Autosalon Paříž 2014: Toyota představila auto na vodík

Po více než 20 letech výzkumu se někdejší sen Toyoty o vozu budoucnosti stal realitou. Na letošním autosalonu v Paříži se veřejnosti poprvé představil nový sedan značky Toyota poháněný palivovými články, schopný pohodlně přepravit čtveřici cestujících.

Doma v Japonsku se první auto na vodík nejspíš bude jmenovat Toyota Mirai
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Jízdní dosah je srovnatelný s vozy poháněnými zážehovým motorem, k natankování postačí 3 minuty a z koncovky výfuku vycházejí pouze čisté vodní páry.

Celosvětově první sériově vyráběný sedan s vodíkovým pohonem je následníkem studie Toyota FCV Concept, která se poprvé představila mezinárodní veřejnosti na Tokijském autosalonu 2013.

Nový sedan zůstává věren avantgardnímu stylistickému ztvárnění původního konceptu, avšak s ohledem na praktické nároky běžného provozu došlo k úpravám masky chladiče, světlometů a zadních světel, stejně tak jako antény, střechy a víka plnicího hrdla palivové nádrže. Kamery původního konceptu byly přirozeně nahrazeny tradičními zpětnými zrcátky na bocích karoserie.

Nová Toyota Fuel Cell Sedan se na evropských trzích představí v roce 2015.

Specifická architektura

Nová Toyota poháněná vodíkem byla navržena s ohledem na běžné potřeby dnešních motoristů, a je proto koncipována jako čtyřdveřový čtyřmístný sedan s pohonem předních kol. Svými jízdními výkony i dojezdovou vzdáleností se může měřit s vozy poháněnými benzínovým motorem, přičemž tankování trvá přibližně tři minuty.

Typickým rysem zvolené architektury je umístění palivových článků, akumulátoru a nádrží pod podlahu, čímž zůstal zachován co největší vnitřní prostor a současně se snížilo těžiště vozu. Do dvojice vodíkových nádrží se tankuje palivo pod tlakem až 700 barů.

V přední části je uložen elektromotor, elektronická řídicí soustava a měnič pro zvýšení napětí. Díky měniči, jenž zvyšuje hodnotu napětí na výstupu z palivových článků, bylo možné zmenšit elektromotor i počet článků, což se odrazilo ve zvýšení výkonu při současném snížení ceny.

Od roku 2002, kdy Toyota začala zákazníkům v Japonsku a Severní Americe pronajímat vodíkové modely na bázi svého SUV Highlander, se použitá technologie zásadním způsobem změnila.

Klíčovým rysem palivových článků nové generace je to, že se vůbec nepoužívá zvlhčovač. Vlhkost potřebnou k fungování článků zajišťuje voda získávaná přímo jako výstup chemické reakce vodíku a kyslíku. Konstrukce článků je proto jednodušší, spolehlivější, kompaktnější, lehčí a celkově i levnější.

Komerční nasazení

Vůz se od dubna 2015 začne prodávat na japonském trhu; v současnosti již probíhají přípravy k tomu, aby se nový sedan začal v létě 2015 nabízet i zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.

V Japonsku se sedan poháněný palivovými články začne prodávat u dealerů vozů Toyota a Toyopet přibližně za 7 mil. jenů (dopor. maloobchodní cena – nezahrnuje spotřební daň). Zpočátku budou prodeje omezeny pouze na ty regiony, kde se již rozvíjí potřebná infrastruktura k tankování vodíkového paliva.

O cenách pro Evropu a doposud nebylo rozhodnuto. Později budou rovněž zveřejněny podrobnější informace, jako např. technické specifikace, přesné ceny a prodejní cíle.

Postoj automobilky Toyota k výzkumu a vývoji vozidel na vodíkový pohon

Zasazení automobilky Toyota o vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí staví na třech základních zásadách: využívání různorodých zdrojů energie; vývoj hospodárných vozů s nízkými emisemi; a zasazení o skutečně pozitivní změny v oblasti ekologie cestou širšího prosazování těchto automobilů.

Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie (včetně energie slunce a větru) a rovněž se snadno ukládá i přepravuje. Po stlačení vykazuje vyšší hustotu energie než akumulátory.

Kromě svého potenciálu v roli paliva pro domácnosti a automobily lze vodík využívat i v mnoha dalších oblastech, včetně výroby energie v masovém měřítku.

Vozy poháněné palivovými články napomáhají k diverzifikaci paliv používaných v dopravě, za provozu nevypouštějí žádné emise CO2 ani jiné látky škodlivé pro životní prostředí, a nabízejí přitom uživatelské pohodlí srovnatelné s klasickými vozy na benzín.

Toyota je přesvědčena o vysokém potenciálu tohoto typu pohonu, jenž je ideální z hlediska ochrany životního prostředí a napomáhá k budování společnosti s trvale udržitelnou mobilitou.

Projekt Hyfive

Cílem projektu Hyfive („Hydrogen for Innovative Vehicles“ – vodík pro pokroková vozidla) je urychlit zavádění vodíkových modelů na evropském automobilovém trhu. Projektu se účastní celkem 15 subjektů z řad automobilek a energetických společností.

Společnými silami plánují zajistit koordinované rozšiřování vodíkových vozidel, společně s budováním tankovací infrastruktury potřebné k jejich provozování.

Automobilky Toyota, BMW, Daimler, Honda a Hyundai mají za úkol připravit flotilu 110 vozů určených pro 6 evropských měst – Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a Stuttgart. V rámci těchto pěti regionů bude současně vybudována síť vodíkových čerpacích stanic, stejně tak jako ve Švédsku, blízkém sousedovi Dánska.

Od nynějška až do konce roku 2015, kdy bude program fakticky spuštěn, budou vozidla nasazená Toyotou dovybavena systémem průběžného zaznamenávání dat pro celé tříleté období projektu.

Palubní záznamové jednotky tak poskytnou konstruktérům velmi podrobnou každodenní zpětnou vazbu ohledně způsobu využívání a jízdních výkonů, tedy informace nezbytné k dalšímu rozvoji této průkopnické technologie.

U všech zúčastněných subjektů tento projekt napomůže k budování moderního image v souvislosti s vodíkovými automobily, které představují budoucnost osobní přepravy.

tisková zpráv

21 Comments on “Autosalon Paříž 2014: Toyota představila auto na vodík”

      1. On kolega v kontextu onoho
        On kolega v kontextu onoho „úderného“ dokumentu myslel bateriový elektromobil. Závěr toho dokumentu totiž vyzněl tak, že když bateriové elektromobily začaly ukazovat „potenciál“ do budoucna (to už byla doba renesance NiMH a začalo se mluvit o Li-ion)tak prostě došlo k omezení veřejné podpory BEV a tato podpora byla převedena na FCEV s tezí, že „baterie nemají budoucnost, palivem budoucnosti je vodík“. No a nelze si nevšimnout, že během dalších let se i přes to objevilo pár funkčních pokusů o BEV, které se daly normálně zakoupit. Kdežto tolik podporovaný a vychvalovaný FCEV zůstal vždy pouze u prototypu s většími či menšími nedostatky.

        Tudíž se nedivím, že kolega v tom vidí jistou souvislost.

  1. Takové auto jedině s
    Takové auto jedině s domácí výrobnou vodíku. To tlakování ale bude dost energeticky náročné a v domácích podmínkách obtížné. Takže závislost na ropném průmyslu se u něj vymění za stejně pitomou závislost na vodíkovém průmyslu. Elektromobil + domácí solární elektrárna je pro moje ježdění daleko vhodnější řešení a naprosto nezávislé na korporacích i státu (pokud stát nezavede solární daň).

  2. phys.org
    ten link je síce 8

    phys.org
    ten link je síce 8 rokov starý, ale podstata je z toho asi jasná. Ešte treba povedať, že aj FCV má pomerne veľkú batériu s výkonom 21kW veľká skoro ako samotné palivové články – pekne to vidno na pohľade zdola http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/fuelcell_vehicle/. Tá slúži pre potreby ukladania regenerovanej energie pri spomaľovaní a takisto pomáha dodávať výkon palivovým článkom kým sa nedostanú do prevádzkovej teploty ako aj pri akcelerácii. Čistý dojazd na batériu je do 50km pri nízkych rýchlostiach, takže kapacita bude asi aku pri plug in priusoch.
    Zhrnuté FCV je hybrid, kde namiesto lacného spaľováku dali palivové články a okrem toho, že je oveľa drahší, za celú životnosť vyprodukuje oveľa viac škodlivín ako obyčajný hybrid.

          1. jj, cena kolem dvou milionu
            jj, cena kolem dvou milionu uz je unosna i pro mnoho cechu. Ted jeste zalezi na tom zda to vubec nekdo bude chtit… Nekdo urcite, o tom neni pochyb, spis kolik takovych se najde?
            Proste kdyz za stejnou cenu clovek muze mit Teslu Model S nebo BMW rady 7, tak proc by si koupil tohle? Netusim, ale tak lidi jsou ruzni ze? 🙂

Napsat komentář