Autobusy na plyn mají zelenou

Martin Singr - 11 Březen 2014

V druhé polovině února se v Praze uskutečnila letošní konference NGV věnující se využití CNG a v dopravě. Hovořilo se zejména o využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v autobusech a hromadné dopravě obecně.auto autobusy na CNG stlačený na zemní plyn Česká republika

Autobusy na stlačený zemní plyn () budeme v České republice vídávat stále častěji
foto: Český plynárenský svaz

2014: nový operační program

Miloš Křepelka z Ministerstva životního prostředí připomněl, že Operační program životního prostředí (OPŽP) mezi lety 2007 a 2013 měl za cíl zlepšit kvalitu ovzduší. A to díky pořízení autobusů s pohonem na CNG a výstavbě plnicích stanic.

pro tento projekt určený pro Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj a aglomeraci Brno přislíbila miliardu korun a CNG coby alternativní palivo se začalo v Česku dostávat ke slovu.

Nyní přichází další operační program na léta 2014 až 2020. Prioritou je i nadále zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech. Toho se podaří dosáhnout při pořizování vozidel na alternativní pohon a výstavbě související infrastruktury. Další aktivitou pak bude pořízení technologií, které sníží emise znečišťujících látek z dopravy.

Existuje také Národní akční plán čisté mobility, na němž participují kromě Ministerstva životního prostředí také Ministerstvo průmyslu a obchodu a rezort dopravy. To nejlépe ilustruje současnou situaci, pohon vozidel na alternativní paliva je prolíná hned několika ministerstvy.

Miliarda pro autobusy

Další rozvoj tohoto pohonu by mohla znamenat nedávno schválená miliardová dotace. Ministerstvo životního prostředí před pár dny prostřednictvím Státního fondu životního prostředí vyhlásilo do konce března v rámci již zmíněného OPŽP dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu autobusů.

Dotace až do výše 85 procent ceny se týká výměny těch nejstarších naftových autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. Tyto prostředky lze využít i na výstavbu plnicích stanic, ale na modernizaci se mohou těšit zatím jen občané Moravskoslezského, Jihomoravského a Ústeckého kraje.

Za jednu miliardu korun bude možné udělat hodně – dá se pořídit zhruba deset plnících stanic a 154 nových autobusů MHD s pohonem CNG při orientační ceně 6,8 milionu korun za autobus a 13 milionů korun za plnicí stanici.

S pomocí dotace by se mohl počet autobusů na plyn v ČR až zdvojnásobit, odhadují odborníci. Od loňského podzimu jich v Česku přibylo 60 a celkem jich už jezdí ve více než dvou desítkách českých měst téměř 430. Velké plány mají v Kladně, v Ostravě (zde se hovoří o nákupu až stovky autobusů na plyn) i v Brně.

Tábor: Plynová velmoc

Pohon na CNG velmi aktivně využívá například město Tábor. Na plyn tady jezdí autobusy MHD i linkové, vozidla komunální techniky, ale i osobní a užitkové vozy města. První autobus na plyn byl přitom zakoupen již v roce 2006 a o rok později v Táboře vznikla tehdy nejmodernější e největší čerpací stanice na CNG v ČR čítající 3 odběrná místa.

Navíc město koupilo další dva autobusy a od roku 2007 nenakupuje jiné autobusy než na CNG. Dnes jich je už 37 – 18 jich jezdí v MHD (celkem 38 autobusů) a dalších 19 (z celkových 65) je nasazováno v linkové dopravě. Díky nízkým emisím midibusů na plyn se dokonce vrátila po šedesáti letech MHD na Staré město.

Dojezd na jedno plnění je zhruba 400 km, u midibusů je to méně, okolo 130 km. S rostoucím počtem roste i počet ujetých kilometrů, loni to bylo jen v MHD přes milion kilometrů. To představuje 54 % z celkového počtu ujetých km.

U linkového provozu je podíl autobusů na plyn nižší a také proto se podílí na celkových kilometrech jen z 34 %, loni najezdily 960 tisíc km. Tyto autobusy mají pochopitelně vyšší dojezd, je to okolo pěti set kilometrů na jedno plnění.

Úspora 2 koruny na kilometr

Město má spočítáno, že každý kilometr odjetý autobusem na CNG vyjde o dvě až tři koruny levněji než u autobusu na naftu. Kladem jsou i nižší emise a vzhledem k tomu, že se výrobní ceny obou druhů přibližují, jsou autobusy na plyn stále výhodnější.

I přes vyšší náklady na opravy byla loni celková úspora v Táboře 2,8 milionů korun v MHD a 1,4 miliony Kč u linkové dopravy. Jen díky CNG.

Na plyn v Táboře ale nejezdí jen autobusy. Komunální technika využívá vozy Bucher Arielli, které jsou sice o 10 % až 15 % vyšší než u naftového pohonu, ale mají nižší emise a oproti oblíbené Multicar M26 výrazně nižší spotřebu (13 kg CNG oproti 18 litrům nafty). Návratnost investice je tedy čtyři až šest let.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honYa

CNG je ekologickými a geostrategickými přínosy omezená, technicky pak celkově zastaralá technologie - stále vypouští emise, nediverzifikuje dodavatele energie a funguje ve spalovacích motorech se všemi jejich nedostatky. Vyžaduje výstavbu infrastruktury kompresních/plnicích stanic, která je nákladná na počátku, tak každodenními náklady za energii na kompresi plynu.

Dnešní elektrobusy mají za celkovou životnost náklady shodné nebo nižší dieselu, jsou lokálně bezemisní, vyžadují minimální údržbu, mají delší životnost karoserií. Jejich infrastruktura je oproti plynové nákladem vesměs jednorázovým.

Nemůžu si pomoci, ale přemýšlení dopravních podniků mi vychází pouze jako rozhodnutí o vrabci v hrsti (plyn) a holubu na střeše (elektro). Dotace by tak neměly jít na špinavou technologii se stropem minimálních emisí, ale do elektromobility, jejíž potenciál vede až k celkové bezemisnosti!!!

---

honYa


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol