Toyota Yaris - konečně levný hybrid!AUTO
Toyota Yaris - konečně levný hybrid!
Nissan Esflow – elektrický sporťákAUTO
Nissan Esflow – elektrický sporťák
Armáda zkouší auta na vodíkARMÁDA
Armáda zkouší auta na vodík
Středoškolský tým zvítězil v zelené rallyeZÁVODY
Středoškolský tým zvítězil v zelené rallye

Auto na vodík Hyundai Tucson Fuel Cell ujelo 700 km na jedno natankování

Jan Horčík - 14 Červenec 2014

První komerční auto na vodík - Hyundai Tucson Fuel Cell/Hyundai ix35 Fuel Cell - dokáže ujet na jedno natankování až 700 km. Ověřili to v nezávislém testu norští nadšenci Marius Bornstein a Arnt G. Hartvig.auto na vodík Hyundai Tucson i35 Fuel Cell palivové články

Hyundai ix35 Fuel Cell - první komerčně dostupné auto na odík
foto: Hyundai

Norská eko-nadšenecká dvojka vzala Hyundai ix35 Fuel Cell a vyrazila s ním z Osla do Malmö přes Gothenburg a Kodaň. Tři skandinávské země stačili nadšenci projet během deseti hodin průměrnou rychlostí 75 km/h.

V Evropě je oficiální certifikovaný dojezd auta na vodík v podobě Hyundai ix35 Fuel Cell (v se mu říká "Tucson") necelých 600 km.

Původní plán byl dojet do Kodaně, ale dvojice si později uvědomila, že auto bez problémů zvládne i delší cestu. Bornstein podle svých slov věří, že se jim podařilo v dojezdu s vodíkovým autem na jedno načerpání vytvořit světový rekord.

Už v roce 2012 se stejná dvojice se stejným autem (prototypem) vydala z Osla do Monaka. Během více než 2250 km ale pochopitelně museli natankovat. Tehdy nicméně chtěli upozornit právě na to, že infrastruktura pro čerpání vodíku už v Evropě pomalu začíná vznikat.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli jeli z Osla do Malmo přes Kodaň a ne opačně, museli použít trajekt. Pak se nedivím, že měli tak velký dojezd :-)

~

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Norská eko-nadšenecká dvojka vzala Hyundai ix35 Fuel Cell a vrazila s ním Osla do Malmö... chudák Osel :-(

Obrázek uživatele Jan Horčík

šotek zničen, díky!

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A teď prosím ještě kdyby místo vrážení raději vyrazila ;-) …

Obrázek uživatele Jolinar

700km je dost slusne... Zajimave ale ze EPA odhadovany dojezd je 265 mil (uplne presne stejny jako u Tesly Modelu S :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Super! Fandim sice elektřině, protože se mi zdá mnohem praktičtější a efektivnější než vodík, ale konkurence mezi jednotlivými druhy pohonů je jenom vítaná.

Obrázek uživatele Jolinar

+1
konecne rozumny Anonym ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dík Jolinare :) Na hybrid.cz občas zajdu už nějakej ten rok a tvoje komentáře jsou snad pod každym článkem (aspoň pod těma co jsem otevřel). Musíš do toho být asi hodně zažranej co? Nic ve zlym :)

Obrázek uživatele Jolinar

nejsou pod kazdym, ale jinak mate pravdu, jsem...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Teď je třeba tlačit do lidí jak vodík nahradí benzín a naftu, protože na jedno tankování najede stejný počet km jako současná vozidla. Důvod je jednoduchý a to opět pohřbít elektromobily. Věřím tomu, že začnou obrovské kampaně s dojezdem a ekologii. Jiné negativní parametry se budou zlehčovat.

Ale vodíkové auto JE elektromobil, byť 99% veřejnosti se mylně domnívá, že jde o auto s běžným spalovacím motorem, akorát namísto CNG/LPG se spaluje vodík. Takže konkurence je pouze na úrovni chemický akumulátor versus palivový článek. Palivový článek je v tuto chvíli drahá šílenost plná platiny a podobných vzácných prvků a vodík z principu nemůže být nikdy levnější, než tankovat přímo elektřinu, takže se může uplatit tak pouze někde, kde budou potřeba extrémně dlouhé dojezdy bez ohledu na cenu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasím, ale proč si 99% veřejnosti myslí, že se v motoru spaluje vodík? Je to nedostatkem vozidel na vodík nebo špatnou informovaností a nebo je to záměr tyto informace pokud možno raději moc neříkat. Pokud je člověk informovaný tak ho napadne proč z elektřiny "vyrábět" vodík a pak ho zpět v autě měnit na elektřinu, když můžu v elektromobilu ten článek výroby vodíku úplně vynechat a jako bonus mám, že si elektřinu můžu tankovat doma "zdarma" pokud mám FVE.

To se už nepovede, baterie urazily mezitím dlouhou cestu. Jenom prostě budou lidi, kteří dají přednost tomuto typu pohonu. Navíc počkejme si na ohlasy, až toho bude jezdit víc. Je to nová technologie a uvidíme, jaké parametry, hlavně poruchovost a životnost budou ty články mít. Když se začínalo s Wankelovým pohonem, tak kolem toho byl hodně velký rozruch. Jenomže se nakonec se ukázalo, že ty motory se brzo opotřebují, mají nižší účinnost, čili větší spotřebu a tendenci k přetáčení motoru. Výrobce udává pro článek životnost kolem 7000 hodin. Není to tak špatné, ale neznám cenu. Uvidíme. Žádné neštěstí bych v tom neviděl, spíše naopak, další důvod, proč přestat jezdit na fosilní paliva.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No 700km na 144 litrů, to je spotřeba asi tak 20 litrů na 100 km :D

Obrázek uživatele Jolinar

kde jste vzal tyto cisla? :)
nemluve o tom, ze vodik (a ostatni plyny) se pocita na kg, ne na litry protoze 1kg v nadrzi zabira stejny prostor jako 4kg :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No dal jsem hledat tucson fuel cell specification.

Jinak se u tohoto auta počítá s maximem 5,64kg vodíku o hustotě 39,1 gramů na litr při tlaku 689 baru.

Takže jestli ujeli 700km na 186kWh energie co v tom vodíku je, tak to je spotřeba 26,6kWh/100km.

Takže v porovnání s jakýmkoli jiným elektrickým autem je ta spotřeba o dost vyšší.

Bude to o účinnosti palivového článku. Baterie má malé ztráty, výroba elektřiny ve článku je asi náročnější, elektromotor bude mít, řekněme, stejnou účinnost. Ale není to tak špatné, když uvážíte, že to auto je mnohem větší a asi i těžší.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jolinar

pochybuji ze je tezsi jak Model S (~24kWh/100km), ktery uz vazi uctyhodnych 2100kg.

Našel jsem tohle: Hyundai Tucson, je tam i odkaz na podobné modely se spalovacím motorem. Hmotnost je kolem 1500kg, takže počítám, že i odlehčená verze by mohla mít minimálně stejně jak Tesla. Ta nádrž je obrovská (150l), takže také bude něco vážit a pak palivový článek také nebude úplně drobek. Ten zbytek, elektronika ap. už bude podobný. Jo ještě neazapomeňte na baterku, ta tam bude také a může (nevím) mít také nějakou větší kapacitu, když má napětí 150V. Možná to má i nějaký eko-provoz bez uniku vodní páry... P.S. Teď mě napadlo, jak jsme se takovou parabolou dostali zase zpátky do století páry. Jen to klasické puf, puf, puf, u toho asi nebude. Možná syčení. :-)

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jolinar

Kapacita baterie tam je jen 0,95kWh (max zatizeni baterie 24kW). Eko-provoz bez uniku vodní páry to urcite nema, alespon ne podle stranek Hyundai. Ale hmotnost tam neuvdi :)

link

Co je na Tesle tak těžkého? Hliník, kompozity, baterie má 550kg, to je pravda dost, kolik váží elektromotory nevíte?

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dle odborného oka bývalého sběratele barevných kovů to bude na modelu S motor+převodovka do 150 kg

Obrázek uživatele Jolinar

nevim bohuzel :(

To nevím, ale vypadá dost robusně. Také mi není znám koeficient odporu, ale pokud má Tesla spotřebu 24kWh/100km a pokud to kolega dobře spočítal, tak to není zas až tak špatné, ne?

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jolinar

24kWh/100km je cisty odber ze site podle EPA metodiky. Auto bezne ukazuje i mene na palubce, protoze nezapocitava ztraty pri nabijeni.

Tuscon FC váží 1830Kg, koeficient odporu vzduchu Cx = 0,35

dojezd:

594km dle NEDC = (0,95kgH2/100km)

Baterie:

Technologie: "Li-pol" (takže asi NMC)
napětí: 180 Vnom (206 Vmax)
výkon: 24KW peak
energie: 0,95kWh nom
zapojení: 48s článků (cca 6Ah)
hmotnost: 47kg (celá baterie)

.. jinak vozidlo má dle jednoho katalogu povoleny provozní podmínky -20+40°C

.. a pokud se nepletu tak FC ve vozidle se v USA pouze pronajímá, koupit zatím nejde.

.. zajímavé je rovněž použití asynchronního motoru

Díky za parametry, dá se z toho něco už usuzovat. To, že se zatím pouze pronajímá svědčí o tom, že nemají celou koncepci úplně dotaženou a potřebují sbírat data a zkušenosti. Elektromobilita také takhle začínala. Všechno se to bude odvíjet od toho, jak se osvědčí palivový článek, když se jim to nebude líbit, tak to sešrotují a přijdou za pár let s něčím lepším. To už jsme zažili, i když v Americe i v Evropě to mohlo být podmíněno i velkou nechuťí ke změnám. Uvidíme, jak dlouho potrvá testovací fáze. :-)

---

hariprasad

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články