Automobilové emise – druhá nejrychleji rostoucí příčina úmrtí

V roce 2012 zemřelo na silnicích zdaleka nejméně lidí v moderní historii. Přesto nejsou auta podle prestižního lékařského žurnálu The Lancet (vychází od roku 1823) o nic méně nebezpečná. Automobilové emise jsou podle aktuálně vydané studie druhým nejrychleji rostoucím zabijákem na planetě. Hned po obezitě.

Na nebezpečném znečištění ovzduší se největší měrou podílejí stará velkoobjemová dieselová auta
foto: Hybrid.cz

Studie aktuálně publikovaná v lékařském žurnálu The Lancet říká, že v roce 2010 zemřelo předčasně 3,2 milionu lidí právě kvůli znečištění ovzduší. A hlavním důvodem k tomu byly emise aut a nákladních automobilů, čímž se pravděpodobně myslí především dieselových.

Více než polovina, 2,1 mil, těchto úmrtí se odehrálo v Asii. Populační exploze, rychlý rozvoj dosud zaostalých států a s tím i obrovský nárůst počtu automobilů způsobují, že mnohamilionové metropole především v Indii a Číně trpí neobyčejně vysokým znečištěním ovzduší z automobilové dopravy.

Nevýhodou je, že v těchto zemích (zatím) neplatí žádné emisní standardy jako v a Evropě. Jen v Číně dnes jezdí 114 milionů aut. Ještě v roce 1995 to bylo asi 2,5 milionu. Číslo roste o 4-8 % každé tři měsíce. Peking, ale i indické Dillí, se díky tomu doslova dusí. Často díky nekonečným zácpám.

Pro zajímavost, v roce 2000 zemřelo na následky znečištění ovzduší předčasně na celém světě 800 000 lidí.

Řešení tohoto problému se pochopitelně nabízí samo: podpora záíjmu o alternativní paliva, tedy elektromobilů, hybridů, plug-in hybridů, aut na CNG. Levnější hromadná doprava ve městech, kvalitnější železnice, celkově lépe propracovaný systém veřejné dopravy.

Jenže vykládejte tohle automobilkám, městům a koneckoncům i miliardám nových spotřebitelů v Asii, kteří jsou celí natěšení na své první auto. Stejné, které viděli v tom skvělém americkém filmu. Auto, které jim dá svobodu a které mu budou všichni známí závidět.

Číňané i Indové jsou dosud přesvědčeni, že když vymění chození pešky a jízdu na kole za , nějak si pomůžou. V Evropě i USA se tento názor pomalu, ale jistě obrací.

3 Comments on “Automobilové emise – druhá nejrychleji rostoucí příčina úmrtí”

  1. Tak to vysvětlete i lidem,
    Tak to vysvětlete i lidem, kteří se nehodlají vzdát velkoobjemových diselů jen pro pocit…. Myslím, že dvoutunových šestiválců jezdí trochu moc. Asi je lidé potřebují – jezdit za 10l nafty je in. Starý benziňák předělaný na plyn je pase. (viz „eko“poplatky)

    1. Starý vyběhaný benziňák
      Starý vyběhaný benziňák notabene bez katalyzátoru nebo s neřízeným a dávno nefunkčním je ještě daleko větší zlo než moderní diesel splňující současné velmi přísné normy. A taky nevím, kde by se vzalo na sinicích nějaké podstatnější procento dieslových šestiváců, obzvlášť dneska, kdy pomalu i do limuzín cpou nasteroidované litrové tříválce.

      Ta čísla v článku se týkají zaostalých regionů, kde se donedávna jezdilo na povozech a teď je dohnal boom automobilizmu. A jelikož jsou to regiony chudé, tak se tam na nějaké emise vůbec nehledí. V Evropě, USA a Japonsku bych spíš kvůli stále přísnějším normám a obměnám vozového parku bych spíše tipoval snižující se počet emisí.

      1. Ještě se podívám co má
        Ještě se podívám co má X6,5, Dscovery, GLK a podobně pod kapotou:)
        Pokud počtem myslíte objem emisí, trefil jste do černého – to mám na mysli. Bohužel větší roli hraje složení emisí. Disely produkují velké množství NOx, které se pomocí UV záření v atmosféře rozkládají na volné radikály a ty právě aktivně ničí ovzduší (kyslík). Oproti tomu CO2 je pouze pasivní skleníkový plyn. Pevné částice ani neřeším (stejně se najde argument s filtrem – často dost obtěžující součástka, že?).
        PS: článek jsem četl, jen mám potřebu pomáhat především svému okolí (evropa)

Napsat komentář