Autopilot v elektromobilu Tesla Model S měl fatální nehodu

Americký správní úřad začal předběžně vyšetřovat systém Autopilot automobilky Tesla Motors. Důvodem je fatální nehoda elektromobilu Tesla Model S ze 7. května 2016, při které byl zapnutý Autopilot.

Mnozí odvážlivci dnes se systémem Autopilot nejrůzněji experimentují. Alex Roy s ním chce například přejet celé Spojené státy.
foto: Alex Roy

Tesla dlouhodobě upozorňuje, že systém poloautonomního řízení Tesla Autopilot NENÍ plně robotické řízení auta, nýbrž asistenční systém umožňující částečně samostatnou jízdu. To znamená, že za volantem musí řidit stále dávat pozor a být připraven kdykoliv reagovat a převzít kontrolu nad vozidlem.

V současné době je systémem Tesla Autopilot vybaveno asi 25 000 elektromobilů Tesla Model S. Předběžné vyšetřování znamená, že úřad začne zkoumat návrhy a schopnosti systému.

Obětí nehody se stal 40letý obyvatel Ohia Joshua Brown. Zdá se, že je to ten samý člověk, který letos v dubnu zveřejnil video, na kterém ukazuje, jak ho Autopilot naopak zachránil před srážkou s jiným vozidlem.

Smrtelná nehoda se udála začátkem května ve městě Williston na Floridě. Tahač s bílým přívěsem, který jel před Teslou, začal na křižovatce zatáčet doleva. Velkého bílého přívěsu si proti slunci řidič ani Autopilot nevšimli, takže nikdo nezačal brzdit.

Sledujte Hybrid.cz také na Facebooku!

Tesla se první fatální nehodě za více než 210 milionu najetých kilometrů s Autopilotem vyjádřila na svém blogu:

„Výška přívěsu kombinovaná s pozicí přes silnici a extrémně ojedinělými okolnostmi nárazu způsobily, že Model S projel pod přívěsem, kdy spodní část přívěsu rozbila přední sklo Modelu S. Pokud by Model S narazil do přední nebo zadní části přívěsu, dokonce i ve vysoké rychlosti, jeho pokročilý bezpečnostní nárazový systém by pravděpodobně předešel vážnému zranění, tak jako se to stalo v mnoha podobných případech.“

Pokud úřad najde závažná pochybení, je možné, že Tesla bude muset systém ze svých vozidel stáhnout. Tesla nicméně na svém blogu dále píše, že všechny řidiče vždy před použitím Autopilotu upozorňuje na řadu omezení – že musí mít neustále ruce na volantu, být vždy ve střehu.

Nově dokonce Autopilot neustále kontroluje zda ruce řidiče na volantu zůstávají a pokud ne, postupně auto zpomaluje.

91 Comments on “Autopilot v elektromobilu Tesla Model S měl fatální nehodu”

        1. Pane Kuk, drobné
          Pane Kuk, drobné nedorozumění.
          Já nechtěl kritizovat toto či podobná videa, většinou to dopadne informačně stejně mizerně.
          Ani mi nejde o rozpitvání této konkrétní nehody, i když to bude pro další vývoj všech podobných „autopilotů“ přínosem.
          Hlavně a podstatně mi vadí ta obrovská mediální bublina kolem jediné konkrétní nehody protože ji měla Tesla a ostatní podobné se ignorují – berou se jako nutné zlo či součást rizik na silnici.
          Nahlédněte třeba na na články „úžasně objektivního“ Bednáře na Autoforum.cz
          Ten, jak může napsat o Tesle cokoliv, tak to vždy obrátí tak, aby to vyznělo pro Teslu a pana Muska nepříznivě, i kdyby měl situaci jakkoliv překroutit.

          1. V pohodě nijak to
            V pohodě nijak to neprožívám, jenom to upřesňuju. S bublinou holt nic neuděláme.

            Na autoforum více méně nechodim neboť je to ztráta času. Ten Bednář neví vo autech nic, té jenom děvečka pro všechno, která krmí web na reklamy potravou aby lidi klikali podle bulvárního principu čím kontroverznější tím lepší.

  1. Podle toho, co jsem četl,
    Podle toho, co jsem četl, byla to, jako vždy, kombinace více věcí:
    1) Debilně konstruovaná dálnice, kde sjezd je konstruovaný jako úrovňová odbočka vlevo. Kdysi jsem po tom jel a i s osobákem je to jak ruská ruleta. V EU a ČR nepřípustné.
    2) Řidič náklaďáku nedal při odbočování přednost.
    3) Náklaďák neměl kryty spodku, v EU věc nelegální, protože je to nebezpečné právě z těchto důvodů. V USA kvůli tomu zařve okolo 250 lidí ročně.
    4) „Autopilot“, právě kvůli neexistenci krytů, špatně vyhodnotil situaci.
    5) Řidič Tesly se nevěnoval řízení a místo toho čuměl na DVD na film s Harry Potterem.

  2. a ještě drobný
    a ještě drobný dodatek

    Krásně přehledný graf hodnoty Tesláckých akcií od léta roku 2010 do dneška.
    Po najetí myší nad graf se ukazují jednotlivé roky/měsíce i odpovídající hodnoty.
    Nahoře se dá přepínat rozlišení grafu od 1 den po celé roky.

    http://finance.yahoo.com/echarts?s=TSLA+Interactive#{„range“:“10y“,“allowChartStacking“:true}

    O nějakém dramatickém „propadu“ se, jak vidno, hovořit nedá.
    K propírané nehodě došlo již 7. května.

  3. Dnes (2. července 2016
    Dnes (2. července 2016 16:00) vyšel na iDnes článek s názvem:
    „Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys
    Krapet jsem si tam ublinknul v diskusi a dám to i sem.

    Asi je nevhodné/nešťastné, když/pokud Tesla pro svého řidičského asistenta používá slovo Autopilot (asi, já manuál neviděl), ale v návodu i mnoha upozorněních je snad jasně řečeno že to žádný „autopilot“ v pravém slova smyslu není a řidič se musí řízení věnovat. Vina je na řidiči.
    ·
    — „Podle kritiků však ještě nebyla dostatečně připravena na nasazení do ostrého provozu.“
    • Jak jinak by bylo možné najezdit 200 milionů (nebo kolik) zkušebních kilometrů? Žádná skvadra řidičů-profesionálů není toto schopna v rozumném čase zajistit. Nemluvě o tom, že data od „amatéra“ jsou důležitější pro odlaďování funkcí než od profíka, který se prostě ze své podstaty některých chyb nikdy nedopustí a tím pádem by nebyly k dispozici kompletní adekvátní údaje o všech možných i nemožných situacích v reálném provozu.
    — z článku: „Tradiční automobilky říkají, že jsou pět let od chvíle, kdy se jejich auta budou moci zbavit volantu a nechat řídit auto samotné. Možná je čas, aby couvl také Musk,“
    • Aha, takže vadí pouze to, že jede před pelotonem a na ostatní pomyslně vystrkuje vztyčený prostředníček.
    ·
    Kdy je nejlepší příležitost koupit nějakou firmu? – přece tehdy, kdy její akcie jsou v propadu. Že se obsah výroby této firmy úzce dotýká zájmů a výroby Tesly je snad bez diskusí.
    Je tragédie že k té havárii došlo, ale kolik denně v USA umře na silnicích lidí a nikde ani zmínčička, ale jakmile se jedná o Teslu, tak se to celosvětově rozmázne a rád se na tom přiživí kdejaký pisálek. Připadá mi to spíš jako cílený hon na jednu, pro mnohé nepohodlnou, „čarodějnici“.
    Akcie jsou momentálně na hodnotě 216.50 a mají vzestupnou tendenci, takže psát o nějakém dramatickém propadu hodnoty není asi na místě. Ale „dobře“ se to prodá.

  4. Špatný titulek. Fatální
    Špatný titulek. Fatální nehodu měl řidič zrovna když používal autopilota a ne autopilot. Veškerá zodpovědnost je na řidičovi.

    When drivers activate Autopilot, the acknowledgment box explains, among other things, that Autopilot “is an assist feature that requires you to keep your hands on the steering wheel at all times,“ and that „you need to maintain control and responsibility for your vehicle” while using it.

  5. a tak to dneska už
    a tak to dneska už vodpískáme soudruzi co říkáte :)))

    http://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/07/crashed-model-s.jpg

    Pokračování fúterý 😀

    https://d267cvn3rvuq91.cloudfront.net/i/images/teslacrash.jpg

    29.07.2016 – Gigafactory Grand Opening
    04.08.2016 – 2Q-2016 produkce 2.000 týdně nasype alespoň 20.000 ks
    31.11.2016 – TM3 2.prezentace výsledků bádání

    PS: no a takhle to dopadá když si to Model S rozdá s E36kou :)))))

    https://electrek.files.wordpress.com/2016/05/model-s-crash-germany-9.jpg

  6. Bohuzel se stalo presne to,
    Bohuzel se stalo presne to, na co jsem upozornoval, kdyz jsme se tu hadali pred nekolika lety o autopilotovi. Dokad to nebude 100% autonomni, tak to bude potencialne nebezpecne, jedno co napisete do EULY. Lidi proste maji tendenci na autopilota spolehat a diky tomu budou nepozornejsi nez kdyz ridi bez nej. Cim bude autopilot lepsi, ale pri tom stale ne plne autonomni, tim to paradoxne muze mit fatalnejsi nasledky a byt potencialne nebezpecne i pro ostatni 🙁
    Ted si ostatni majitele Tesel budou mozna davat vetsi pozor, ale casem a po par updatech se to nejspis stane znova 🙁

        1. Jedná se o první tragickou
          Jedná se o první tragickou nehodu se zapnutym autopilotem a v době nehody mel autopilot celkem 130 milionů mil. V USA se stane tragicka nehoda každých 94 milionů mil celosvětově pak každých 60 milionů mil. Pokud je pravda že řidič sledoval DVD tak je to navíc na nominaci na Darwinovu cenu.

          1. Jenze ta cisla jsou dost
            Jenze ta cisla jsou dost tezko porovnatelna – autopilot sice najezdil 130M, ale jen v podminkach s nizkou pravdepodobnosti kolize („dalnice“ vseho druhu), kdezto lidsky ridic se zakonite dostava do „rizikovych“ situaci casteji (krizovatky, mesto). Takze kdybychom brali smrtaky s lidskym ridicem jen na dalnicich, bude to cislo nejspis uplne jine…

            1. Třeba v Praze bylo v
              Třeba v Praze bylo v průměru 1,8 mrtvých na 1000 nehod (cca 200M vozokilometrů, tedy to co najezdily vozy Tesla na autopilota).
              V ČR průměr je 2,5 % nehod na dálnicích s 1 % smrtelných zranění,
              25 % nehod na silnicích mimo obce s 1,5 % smrtelných zranění,
              a 72,5 % nehod v obcích s 0,3 % smrtelných zranění.
              celkově je tedy mrtvých: 4 % na dálnicích, 60 % mimo obec, 36 % v obci.

  7. Tahač s bílým
    Tahač s bílým přívěsem, který jel před Teslou, začal na křižovatce zatáčet doleva. Velkého bílého přívěsu si proti slunci řidič ani Autopilot nevšimli, takže nikdo nezačal brzdit.

    tractor trailer drove across the highway perpendicular to the Model S.

    Tahac s navesem jel napric dalnice kolmo k Modelu S

    Kdyby jel pred Teslou tak ho AP vidi, ale on ji krizoval drahu a bohuzel … ona ta dalnice nema vyjezdy jako jsme zvykli, ale normalni krizovatky

  8. tohle byla jenom otazka
    tohle byla jenom otazka casu. ja to rikam uz davno. nazvat neco autopilot, co autopilotem neni je klamani spotrebitele. a v navodu muze byt popsano co chce. neni to pilot, je to asistent. klidne drive asistent, nebo cokoliv jineho. navic tesla nevymyslela nic noveho, je to asistent sledovani jizdniho pruhu kombinovany s adaptivnim tempomatem. nic vic. akorat musk mel tu drzost tohle prodavat a vydavat to za neco, cim to neni. a tvari se jako vizionar. jine automobilky, ktere na autech potrebuji i vydelat pripadne alespon prezit, nejenom realizovat milionarske predstavy o novem svete sveho majitele, si tohle nedovolili a dlouho nedovoli.

    jinak amici se radi soudi. tak jsem zvedavy jestli tohle bude resit soud a samozrejme jaky bude vysledek. z meho pohledu klamani spotrebitele, vzniklou ujmu plati tesla.

  9. Bohuzel musim uzat ze tesla
    Bohuzel musim uzat ze tesla je se stavajici verzi autopilota velice nebezpecna. Problem je ,ze funguje jen na 99% a ridic snadno zacne systemu duverovat mnohem vic nez by mel a prestane provozu venovat 100% koncentraci coz ho , jako v tomto pripade, muze stat zivot. Svalovat pak vinu na ridice ze nedbalost je velice pokrytecke.
    Z popisu asi tusim co se stalo a popravde se divim, ze je to prvni pripad. Jak je znamo, autopilot nezvlada detekci tahacu. Kdyz se pred teslou objevi prekazka v podobe tahace, ktera vypada jako by „levitovala“ hezky presne v prostoru celniho skla. Tedy spodni kamera tesly nic nezachyti jelikoz tam opravdu nic neni, ale prekazka je ve vzduchu nad ni, tesla nic neudela. To jiz bylo ukazano na jine nehode kde tesla najela pri automatickem parkovani presne do takoveho tahace jelikoz prekazku nevidela. Tesla opet rekne ze ridic je zodpovedny davat pozor.
    Ja osobne ikdyz sem si rezervoval teslu 3 a muskovi fandim tak toto povazuji za nehorazne riskovani s lidskymi zivoty a ano tento clovek umrel kvuli autopilotovi at se to snazi tesla okecat jak chce. Kdyby jej v aute nemel nemohl by se nechat uchlacholit jeho polovicatou fukcnosti a mohl tu dnes byt mezi nami

    1. Z článku vyplýva, že si
      Z článku vyplýva, že si prekážku nevšimol ani vodič. Záver, že by bol vodič živý, ak by nemal autopilota, je preto podla mňa scestný.
      Za nehodu spôsobenú autopilotom by som považoval napr. neočakávané strhnutie volantom do prekážky. Tzn. reakcia, ktorú by šofér pri plnom vedomí nespravil.

  10. Tady není co vyšetřovat,
    Tady není co vyšetřovat, řidič se nevěnoval řízení svého vozidla. Jasná odpovědnost řidiče.
    To že se to jmenuje autopilot ještě neznamená že je to plně autonomní řízení.

    V návodu je to napsané že se řidič musí věnovat řízení a tím je to dané.

  11. Ale je to prusvih. Je to
    Ale je to prusvih. Je to prva havaria, ktora stala zivot. Media si na nej zgustnu a Teslu to nieco stat bude. Ale to je cena za vyvoj takejto technologie.

    Z principu – autopilota aktivujem, lebo sa nechcem/nemozem dostatocne venovat riadeniu. Tu ide len o to, ze sa s tym musi spolocnost vysporiadat – takato chyba sa obcas stane a stroj ju urobi menej casto ako clovek.

    Je tu ale dalsi problem, ked uz budeme mat takychto dobrych autopilotov. Co budu robit soferi ?

    1. Asi tak jako stejně hloupé
      Asi tak jako stejně hloupé otazky:
      Co budou dělat kominici když všichni i začnou topit elektřinou?
      Co budou dělat taxikáři až budou řídit roboti?
      Co budou dělat holiči když si všichni budou holit doma sami.
      Co budou dělat vozkové když všichni budou jezdit auty?
      Co budou dělat horníci když nebudeme topit uhlím?
      Co budou dělat dělníci když všechno budou dělat roboti?

          1. Víte, ale co užitečného,
            Víte, ale co užitečného, když jeho práci vezme robot- třeba toho řidiče autobusu. On těžko bude mít vzdělání a hlavně schopnosti být třeba programátorem. A robotizace se netýká zdaleka jen řízení vozidel, ono podstatně jednodušší je automatizovat práce v halách, skladech či kancelářské práce a služby. A i tam tohle hrozí. Takže onen přispěvovatel nakousnul zajímavou myšlenku: co budou dělat řidiči, já bych k tomu dodal: a dalších tisíce profesí. A jak bude vůbec vypadat naše společnost.
            Víte, já žiju v Norsku a v posledních 5ti letech zde stoupla nezaměstnanost o 80% a drtivá většina profesí zanikla právě kvůli automatizaci. Řidičům to asi i kvůli zdejšímu počasí a možnosti hacknout tato vozidla zatím nehrozí, ale nikdy neříkej nikdy. A Váš názor, promiňte mi to, mě přijde jako přivírání očí před tímto problémem. Zdejší vláda se taky chlubila s „fremtidige jobber“ (budoucí práce), ale ono jich vzniká jaksi podstatně méně než ty technologie dokáží zničit. Ono to nemusí být špatně, ale je potřeba těm lidem (a odhadem v Norsku bude nezaměstnanost při stávajícím tempu okolo 50% v roce 2035) říci z čeho a jak budou žít.
            Ale to jsme výrazně odbočili z autofora 🙂

            1. Pane „L“, za svůj dospělý
              Pane „L“, za svůj dospělý život (*1949) jsem pracoval na těchto pozicích:
              soustružník, svářeč, výčepní, řidič trolejbusu a nyní (má nejoblíbenější) důchodec 🙂
              (programování, které zmiňujete, jsem se naučil naprosto sám a též úspěšně – ještě dnes některé tehdy vytvořené programy pomocí emulátorů používám)
              (v roce 1984, kdy jsem si pořídil domů první počítač moc příruček nebylo a česky téměř nic)
              Ve všech těchto profesích jsem byl úspěšný a naprosto mi nedělalo problémy se přeučit na něco diametrálně odlišného.

              O vašich „alarmujících“ údajích z Norska bych si krapet dovolil pochybovat.
              Do vámi psaného roku 2035 máme ještě 19 roků – starší z nás, dle vás nepřeučitelní/blbí budou už v důchodu nebo se mu budou blížit a mladí s pružnými moderními mozky si najdou nová zaměstnání která budou vznikat souběžně s „odumíráním“ těch starých.
              Dělat dnes prognózu nezaměstnanosti (a čehokoliv jiného) na dvacet a déle roků do budoucna mi připadá jako nonsens.

              Jo, a ještě bych doporučil k přečtení první povídku
              „Pohl, Frederik – Midasovo prokletí“
              z antologie
              „Síň slávy II C – nejlepší SF novely“
              která pojednává právě o údobí, kdy automatická výroba zahlcuje svět nadprodukcí.

              1. Nepochybujte o mých
                Nepochybujte o mých údajích, bydlím tu už 9 let, získal jsem občanství a na to je potřeba test z norštiny- tudíž umím číst a mluvit v norštině a mohu a také čtu zdejší tisk.
                Nezaměstnanost v roce 2010 byla okolo 2,7% což byl nejlepší výsledek, ale teď je již téměř 5%. Ano, skvěla čísla v kontextu Evropy a vlastně celého světa, ale nárůst je alarmující. Téměř tři čtvrtiny lidí, kteří přišli o práci, tak přišli kvůli postupující automatizaci a nově i robotizaci.
                Další statistika říká, že na 10 míst nahrazených stroji, vznikne jen 1 místo nové a to ještě takové, že první rok jej dotuje stát. Jinak by nevzniklo ani to.
                Alarmující je nezaměstnanost mladých lidí, kteří ještě nikdy nepracovali- 30%. Tito lidé začínají mít problémy psychického rázu- ještě nikdy nebylo užíváno tolik antidepresiv u takto mladých lidí, ale oni bohužel nevidí nikde svojí budoucnost. Články o absolventech, kteří druhým rokem hledají práci a kteří napsali více jak 800 životopisů a byli pozvání na 2-5 pohovorů nejsou dneska vyjímkou. Dokonce mnoho důchodců jsou rádi, že to „stihli“ a nemusí se obávat strachu z nezaměstnanosti a možná i nezaměstnatelnosti.
                Aby vznikaly nové profese tak pro ně musí být poptávka- nezaměstnaný ale díky nižším příjmům tuto nevytvoří a začínáme se dostávat do bludného kruhu co teda s tím?
                Když už jsme na automobilovém fóru, tak zaměstnání řidičů a dodavatelů různého zboží (rozvozů) tvoří 4. nejpočetnější skupinu dnešních zaměstnání. V sousedním Švédsku dokonce třetí. Když tito lidé během 5ti let přijdou o práci, tak je prostě ekonomika nevstřevá jinde, bohužel.
                Otázka je, co s tím 🙂

            2. Pane „L“,
              ještě k vaší

              Pane „L“,
              ještě k vaší větičce „… zde stoupla nezaměstnanost o 80% a drtivá většina…“
              Na první pohled to vypadá opravdu děsivě!
              Jenže…
              čistě teoreticky – byla-li doposud norská nezaměstnanost 1 %, to jest
              máme-li např. 1.000.000 zaměstnaných lidí
              z toho 1 % je nezaměstnaných = 10.000 lidí
              po vzrůstu o vámi zmíněných 80 % se dopracujeme k číslu 18.000 nezaměstnaných celkem
              což nám činí „katastrofických“ 1,8 % z milionu.
              Jistě si to dokážete přepočítat s vámi zjištěnými a dosazenými reálnými ciframi.
              Toto měla být jen ukázka zrádnosti uvažování s procenty bez průběžných výpočtů.

              Nebo jinak – jestli měsíčně promlsám/prokouřím jedno procento z každé stokoruny, tak to činí 1,00 Kč na stovku.
              Zvedne-li se má rozežranost o 80 % činí to 1,80 Kč z každé stovky.
              Dá se to finančně akceptovat? Dle mne ano (NE kouření!)

              Je propastný rozdíl mezi:
              „stoupla nezaměstnanost „O“ 80 %“
              a
              „stoupla nezaměstnanost „NA“ 80 %“

              Ještě to vypadá tak hrozně?

              Ještě doporučuji všem diskutujícím k přečtení a pokud možno k pochopení a zamyšlení minimálně část: „Sociální systém“.
              zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_Norska

    2. „Z principu – autopilota
      „Z principu – autopilota aktivujem, lebo sa nechcem/nemozem dostatocne venovat riadeniu.”

      V žádném případě!

      Autopilot je ASISTENT, který aktivně upozorňuje na to, že se musím věnovat řízení (a když chvíli nesáhnu na volant, dostanu vynadáno). Autopilota aktivuji, když jedu po přehledné dálnici a nechci se tolik unavovat (monotónní ubíjející jízda mi vadí). S AP je to méně náročné a méně unavující, protože sice stále sleduji provoz, ale nemusím hlídat rychlost a pruhy. Díky snížené zátěži jsem VÍCE všímavý. Řízení převezmu, když vidím nějaký potenciální problém.

  12. Opravte mě, jestli se
    Opravte mě, jestli se mýlím, ale Tesla nepoužívá v autech pokročilé senzory jako např. LIDAR, ale jen klasické ultrazvukové + kamery. Myslím, že tohle může být docela slabé místo jejich současného autopilota a zcela nedostatečné pro plně robotickou jízdu v budoucnosti.

  13. Mě spíš překvapuje, že
    Mě spíš překvapuje, že se to stalo až teď. Když vidím na YT videa hovad, co nechají řídit autopilota a pak přelezou na zadní sedadlo nebo podobné kousky a dosud se jim nic nestalo, musí ten systém musí být opravdu hodně dobrý. Pokud se potvrdí, že řidič ani v poslední chvíli instinktivně nedupl na brzdu, tak myslím není co řešit, protože evidentně vůbec nesledoval, co se před ním děje.

    1. To ale potom autopilot
      To ale potom autopilot straca vyznam pretoze slabsi clanok (clovek) musi kontrolovat silnejsi clanok (autopilota). Slabsi a silnejsi mam na mysli v spolahlivosti.

      Celkovo sa mi autopilot prestava pacit. Podla mna ma malo senzorov a nie uplne dobry prehlad o tom co sa deje na ceste. Ocakaval som jeho autonomne spravanie ale skor sa zacina spravat ako nepotrebna sucast v aute. Myslim, ze ma tesla s autonomnymi autami celkom vazny problem. Rozohrava technologicke inovacie na priliz vela frontoch a to sa jej neoplaca.

        1. To je slovickarenie. Ci uz
          To je slovickarenie. Ci uz to nazvete autopilotom alebo pokrocilim asistentom riadenia nemozte od cloveka chciet aby ho kontroloval ale pritom sam neriadil. Ked clovek iba pozoruje a kontroluje tak sa skor unavi, pretoze ide o monotonnu pracu na ktoru ludia nie su stavany. Keby to bolo opacne a teda riadi clovek a takykto asistent ho kontroluje ci nespi a ak zaspi tak preberie riadenie, tak to je vsetko OK.

          Jednoducho povedane clovek nestihne ukontrolovat asistenta ci autopilota a naviac spravne zareagovat na situaciu. Osobne si myslim, zeby tieto asistencne technologie mali byt zakazane pokial nebudu plne autonomne.

          1. To není slovíčkaření,
            To není slovíčkaření, to je realita a dost podstatný rozdíl mezi autopilotem a pokročilým asistentem.

            Tady je zásadní rozdíl mezi návrhem systému pro Evropu a USA, tady by se musel o začátku navrhovat systém jako plně autonomní pro typologii dopravní sítě, v USA máte desítky km bez odboček, jediného semaforu… Tam může snadno doít k unávě řidiče. Ano mohli tam dát nějaké tlačítko jako v lokomotivě, které kontroluje jestli je fíra vzhůru, tedy to může být klidně něco na principu googleglass, mimichodem by to bylo lepší než displaye v TM3 co tu nedávno byl (stejně myslím že to není finální verze a že to byl interface tvořený univerzálním počítačem, ter), specializovaný systém se na ovládání počítačů pohybem očí před lety vymyslel ně nakteré ze zdejších univerzit. Myslím v Praze.

            Z popisu nehody to byla prostě smůla, podle všeho tu auto ten tahač ani nevidělo pokud porkačovalo dál a narazilo do sloupu, takže systém nejspíš pracoval správně.

            theguardian.com/technology/2016/jun/30/tesla-autopilot-death-self-driving-car-elon-musk

            Nicméně řesto co se stalo to je poučné pro konstrukci, teď je otázka jestli stačí upgrade SW, nebo musí být HW upraven přidáním senzorů snímajících obrysově před sebou. Nehledě na to že tam sadno může být i zavinění řidiče kamionu, který ohrozil protijedoucí řidiče při svém odbočení doleva, taky jsem pár takových viděl.

          2. Pane XMene, já na tento
            Pane XMene, já na tento přístroj nahlížím jako na pomocníka.
            „JÁ“ řídím a on mne v případě nutnosti upozorní na mé chyby a přehlédnutí s větší rychlostí a spolehlivostí než případný spolujezdec.
            Veškerá zodpovědnost je na mně-řidiči.
            Rozhodně nesouhlasím s vaším názorem „To je slovickarenie.“
            Váš předřečník „ozana, Pá, 2016-07-01 10:49“ má naprostou pravdu a ty dva termíny/pojmenování je naprosto nutné nesměšovat, ale právě naopak přísně rozlišovat.
            Jedinec, který není ochoten/schopen jejich význam odlišit, by snad ani neměl mít řidičák, protože to prozrazuje jeho sníženou inteligenci/vzdělanost.
            Vaše věta „…clovek nestihne ukontrolovat asistenta ci autopilota…“ mi, velice slušně řečeno, přijde silně diskutabilní.

            1. Lenze tu sa velmi mylite.
              Lenze tu sa velmi mylite. Tento asistent vas neupozorni ze robite chybu to VY ho musite upozornit ze robi chybu ON. To je ten principialny problem. Vela ludi (kedysi vcitane mna) si mysli ze tento asistent funguje na principe, ze ked zaspim tak po mne prevezme riadenie alebo ma zachrani pokial nejaky debil zaboci do mojho pruhu. Ale tak to nie je pokial soferuje clovek a nie asistent. On za vas riadi a pokial si nieco nevsimne alebo zle vyhodnoti vy ho musite opravit. To ale nestihnete lebo clovek nema take rychle reakcie ako stroj a navyse na 99,9999% nebude mat taky prehlad o situacii hlavne pokial sa spolahne na asistenta (a to nehovorim o unave, ci strate pozornosti koli inym cinnostiam).

              V podstate tym ze ho aktivujete si znizujete uroven bezpecnosti na uroven toho straja, lebo sa znizuje uroven vasho sustredenia. Z mojho pohladu je to viac nevyhoda ako vyhoda. Mozno lepsie by bolo keby sa ten system v aute nechadzal pokial nie je 100% autonomny.

              1. Pane XMen, zajímalo by mě
                Pane XMen, zajímalo by mě kolik máte s Teslou a navíc pod vedením autopilota nejeto, že o něm můžete tak „zasvěceně“ diskutovat (beru v potaz všechny vaše komentáře) a hanit. Nechci tuto nehodu nikterak zlehčovat, ale dle mého názoru, kdyby se tato nehoda stala jakémukoliv jinému vozu např. se zapnutým tempomatem a řidič by nestihl zareágovat (což může klidně nastat) nepadla by o této nehodě zmínka nikde jinde než v „černé kronice“. Pokud vím tak řidiči Tesly najeli pod vedením autopilota přes 3,2 mld. kilometrů a toto je první smrtelná nehoda, která se udála. Takže doufám, že NHTSA nebude dělat žádně razantní závěry. Věřím, že se technici Tesly opět něco přiučí a systém dozná dalších výrazných vylepšení. Ale zákaz tohoto pokročilého asistenta dle mého vůbec nic nevyřeší.

                Vaše poznámky k tomu, že by asistenti měli být zakázaní, až do doby než budou 100% spolehliví, jsou taky velice zvláštní. Zajímalo by mě jak by jste na tom byl, kdyby Vám toto řekli v autoškole : Budete se tak dlouho učit teorii, než budete bezchybý řidič, ale do té doby se nepodíváte na silnici.
                Pokud automobilky chtějí v tomto směru někam pokročit, neobejdou se bez kilometrů v reálném provozu, a způsob betatestování jaký zvolila Tesla se mi docela zamlouvá a je už na uvážení každého jedince, do jaké míry systém otestuje a bude v něj vkládat svou důvěru.

                1. Asi pol hodinu ale o tom som
                  Asi pol hodinu ale o tom som tu nepisal. Tu vobec nejde o Teslu ale o asistentov aky takych, takze neviem preco sa pytate?!

                  Odkial mate udaj 3.2mld kilometrov pod vedenim autopilota? Ja som cital ine udaje.

                  Problem je ze autopilot by mal byt spolahlivejsi nez clovek inak je zbytocny a priam nebezpecny. Co som tu popisoval je vztah nespolahliveho stroja s clovekom ktory sa na neho spolieha pretoze to ma jednoducho v genoch a neda sa to vypnut.

                  Vas priklad s autoskolou je mimo misu. Tu sa bavime o strojoch, ktore potrebujeme mat spolahlive nez o ludoch, ktory su nespolahlivy. Teoria je vam ale na nic vy potrebujete prax tak funguje mozog. Ale autopilot musi fungovat dobre hned. Nesmie existovat nic take ako ze nieco nevidel ci prehliadol. Oslepenie jeho senzorov by mal byt skor trestnym cinom lebo by sa malo diat iba cielene.

                  Neviem ci je to idealne mat ako betatesterov obycajnych ludi, ktory za to zaplatia zivotom.

                  Pokial sa dokaze ze na vine bol autopilot a nie to, ze mu ten dotycny clovek nejak zasahoval do riadenia, tak u mna maju tyto asistenti negativny pohlad a malo by byt zakazane ich pouzivanie lebo nie je dokazane, ze clovek je schopny s neautonomnym asistentom spolupracovat na dostatocnej urovni. Je to provnatelne s tym ako by pocas soferovania volal mobilom ak nie aj hrosie.

                2. Vidím, že na to máme oba
                  Vidím, že na to máme oba naprosto odlišný názor. Pokud ale zapnutí funkce autopilot považujete za nebezpečnější než volání mobilním telefonem za jízdy bez hands free tak asi nemá cenu dále diskutovat. Jen dodám že se nemůže dokázat, že na vině byl autopilot, protože všude se píše, že je to jen pomocník v řízení a plná zodpovědnost je vždy stále na řidiči.
                  To by mě překvapilo i v USA (i když tam suší různou zvěř v mikrovlnkách a podobně).

                3. „Problem je ze autopilot by
                  „Problem je ze autopilot by mal byt spolahlivejsi nez clovek inak je zbytocny a priam nebezpecny.“

                  „This is the first known fatality in just over 130 million miles where Autopilot was activated. Among all vehicles in the US, there is a fatality every 94 million miles. Worldwide, there is a fatality approximately every 60 million miles.“

                  Z toho vyplýva, že autopilot JE v priemere spoľahlivejší ako človek.

                4. Když už porovnáváte
                  Když už porovnáváte statistiku, tak trochu opatrněji. Z jedné nehody počítat průměrné km na smrtelnou nehovou je dost odvážné. Taky kdybste vzal průměrné číslo najetých km na smrtelnou nehodu drahých limuzín na dálnici, bylo by to vypovídající mnohem víc. Nevím jak v US, ale u nás tohle číslo dost snižují mladíci, kteří to ve starých plečkách napálí do stromu cestou z diskotéky.

                5. Kéž by jich bylo více a
                  Kéž by jich bylo více a Darwinův výběr zafungoval tvrději. Je neděle, během 80 km do Opavy a zpět jsem narazil hned na 6 takových dobráků. Poznávací znamení = všichni kšiltovka, někteří obrácenou dozadu. 2 kousky jely v bílém Audi 5 TDI. Když za sebou na křižovatce v obci zaregistrovaly můj malý městský elektromobil, snažily se mi ujet. Držel jsem se ze zábavy stále za nimi s ručičkou na tachometru v poli Eko. Mimo obec do kopce snaha ujet mi gradovala, držel jsem stále stejný odstup, byť s ručičkou v políčku Power. Při stovce to vzdali, následně jsme dojeli místního nespěchajícího tatíka v oktávce a byli v nepřehledném úseku na sedmdesátce. Čekal jsem předjíždění před horizontem v prudké zatáčce, ale byly to nějaké 2 slabší podměrečné kousky, troufli si na chudáka vesničana až v obci, kde ho na plné čáře a přes následný přechod pro chodce zmastili odhadem osmdesátkou. Bohužel pro ně tam policie ve stejném směru úřadovala až o hodinu později cestou nazpátek. Bohudík pro ně nikdo nepřecházel.
                  O pár kilometrů dál se za mne, zpomalujícího před tabulí obec, přiřítila bílá stodvacítka, na svůj věk naleštěná a plná chromu, jako výstavní veterán. Uvnitř 4 kousky s kšiltovkami, navzájem se hecujíce. O pár desítek metrů dál u vjezdového radaru jsem je měl přilepené na kufru, tak jsem musel probliknout brzdová světla, aby se drželi v bezpečné vzdálenosti. Brzdy Peugeotu Ion a Škody 120 jsou nebe a dudy, jedna kritická situace a měl bych je v kufru úplně. K jejich cti nutno říci, že jeli v obci slušně a neporušovali nic. Za obcí mne chtěli vždy předjet, ale stodvacka ve 4 lidech nikdy nebyla trhač asfaltu. Takže jsme se uviděli obvykle až v další obci. Tak se to opakovalo 5x, než jsem v cíli odbočil do zahrady rodinného domku.
                  Předpokládám, že některý z těch 6 kousků dnes naplní statistiky a Černou kroniku. Doufám, že nevezme sebou nikoho nevinného.

          3. Zakázané by to nemuselo
            Zakázané by to nemuselo byť, ale treba to ešte dofachčit. Určite to nie je na takej úrovni, aby sa na to dalo spoľahnúť. V reálnej premávke môže nastať x situácií, pri ktorých by skúsený vodič vyviazol bez škrabančeka, ale autopilot by to nevyriešil.

      1. Z toho co o tom systému
        Z toho co o tom systému vím, tak slouží jako asistence člověku, hlídá pruhy, případné překážky, pokud ale systém, nevíme vůbec jak vypadala ta silnice, možná Saman má link na policejní spis :), je vybaven jen ultrazvukem, resp. optickou kamerou, tak je myslím dost dobře možné že díky bílé barvě a vysokému oslunění (to není žádná HD kamera, ale obyčejná průmyslová aby bylo možné obraz rychle zpracovat), byla oslepena a je možné že ultrazvuk prošel pod návěsem, nebo jeho odraz byl natolik slabý že nevyvolal odezvu systéu a vyhodnotil překážku například jako přelétajícího ptáka nebo že je objekt velmi daleko.

        Z popisu se mi zdá že se auto pokusilo projet pod návěsem, podle mne ale není možné aby si člověk, který sedí na místě řidiče, nevšiml náklaďáku a i při minimální pozornosti nezareagoval, mi příjde divné. ještě mne napadá že odbočka byla prasácky na horizontu a to je pak ještě problematičtější

    1. Soudružský fašisto,
      Soudružský fašisto, prodej luxusních vozu Tesla neustále zvyšuje i tak, už má přes 25 % celého trhu USA i v Evropě a nadále raketově roste! Nehledě na to, že i když má „nižší“ počet koní, tak poráží fosilní rakoviny i ty s větším počtem koní ve zrychlení 🙂

Napsat komentář