Tesla Motors koupila továrnu pro výrobu elektromobilů

Továrna v Kalifornii ve městě Fremont byla původně postavena firmou General Motors, kde se vyrábělo pod značkou GM od roku 1962 do roku 1982, kdy byla uzavřena. V roce 1984 vznikla společnost NUMMI, a to díky spolupráci GM a Toyoty. V minulém roce GM spolupráci ukončilo a Toyota právě 1. dubna tohoto roku vyrobila v této továrně poslední – model Toyota Corolla S.  

V rámci spolupráce s Toyotou koupila Tesla část NUMMI, kde obě automobilky hodlají spolupracovat na vývoji a výrobě elektrických vozidel a dílů pro ně. V této velké továrně, která je schopna vyrábět půl milionu vozů ročně, což je asi 1% celkové světové produkce, hodlá Tesla zpočátku vyrábět Model S. Od roku 2012 chce zde vyrábět 20 000 těchto vozů ročně. Mimo to chce Tesla vyrábět i jiné druhy vozidel založených na jejich technologii elektrického pohonu. Uvidíme s čím Tesla přijde.

Továrna je velice blízko hlavní budovy Tesly, což umožní urychlení vývoje, výroby a bude to mít dobrý vliv na komunikaci mezi jednotlivými divizemi firmy. Vzhledem k rozměrům továrny to vypadá, že výroba elektromobilů konečně poběží ve vetším měřítku což pozitivně ovlivní jejich ceny. Takže se máme na co těšit.

Business Times, tisková zpráva

23 Comments on “Tesla Motors koupila továrnu pro výrobu elektromobilů”

  1. Tu vôbec nejde o
    Tu vôbec nejde o elektrárne, ale o hospodárne využitie energie. Spaľovací motor má oproti elektromotoru dosť nízku účinnosť. Navyše je veľmi problematické zachytávať emisie na tak malom zdroji ako je automobil. Je lepšie urobiť to na elektrárni. Navyše automobil má prestoje – určitú dobu trvá, než sa zohreje motor a katalyzátor na pracovnú teplotu…
    Skrátka reťazec od suroviny cez výrobu energie až po spotrebič je u elektriny výhodnejší.

    1. “ Spaľovací motor má
      “ Spaľovací motor má oproti elektromotoru dosť nízku účinnosť.“
      Pouha demagogie toto tvrzeni je !!!
      Plne vam to vynahradi mala ucinnost kazde tepelne elektrany – je to tepelny stroj a proto pro nej plati maximalni teoreticka uciinnost dana pro teplene stroje.
      Je to kolem 33% energie ziskane z paliva.
      A ne vsude se odpadni teplo pouziva k vytapeni.
      A pak ztraty pri prenosu ve vedeni a trafostanicich, dale ucinnost pri nabijeni akumulatoru.

      A pokud jezdi na Zemni plyn tak zadne nebezpecne emise neuvolnuje. Zemni plne je temer Methan – CH4 a proto tomu tak je. Oxidy dusiku pri tom vznikajici jdou katalyzatorem odbourat.

      Retezec pri elektrine je naopak pri uhlene elektrane jednoznacne nejhorsi oproti autum na Zemni plyn.

  2. „Dalo by sa povedat, ze
    „Dalo by sa povedat, ze problem nie je zacat vyrabat elektricke auta.“

    Je to problem – nebot uhlena elektrarna spolu s mohutnym povrchovym hnedouhelnym dolem bude oteverena hned vedle vaseho bydliste.
    Pak pochopite, ze ta elektricka energie z neceho pochazi a to z uhli v CR z 50% a to zpusobuje proc maji elektromobili stop – jejich priznivce je nutne presilit k mohutnym hnedouhlenym dolum – pak to snad pochopi.

    1. V CR tvoria uholne
      V CR tvoria uholne elektrarne dokonca viac ako 50% celkovej vyroby elektriny (wikipedia uvadza okolo 66%). Na slovensku
      je to okolo 20% a bude to este klesat. V roznych statoch je to rozne. Vyhoda je ale v tom, ze sa prach a znecistenie tvoria len na jednom mieste, kde sa s tym da nieco robit. Auta znecistuju vsade a to do toho nie su zahrnute rozne havarie a uniky ropy.

      1. “ Auta znecistuju vsade a to
        “ Auta znecistuju vsade a to do toho nie su zahrnute rozne havarie a uniky ropy.“

        Zato jste tam nezahrnuli vystavbu dalsich tepelnych elektraren a zvyseni tezby uhli s jeho rychlejsim vycerpanim a to i po prolomeneni elkologickych limutu dnesni tezby.
        Ty dnesni by na to rozhodne v masovejsim meritku nestacily.
        A proti jejich stavbe se rozhodne protestovat bude.
        A v mnoha statech stale jeste nejsou odsirene tepelne elketrany – a SO2 zpuobuje skody na lesich ve velmi velkem rozshahu – u nas jsou zase zavisle zpusobuji dalsi skody pri tezbe a vyrobe vapna.

        A dale skody zpusobene tezbou uhli – prave ty mohutne uhelne doly. A i hlukem pri dovozu uhli – i zeleznice dela hluk a viri prach.
        A rovnez znecisteni pri vyrobe a recklaci akumulatoru – neni zrovna male – tedy pokud se nedodrzuji prisna ekologicka pravidla !!!

        Lepsi jsou auta na Zmeni plyn a jsou staty kde se elektrina vyrabi spalovnim Zemniho plynu (nemaj velke zasoby uhli) !!
        A zpolofiny z nich jsou stejne je pri topeni zemnim plynem v kotli topeni.

        1. Preco by sa muselo stavta
          Preco by sa muselo stavta viac uholnych elektrarni? Ziadna krajina neplanuje stavat viac uholnych elektrarni do buducnosti. Daju sa predsa nahradit atomovymi, alebo plynovymi, alebo dokonca bioplynovymi. Existuju dokonca rozne sci-fi projekty na stavbu solarnych elektrarni na Sahare, ktore by zasobovali Europu. Pre CR by preds nemal byt problem postavit par dalsich blokov Temelina, alebo Dukovan.

          1. Pokud vam to prostrednictvim
            Pokud vam to prostrednictvim silene kampane proti tomuto zameru nezmari Zeleni – tedy obecne vsechny „ekologicti“ aktiviste – a odvolavani se proti vsem rozhodnuti pri povolovani stavby ze strany techto obcanskych zdruzeni je samozrejmosti.

            Projekt Sahara znam – je nutne pockat na snizeni vyrobni ceny panelu a zvyseni jejich uciinosti – jinak za elektrinu budete platit mozna i 12 Kc/KWh.
            I prenos ze Sahary bude znamenat ztraty diky elektrickemu odpotu toho vedeni – a nebo opet pockat az na supravodive vedeni (problem dnes je predevsim nutnost jeho chlazeni minimlne kapalnym dusikem – ale spise jeste na nizsi teplotu).

                1. Nesmysl s tou uhelnou
                  Nesmysl s tou uhelnou elektrarnou – musite zapocitate nemale ztraty v dobijeni akumulatoru a pri prenosu a trafostanici v siti + hlavne i uciinnost generatoru.
                  40% se mi zda moc i kvuli te uciinnosti generatoru a transoformatoru na 110 KV do vysokonapetove rozvodne siti.

                  Proc tomu tak je – je to tepleny stroj a pro nej plati:

                  2.termodynamickou vetu, ktera definuje
                  tzv Carnotuv stroj a pro nej plati:

                  Žádný tepelný stroj pracující mezi dvěma teplotami nemůže mít vyšší účinnost než Carnotův stroj pracující mezi stejnými teplotami.

                  Rovnice uciinosti:

                  Podrobnějším výpočtem lze získat vztah

                  ucinnost = 1-(T1/T2)

                  kde T1 je teplota ohřívače a T2 teplota chladiče.

                  Účinnost Carnotova cyklu tak závisí pouze na poměru termodynamických teplot, mezi nimiž tepelný stroj pracuje. Účinnost není závislá na druhu použitého plynu.

                  zdroj:

                  cs.wikipedia.org/wiki/Carnot%C5%AFv_stroj

                  Navic mimo mesto je uciinnost spalovaciho motoru mnohem vetsi a prave ve mestech lze elektrmobili pro specificka vozidla celkem prijmout prave z hlediska ekologie.

                2. OPRAVA !!!!
                  Podrobnějším

                  OPRAVA !!!!

                  Podrobnějším výpočtem lze získat vztah

                  ucinnost = 1-(T2/T1) – takto je to spravne !!!

                  kde T1 je teplota ohřívače a T2 teplota chladiče.

                3. Motor ma najlepsiu ucinnost
                  Motor ma najlepsiu ucinnost len pri jednych konkretnych otackach a zatazeni-momente (ked je tam spravne mnozstvo a zlozenie paliva). A aj ta je mensia, ako u uholnej elektrarni, lebo ta bezi stale v „idealnych“ otackach a ma viac stupnov, takze do vzduchu „vypusta“ naozaj uz len teplo, ktore sa neda vyuzit na pracu. Aj s tymi stratami vo vedeni to bude stale lepsie, ako ten najuspornejsi spalovaci motor.

                4. Jeste holt musite pripocitat
                  Jeste holt musite pripocitat 70-85% ztraty nabijeni a nasledem vybijeni akumulatoru pri jeho provozu.

                  A hned jste hned u jincyh cisel – zde je to trochu popsano a prave kvuli optimalnimu vyuziti uciinosti motoru maji proste sve misto hybridy a to i na zemni plyn – klidne s kobinaci se silnejsi baterii na jizdu po meste.
                  Lide potrebuji vetsi radis aut – treba i kvuli jizde v lete do Chorvatska, ktere nemusi byt tak dobre vybaveno tankovacimi stanicemi jako jine zeme.

                  Odkaz:

                  en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

                5. Tie 70-85% straty tam
                  Tie 70-85% straty tam nemusime pripocitavat, lebo tam nie su.

                6. Zrejme si neuvedemujete, ze
                  Zrejme si neuvedemujete, ze pokud nabijete baterii 1 KWh ze site – tu vam zaznamena elektromer a tu zaplatite – tak pri provozu ji zpet v elektromobilu neziskate celou, ale jen 0.7-0.85 KWh podle druhu pouzitych akumulatoru – zbytek se zmeni proste v teplo (ci i ve vodik a kyslik rozkladem vody hlavne u olovenych akumulatoru) a to jak v bateriich tak i proste v obvodech nabijece.

                  Proste jen vase neznalost zrat pri pouziti akumulatoru vas vede k tomu vasemu tvrzeni a pritom by kazdy kdo ma trochu technicke vzdelani by mel vedet, ze zadny proces neni bezeztratovy natoz elektrochemicky pri pouziti akumulatoru.

                7. Myslite, ze 0.7kWh ziskanych
                  Myslite, ze 0.7kWh ziskanych z 1kWh je 70% strata?

                8. Ne – ale jen 70% se vyuzije
                  Ne – ale jen 70% se vyuzije jako elektricka energie – tedy 700 Wh – tedy zrata 30% a tedy 300 Wh je ztrata – z 1 KWh

                  Tedy ne ze vubec nejsou ztraty – tak jsou to vysveteleni pojal.

                9. By ma zaujimalo, kde na tie
                  By ma zaujimalo, kde na tie cisla chodite.

                10. Znam problematiku nabijeni
                  Znam problematiku nabijeni akumulatoru – oni se treba pouzivaji treba i v UPS.
                  A tak vim jake jsou pri tom ztraty – to zahrivani baterii pri nabijeni proste logicky znamena ztraty.
                  A na te strance co jsem daval odkaz je to napsane rovnez.
                  A i jine starnky o nabijeni aktumulatoru to popisuji.

                11. Nejake straty tam su, to
                  Nejake straty tam su, to mate pravdu. Ale porovnajte si to napriklad s benzinovym motorom, ktory sa musi stale chladit z teplot 400-500C na 80-100C a este aj na to potrebujete cerpadlo, co je vlastne dalsia strata.

Napsat komentář