OK, toto ne.

Tuší někdo kolik to váží a jakou to má velikost baterky? Nějak se mi dnes nechce věnovat ani těch 30sec googlení.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Bohužel, tyto konkrétní detaily zatím nebyly oficiálně zveřejněny, jinak by samozřejmě byly součástí článků. Vše se dozvíme nejspíše až v Ženevě.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

díky za info, a zároveň mě těší že těch mých 30sec nepadlo na zmar :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že například v Paříži by se to mohlo chytnout. U nás se musí jezdit po městě offroadem. Jinak jste béčko.

Kdyby šla na zadní sedadlo namontovat autosedačka, myslím, že by to bylo velmi praktické. S dítětem do školky by se s tím jezdilo skvěle. Pokud mám dopravit pouze sám sebe po Praze, je nevýhodnější kombinace mhd a chůze

Pokud to bude drahé, nezmění to dopravu ve městech, ale bude z toho jedna z mnoha frajeřinek. Bude-li levné, mohlo by si to mnoho měst dovolit jako autolib. Doufejme, že se bude Toyota snažit vydělat na kolonizaci měst, než na luxusní stylové cool dizajnovce.

Obrázek uživatele honYa

Ale proč né - ale je krize a toto nebude levné. Navíc, pokud to lidi nepřinutíte používat (myslím výhodami, ne befélem) a bude to stát bokem na ulici jako drahá sexy výpůjční služba, tak je to také špatně. Takže v novém, chytrém městě ano - třeba na ostrově. Jinak je tam moc překážek na to, aby se to stalo běžným rodinným dopravním prostředkem v následujících 10-15 letech. To raději pořádný vůz, který zastoupí práci za vše.

---

honYa


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol