Auto na vodík Hyundai Nexo podruhé překonalo světový rekord v dojezdu

Vodíkové auto Hyundai Nexo, řízené týmem australského zastoupení Hyundai, stanovilo nový světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu nádrž pro vozidla s vodíkovým pohonem.

Rekordní jízda s nulovými emisemi byla dlouhá 887,5 km a vedla z Melbourne až za Broken Hill, a ukázala tak nesmírný potenciál vodíku jako čistého paliva i vedoucí postavení značky Hyundai ve vývoji této techniky.
foto: Hyundai

Australský tým překonal za volantem elektromobilu Hyundai Nexo s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu náplň nádrže pro vozidla s pohonem na vodík.

Australský jezdec Brendan Reeves, který jezdí se soutěžními vozy Hyundai, se vydal na cestu za rekordem se sériovým vozem Nexo z předměstí Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km hospodárné jízdy dojel Reeves do města Broken Hill a palubní počítač mu i nadále ukazoval ještě překvapivě dlouhý dojezd.

V jízdě tedy pokračoval do Silvertonu, obce v australském vnitrozemí na periferii města Broken Hill, která se proslavila jako místo děje postapokalyptického akčního filmu Šílený Max 2 (známého rovněž pod názvem „Bojovník silnic“). A odtud ujel ještě cca 60 km po silnici Wilangee Road až za motel a kemp Eldee Station, kde NEXO spotřebovalo i poslední zásoby vodíku ze své nádrže.

Podle palubního počítače modelu NEXO byla celková ujetá vzdálenost 887,5 km. Tím byl překonán předchozí světový rekord 778 km, stanovený francouzským vzduchoplavcem Bertrandem Piccardem, rovněž za volantem modelu NEXO, při jízdě napříč Francií z obce Sarreguemines do města Le Bourget.

Zástupce australského autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) před jízdou zapečetil plnicí hrdlo nádrže modelu NEXO a zástupce sdružení NRMA (National Roads and Motorists‘ Association) na konci cesty potvrdil nepoškozenost pečeti nádrže.

Vzdálenost naměřená samostatnou jednotkou GPS na palubě vozu NEXO byla 903,4 km, zatímco aplikace Google Maps ukázala vzdálenost 905 km. Pro účely testu se však k oficiálnímu měření ujeté vzdálenosti použil palubní počítač modelu NEXO.

„Neustále jsem kontroloval ukazatel hospodárnosti modelu NEXO, abych maximalizoval dojezd na jeden kilogram vodíku. Zjistil jsem, že pomocí metod řízení soutěžního vozu, například sledováním situace v co největší vzdálenosti před vozem, ale i rad od mého otce pro hospodárné řízení nákladního vozidla v dálkové dopravě je ve skutečnosti možné ujet mnohem dál, než slibuje oficiální údaj dojezdu modelu NEXO,“ řekl řidič vozu Brendan Reeves.

Jízda trvala 13 hodin a šest minut, průměrná rychlost byla 66,9 km. Kontrolka nízkého stavu paliva v nádržích se na přístrojové desce modelu NEXO rozsvítila při 686 km, ale to ještě zbýval dojezd více než 200 km. Kontrolka začala svítit přerušovaně po ujetí 796 km, když zbývalo 90 km reálného dojezdu.

Nexo spotřebovalo během jízdy celkem 6,27 kg vodíku. Průměrná spotřeba paliva tedy vychází na 0,706 kg/100 km. Vůz při jízdě vyčistil 449 100 litrů vzduchu – takové množství postačuje k dýchání 33 dospělých osob na celý den – a z jeho plastového výfukového potrubí vycházela pouze vodní pára a kapky.

Hyundai Nexo je druhou generací elektromobilu s palivovými články z velkosériové výroby značky Hyundai. Futuristické SUV nabízí dojezd 666 km (WLTP) a doplňování paliva zvládne za tři až pět minut.

Rekordní jízda s nulovými emisemi byla dlouhá 887,5 km

Rekordní jízda s nulovými emisemi byla dlouhá 887,5 km
foto: Hyundai

Auto obdrželo v testech Euro NCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení a za ochranu životního prostředí si vysloužil pětihvězdičkové hodnocení Green NCAP. NEXO kombinuje čistou mobilitu s nejmodernějšími systémy pro autonomní jízdu a dalšími chytrými asistenčními systémy nejvyšší úrovně.

Hyundai nabízí nejrozmanitější nabídku pohonů ze všech výrobců v Evropě a NEXO hraje v širokém portfoliu ekologických modelů této značky roli technologické vlajkové lodi. Nabídka zahrnuje elektrické pohony s palivovými články na vodík, hybridní vozy, elektromobily s napájením z akumulátorů a externě nabíjitelná hybridní vozidla.

tisková zpráva

14 Comments on “Auto na vodík Hyundai Nexo podruhé překonalo světový rekord v dojezdu”

  1. Pravděpodobně zůstaly palubní přístroje aktivní a ty
    Pravděpodobně zůstaly palubní přístroje aktivní a ty jsou napájeny právě 12V a došlo prostě k vybití baterie.V servisu při prohlídce by to měli diagnostikovat. Ale to nabití bylo moc rychlé,takže bych doporučil kontrolu baterie.

  2. Off:
    Zdar elektrikáři, vím, že nakrmím několik

    Off:
    Zdar elektrikáři, vím, že nakrmím několik „příznivců“ elektromobility, ale je mi to to fuck.
    Včera jsem zaparkoval eNiro na dvorku, nechal jsem otevřené okno, bo bylo pěkně, auto jsem vypnul, ale nezamknul, klíče nechal na palubce. ,
    Po dvou hodinách jsem chtěl odjet, ale ouha – 12V baterie prázdná, po změření 6,6V. Nasadil jsem nabíječku a za půl hodiny nabita na 13,1 a ani po několika zátěžových testech neklesla. Nejdřív jsem myslel, že odešla – po dvou letech málo pravděpodobné, ale může se stát. Dnes běžné celodenní pojížďky a bez problémů.
    Neví někdo, co se mohlo stát ????

        1. ISO26262 – jakmile si systém není jistě padá na safe –
          ISO26262 – jakmile si systém není jistě padá na safe – odpojí trakční baterii – jinými slovy všechny periferie mohou běžet, ale pokud není ready to run, musí být hlavní baterie odpojena a nikde se nesmí objevit její napětí.

          1. Chápal bych to, kdyby selhala nějaká součástka, ale pokud
            Chápal bych to, kdyby selhala nějaká součástka, ale pokud někdo zapomene zamknou, tak by to snad mělo po čase uspat zbytné funkce, a baterii dál dobíjet.Mám dojem, že korejci měli obdobný problém a vyřešil to nový soft.

            1. hele to je vše povídaní, podle rizikové analýzy a
              hele to je vše povídaní, podle rizikové analýzy a požadavků funkční bezpečnosti mají jasně definováno, kdy a jak smí být připojena trakční baterie aktivně a pokud není splněno je odpojena, to že se vyvíjí a upravuje SW je něco jiného – SW nikdy není hotový, ale vždy je cílem toho sw naplnit požadavky funkční bezpečnosti definované normami.

              1. Jako chápu bezpečnost nade vše, ale z uživatelského
                Jako chápu bezpečnost nade vše, ale z uživatelského pohledu nic moc.Doplnění:::Některá vozidla, Kia e-Niro mezi ně patří, mají funkci automatického dobíjení 12V akumulátoru – pokud systém zjistí, že jeho napětí pokleslo pod stanovený limit, spustí jeho nabíjení z trakčního akumulátoru (nebo elektrické sítě). Zcela automaticky, kdykoli je potřeba.
                Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/s-elektromobile-kia-e-niro-v-zime.A210219_115817_hardware_nyv

                1. To si nejsem jistej.
                  Jednou jsem byl v autokině a chtěl s

                  To si nejsem jistej.
                  Jednou jsem byl v autokině a chtěl s vypnutým motorem poslouchat na rádiu film. Po pár minutách se objevila hláška, že hrozí vybití baterie. Zkusil jsem to několikrát a furt to samý. Nakonec jsme to dokoukali se zapnutým motorem a zakrytými světly.
                  Teprve později jsem zjistil, že se dá v menu nastavit pro podobné případy využití energie z trakční baterie. Ale musí se to udělat manuálně. Asi o tom kdekdo neví.

                2. Ten systém je popsaný v návodě k vozidlu a jmenuje se
                  Ten systém je popsaný v návodě k vozidlu a jmenuje se Kemping mód a nastaví se v menu volantu, u nových modelů je již tlačítko v menu středové obrazovky. Takto se i nechá z 12V baterky sosat až 1200W a trakční to dodává přes DC/DC měnič na svorky 12V baterie…

        2. Stav baterky je monitorován vozidlem cca 2 hod. po ukončení
          Stav baterky je monitorován vozidlem cca 2 hod. po ukončení jízdy a pak každé 4 hodiny a po 15 cyklech už jen po 24 hod. Pro zajímavost, pokud třeba necháte zapojen nabíjecí konektor a nenabíjíte, 12V baterka není z trakční dobíjena a naopak dochází rychle k jejímu vybití. Ten 4 hodinový cyklus kontrol, kdy následuje 20 minut dobíjení mají pouze nové modely a starší pouze pokud byl proveden upgrade.

Napsat komentář